Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering i Nordjylland og til Struer (Generelt)

af MMT, 25/3 2021, 09:24 (1128 dage siden)

Hej forum

Ingeniøren/mobilitytjek har de seneste dage skrevet om DI's infrastruktur udspil. Her ønskes en elektrificering til Struer og Frederikshavn/Hirtshals.

Jeg kan ikke se bag om paywall, men mediet har en professor,der taler imod denne elektrificering. Taler han for batteridrift i stedet, og hvad vil batteridrift betyde for godstransport på bane? Hvor langt kan et batterilokomoriv trække et godstog?

Hvor vigtigt er det for godstransport på bane i fremtiden,at strækningerne bliver elektrificeret?

Mvh MM

Elektrificering i Nordjylland og til Struer

af steenth, 25/3 2021, 10:09 (1128 dage siden) @ MMT
redigeret af steenth, 25/3 2021, 10:21

Hej forum

Ingeniøren/mobilitytjek har de seneste dage skrevet om DI's infrastruktur udspil. Her ønskes en elektrificering til Struer og Frederikshavn/Hirtshals.

Jeg har kigget i DI's udspil: https://www.danskindustri.dk/medlemsforeninger/dansk-infrastruktur/analysearkiv/2020/4/... Der kun at fremrykke elektrificringen uden at nævne strækninger

Jeg kan ikke se bag om paywall, men mediet har en professor,der taler imod denne elektrificering. Taler han for batteridrift i stedet, og hvad vil batteridrift betyde for godstransport på bane? Hvor langt kan et batterilokomoriv trække et godstog?

Mig bekendt er der ingen godstogslokomotiver til batteri-drift - kun togsæt til persontog.

Hvor vigtigt er det for godstransport på bane i fremtiden,at strækningerne bliver elektrificeret?

Der et par typer lokomotiver med både dieselmotor og udstyr til eldrift på markedet. Det vil nok være de type af lokomotiver, som bliver indsat, hvor der ikke er køreledninger. Et par bud på typer af lokomotiver er Stadler Eurodual og Bombardier tilsvarende.

Avatar

Elektrificering til Frederikshavn og til Struer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/3 2021, 10:46 (1128 dage siden) @ MMT

Ingeniøren/mobilitytjek har de seneste dage skrevet om DI's infrastruktur udspil. Her ønskes en elektrificering til Struer og Frederikshavn/Hirtshals

Blot for en god ordens skyld: Hirtshals er ikke nævnt i DI's investeringsplan.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Elektrificering i Nordjylland og til Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/3 2021, 11:50 (1127 dage siden) @ MMT

... og hvad vil batteridrift betyde for godstransport på bane? Hvor langt kan et batterilokomoriv trække et godstog?

Hvor vigtigt er det for godstransport på bane i fremtiden,at strækningerne bliver elektrificeret?

Lige nu vil mit bud faktisk være, at det vil give mere mening, at holde mindre diesellok (under 2.000 hk) til kørsel eksempelvis Aalborg - Hirtshals, end at elektrificere for godstrafikkens skyld. Hvis man skal se totaløkonomisk på det. I netop dét lokomotivsegment kommer hybrid maskinerne meget snart - gerne med en dieselmotor og så batteriløsning til tomgang og "glidende" kørsel (60% af driftdøgnet)

Man kan så passende købe aflad gennem CO2 kvoter i stedet (dem kan man nok købe mange af for dé penge) og evt lave løsninger, hvor risken og meromkostningen for sådanne lok reduceres gennem statslige støtteordninger. Hvis vi antager, at elektrificeringen Lindholm - Frederikshavn (og til Hirtshals) koster 500 mio kr plus vedligeholdelsesomkostninger, så kan man snildt købe 20 nye diesellokomotiver efter gældende miljønorm for den pris....

Generelt vil et el-lok have et energiforbrug på 10-20% af energiforbruget på tilsvarende diesellok, samt markant færre værkstedseftersyn (altså dage hvor der ikke kan tjenes penge), ligesom vedligeholdelsespriserne er markant lavere.

Der er initiativer i udlandet (ikke implementeret endnu), hvor man vil stille diesellok til rådighed for godsoperatørerne, mod at undlade elektrificering på dele af strækningerne.
/Lasse

Elektrificering i Nordjylland og til Struer

af pjl, 25/3 2021, 15:27 (1127 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Lige nu vil mit bud faktisk være, at det vil give mere mening, at holde mindre diesellok (under 2.000 hk) til kørsel eksempelvis Aalborg - Hirtshals, end at elektrificere for godstrafikkens skyld. Hvis man skal se totaløkonomisk på det. I netop dét lokomotivsegment kommer hybrid maskinerne meget snart - gerne med en dieselmotor og så batteriløsning til tomgang og "glidende" kørsel (60% af driftdøgnet)

Tror jeg stod ved siden af én i morges (AM940), den lød besynderlig meget som om den lagde fra land på batteri - anyhoo jeg har hørt disse omtalt som hybridlokomotiver med mulighed for en batteripack, de rene hybrider plejer ellers at være dominerende hér (EM923, bygget af Stadler)...

Man kan så passende købe aflad gennem CO2 kvoter i stedet (dem kan man nok købe mange af for dé penge) og evt lave løsninger, hvor risken og meromkostningen for sådanne lok reduceres gennem statslige støtteordninger. Hvis vi antager, at elektrificeringen Lindholm - Frederikshavn (og til Hirtshals) koster 500 mio kr plus vedligeholdelsesomkostninger, så kan man snildt købe 20 nye diesellokomotiver efter gældende miljønorm for den pris....

Med de landvindinger man gør med brint, bør dette være en god idé til godstogslokomotiver, så hvorfor ser man det ikke i større omfang? aflad og i det hele taget afhængighed af fossile brændsler kan ende med at blive en dyr affære i fremtien og specielt ting som jernbane og luftfart er i risikozonen for at blive ramt af stringente regler på Internationalt plan for forurening, så jeg ville ikke turde satse.

Der er initiativer i udlandet (ikke implementeret endnu), hvor man vil stille diesellok til rådighed for godsoperatørerne, mod at undlade elektrificering på dele af strækningerne.

Tænker også det er langt det smarteste, for eksempel at nogle som NJ vil stille deres Z70 til rådighed, eller udleje billigt.

Elektrificering i Nordjylland og til Struer

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/3 2021, 14:38 (1126 dage siden) @ pjl


Med de landvindinger man gør med brint, bør dette være en god idé til godstogslokomotiver, så hvorfor ser man det ikke i større omfang? aflad og i det hele taget afhængighed af fossile brændsler kan ende med at blive en dyr affære i fremtien og specielt ting som jernbane og luftfart er i risikozonen for at blive ramt af stringente regler på Internationalt plan for forurening, så jeg ville ikke turde satse.

Fordi det ikke batter noget i virkeligheden. Når der er el til Aarhus og Aalborg er den resterende jernbanedrifts CO2 udledning nede på omkring 80.000 tons om året (målet med Togfonden fra 2014 var at reducere med 105.000 tons fra 184.000). De 80.000 tons . Batteritog ventes at tage yderligere 30.000 tons CO2. Så er der 50.000 ton tilbage, som jeg ikke helt ved hvor kommer fra, for det er næppe jernbanegods og troljer, der giver så meget....

Til sammenligning udleder transporten i Danmark 13,7 mio tons CO2 hvoraf Varebiler og Lastbiler står for mere end 2 mio tons. Investeringerne i brintløsninger synes at være fokuserede på varebiler, lastbiler og skibsfarten.

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak