Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Friedrichshafen 2020 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/3 2021, 11:31 (1098 dage siden)

Hermed et par billeder fra Friedrichshafen anno 2020.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Friedrichshafen 2020

af Steff, 27/3 2021, 14:57 (1098 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy og alle I andre

Fantastisk område Bodensøen, efter min mening noget af det bedste m.h.t. turisteri, mad, jernbaner, indkvartering. Har boet i Konstanz og senere Lindau.
Så når vi igen må rejse frit er dette område et besøg værd. I Lindau ses hver time SSB IC tog, lokale tog, DB regio eller hvad det nu hedder samt store private operatører. Sejlture til Mainau (svenske hof ejendom med palmetræer) og besøg 3 lande på en dag!! Nå, det var turisteriet.
Håber du kom videre fra "lokalstationen" og til hvor banen ender ved havnen.
[image]
Ideni bygningen bl.a. Zeppelinmuseet. Hvis bygningen virker lidt bekendt, fremstillede Märklin den som model til deres "bliktog" som man som samler alligevel ikke har råd til.

God tur

Med venlig hilsen

NB: Skulle man have tid en smuttur til Mulhouse i Frankrig og "City de Train"!

--
Steffen Dresler

Friedrichshafen 2020

af Flemming Jakielski, Rødovre, 27/3 2021, 17:48 (1097 dage siden) @ Steff

Hej Tommy og alle I andre

Fantastisk område Bodensøen, efter min mening noget af det bedste m.h.t. turisteri, mad, jernbaner, indkvartering. Har boet i Konstanz og senere Lindau.
Så når vi igen må rejse frit er dette område et besøg værd. I Lindau ses hver time SSB IC tog, lokale tog, DB regio eller hvad det nu hedder samt store private operatører. Sejlture til Mainau (svenske hof ejendom med palmetræer) og besøg 3 lande på en dag!! Nå, det var turisteriet.
Håber du kom videre fra "lokalstationen" og til hvor banen ender ved havnen.
[image]
Ideni bygningen bl.a. Zeppelinmuseet. Hvis bygningen virker lidt bekendt, fremstillede Märklin den som model til deres "bliktog" som man som samler alligevel ikke har råd til.

God tur

Med venlig hilsen

NB: Skulle man have tid en smuttur til Mulhouse i Frankrig og "City de Train"!

Med lidt kørsel kan du nå 4 lande på en dag. Liechtenstein skal også med ;-)

Flemming J

Friedrichshafen 2020

af XAL Olesen, 27/3 2021, 18:28 (1097 dage siden) @ Steff

Hej Steffen,

NB: Skulle man have tid en smuttur til Mulhouse i Frankrig og "City de Train"!

Friedrichshafen 2020

af Steff, 27/3 2021, 19:20 (1097 dage siden) @ XAL Olesen

Ahhhh, så når man ikke de lande som nævnt af Flemming J. Det ER en dagstur også selvom man kører i Skoda Fabia Combi med en AUDI TDI motor. Der er først motorvej fra FREIBURG. Men ruten fra Bodensøen giver en mulighed for at se den berømte (berygtede) Höllental bahn, da man køre ved siden af banen op og ned, ud og ind. DET er ingeniørkunst for alle pengene.
Personligt vil jeg da foreslå en overnatning på IBIS i Mulhouse ved stationen og tage sporvognen frem og tilbage. Alene sporvognene rundt om byen er et kapitel for sig selv!!

Men man KAN nå meget hvis man vil. Vandt en væddemål om en tur til Disney World i Paris fra Frankfurt (Rhein-Main AB) med mindst et besøg på et par timer en søndag vi kedede os. Og hastigheden blev ikke overskredet i byerne, da den havde både sladrehank og GPS før det blev alment, benzinen gratis selvfølgelig (kort)!! Udenfor byerne "Freier fahrt" og næsten det samme i Frankrig.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Friedrichshafen 2020 og "Cité du Train"

af XAL Olesen, 27/3 2021, 19:43 (1097 dage siden) @ Steff

Hej Steffen m. flere,

NB: Skulle man have tid en smuttur til Mulhouse i Frankrig og "Cité de Train"!

I juledagene 2018 var jeg som sædvanlig i Zürich. En af dagene skulle bruges til "Cité de Train". Og det skete også. Turen Zürich til Mulhouse var forholdsvis nem. Der var lidt ventetid i Mulhouse for at komme ud til "Cité de Train" der har sit eget stoppested med denne fine Tram set udefra og indvendigt:

[image]

[image]

Og efter 7-800 meters gåtur kom jeg hertil:

[image]

Nu er smag og behag forskellig, men jeg var lidt skuffet. I den første store hal var der lagt meget vægt på 2. Verdenskrig - i delvist mørkelagte kulisser - og masser af tilhørende krigs-lydkulisser. Ikke særligt fotovenligt. Jeg kan anbefale at leje "City de Train"s informationssystem der kan gengive det hele på engelsk. Det meste at informationsplancherne og højttalerteksterne var på fransk. Ok - jeg havde ikke forventet ret meget dansk :-D

I den anden store hal var der primært en udstilling af fransk jernbanemateriel gennem årene. Samt to store damplokomotiver. Det ene blev sat i gang med ca. 30 minutters mellemrum, det anden var "skåret op" og viste på bedste pædagogiske vis hvordan dampen blev brugt i et lokomotiv. Begge lokomotiver var "model 241". Her er to udsnit af det gennemskårne loko:

[image]

[image]

Jeg havde ikke forventet noget dansk islæt. Men der var dog et::-P

[image]

Der er også en udendørs udstilling af togmateriel samt en perron hvorfra der i sommerperioden (?) er mulighed for ture med ældre materiel. Pga. juledagene var der ingen kørsel, men udstillingen var generelt tiden og pengene værd.

Der er et godt cafeteria med masser af franske retter (og burgers m. fritter), stor forretning med næsten al merchandise der har togrelevans samt meget mere (skrammel)

Jeg kan anbefale at afstemme køretiderne på den gule sporvogn til Mulhouse. Stoppestedet er ikke særlig spændende en decemberdag. Her er lidt billeder fra "City de Train" og deres hjemmeside der kan læses på flere sprog:

https://en.citedutrain.com/decouvrir

PS! De reklamerer med at de er Europas største jernbanemuseum.
Umiddelbart synes museet i York større. https://www.railwaymuseum.org.uk/ Men hukommelsen er ikke hvad den har været :-(

Avatar

Mülhouse og "Cité du l'Automobile"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/3 2021, 21:09 (1097 dage siden) @ XAL Olesen

Altså - man skal jo være åbensindet og er man i Mülhouse må man altså også besøge "Cité du l'automobile".

Historien er jo den, at brødrene Schlumpf var hovedrige fabrikanter, der, viste det sig, havde sat alle sparepengene i de mest utrolige og sjældne biler.
Deres rigdom kom af en succesfuld tekstilfabrikation, men efterhånden som industrien flyttede til østen, måtte de sælge og lukke deres fabrikker. Da den sidste blev varslet lukket opstod der uroligheder blandt de ansatte, som på et tidspunkt bryder ind i nogle lagerhaller og finder den helt utrolige samling af værdifulde biler. Over 50 Bugattier blandt andet.

Wikipedias beskrivelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Udmærket økonomihotel og "Cité du Train"

af Nordexpress, 28/3 2021, 08:24 (1097 dage siden) @ XAL Olesen
redigeret af Nordexpress, 28/3 2021, 08:45

Hvis man tæller de tilgængelige magasiner med er der væsentligt flere udstillede genstande i jernbanemuseet i York. I Mulhouse er der lagt stor vægt på at skabe stemning og præsentere franske jernbane-ikoner, jeg synes det er meget vellykket.

Både York og Mulhouse er 'must see' steder. Men da museet i York er gratis og York som engelsk middelalderby virkelig er et besøg værd, kan York anbefales til hele familien til et 4-5-6 dages ophold. Og så er der afdelingen Locomotion i Shildon nord for og et fint lille museum i den oprindelige station i Darlington. Og et spændende flymuseum lidt uden for York, hvor man kan blive meget klog på Anden Verdenskrig (der kører en bus til døren - men kun få gange om dagen).

Hvis man vil overnatte i Mulhouse for at få så meget tid i museet, man lyster - i stedet for at skulle stå tidligt op og rejse 3-4 timer til museet - så er der et aldeles glimrende 2 stjernet økonomihotel i samme 5 minutters gåafstand som sporvognen, bare fra den anden side: Ibis Budget Mulhouse Dornach. Der kører en bus dertil fra banegården som har stoppested lige uden for hotellet.

PS. Og når man i York er lidt træt af udstillinger sætter man sig på den udendørs overdækkede balkon i museet og nyder udsigten over den nordlige ind/udkørsel til stationen - naturligvis med katedralen i baggrunden.

Friedrichshafen 2020

af K 564, 27/3 2021, 17:08 (1098 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Herligt med foto fra Friedrichshafen. Et spændende sted med en del skibsfart. Du har et foto af Bodensee-Oberschwaben-Bahn´s remise, så jeg vil kvittere med et foto af et af deres tog.

[image]
Bodensee-Oberschwaben-Bahn 68, Friedrichshafen Hafen den 05 marts 2014 (kh)

Det er taget i DB´s IC-bus ophold i Friedrichhafen.

Hilsner Keld

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak