Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Come-back til kupévognene? (Generelt)

af Flemming Poulsen, 28/3 2021, 13:58 (1124 dage siden)

Interessant artikel fra Der Spiegel:

https://www.spiegel.de/wirtschaft/mehr-privatsphaere-deutsche-bahn-plant-rueckkehr-zu-a...

I løbet af efteråret fremlægger Deutsche Bahn et oplæg til indretningen af fremtidens tyske fjerntog. Heri indgår overvejelser om indretning af mindre kupéer i stedet for udelukkende storrumsvogne, da tyske passagerer åbenbart ønsker mere privatsfære i togene.

Nogle der har hørt om lignede overvejelser i DK?

Come-back til kupévognene?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/3 2021, 14:15 (1124 dage siden) @ Flemming Poulsen


Nogle der har hørt om lignede overvejelser i DK?

Ja, men ikke fra de eksisterende aktører. Udfordringen er primært effektiviteten. For få siddepladser til for høj en pris.
Lasse

Come-back til kupévognene?

af Flemming Poulsen, 28/3 2021, 15:07 (1124 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Enig i effektivitets udfordringen. Fjernrejser er selvfølgelig længere i Tyskland, så måske vurderer DB, at nogle rejsende godt vil betale mere for en plads med mere “privatliv”.

Lidt som på flyrejser, hvor nogle accepterer at betale 4-5 gange økonomiklasse prisen for at sidde på Business Class i en separat kabine med lidt mere benplads.

Men om dén øvelse lykkes på en rejse København-Odense er nok tvivlsomt :-)

Come-back til kupévognene?

af RasmusR, 28/3 2021, 17:55 (1124 dage siden) @ Flemming Poulsen

Men om dén øvelse lykkes på en rejse København-Odense er nok tvivlsomt :-)

Spørgsmålet er om det bliver en nødvendighed, for at få almindelige mennesker til at tage toget...

Nu hvor vi har pandemien, er en masse rykket fra tog til bil. Måske det er vejen til at få flere den anden vej, uagtet det bliver dyrt...

/R

Come-back til kupévognene?

af Svend, 29/3 2021, 19:53 (1123 dage siden) @ RasmusR

Men om dén øvelse lykkes på en rejse København-Odense er nok tvivlsomt :-)


Spørgsmålet er om det bliver en nødvendighed, for at få almindelige mennesker til at tage toget...

Nu hvor vi har pandemien, er en masse rykket fra tog til bil. Måske det er vejen til at få flere den anden vej, uagtet det bliver dyrt...

Ikke nok med det. I disse corona-tider har mange familier anskaffet sig husdyr i større mængder og her er det nemmere - og ofte billigere - at lade sig transportere i eget køretøj (læs: bil).

--
Svend

Come-back til kupévognene?

af Niels Munch, 28/3 2021, 14:39 (1124 dage siden) @ Flemming Poulsen

Puh, jeg troede et split sekund, at du mente vogne som f.eks. denne:
[image]DSB kupévogn litra CS (DRM).


[image]Niels

Come-back til kupévognene?

af tgsen, 28/3 2021, 15:14 (1124 dage siden) @ Niels Munch

Puh, jeg troede et split sekund, at du mente vogne som f.eks. denne:
[image]DSB kupévogn litra CS (DRM).


[image]Niels

Arbejder du som konduktør?

Come-back til kupévognene?

af Niels Munch, 28/3 2021, 15:26 (1124 dage siden) @ tgsen

Arbejder du som konduktør?

Hæhæ - andres ve & vel kan vel også ligge én på sinde?

Ligesom terminologien kan ligge én på sinde, - og i min terminologi er det lige dadelværdigt for sporskifte at sige "skiftespor", for lokomotivfører at sige "togfører" som for sidegangsvogn at sige "kupévogn".

M.v.h.
[image]Niels

Avatar

Come-back til kupévognene?

af gaest, 28/3 2021, 16:00 (1124 dage siden) @ Niels Munch

Puh, jeg troede et split sekund, at du mente vogne som f.eks. denne:
[image]DSB kupévogn litra CS (DRM).


[image]Niels

De kan vel laves i en mere moderne udgave med automatisk dørlukning og automatiseret billetkontrol.

Come-back til kupévognene?

af Bent Jensen, 28/3 2021, 16:31 (1124 dage siden) @ gaest

Altså rolig nu der var tale om fremtidig fjerntogsmateriel til DB, jeg ville da gerne ønske muligheden for en rejse i en kupevogn tilbage, f.eks Kbh Innsbruck
Sådan rejste jeg da sommetider i mine unge dage hvis ikke jeg havde liggevognsplads eller yderst sjældent sovevogn.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Come-back til kupévognene?

af HLA7, 28/3 2021, 16:32 (1124 dage siden) @ Niels Munch

Hvorfor viser du ikke den sidste type leveret til midt i 60-erne, litra A, B f.eks.

Come-back til kupévognene?

af Niels Munch, 28/3 2021, 16:49 (1124 dage siden) @ HLA7

Hvorfor viser du ikke den sidste type leveret til midt i 60-erne, litra A, B f.eks.

Fordi jeg viste en kupévogn - og ikke en sidegangsvogn.

Come-back til kupévognene?

af M. Qvist, 28/3 2021, 15:26 (1124 dage siden) @ Flemming Poulsen

Tror ikke den danske "pendler-kultur" ville harmonere særligt godt med kupevogne.
I dag er folk nærmest ved at få et panikanfald hvis man sætter sig overfor dem i S-Toget, og som tideligere pendler mellem Odense og København, så husker jeg de rene IC3-gange, hvor der altid kamp om de få sæderækker i hvileafdelingen. hvor folk ikke skulle sidde overfor hinanden.

Come-back til kupévognene?

af Simon Poulsen, 29/3 2021, 08:13 (1123 dage siden) @ M. Qvist

Tror ikke den danske "pendler-kultur" ville harmonere særligt godt med kupevogne.

En faktor er også sikkerheden for personalet. I en storrumskupé kan de få et overblik og skulle de have problemer, kan hele kupéen komme til undsætning, eller som minimum, vidne. Jeg har svært ved at se storrumskupéen komme tilbage til traditionel dansk regional- og IC-trafik.

Come-back til kupévognene?

af My1202, 29/3 2021, 18:36 (1123 dage siden) @ Simon Poulsen

Tror ikke den danske "pendler-kultur" ville harmonere særligt godt med kupevogne.


En faktor er også sikkerheden for personalet. I en storrumskupé kan de få et overblik og skulle de have problemer, kan hele kupéen komme til undsætning, eller som minimum, vidne. Jeg har svært ved at se storrumskupéen komme tilbage til traditionel dansk regional- og IC-trafik.

Nok et dårligt argument.
Overfald på personale sker næppe i en vogn med mange personer. Derom er vi enige. Men adskillelse mellem de enkelte kupeer kan jo sagtens være en gennemsigtig væg.

--
[image]

Come-back til kupévognene?

af D 960, 29/3 2021, 10:03 (1123 dage siden) @ Flemming Poulsen

Goddag i stuen
Husker tydelig BF´eren i nattoget KH - FH - KH . 4 gutter med hver sin pose øl, så var nattesøvnen ødelagt. Fed fest for gutterne og en f...... nat for de øvrige passagerer. Politiet stod klar i AR da toget nåede dertil. I en B vogn ville disse gutter kunne feste for sig selv idet kupevognen ville dæmpe støjen en del. Jeg vil da klart foretrække en kupevogn frem for storrumsvogn.
De bedste hilsner
D 960

Come-back til kupévognene?

af Peer Pedersen, 30/3 2021, 05:04 (1122 dage siden) @ D 960

Jeg og familien har utallige gange krydset landegrænser i tog med kupevogne der gav mulighed for kontakt mennesker imellem, vi har nydt denne kontakt der har været meget lærerig. Mange samtaler om steder og rejsemål samt oplevelser blev taget fra os da storrumsvognene blev indført. Vi har i vores familie betragtet rejsen som en del af ferien, hvorfor vi hvis rejsen kunne foregå inden for 12-14 timer helst ville køre i dagslys så vi kunne nyde udsigten fra toget og vore spændende medrejsende. Jeg husker ikke en eneste uheldig oplevelse fra vore ophold i en kupe, men utallige spændende og lærerige samtaler med vore medpassagerer. I over 50 år har vi taget toget rundt i Danmark og Europa med og uden børn, vi følte en større frihed i kupevognene og vi kom bedre i kontakt med vore medrejsende, hvilket vi aldrig har set som en ulempe. Når vi satte os i bilen for at køre ud i verden startede vores ferie først ved bestemmelses stedet hvorimod vore mange tog rejser altid startede når vi stod på toget og lod personalet tage det store ansvar for at bringe os sikkert og oftest rettidigt til ankomst stationen.
Hilsen Peer

Come-back til kupévognene?

af Niklas Bygdestam, 30/3 2021, 12:13 (1122 dage siden) @ Peer Pedersen

Jeg og familien har utallige gange krydset landegrænser i tog med kupevogne der gav mulighed for kontakt mennesker imellem, vi har nydt denne kontakt der har været meget lærerig. Mange samtaler om steder og rejsemål samt oplevelser blev taget fra os da storrumsvognene blev indført. Vi har i vores familie betragtet rejsen som en del af ferien, hvorfor vi hvis rejsen kunne foregå inden for 12-14 timer helst ville køre i dagslys så vi kunne nyde udsigten fra toget og vore spændende medrejsende. Jeg husker ikke en eneste uheldig oplevelse fra vore ophold i en kupe, men utallige spændende og lærerige samtaler med vore medpassagerer. I over 50 år har vi taget toget rundt i Danmark og Europa med og uden børn, vi følte en større frihed i kupevognene og vi kom bedre i kontakt med vore medrejsende, hvilket vi aldrig har set som en ulempe. Når vi satte os i bilen for at køre ud i verden startede vores ferie først ved bestemmelses stedet hvorimod vore mange tog rejser altid startede når vi stod på toget og lod personalet tage det store ansvar for at bringe os sikkert og oftest rettidigt til ankomst stationen.
Hilsen Peer


De bekvämaste sittvagnarna med kupéer tycker jag är de vagnar tillverkade under 1970- och 1980-talen som finns i Österrike, Italien och de länder som förr var Jugoslavien. Det är kupéer med bekväma soffor med mjuka dynor och dessa är utdragbara. De har samma princip som gamla tyska kupéer från 1950-talet och fram till 1970-talet, men dessa är mycket bekvämare än de gamla tyska kupéerna, eftersom det är bekvämare dynor. Eurofimavagnar brukar vanligtvis vara byggda med dessa kupeer med dessa soffor. Men dessa är alltså vanligast i de länder som jag räknade upp, även om de finns i några länder till.

Tyvärr har dessa soffor blir mer ovanliga idag. Den här typen av soffor har aldrig funnits i varken Sverige eller Danmark. I Sverige fanns det däremot några vagnar med den gamla tyska lösningen. I Danmark har det inte alls funnits soffor med utdragbara dynor.

Jag tror inte att dessa lösningar kommer att återkomma mer. Bland annat av hygieniska skäl. För det är egentligen inte så hygieniskt att dra ut dynorna och lägga sig att sova, för att senare folk ska sitta på samma dynor och ha ryggen mot dynor som folk under natten haft sina fötter på.

Men dessa soffor är väldigt bekväma trots allt :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak