Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flixtrain i Danmark (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 30/3 2021, 11:52 (1121 dage siden)

Det kommer snart att köras ett antal vagnar från Flixtrain genom Danmark. Vagnarna har visst redan lämnat Münster. I detta tåg kommer det vara 15 vagnar från Flixtrain. De kommer enligt uppgift att avgå från Padborg 17:16 och ankomma Høje Taastrup 20:51. Därefter ska vagnarna gå vidare till Malmö och fortsätta till Göteborg och sedan till Sävenäs.

Detta är vagnar från Flixtrain som ska gå i reguljär trafik i Sverige. Så det är fd tyska vagnar som är på väg till sitt nya hemland Sverige.

Jag tänkte att detta kunde vara intressant även i Danmark, om någon vill ta foton på dessa vagnar när de rullar i Danmark. Det borde vara första gången som Flixtrains vagnar rullar i Danmark :-)

--
Niklas Bygdestam
[image]

Flixtrain i Danmark

af andersj, Aalborg, 30/3 2021, 23:46 (1121 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Der er også kommet denne lille video af en Hectorrail Vectron der er ved at få Flixtrain folie på i Hallsberg: https://www.instagram.com/p/CNCML3OBoxN/?igshid=12rhq6qwx9v12

Her er en oversigt over hvilke 15 vogne der er overført:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9673465

Bmmz er ombyggede Bimz vogne
Bmmbz er ombyggede ARkimbz bistrovogne. Her skulle togførerkupéen være fjernet og flyttet ind i "køkkenet". Der er desuden plads til kørestole og der er handicaptoilet i disse vogne.

B = 2. klasse
m = Personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
mm = Moderniseret personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
b = Vogn indrettet til handicappede
z = Elvarme

Dog er det kun de store bogstaver der er fælleseuropæiske og fortæller vogntypen (1. klasse, 2. klasse, sovevogn, pakvogn osv.) mens de små bogstaver er nationale der giver supplerende oplysninger om nødvendigt. Nå det var et sidespor, men godt at have i baghovedet hvis man undrer sig over hvorfor eksempelvis en styrevogn hed ADns-e (1. klasse + flexrum + nærtrafikstyrevogn med elvarme) når man er inde på databasen: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1966

--
Mvh Anders

Avatar

Flixtrain i Danmark

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 31/3 2021, 00:25 (1121 dage siden) @ andersj

Her er en oversigt over hvilke 15 vogne der er overført:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,9673465

Bmmz er ombyggede Bimz vogne
Bmmbz er ombyggede ARkimbz bistrovogne. Her skulle togførerkupéen være fjernet og flyttet ind i "køkkenet". Der er desuden plads til kørestole og der er handicaptoilet i disse vogne.

B = 2. klasse
m = Personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
mm = Moderniseret personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
b = Vogn indrettet til handicappede
z = Elvarme


Den viste liste er vist ikke helt korrekt.

Jeg troede det var mig der havde lavet en fejl da mine indtastninger ikke passede med listen på drehscheibe, men det viser sig ikke at være mig.

Jeg har set og taget billeder af følgende oprangering. Jeg har dog kun valgt at vise billederne af Bmmdz-vognene her for at dokumentere at denne vogntype fejlagtigt ikke fremgår af listen på drehscheibe:


D-TAL 51 80 22-94 833-6 Bmmz

D-TAL 51 80 22-94 849-2 Bmmz

[image]

D-TAL 56 80 84-95 082-9 Bmmdz

D-TAL 51 80 22-94 907-8 Bmmz

D-TAL 56 80 22-91 291-5 Bmmz

[image]

D-TAL 51 80 84-95 032-9 Bmmdz

[image]

D-TAL 51 80 84-95 011-3 Bmmdz

D-TAL 51 80 22-91 345-4 Bmmz

[image]

D-TAL 51 80 84-95 081-6 Bmmdz

D-TAL 56 80 22-91 314-5 Bmmz

[image]

D-TAL 51 80 84-95 024-6 Bmmdz

D-TAL 61 80 85-91 750-7 Bmmbz

D-TAL 61 80 85-91 722-6 Bmmbz

D-TAL 56 80 22-94 124-5 Bmmz

D-TAL 61 80 88-91 007-9 Bmmbz

Flixtrain i Danmark

af andersj, Aalborg, 31/3 2021, 00:38 (1121 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Aha. Det gav heller ikke umiddelbart mening at sende så mange handicapegnede vogne til Sverige. Der er vist i første omgang planlagt to løb + reservevogne.

Bmmdz er ombyggede Bimdz vogne hvor der i den ene ende er et flexareal til cykler. Disse vogne har kun et toilet mod to i de øvrige vogne.

--
Mvh Anders

Flixtrain i Danmark

af TeamBaumann, Hjordkær, 31/3 2021, 09:05 (1120 dage siden) @ andersj

Er det de vogne, som man planlægger i nær fremtid ... hvor de skal bruges til kørsel fra Sverige til Tyskland-Østrig?
Bl.a. til Snålltoget?

Flixtrain i Danmark

af andersj, Aalborg, 31/3 2021, 10:23 (1120 dage siden) @ TeamBaumann

Er det de vogne, som man planlægger i nær fremtid ... hvor de skal bruges til kørsel fra Sverige til Tyskland-Østrig?
Bl.a. til Snålltoget?

Nej, men også lidt ja. Ja fordi de oprindeligt tilhørte samme vognfamilie da de blev leveret i tidernes morgen. Men Snälltågets vogne er jo tidligere DB liggevogne og siddevogne der er blevet moderniseret og har klimaanlæg, hvilket Flixtrains vogne ikke har.

Snälltågets personvogne litra Bmpz: https://www.jarnvag.net/vagnguide/bmpz
Snälltågets liggevogne litra Bvcmz: https://www.mynewsdesk.com/se/snalltaget/images/interioer-liggvagn-1830502
Flixtrain personvogne litra Bmmz: https://bahnblogstelle.net/2020/07/01/flixtrain-nimmt-mit-renoviertem-wagenmaterial-bal...

Udover det manglende klimaanlæg i Flixtrain's vogne, så har man også presset 26 ekstra sæder ind i forhold til Snälltåget.

--
Mvh Anders

Flixtrain i Danmark

af Bent Jensen, 31/3 2021, 11:49 (1120 dage siden) @ andersj

Jeg må lige tilføje angående klimaanlæg der var ikke klimaanlæg men der var et luftfornyelse anlæg, så længe Interregiosystemet kørte var jeg og familie flittig bruger af det og var yderst tilfreds med det,bevares vi måtte sommetider skifte til IC systemet eller nattoget for at komme helt frem til slutdestinarion,ærgerlig at produktet blev nedlagt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Flixtrain i Danmark

af andersj, Aalborg, 31/3 2021, 11:56 (1120 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg må lige tilføje angående klimaanlæg der var ikke klimaanlæg men der var et luftfornyelse anlæg, så længe Interregiosystemet kørte var jeg og familie flittig bruger af det og var yderst tilfreds med det,bevares vi måtte sommetider skifte til IC systemet eller nattoget for at komme helt frem til slutdestinarion,ærgerlig at produktet blev nedlagt.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Men da da kørte som IR-tog var der også kun 60 siddepladser pr. vogn og vinduerne kunne åbnes helt. Vinduerne kan nu kun åbnes delvist, da det ellers vil skabe voldsomt gennemtræk i en storrumsvogn.

--
Mvh Anders

Flixtrain i Danmark

af Bent Jensen, 31/3 2021, 12:16 (1120 dage siden) @ andersj

Ok Anders jeg var ikke klar over det med vinduerne er blevet ændret så ja Flixtrain får en ikke like.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Flixtrain i Danmark

af TeamBaumann, Hjordkær, 31/3 2021, 12:33 (1120 dage siden) @ Bent Jensen

Det må blive meget tør og varmt luft indvendig ved en god varmt sommerdag
lige til at få en hedeslag !
så hellere en krone mere i service for en god klima i vognen, når man skal ud at rejse

Flixtrain i Danmark

af andersj, Aalborg, 31/3 2021, 12:47 (1120 dage siden) @ TeamBaumann

Det må blive meget tør og varmt luft indvendig ved en god varmt sommerdag
lige til at få en hedeslag !
så hellere en krone mere i service for en god klima i vognen, når man skal ud at rejse

For slet ikke at tale om støjen når man banker derudaf med 200 km/t og åbne vinduer.

--
Mvh Anders

Flixtrain i Danmark

af Bent Jensen, 31/3 2021, 14:57 (1120 dage siden) @ andersj

Jeg nævnte altså om dengang vognene kørte som interregio tog,der kunne altså ikke alle vinduer åbnes,der var de behagelige,selv ved 200 km t,men hvis man nu som ved Flixtrain har vogne hvor alle vinduer kan åbnes, er så sket ved ombygningen så er det nok ikke så behageligt. Her kunne det så måske være på sin plads med kupevogne,eller som de tidligere vogne hos SJ og NSB de var også behagelige at køre i.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Flixtrain i Danmark

af UTJ, 31/3 2021, 13:40 (1120 dage siden) @ andersj

Dog er det kun de store bogstaver der er fælleseuropæiske og fortæller vogntypen (1. klasse, 2. klasse, sovevogn, pakvogn osv.) mens de små bogstaver er nationale der giver supplerende oplysninger om nødvendigt. Nå det var et sidespor, men godt at have i baghovedet hvis man undrer sig over hvorfor eksempelvis en styrevogn hed ADns-e (1. klasse + flexrum + nærtrafikstyrevogn med elvarme) når man er inde på databasen: https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognmain.php?aar=1966

ADns-e var styrevogne til EA mm. Der var ingen indikation i bogstavlitra om elvarme, men derimod i cifferlitraet.

--
ئۇلغىك

Avatar

Flixtrain i Danmark

af mss ⌂, 31/3 2021, 19:26 (1120 dage siden) @ andersj

B = 2. klasse
m = Personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
mm = Moderniseret personvogn med en længde på over 24,5 meter med gummivulst
b = Vogn indrettet til handicappede
z = Elvarme

"z" knytter sig ikke specifikt til varmesystemet.
Det betyder elforsyning via "Zugsammelschiene". Dvs. at vognene ikke har egen akselgenerator (og derfor ikke selv kan generere strøm under kørslen) og er afhængig af strøm fra lokomotivet. Både til varme, men også lys, teknik osv.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Flixtrain i Danmark (foto)

af OD, Od ⌂, 31/3 2021, 18:30 (1120 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Ved Ejby i går kl. 17.20.
[image]

Avatar

Flixtrain i Sverige (foto)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 31/3 2021, 22:08 (1120 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Detta är vagnar från Flixtrain som ska gå i reguljär trafik i Sverige. Så det är fd tyska vagnar som är på väg till sitt nya hemland Sverige.

[image]

I morges kørte 241.003 vognene fra Høje Taastrup til Malmö Godsbangård. Fra Malmö Godsbangård fortsatte vognen med Hector Rail 143.046 som trækkraft i Tjt 61140 (Malmö Godsbangård-Göteborg Kville). Her ses toget lige nord for Eslöv.


ContecRail
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak