Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Normalspor i Spanien (Jernbanen i dag)

af Bahnsen, 2/4 2021, 22:40 (1113 dage siden)

I de senere år er der kommet en hel del nybyggede højhastighedsstrækninger i Spanien, og andre strækninger er bygget om til normalspor.

Jeg har ledt efter et kort på nettet, der viser den nuværende udbredelse af bredspor og normalspor. Det fremgår ikke tydeligt på openrailwaymap.org . Er der nogen, der har et bud på et link, der kan bruges ?

Venlig hilsen
Klaus B.

:-)

Normalspor i Spanien

af Bent Jensen, 2/4 2021, 22:45 (1113 dage siden) @ Bahnsen

Prøv at Google AVE det virkede sidste år står for Alto velocida (høj hastighed)
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Normalspor i Spanien

af steenth, 2/4 2021, 23:12 (1113 dage siden) @ Bent Jensen

Prøv at Google AVE det virkede sidste år står for Alto velocida (høj hastighed)

Der er kommet mindst en strækning, som ombygget til normalspor - strækningen imellem Barcelona-Valencia fx Muligvis også til Alicante. Og er er nogle af højhastighedsbanerne i Nordvest del af landet som er bredsporet... Så det vil være godt at finde en oversigt....

Mvh
Steen

Normalspor i Spanien

af Eyolf, 3/4 2021, 02:37 (1113 dage siden) @ steenth

Så vidt jeg vet, er de opprinnelig bredsporete AVE-togene siden ombygget til normalspor. De var kun ment som en midlertidig løsning.

Spania har et prinsippvedtak om å bygge om hele jernbanenettet til normalspor, men av økonomiske årsaker har dette hittil ikke latt seg gjennomføre. På flere strekninger er det imidlertid lagt inn 3. skinne for å kunne kjøre høyhastighetstog videre til destinasjoner utenfor det egentlige høyhastighetsnettet. I tillegg har man et antall TALGO-tog med justerbar sporvidde av samme årsak.
[image]

Det foreligger også planer om en tunnel under Gibraltarstreder, mellom Marokko og Spania. Marokko er pådriver for å få denne virkeliggjort for å fremme godstrafikken mellom Marokko og EU. Når denne tunnelen en gang virkeliggjøres, vil den fremtvinge en løsning der normalsporede godstog kan kjøres gjennom Spania, og den tiden jeg hyppig besøkte Spania (fram til min fars død i 2004 - han bodde utenfor Málaga), ble det hevdet av jernbanefolk jeg snakket med, at en sannsynlig løsning ville være en dobbeltsporet 3.-skinneløsning fra tunnelen til den franske grensen. Man ville da være kommet et langt stykke videre i retning av den øsnkede omleggingen til normalspor.

I mellomtiden må spanjolene fortsatt leve med ikke bare to, men tre ulike sporvideder, for i nord kjører de fleste jernbanene på meterspor!

Normalspor i Spanien

af 1993matias ⌂, KH, 3/4 2021, 15:52 (1112 dage siden) @ Fysikeren

Det var da et umådeligt dårligt farvevalg i de kort, man kan ikke skelne de forskellige sportyper fra hinanden!

Jeg bruger altid Bükers jernbanekort, selvom de ikke har været opdateret i mange år, er de letlæselige og lige til.
http://www.bueker.net/trainspotting/maps.php

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Normalspor i Spanien

af Bahnsen, 5/4 2021, 16:58 (1110 dage siden) @ 1993matias

Tak for alle svarene.

Kortene på adif.es er nok det bedste bud en oversigt - også selvom farverne, der anvendes, er lidt vanskelige at adskille. Kortene på bueker.net giver et godt overblik. Den manglende vedligeholdelse af dem, trækker desværre bare en helt del ned.

Jeg vil prøve at følge udviklingen omkring normalspor på den Iberiske halvø i de kommende år.

Venlig hilsen
Klaus B.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak