Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mordet i Orient Expressen (Generelt)

af Erling Pedersen, 5/4 2021, 18:18 (1110 dage siden)

Hejsa.

Så var den der igen, Mordet i Orient Expressen.

Men de vogne med store åbne endeplatforme dem kan jeg ikke finde, er det filmtriks?

Hvordan kan maskinen mens den er afsporet lave dampvarme i flere dage, inden maskinen endelig ryddes for sne og løftes på plads ?
Er det ikke farligt med vandet i den ene side af kedlen ?

De fine store trapper som passagerne kan stige ned fra, er de med i rejsegodsvognen som byggesæt ?
Ja film er jo ren illusion, men alligevel !!

God Påske
Erling.

Mordet i Orient Expressen

af TeamBaumann, Hjordkær, 5/4 2021, 19:37 (1110 dage siden) @ Erling Pedersen

Hvis det er 2017 udgave vi taler om?

Selve lokomotiv skulle være en SNCF 241.P 65 ellers vil jeg sige at det er mere eller mindre GDI effekter.

Mordet i Orient Expressen

af Steff, 5/4 2021, 21:33 (1109 dage siden) @ Dampfmeisteren

DET var ligegodt sat...!

Jeg var lige inde og se efter "originalerne" og vognen med udsigtsplatform var nummermæssigt en "Wagon Salon Pullman" (WSP) type Cote d´Azur. Altså uden køkken, men ombygget i 1963/64 til en Salon-Bar, men stadig ikke med udsigtsplatform.
Uden at være 100 procent sikker tror jeg aldrig der har været en sådanne med udsigtsplatform. Men det er jo film og man tager sig jo en hel del kunstneriske- og filmmæssige friheder. Bemærk bl.a. at vognene er for visse optagelser (studieoptagelser) noget bredere end i virkeligheden a.h.t. kameravinkel.

Tak for henvisningerne, det satte jo en del på plads!!

Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Mordet i Orient Expressen

af D 960, 6/4 2021, 13:41 (1109 dage siden) @ Steff

Hej Steffen og i andre her!!
"Mission Impossibel" - tror jeg nok den hedder - som skulle have været i "biffengraffen" forlængst, er bla. optaget i Norge på en berømt klippe og på stationen i Åndalsnes. Her har man så brugt et par vogne fra VY, enten sat folie på eller malet dem blå, for at de skulle ligne Orient Expressen. Uden at komme nærmere ind på det så er det værste skrækeksempel filmen Avalanche Express, bare lige for at gøre opmærksom på hvordan filmfolk misbruger tog i deres film.

Mordet i Orient Expressen

af Niklas Bygdestam, 6/4 2021, 03:59 (1109 dage siden) @ Erling Pedersen

Hejsa.

Så var den der igen, Mordet i Orient Expressen.

Men de vogne med store åbne endeplatforme dem kan jeg ikke finde, er det filmtriks?

Hvordan kan maskinen mens den er afsporet lave dampvarme i flere dage, inden maskinen endelig ryddes for sne og løftes på plads ?
Er det ikke farligt med vandet i den ene side af kedlen ?

De fine store trapper som passagerne kan stige ned fra, er de med i rejsegodsvognen som byggesæt ?
Ja film er jo ren illusion, men alligevel !!

God Påske
Erling.


Det har aldrig funnits CIWL-vagnar i den generationen med öppna plattformar. Det är ett rent påhitt som någon i filmteamet har hittat på. Korridorerna är galet breda inne i vagnarna. Så breda korridorer har aldrig funnits i sovvagnar.

Det som stör mig mest är naturen. Platsen som tåget fastnar på är mellan Vinkovci och Slavonski Brod. I filmen är det extremt dramatisk natur där. I filmen ser det till och mer ännu mer dramatiskt ut där än det i verkligheten gör i Schweiz eller Österrike. Men så ser det inte alls ut där i verkligheten. Bilden nedan är tagen i Slavonski Brod och visar hur naturen ser ut i de trakterna i verkligheten.

Det finns hur mycket som helst som är fel i filmen. Men en sak som jag reagerade på är att Vinkovci och Slavonski Brod ropades ut i Istanbul som viktiga stationer. Det gjorde man inte alls i verkligheten. De viktiga stationerna var Belgrad och sedan kom Zagreb.

En sak till: Orientexpressen var inget lyxtåg. Det var ett normalt tåg, med sovvagnar från CIWL.

[image]

--
Niklas Bygdestam
[image]

Mordet i Orient Expressen

af Steff, 6/4 2021, 16:23 (1109 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Jeg vil medgive Niklas at ”Orient Express”(OE) ikke var luksustog i den dyre forstand. Men omvendt var det så sandelig heller ikke for den normale betalende rejsende, da der foruden billetten (rejsen, 1. eller 2. klasse) skulle betales et tillæg (en slags hurtigtogs tillæg) samt en sengeplads og det var enten 1. eller 2. klasse. Så toget var da absolut ikke for almindelige rejsende og så skulle der jo bestilles plads (yderligere en udgift). OE blev hovedsageligt oprettet for officielle embedsmænd og deres familier, engelske der skulle til Persien, Afghanistan, Irak mv. og franske og belgiske, der skulle videre ned mod de franske- og belgiske kolonier. Til dette kom så forretningsrejsende, ”turistrejser” var ikke opfundet.
Ved at tage OE sparede man ofte en uge eller mere, man ellers skulle bruge med dampskib.

OE havde sin premiere den 4 OKT frem til 16. OKT 1883 mellem Paris og Konstantinopel. Toget bestod af en hovedstamme af datiden teaktræsbeklæde sove (WL)- og spisevogne (WR) samt en eller to ”Fourgon” (F), rejsegodsvogne med bad og toiletter for personalet. Normalen var 1xWR, 3xWL og 1 á 2 F, en i hver ende af togstammen. Yderligere medbragtes et antal WL (alle CIWL) til andre destinationer, der afsattes undervejs, ligesom andre vogne optoges. Omkring århundredeskiftet var WL af samme- eller næsten samme type som løb herhjemme, type R og det samme for WR. Omkring midten af 1920´erne kommer så stålvognene WL type S og ditto stål WR og F, men nomalt aldrig luksus WL type LX. Der var ganske simpelt for få pladser i denne vogntype.

På et tidspunkt i midten af 1930´erne medført toget op til 7 WL og 2 WR på nogle delstrækninger, forstærket af ”almindelige” 1. – og 2. klasses personvogne.
På grund af den politiske udvikling i Europa og på Balkan, ændredes ruten flere gange fra sin start i 1883, hvorfor navnet tilsvarende ændredes, men stadig med OE som hovednavnet.

Efter den 2. verdenskrig startede OE ud i 1946, men allerede i 1947 ophørte toget som ”Train de luxe” i de officielle køreplaner. OE medbragte nu også ”almindelige” vogne fra de jernbaneselskaber OE gennemkørte. Herfra ændredes også typen af rejsende sig gradvist op gennem 1950´erne fra turist- og almindeligt rejsende for til sidst at være – oversat fra tysk – hovedsageligt gæste- eller fremmedarbejdere, primært til Tyskland. Nogle af sovevognsløbene i OE stoppede gradvist, f.eks.. Paris-Budapest i 1959.

I 1977 trak CIWL sig helt ud af OE med de få blå vogne toget nu medførte.

Vogn materiellet blev gradvist frasolgt og CIWL-T stoppede sine aktiviteter. Men flere vogne blev opkøbt og nu anvendt i dyre luksustog, hvis formål udelukkede var at give de betalende gæster en dejlig rejseoplevelse kulturrelt som gastronomisk og med OE charme fra 1920´erne og 30´erne i tillæg.

I februar 1929 satte OE sig fast i snemasserne 80 km fra Istanbul, men væltede ikke. Denne hændelse blev så senere anvendt af forfatteren Agathe Christie i kriminalromanen ”Murder on the Orient Express” og filmet først i 1934. Yderligere blev der indspillet en tilsvarende film i 1974 og så nu den sidste som vist i TV. OE har også medvirket som baggrund for James Bond 007 i ”From Russia with love” i 1963.

De store ”rigtige” luksustog med PULLMAN vogne med eller uden køkken kørte hovedsageligt til Sydfrankrig eller Italien og Spanien fra Calais (London), Paris og Antwerden. Der har aldrig været indrangeret PULLMAN vogne i OE, kun i filmen fra 1974, da en sådan var den eneste tilrådighed i England (fra Nene Valley Railway) foruden en WL type Y.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Mordet i Orient Expressen, observationsvogn!

af Steff, 7/4 2021, 10:22 (1108 dage siden) @ Steff

Godformiddag

Så var der alligevel to vogne med observationsplatforme hos CIWL, nemlig nr. 209-210. De blev begge byggede som Salonvogne (WS) efter amerikanske forbilleder med en observationsplatform (åben endeperron) i den ene ende af vognen. De blev byggede i Belgien af firmaet ”Ragheno à Malines” ved Bruxelles i Belgien i 1888 for ruten Basel-Milano via Gothard. Og det giver jo mening med en udsigtsvogn på denne strækning.
Der var plads til 15 i salonen og 11 på almindelige pladser. Vognen havde som sædvanligt en vognkasse beklædt med lakerede teaktræslister, men med almindeligt hvælvet tag. Vognen havde en længde over pufferne på 16,075 m. Vognen løb på 2 bogier type Z (som DSB Berlinerbogier). Opvarmning og belysning med gas. Vognen blev senere ombygget til spisevogn med plads 30 pladser. Jeg kan ikke finde yderligere informationer.
[image]
Tegning og informationer: La Compagnie des Wagons-Lits, side 281, La vie du Rail 2009, ISBN 978-2-915034-97-4.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Mordet i Orient Expressen

af Niklas Bygdestam, 7/4 2021, 16:15 (1108 dage siden) @ Steff

Stämmer!

Under den tid som boken skrevs så var det sovvagnar typ S som användes i OE. Det var absolut inga Lx. Men i filmerna är det tyvärr alltid Lx.

Den nyaste filmen har Pullmanvagnar med i tåget, vilket är helt fel. Det gjordes några år tidigare en dålig TV-film med David Suchet. Även där är det tyvärr Lx. Där påstår dessutom Poirots vän direktören på CIWL att han inte bara är direktör på CIWL utan att han äger hela tåget. Han säger "mitt tåg" i filmen. Den som spelar svensk i filmen med David Suchet kan inte ens prata svenska. Hennes brytning är förskräcklig, och visar att hon är engelsk, inte svensk. I filmen från 2017 är svenskan ersatt med en spanjorska. Även i den filmen är "direktören" besynnerlig. Denna gången en son till en ägare av CIWL. Inte speciellt verklighetstroget alltså.

I filmen från 1974 är direktören på CIWL italienare, i boken är han belgare som dessutom har fördomar mot italienare.

Ingen av filmerna visar den första resan i boken. I boken börjar det med en resa med Taurusexpressen från Aleppo till Istanbul. Även här bör det vara en sovvagn typ S som Poirot åker med. Men i filmerna har de tagit bort delen med Taurusexpressen tyvärr.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Mordet i Orient Expressen

af Thomas Hauerslev ⌂, 6/4 2021, 07:00 (1109 dage siden) @ Erling Pedersen

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak