Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR på museum (Generelt)

af Fynboen, 7/4 2021, 12:33 (1108 dage siden)

Hvordan er det nu det er, det er kun MRD 4212, der er del af Jernbanemuseet? Står den fortsat i Randers og i Arriva farver?

Avatar

MR på museum

af Jens, 30 cm bag skærmen, 7/4 2021, 12:42 (1108 dage siden) @ Fynboen

Ja

MR på museum

af Fynboen, 7/4 2021, 12:45 (1108 dage siden) @ Jens

Tak for kort og præcist svar.... hvad mit spørgsmål også lagde op til. :-)

Ingen makkere nogen steder? De er alle blevet kulisser til Falck træning?

MR på museum

af KSC, Næstved, 7/4 2021, 15:17 (1108 dage siden) @ Fynboen

DJK har MR/D-sæt 36

MR på museum

af Fynboen, 7/4 2021, 20:27 (1108 dage siden) @ KSC

Hvilken stand er 36'er sættet i og hvad er planen med det?

MR på museum

af Søren Rich, 7/4 2021, 16:51 (1108 dage siden) @ Jens

Så Jernbanemuseet har kun et halvt togsæt? Det er der en lidt underlig disposition i forhold til bevaring og udstilling i fremtiden.

MR på museum

af Bent Jensen, 7/4 2021, 19:44 (1108 dage siden) @ Søren Rich

De har vel ikke uanede pladsmuligheder, Odense by begrænser vel også noget af det. Nok heller ikke så mange entusiaster der gider køre med et MR tog, så må de hellere bevare et alm personvognstog.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

MR på museum

af Vestjyden, 7/4 2021, 20:40 (1108 dage siden) @ Bent Jensen

De har vel ikke uanede pladsmuligheder, Odense by begrænser vel også noget af det. Nok heller ikke så mange entusiaster der gider køre med et MR tog, så må de hellere bevare et alm personvognstog.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Håber ellers der bliver arrangeret kørsel med MR ligesom med MO kunne være hyggeligt :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

MR på museum

af Bent Jensen, 7/4 2021, 22:16 (1108 dage siden) @ Vestjyden

Mon ikke man så skulle nøjes med et MO personvognstog.
Med venlig hilsen Bent Jensen

MR på museum

af Vestjyden, 7/4 2021, 22:25 (1108 dage siden) @ Bent Jensen

Kunne læse i tråden at der opbevares en MR i Randers. Men er det med henblik på kørsel eller udstilling?

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

MR på museum

af Bent Jensen, 7/4 2021, 22:31 (1108 dage siden) @ Vestjyden

Er det ikke ved at blive omdannet til gourmetrestaurant?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

MR på museum

af andersj, Aalborg, 7/4 2021, 22:31 (1108 dage siden) @ Vestjyden

Kunne læse i tråden at der opbevares en MR i Randers. Men er det med henblik på kørsel eller udstilling?

Mvh vestjyden

De to togsæt hos Sporbyen i Randers er ved at blive ombygget til restaurant: https://scandiaekspressen.dk/?page_id=22

--
Mvh Anders

MR på museum

af Vestjyden, 7/4 2021, 22:38 (1108 dage siden) @ andersj

Kunne læse i tråden at der opbevares en MR i Randers. Men er det med henblik på kørsel eller udstilling?

Mvh vestjyden


De to togsæt hos Sporbyen i Randers er ved at blive ombygget til restaurant: https://scandiaekspressen.dk/?page_id=22

Ok tak for information :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

MR på museum

af Erling Pedersen, 8/4 2021, 08:15 (1107 dage siden) @ Bent Jensen

Hej.

Tror nu hverken Mo eller andet materiel i Fremtiden vil bevæge sig ud fra Jernbanemusset i Odense, måske på den afstumpede Havnebane, men de lange skinner ser ud til at blive en fjern fortid, nu Museet ikke er under BaneDanmark og kan påvirke dem indefra, men Kultur MInisteriet.

Så Veterantog derfra i fremtiden er vist en saga blot, desværre !

Men det er et problem overalt i EU, de har ikke gjort det lættere at køre uden Sikkerhedssystem ombord.

Men så havde det måske været en ide med MR trods alt, så kunne det køre på de strækninger som endnu har ATC !

Men Museet ønsker vist ikke at køre så meget mere, det er jo heller ikke gratis at befare BaneDanmarks spor !!

Hilsen Erling.

MR på museum

af Filip Gram, 8/4 2021, 11:31 (1107 dage siden) @ Erling Pedersen

Åh gud... Nå, lad os prøve med et fakta-tjek...:

Tror nu hverken Mo eller andet materiel i Fremtiden vil bevæge sig ud fra Jernbanemusset i Odense, måske på den afstumpede Havnebane, men de lange skinner ser ud til at blive en fjern fortid, nu Museet ikke er under BaneDanmark og kan påvirke dem indefra, men Kultur MInisteriet.

1) M0 1846 er kørende, pt. overvintrende i Randers, men kører retur til Odense i løbet af forsommeren. M0 1954 er under en bekostelig restaurering til brug på nettet, også efter udrulningen af ERTMS - så påstand: Falsk.

2) Øvrige køretøjers brug til veterantog kan ses på museets samlingsliste (markeret med en stjerne), som er tilgængelig online her: https://www.jernbanemuseet.dk/media/1980/rullende-materiel-inkl-udskilte-foer-og-efter-...
Så påstand: Falsk

3) Museet har aldrig været en del af Banedanmark, men DSB, selvom vi godt nok tilskud derfra (og fra DSB). Så påstand: Falsk.

4) Museet er støttet via trafikkontrakten med DSB, og således under transportministeriet, omend museets drives under kulturstyrelsens retningslinjer, for derved på sigt at kunne blive et statsanerkendt museum. Så påstand: Falsk, omend kun delvist misforstået.

Så Veterantog derfra i fremtiden er vist en saga blot, desværre !

5) Der har da hidtil været planlagt og gennemført veterantog, omend Corona naturligvis har lagt en dæmper på det det sidste år, og gør at planerne for 2021 endnu ikke er offentliggjort, førend vi kender mere til udviklingen af pandemien. Dét adskiller sig vist ikke meget fra andre kulturaktører, herunder veterantogsorganisationer. Så påstand: Falsk.

Men det er et problem overalt i EU, de har ikke gjort det lættere at køre uden Sikkerhedssystem ombord.

6) Kørsel uden ATC har nu virket efter de nuværende ikke-EU-regler ganske fint i en årrække, omend ERTMS udgør en stigende udfordring. Omvendt er fortsat billig og bekvem drift af veterantog uden sikkerhedssystem et ret sygt argument mod den europæiske ERTMS-udrulning. Påstand: Faktuelt sand, omend ret langt ude.

Men så havde det måske været en ide med MR trods alt, så kunne det køre på de strækninger som endnu har ATC !

7) Det har museets to kørende (!) MY-lokomotiver da også, og på netop ATC-strækninger er restriktionerne for veterantog uden ATC da absolut overkommelige. Så påstand: Faktuelt sand, da et sådan tog også ville kunne køre, men “manglen” på kørende MR-tog ved museet har ingen indflydelse på muligheden for at køre tog.

Men Museet ønsker vist ikke at køre så meget mere, det er jo heller ikke gratis at befare BaneDanmarks spor !!

8) I forhold til det kørselomfang der tidligere var kendt under navnet DSB Museumstog, så nej - men det er vist efterhånden gamle nyheder! Kørselsomfanget fra 2016 og frem har været ret konstant. Så påstand: Afhængigt af hvad der sammenlignes med, både sand og falsk.

Og skal vi så ikke bare holde os fra at konkludere yderligere på dét indlæg...

MR på museum

af Erling Pedersen, 8/4 2021, 15:06 (1107 dage siden) @ Filip Gram

Tusind tak Filip Gram.

Du har sandelig udvidet min og andres horisont positivt.

Forøvrigt skrev jeg intet om at i havde kørende materiel, der kunne befare museets område, men at de ikke kom ud på de lange skinner.

Så dit punkt 1 og 2 kan du roligt slette, samt undskylde for din manglende forståelse af min tekst !

Det er da dejligt Museet har skiftet til den "Rigtige" veterantogs holdning, kørsel med togene og ikke stilstand !

Ja i fik tilskud fra BaneDanmark efter opsplitningen, men før var de, DSB Bane så min tolkning er vel egentlig sand !

BaneDanmark har været mere behjælpelig tidligere har jeg forstået !

I Udlandet ved jeg at som du skrive ERTMS, gør livet svært for Veterantogs driften, der er flere steder hvor de begynder at skabe lukkede strækninger, hvor der kan køres frit.

Hilsen Erling.

MR på museum

af AndreasM, 8/4 2021, 12:04 (1107 dage siden) @ Erling Pedersen

Men Museet ønsker vist ikke at køre så meget mere, det er jo heller ikke gratis at befare BaneDanmarks spor !!

I supplement til Filips iøvrigt meget fine gennemgang, så er kørsel med veterantog, jævnfør BEK nr 1949 af 10/12/2020 §3 stk. 2 fritaget for infrastrukturafgifter, med mindre de er til ulempe for den øvrige trafik. Så dette udsagn er altså også faktuelt forkert.

Avatar

MR på museum

af Schienenwolf, Læsø, 8/4 2021, 13:03 (1107 dage siden) @ AndreasM

Men Museet ønsker vist ikke at køre så meget mere, det er jo heller ikke gratis at befare BaneDanmarks spor !!


I supplement til Filips iøvrigt meget fine gennemgang, så er kørsel med veterantog, jævnfør BEK nr 1949 af 10/12/2020 §3 stk. 2 fritaget for infrastrukturafgifter, med mindre de er til ulempe for den øvrige trafik. Så dette udsagn er altså også faktuelt forkert.

Men når det så er sagt, så kan jeg nu fuldt ud godt forstå, hvis museet (uofficielt naturligvis) ikke ønsker at køre tog for kværulerende typer, der konstant er negative overfor museet og udbreder sig med usandheder og brok om dets aktiviteter.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

MR på museum

af OnkelJørn, 8/4 2021, 15:22 (1107 dage siden) @ Schienenwolf

Men Museet ønsker vist ikke at køre så meget mere, det er jo heller ikke gratis at befare BaneDanmarks spor !!


I supplement til Filips iøvrigt meget fine gennemgang, så er kørsel med veterantog, jævnfør BEK nr 1949 af 10/12/2020 §3 stk. 2 fritaget for infrastrukturafgifter, med mindre de er til ulempe for den øvrige trafik. Så dette udsagn er altså også faktuelt forkert.


Men når det så er sagt, så kan jeg nu fuldt ud godt forstå, hvis museet (uofficielt naturligvis) ikke ønsker at køre tog for kværulerende typer, der konstant er negative overfor museet og udbreder sig med usandheder og brok om dets aktiviteter.

Så kan de jo køre for de andre.

Avatar

MR på museum

af gaest, 8/4 2021, 17:52 (1107 dage siden) @ Vestjyden

De har vel ikke uanede pladsmuligheder, Odense by begrænser vel også noget af det. Nok heller ikke så mange entusiaster der gider køre med et MR tog, så må de hellere bevare et alm personvognstog.
Med venlig hilsen
Bent Jensen


Håber ellers der bliver arrangeret kørsel med MR ligesom med MO kunne være hyggeligt :-)

På Facebook var der nogen der tog initiativ til at samle kræfterne til at få DJK's MR sæt gjort køreklar til en tur på Gedserbanen inden sættet løb ud af revision. Opgaven skulle primært gå på en særdeles grundig rengøring, og udskiftning af nogle defekte ruder. Noget som enhver reelt kunne deltage i. De tekniske spidsfindigheder kunne DJK's egen folk klare sammen med nogle DSB folk der stod bag ideen. Turen blev ikke til noget fordi ingen meldte sig.

Det bør give anledning til at spørge hvem det mon er der får tingene til at køre.
De bliver ikke flere.
De bliver efterhånden gamle og er ikke så gode til elektronik
De arbejder frivilligt.
De er mindre begejstrede for dem der brokker sig over at De (De gamle, De frivillige) ikke har bevaret et 3g S tog, et APO Lyn og Gud ved hvad mere
De falder efterhånden fra og der kommer ikke rigtigt nye.
De er fra en tid hvor Mo, damp og de store diesellokomitiver regerede. For dem blev MR ikke meget mere end et transportmiddel. De vil hellere skrue på en Mo, en damper eller en GM end en MR. Der var jo heller ikke nogen andre der gad at skrubbe og skure på den MR. De arbejder frivilligt, så man må acceptere deres valg.

MR på museum

af glade-koege ⌂, køge, 8/4 2021, 21:51 (1107 dage siden) @ gaest

Det handler også om markedsføring af disse klubber ikke rammer sociale medier ret godt desværre.. og så har vi dansker bare gang i så mange ting af dette falder i baggrunden.

Personligt er jeg da ked af jeg ikke har hænder skruet rigtigt på, men derimod betaler jeg gerne til indsamlinger mv og støtter op på sociale medier så godt jeg kan.

Fx savner jeg en side fx for 2G s-tog djk har og man kunne udvikle på denne og derved skabe støtte fra pendler som har brugt s-Toget, hvilket rigtigt mange har gjort.

Men tag hatten af for de frivillige og Filip har været så venlig at oplyse i Randers holdet en 2G vogn, men intet billede af vognen, så hvis nogen en dag kan hjælpe med det, så thumbs up.

Mvh Kristian

Avatar

MR på museum

af gaest, 9/4 2021, 08:07 (1106 dage siden) @ glade-koege

Det handler også om markedsføring af disse klubber ikke rammer sociale medier ret godt desværre.. og så har vi dansker bare gang i så mange ting af dette falder i baggrunden.

Personligt er jeg da ked af jeg ikke har hænder skruet rigtigt på, men derimod betaler jeg gerne til indsamlinger mv og støtter op på sociale medier så godt jeg kan.

Fx savner jeg en side fx for 2G s-tog djk har og man kunne udvikle på denne og derved skabe støtte fra pendler som har brugt s-Toget, hvilket rigtigt mange har gjort.

Men tag hatten af for de frivillige og Filip har været så venlig at oplyse i Randers holdet en 2G vogn, men intet billede af vognen, så hvis nogen en dag kan hjælpe med det, så thumbs up.

Mvh Kristian

Hvis der ikke kan skrabes folk sammen til at rengøre og lidt andre småting som stort set enhver der ikke ligger i koma kunne gøre, på en MR som på det tidspunkt stadig var i revision, så ser det meget sort ud for det s tog. Det har stået stille længe, og der er 2 vogne mere end på MR. Det bliver en total revision, og inden den er gennemført - hvis der kan findes nogen til opgaven - er CBTS blevet så meget udrullet at det også bliver en hindring. Chancen for at det S tog nogensinde kommer ud at køre er så minimal som den kan blive.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak