Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag (Generelt)

af andersj @, Aalborg, onsdag 07. april, 2021, 17:07 (11 dage siden)

Regeringen afholder i morgen torsdag klokken 12 et pressemøde hvor regeringens udspil til en ny infrastrukturplan præsenteres i form af en teknisk gennemgang.

Af alle steder så afholdes pressemødet hos Novo Nordisk i Kalundborg med deltagelse af finansminister Nicolai Wammen, transportminister Benny Engelbrecht samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek. Der er sat 2 timer og 30 minutter af til pressemødet inklusiv spørgsmål.

Det er dog en lidt underlig fremgangsmåde at man starter ud med at markere linjerne skarpt inden en egentlig forhandling med de øvrige partier har fundet sted. Især når transportministeren fra dag 1 har sagt at han vil have en bred og langsigtet aftale.

Nå, ja. Mon ikke Novo får en motorvej i værtshonorar?

Pressemøde om lancering af ny infrastrukturplan for hele Danmark

--
Mvh Anders

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Frank Poulsen @, onsdag 07. april, 2021, 17:12 (11 dage siden) @ andersj

Jeg læser nu linket at der torsdag er pressemøde, og fredag en større teknisk gennemgang. Så ikke på samme dag?

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af andersj @, Aalborg, onsdag 07. april, 2021, 17:19 (11 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg læser nu linket at der torsdag er pressemøde, og fredag en større teknisk gennemgang. Så ikke på samme dag?

Ja, det har du da ret i. Jeg så bare klokken 12 og tænkte ikke over at man ville "ofre" hele to dage til et udspil. Det tegner altså ikke umiddelbart til at de øvrige partier får ret meget at skulle have sagt.

--
Mvh Anders

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Bent Jensen, onsdag 07. april, 2021, 19:38 (11 dage siden) @ andersj

De taler om det nu i nyheder TV2 øst, motorvej til Kalundborg, så håber jeg den virkelig stopper de!!!
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af mikedk2100, onsdag 07. april, 2021, 20:09 (11 dage siden) @ Bent Jensen

Ja TV2 har åbenbart fået en del af planen udleveret. Men kun elementer, der handler om mere asfalt. Det tyder på, at selvom ministeren samtidig siger, at den kollektive trafik skal styrkes, så er planens elementer omhandlende den kollektive trafik ikke værd at tale om.

Det er så (heldigvis) kun regeringens udspil.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Vestjyden, onsdag 07. april, 2021, 20:24 (11 dage siden) @ mikedk2100

Her er noget, nyt liv til stationerne:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mere-motorvej-fornyede-togstationer-og-bilfri-soendag...

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Frank Poulsen @, onsdag 07. april, 2021, 20:40 (11 dage siden) @ Vestjyden

Man kan undre sig over den stribe stationer der nævnes. Hvorfor lige dem? Er Lille Skensved specielt meget dårligere end Gadstrup og Havdrup?

Glumsø? Er den ikke lige flyttet og ny i forbindelse med sporets forlægning og øget hastighed? Giver ikke meget mening den nævnes på listen.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Vestjyden, onsdag 07. april, 2021, 20:46 (11 dage siden) @ Frank Poulsen

Man kan undre sig over den stribe stationer der nævnes. Hvorfor lige dem? Er Lille Skensved specielt meget dårligere end Gadstrup og Havdrup?

Ja, egentligt burde alle stationerne ses efter og åbnes op, hvis det er den vej at man vil gå at gøre banen mere attraktiv.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Frank Poulsen @, onsdag 07. april, 2021, 20:49 (11 dage siden) @ Vestjyden

Ja og så tage en samlet strækning af gangen. i stedet for spredt lidt her og der.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Vestjyden, onsdag 07. april, 2021, 21:10 (11 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja og så tage en samlet strækning af gangen. i stedet for spredt lidt her og der.

Præcis, en samlet plan for stationerne.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Georg Schmidt @, onsdag 07. april, 2021, 21:33 (11 dage siden) @ Vestjyden

Den med liv på stationerne lyder godt nok spøjs, man har jo lige de sidste 20 år arbejdet målrettet på at fjerne alt liv fra stationerne. Her i Jylland ligger selv store bystationer øde hen, og det er nok begrænset hvor meget liv en stander til rejsekortet kan skabe. Billetten har folk jo på telefonen, så nogen til at sælge den er heller ikke nødvendig. Liv på stationen må folk nok selv finde ud af ligesom med alt mulig andet vedrørende rejsen, for der er i hvert fald ikke nogen ansatte til at skabe det.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Vestjyden, onsdag 07. april, 2021, 21:41 (11 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Vestjyden, onsdag 07. april, 2021, 22:05

Den med liv på stationerne lyder godt nok spøjs, man har jo lige de sidste 20 år arbejdet målrettet på at fjerne alt liv fra stationerne. Her i Jylland ligger selv store bystationer øde hen, og det er nok begrænset hvor meget liv en stander til rejsekortet kan skabe. Billetten har folk jo på telefonen, så nogen til at sælge den er heller ikke nødvendig. Liv på stationen må folk nok selv finde ud af ligesom med alt mulig andet vedrørende rejsen, for der er i hvert fald ikke nogen ansatte til at skabe det.

Det er jo rigtigt. Men det er meget forskelligt med erhvervsaktiviter i stationerne, nogle ventesale er låst af andre er ikke og nogle stationer ligger nærmest i ruiner.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af andersj @, Aalborg, onsdag 07. april, 2021, 22:06 (11 dage siden) @ Georg Schmidt

Den med liv på stationerne lyder godt nok spøjs, man har jo lige de sidste 20 år arbejdet målrettet på at fjerne alt liv fra stationerne. Her i Jylland ligger selv store bystationer øde hen, og det er nok begrænset hvor meget liv en stander til rejsekortet kan skabe. Billetten har folk jo på telefonen, så nogen til at sælge den er heller ikke nødvendig. Liv på stationen må folk nok selv finde ud af ligesom med alt mulig andet vedrørende rejsen, for der er i hvert fald ikke nogen ansatte til at skabe det.

Der har jo været nogle forskellige projekter igang, både fra DSB's side men også lokalt med henblik på at skabe liv i de flotte og ofte centralt beliggende stationsbygninger.

DSB har jo åbnet to stationsstuer i Haslev og Rungsted Kyst, mens der lokalt typisk er tale om caféer. I Hjørring har det nye trinbræt "Hjørring Øst" mere liv og bedre faciliteter end "hovedbanegården". Der ligger en Meny med bagerudsalg, grillbar og apotek samt endnu et bageri med eget bagerudsalg.

Stationsstuerne ser rigtig lækre ud og ser ud til at være et sted man gerne vil opholde sig og vente på toget. Det er jo det stik modsatte af 7-Eleven konceptet, der er beregnet til hurtigt-ind og hurtigt-ud og hvor billetsalget ofte var/er en barriere i det flow.

Men i sidste ende handler det jo om økonomi og stationsstuerne kan næppe finansiere sig selv, medmindre de får en fordelagtig husleje eller indgår samarbejder med eksempelvis kommunen om at tilbyde en eller anden service. 7-Eleven butikkerne betaler fuld husleje på markedsvilkår til DSB Ejendomme, hvilket nok også er nødvendigt for at undgå en sag om ulovligt statstilskud. Det er jo i forvejen lidt på kanten at staten er købmænd/franchisetagere i 7-Eleven butikker.

--
Mvh Anders

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Svend @, torsdag 08. april, 2021, 01:01 (10 dage siden) @ Georg Schmidt

Den med liv på stationerne lyder godt nok spøjs, man har jo lige de sidste 20 år arbejdet målrettet på at fjerne alt liv fra stationerne. Her i Jylland ligger selv store bystationer øde hen, og det er nok begrænset hvor meget liv en stander til rejsekortet kan skabe. Billetten har folk jo på telefonen, så nogen til at sælge den er heller ikke nødvendig. Liv på stationen må folk nok selv finde ud af ligesom med alt mulig andet vedrørende rejsen, for der er i hvert fald ikke nogen ansatte til at skabe det.

Man kan jo godt blive lidt urolig over, hvad der menes med "liv på stationerne" (jeg har set "liv", men de blev holdt fast indtil politiet kom).
Det er nok ikke åbne billetsalg eller kiosker der menes, men hvad så? Og skal det være 8-16 eller i togtid?

--
Svend

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af mikedk2100, torsdag 08. april, 2021, 07:55 (10 dage siden) @ Svend

Man kan jo godt blive lidt urolig over, hvad der menes med "liv på stationerne" (jeg har set "liv", men de blev holdt fast indtil politiet kom).
Det er nok ikke åbne billetsalg eller kiosker der menes, men hvad så? Og skal det være 8-16 eller i togtid?

Mon ikke der menes noget i stil med "Stationsstuen" på Haslev Station
https://sn.dk/Haslev-Faxe-Posten/Stationsstuen-Haslev-foerst-med-nyt-flot-DSB-koncept/a...

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Jens Hansen, torsdag 08. april, 2021, 08:28 (10 dage siden) @ mikedk2100

Givet et DSB projekt. Det er deres betaling for at få lov til at "blive i gamet".

JH

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, onsdag 07. april, 2021, 20:52 (11 dage siden) @ Frank Poulsen

Jo, ville være underligt hvis den skal ændres.
Personligt, asfald jeg ved det, Frederikssund motorvejen bliver færdig.
Kalundborg motorvejen er jo planlagt og bygge noget af den.

Kedeligt at skovvejen blev ændret fra motortrafikvej til hovedet vej, og nu tilbage til motorvej. I gamle dage var der 4 spor frem til Jyderup/Bjergside.

Nå vi må se med i morgen og især fredag

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Jensen123, onsdag 07. april, 2021, 20:55 (11 dage siden) @ mikedk2100

Ja TV2 har åbenbart fået en del af planen udleveret. Men kun elementer, der handler om mere asfalt. Det tyder på, at selvom ministeren samtidig siger, at den kollektive trafik skal styrkes, så er planens elementer omhandlende den kollektive trafik ikke værd at tale om.

Det er så (heldigvis) kun regeringens udspil.

Det er vel bare et klassisk forhandlingsoplæg. Al politik på Christiansborg handler jo om at enten beholde eller erobre regeringsmagten. Så først dækker man af for højrefløjen, som realistisk får svært ved klage over der udbygges for lidt på vejnettet, hvorefter regeringen vender sig mod venstrefløjen og lader dem forhandle forbedringer hjem på den kollektive trafik, som regeringen formentlig allerede er tilhænger af, så støttepartierne kan sole sig i hvad de har forhandlet hjem.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 07. april, 2021, 20:56 (11 dage siden) @ mikedk2100

Ja TV2 har åbenbart fået en del af planen udleveret. Men kun elementer, der handler om mere asfalt. Det tyder på, at selvom ministeren samtidig siger, at den kollektive trafik skal styrkes, så er planens elementer omhandlende den kollektive trafik ikke værd at tale om.

Det er så (heldigvis) kun regeringens udspil.

Det er nok taktik.

På denne måde fremstår det som om regeringen gør noget for mange! bilglade vælgere.

I anden omgang kommer så banerne. Men her skal støttepartierne lige have mulighed for at kræve (læs: stor omtale i pressen) Togfondforliget opfyldt (som Ministeren allerede har lovet vil ske).

Frederikssundmotorvejen er der rødt flertal imod, men den har et supergodt samfundsøkonomisk afkast, så den skal blå blok lave støj om at få, og så får de den.

På den måde kan alle bagefter sige at de fik noget i det store forlig. :-)

PS Siden det skal ske i Kalundborg, kommer der nok også en hastighedsopgradering af Holbæk-Kalundborg til 160 km/t. Som jeg forstår det er det egentlig allerede en del af Togfondforliget, men jeg er ikke sikker. Projektet er i det mindste sat på hold pt.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af steenth, onsdag 07. april, 2021, 21:30 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Frederikssundmotorvejen er der rødt flertal imod, men den har et supergodt samfundsøkonomisk afkast, så den skal blå blok lave støj om at få, og så får de den.

Tjaa. SF og Socialdemokratiet er positiv for projektet - så jeg kan ikke noget flertal imod.

PS Siden det skal ske i Kalundborg, kommer der nok også en hastighedsopgradering af Holbæk-Kalundborg til 160 km/t. Som jeg forstår det er det egentlig allerede en del af Togfondforliget, men jeg er ikke sikker. Projektet er i det mindste sat på hold pt.

Det er et en af de billige projekter. Den hastighedsopgradering bliver med stor sandsynlig til noget. BDK har lige frigivet papir på de hastighedsopgraderingsprojekter...

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Svend @, torsdag 08. april, 2021, 01:05 (10 dage siden) @ Poul Brandt

Frederikssundmotorvejen er der rødt flertal imod, men den har et supergodt samfundsøkonomisk afkast, så den skal blå blok lave støj om at få, og så får de den.

Det er meget morsomt. Enkelte politikere vil ikke have, at de genereres mere biltrafik mod København, men man kan køre i begge retninger - også på en motorvej - hvilket man har gjort opmærksom på i Frederikssund. Det er jo ikke alle der skal til hovedstaden ;-)

--
Svend

Avatar

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 08. april, 2021, 06:09 (10 dage siden) @ Svend

Det er meget morsomt. Enkelte politikere vil ikke have, at de genereres mere biltrafik mod København, men man kan køre i begge retninger - også på en motorvej - hvilket man har gjort opmærksom på i Frederikssund. Det er jo ikke alle der skal til hovedstaden ;-)

Det er jo det! På Hillerødmotorvejen er der idag ikke voldsomme problemer ind mod byen (OK - <110 km/t men trafikken flyder) - det er der derimod både morgen og aften mod Hillerød der rummer flere meget store arbejdspladser.

Og selv om det ser sådan ud for en Folketingspolitiker som Nick Hækkerup (der bor i Gadevang nord for Hillerød), så er det de færreste, der kører ind ad Hillerødmotorvejen om morgenen, der skal på arbejde i centrum af København. Arbejdspladserne ligger i Ballerup og på Vestegnen, så det er ad Motorringvejen eller Ring 4 vestover når man når Bagsværd.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Frank Poulsen @, torsdag 08. april, 2021, 08:37 (10 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er meget morsomt. Enkelte politikere vil ikke have, at de genereres mere biltrafik mod København, men man kan køre i begge retninger - også på en motorvej - hvilket man har gjort opmærksom på i Frederikssund. Det er jo ikke alle der skal til hovedstaden ;-)


Det er jo det! På Hillerødmotorvejen er der idag ikke voldsomme problemer ind mod byen (OK - <110 km/t men trafikken flyder) - det er der derimod både morgen og aften mod Hillerød der rummer flere meget store arbejdspladser.

Og selv om det ser sådan ud for en Folketingspolitiker som Nick Hækkerup (der bor i Gadevang nord for Hillerød), så er det de færreste, der kører ind ad Hillerødmotorvejen om morgenen, der skal på arbejde i centrum af København. Arbejdspladserne ligger i Ballerup og på Vestegnen, så det er ad Motorringvejen eller Ring 4 vestover når man når Bagsværd.

Ja og derfor burde man også fokusere mere på ydre ringbaner for at fange nemme skift og de øvrige arbejdspladser. Mange af dem som kører på motorvejene mod kbh kører jo ikke til centrum! Det glemmer nogle politikere tror jeg, når de siger jamen der kører jo s-tog...

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 07. april, 2021, 21:11 (11 dage siden) @ andersj

Nordsøposten:

"Således ved vi i øjeblikket kun, at planen strækker sig frem til 2035 – altså 14 år frem i tiden."

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, onsdag 07. april, 2021, 21:37 (11 dage siden) @ Poul Brandt

Må jo så blive en betalingsbro
Det er jo lige som det nye sort

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af andersj @, Aalborg, onsdag 07. april, 2021, 22:25 (10 dage siden) @ hummel_62

Må jo så blive en betalingsbro
Det er jo lige som det nye sort

Det er der ikke lagt op til. Men det er et vanvittigt projekt, som ikke løser de trængselsproblemer der er ved de to øvrige forbindelser i Limfjorden. Den opdaterede VVM-analyse fra Vejdirektoratet får projektet til at ligne en meget dyr omgang "tisse i bukserne for at holde varmen" løsning. Ifølge VVM-analysen vil Limfjordstunnellen allerede 7 år efter den nye forbindelses åbning igen nå kapacitetsgrænsen - sansynligvis tidligere da Vejdirektoratet kun regner med en stigning i trafikken på 1% årligt, selvom vejtrafikken over Limfjorden de seneste år er steget med 2,9% årligt.

Men den opdaterede VVM har kun fået Radikale Venstre til at ændre holdning, så nu ser det ud til at være op til Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen der er ledet af en advokat. Selvom der nok ikke er noget at komme efter når først staten har besluttet sig.

Der skal helt klart ske en udvidelse af vejkapaciteten over Limfjorden, men det er nu slået fast at Egholmforbindelsen ikke løser trængselsproblemerne på mellemlang og lang sigt.

--
Mvh Anders

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Niels @, Aarhus, onsdag 07. april, 2021, 23:02 (10 dage siden) @ andersj

, men det er nu slået fast at Egholmforbindelsen ikke løser trængselsproblemerne på mellemlang og lang sigt.

Ja, det er egentlig utroligt, at der stadig er nogen, der tror, at flere og bredere motorveje løser trængselsproblemerne. Der er jo allerede nu rigeligt med plads til bilerne motorvejene. Så hvis bilerne bare ville blive dér, så var der ingen ko på isen. Problemerne opstår, når bilerne skal af motorvejene og ind i byerne. Køerne på afkørselsramperne udvider sig lynhurtigt i myldretiden til selve motorvejen, da bilerne på ramperne skal videre ad en- eller tosporede veje, som slet ikke kan optage alle de biler, som de brede 6-8 sporede motorveje genererer.
Hvis man skal løse trængselsproblemerne med flere motorveje, så er man samtidig nødt til at skabe mere plads til bilerne i byerne, og det gør man kun ved at rive en masse huse og bygninger ned og erstatte dem med flere parkeringspladser og flere brede veje, hvor der før lå huse.
Der er kun én løsning på problemerne: færre biler og bedre kollektiv trafik.
Det var bare lige det, jeg ville sige - god rolig nat.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af LHJ, torsdag 08. april, 2021, 00:05 (10 dage siden) @ Niels

, men det er nu slået fast at Egholmforbindelsen ikke løser trængselsproblemerne på mellemlang og lang sigt.


Ja, det er egentlig utroligt, at der stadig er nogen, der tror, at flere og bredere motorveje løser trængselsproblemerne. Der er jo allerede nu rigeligt med plads til bilerne motorvejene. Så hvis bilerne bare ville blive dér, så var der ingen ko på isen. Problemerne opstår, når bilerne skal af motorvejene og ind i byerne. Køerne på afkørselsramperne udvider sig lynhurtigt i myldretiden til selve motorvejen, da bilerne på ramperne skal videre ad en- eller tosporede veje, som slet ikke kan optage alle de biler, som de brede 6-8 sporede motorveje genererer.
Hvis man skal løse trængselsproblemerne med flere motorveje, så er man samtidig nødt til at skabe mere plads til bilerne i byerne, og det gør man kun ved at rive en masse huse og bygninger ned og erstatte dem med flere parkeringspladser og flere brede veje, hvor der før lå huse.
Der er kun én løsning på problemerne: færre biler og bedre kollektiv trafik.
Det var bare lige det, jeg ville sige - god rolig nat.

Venlige hilsner

Niels H


Tak, og i lige måde!
Du har naturligvis ganske ret, Niels - men desværre er der vist for få stemmer i det synspunkt ...:-|
Mh
LH

PS: Og nej, selvkørende elektriske biler løser ikke problemet; hvis de tillige skal være "delebiler", bliver problemet endda større!
Det var bare det, jeg ville sige ;-)

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af Jensen123, torsdag 08. april, 2021, 00:29 (10 dage siden) @ hummel_62

Må jo så blive en betalingsbro
Det er jo lige som det nye sort

Nu er der jo mange måde at lave regional/lokal medfinansiering på. Aalborg Kommune bl.a. har givet tilsagn om 600-700 millioner kr. og jeg er sikker på, at de lever fint med at norske turister kører gratis over. Måske køber turisterne en is istedet. Fordi politikkerne i Frederikssund og omegn havde hoved placeret i en anden legemsdel behøves andre politikkere jo ikke at have det.

Pressemøde om ny infrastrukturplan torsdag

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, torsdag 08. april, 2021, 00:35 (10 dage siden) @ Jensen123

De havde vel bare travlt, og så dette som en mulighed.

Hvis de lokale smider en pose penge i samme forhold som brugerbetaling udgør af total bygge prisen, så er det vel en fair ting.

Skal nok stop, dette er jo ikke et vej forum.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Pressemøde etc: S-tog til Roskilde

af Jonas1983, torsdag 08. april, 2021, 11:53 (10 dage siden) @ andersj

Så har vi en gammel traver af stalden igen, og denne gang skulle det være ganske vist:

Link til Berlingske

"Som en del af regeringens transportudspil bliver S-toglinjen udvidet til Roskilde Station. Det fortæller lokalpolitiker i Høje Taastrup, Peter Faarbæk (S)."

Og der er ingen ulemper:
"Der er ifølge Peter Faarbæks oplysninger ikke udsigt til, at den nye S-togforbindelse erstatter nogen af de eksisterende togforbindelser mellem Roskilde og hovedstaden, fortæller han til Berlingske."

Mon dog?

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Pressemøde etc: S-tog til Roskilde

af Fysikeren, torsdag 08. april, 2021, 12:01 (10 dage siden) @ Jonas1983

Så har vi en gammel traver af stalden igen, og denne gang skulle det være ganske vist:

Link til Berlingske

"Som en del af regeringens transportudspil bliver S-toglinjen udvidet til Roskilde Station. Det fortæller lokalpolitiker i Høje Taastrup, Peter Faarbæk (S)."

Og der er ingen ulemper:
"Der er ifølge Peter Faarbæks oplysninger ikke udsigt til, at den nye S-togforbindelse erstatter nogen af de eksisterende togforbindelser mellem Roskilde og hovedstaden, fortæller han til Berlingske."

Mon dog?

Jeg bor (med familie) i Hedehusene. Min kones reaktion: Åh nej, hvorefter hun listede alle stationer op ind til København...

Pressemøde etc: S-tog til Roskilde

af Bent Jensen, torsdag 08. april, 2021, 12:11 (10 dage siden) @ Fysikeren

Et lille men,, det er ikke alle der skal til KH city,hvis man skal f.eks til Glostrup Brøndby Rødovre vil det være en fordel med Stog at der kom det Stog,men følsom emne.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Pressemøde etc: S-tog til Roskilde

af Fysikeren, torsdag 08. april, 2021, 12:16 (10 dage siden) @ Bent Jensen

Et lille men,, det er ikke alle der skal til KH city,hvis man skal f.eks til Glostrup Brøndby Rødovre vil det være en fordel med Stog at der kom det Stog,men følsom emne.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Det anerkender jeg, at der er. Og en del af det løses ved, at regionaltog stopper i Glostrup. Men for mig og min familie, der overvejer at flytte før børn skal i skole, trækker S-tog ned.

De snakker om omlægning til metro. Det bliver en lang tur i et uroligt tog med mange stop. Løsningen kan også være en ekstra bil...

Pressemøde etc: S-tog til Roskilde

af steenth, torsdag 08. april, 2021, 12:03 (10 dage siden) @ Jonas1983

Og der er ingen ulemper:
"Der er ifølge Peter Faarbæks oplysninger ikke udsigt til, at den nye S-togforbindelse erstatter nogen af de eksisterende togforbindelser mellem Roskilde og hovedstaden, fortæller han til Berlingske."

Mon dog?

Hvis der skal være færre tog, så er det også færre tog til Holbæk og Ringsted. Og er der ikke ingen planer om. De stationer, som mister regionstog er Hedehusende (muligvis alle) og Trekroner (nogle af dem - men nok ikke alle) - det er ulemperne for dem som skal til/fra København.

Mvh
Steen

Download infrastrukturplan

af andersj @, Aalborg, torsdag 08. april, 2021, 12:09 (10 dage siden) @ andersj

Indhold i Infrastrukturplan 2035

af steenth, torsdag 08. april, 2021, 13:19 (10 dage siden) @ andersj

Jeg har løbet planen igennem og der masser af punkter i den. Men her er et overblik:

Det nye projekter som vil sætte i værk på tværs af landet.
* Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
* Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård
* Forenkling af Københavns Hovedbanegård
* Ny sydlig jernbanekorridor (Sydkorridoren)
* Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
* Fremrykning af ny jernbane over Vestfyn
* Fremrykning af jernbaneanlæg til Femern Bælt-forbindelsen
Starte udbyning af Nykøbing F - Holeby i 2022

De vil droppe jernbane til Billund

Det vil lave et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet hvor der projekter her

Et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet
* Vendespor ved Carlsberg Station
* Metrodrift på S-banen
* Næste generations S-tog til Roskilde
* Analyse af metrodrift på Kystbanen

Styrkelse af knudepunkter
* Fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station
* Flytning af Herlev Station
* Ombygning af Nordhavn Station
* Forskønnelse af Nørreport Station
* Opgradering af Hillerød Station

Derudover
* Nye højklassede Bus Rapid Transit-linjer (BRT)
* DSB skal stå for omlægningen af S-banen til metrodrift

De sidste dieseltog skal erstattes med batteritog og de dropper elektrificering til Struer og Frederikshavn.

Så er lidt om nattog koordineret med Sverige, Tyskland og Belgien og dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen