Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utryghed på jernbanen (Generelt)

af Flemming Poulsen, 8/4 2021, 09:21 (1113 dage siden)

Berlingske bringer i dag denne kedelige nyhed:

https://www.berlingske.dk/metropol/to-voldsomme-overfald-paa-tre-dage-ryster-kommune-de...

Sådan noget får jo ikke ligefrem flere til at fravælge bilen til fordel for toget. Den megen grafitti og andet hærværk på stationerne og i togene hjælper heller ikke.

Vi får selvklart ikke “de gode gamle dage” med bemandede stationer tilbage, men hvordan løser vi så udfordringen?

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.

Eller hvad?

Utryghed på jernbanen

af steenth, 8/4 2021, 09:43 (1113 dage siden) @ Flemming Poulsen

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.

Det hjælper ikke - det flytter kun problemet. Der er lokale problemer, som skal håndteres uanset om det er på stationen eller andre steder i området, hvor det opstår som problemer. Og det kræver uddannet betjente. For politikadetter kan kun bruges til bevogtning med den uddannelse de får.

Mvh
Steen

Utryghed på jernbanen

af Flemming Poulsen, 8/4 2021, 10:18 (1113 dage siden) @ steenth

Mit fokus er alene på at gøre rejseoplevelsen mere tryg for brugerne af den kollektive trafik, og til det formål tror jeg faktisk, at alene tilstedeværelsen af uniformeret personel med POLITI skrevet på ryggen vil have en vis effekt på de persongrupper, der skaber utrygheden.

Når det så er sagt, er jeg sådan set enig med dig i, at selve problemet med kriminalitet og de deraf følgende sociale udfordringer skal løses andetsteds af dertil egnet kompetent personale.

Utryghed på jernbanen

af Thom32, 8/4 2021, 13:28 (1113 dage siden) @ steenth

Jeg tænker vel at en station som Helsingborg er et fint eksempel på nyt liv ved banegården. Her har man lavet et center med restauranter og butikker mv. hvor man inddrager banegården under samme tag.[image]

Utryghed på jernbanen

af HLA7, 8/4 2021, 11:24 (1113 dage siden) @ Flemming Poulsen

God ide med jernbane politi, som findes i andre lande. Når nu der personer med dårlig eller ingen opdragelse, burde de gelejdes ind i folden til os andre der lært at opføre os ordentligt, når men omgås andre mennensker og deres ejendom.
Det bliver fuldtids arbejdel

Utryghed på jernbanen - vagtfolk

af bjergged, Zentralschweiz, 8/4 2021, 21:54 (1113 dage siden) @ Flemming Poulsen

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.

Her i Schweiz er har SBB løst det med private vagtfolk. Hvis man kører S-tog lidt ud på aftenen, kommer der ofte et par Securitrans-folk gennem toget. De checker ikke billetter, de er der bare for at holde orden og skabe tryghed. Ved ikke specifikt hvordan de er uddannet, men det var tidligere i samarbejde med Securitas, så det er nok et vægterkursus plus noget jernbaneoverbygning.

I fjerntog bliver togføreren også suppleret med vagter på “problematiske” afgange (nattog på gå-i-byen aftener og den slags).

Utryghed på jernbanen - vagtfolk

af Jensen123, 9/4 2021, 10:28 (1112 dage siden) @ bjergged

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.


Her i Schweiz er har SBB løst det med private vagtfolk. Hvis man kører S-tog lidt ud på aftenen, kommer der ofte et par Securitrans-folk gennem toget. De checker ikke billetter, de er der bare for at holde orden og skabe tryghed. Ved ikke specifikt hvordan de er uddannet, men det var tidligere i samarbejde med Securitas, så det er nok et vægterkursus plus noget jernbaneoverbygning.

I fjerntog bliver togføreren også suppleret med vagter på “problematiske” afgange (nattog på gå-i-byen aftener og den slags).

Det er desværre en by i Rusland i Danmark. Jeg kørte i knap år til Hillerød med s-toget. Ofte med første morgen afgang, som for nogen var sidste tog hjem fra byen. Mængden af tyverier, trusler om vold, hærværk og løbende forulempelser var stabil. 193 cm gør at jeg ikke var udset til offer, men DSB og Politiets ligegyldighed var konstant. Jeg prøvede 4 gange, at ringe til politiet med igangværende organiserede lommetyverier (lommetyvene opererede som oftest i hold af 3-4 personer) uden politiet fandt anledningen til at reagere. Derefter opgav jeg. Jeg skal dog rose Nordsjællands politi for, at de cirka en gang om året at sammekalde lokalpressen for at fortælle, at de i en koordineret aktion havde anholdt x antal lommetyve. At de så lod dem gå fri i 51 andre uger er jo som det er. Da jeg skrev til DSB om de samme problemer og spurgte og de ville acceptere det beskrevne på afgange 0830 fra Klampenborg undlod DSB at svare. Det gjorde de også anden gang jeg spurgte.

Utryghed på jernbanen - vagtfolk

af KKLD, 9/4 2021, 11:00 (1112 dage siden) @ Jensen123

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.


Her i Schweiz er har SBB løst det med private vagtfolk. Hvis man kører S-tog lidt ud på aftenen, kommer der ofte et par Securitrans-folk gennem toget. De checker ikke billetter, de er der bare for at holde orden og skabe tryghed. Ved ikke specifikt hvordan de er uddannet, men det var tidligere i samarbejde med Securitas, så det er nok et vægterkursus plus noget jernbaneoverbygning.

I fjerntog bliver togføreren også suppleret med vagter på “problematiske” afgange (nattog på gå-i-byen aftener og den slags).


Det er desværre en by i Rusland i Danmark. Jeg kørte i knap år til Hillerød med s-toget. Ofte med første morgen afgang, som for nogen var sidste tog hjem fra byen. Mængden af tyverier, trusler om vold, hærværk og løbende forulempelser var stabil. 193 cm gør at jeg ikke var udset til offer, men DSB og Politiets ligegyldighed var konstant. Jeg prøvede 4 gange, at ringe til politiet med igangværende organiserede lommetyverier (lommetyvene opererede som oftest i hold af 3-4 personer) uden politiet fandt anledningen til at reagere. Derefter opgav jeg. Jeg skal dog rose Nordsjællands politi for, at de cirka en gang om året at sammekalde lokalpressen for at fortælle, at de i en koordineret aktion havde anholdt x antal lommetyve. At de så lod dem gå fri i 51 andre uger er jo som det er. Da jeg skrev til DSB om de samme problemer og spurgte og de ville acceptere det beskrevne på afgange 0830 fra Klampenborg undlod DSB at svare. Det gjorde de også anden gang jeg spurgte.

Hvad har en afgang på et andet tidspunkt af døgnet på Klampenborg St at gøre med det?

Er det du har oplevet i Hillerød ikke et tegn på sociale problemer? Det kunne vel også have foregået et andet sted i Hillerød?

Utryghed på jernbanen - vagtfolk

af Jensen123, 9/4 2021, 11:49 (1112 dage siden) @ KKLD

Kunne man tænke sig en form for “jernbanepoliti” - små mobile 2/3-mands hold, der kører rundt med togene på mest belastede strækninger og stationer? Det behøvede ikke at være fuldt uddannede polititjenestemænd, man kunne f.eks. bruge nogle af de kortuddannede politikadetter, som i øjeblikket spilder deres tid ved øde sønderjyske grænseovergange.


Her i Schweiz er har SBB løst det med private vagtfolk. Hvis man kører S-tog lidt ud på aftenen, kommer der ofte et par Securitrans-folk gennem toget. De checker ikke billetter, de er der bare for at holde orden og skabe tryghed. Ved ikke specifikt hvordan de er uddannet, men det var tidligere i samarbejde med Securitas, så det er nok et vægterkursus plus noget jernbaneoverbygning.

I fjerntog bliver togføreren også suppleret med vagter på “problematiske” afgange (nattog på gå-i-byen aftener og den slags).


Det er desværre en by i Rusland i Danmark. Jeg kørte i knap år til Hillerød med s-toget. Ofte med første morgen afgang, som for nogen var sidste tog hjem fra byen. Mængden af tyverier, trusler om vold, hærværk og løbende forulempelser var stabil. 193 cm gør at jeg ikke var udset til offer, men DSB og Politiets ligegyldighed var konstant. Jeg prøvede 4 gange, at ringe til politiet med igangværende organiserede lommetyverier (lommetyvene opererede som oftest i hold af 3-4 personer) uden politiet fandt anledningen til at reagere. Derefter opgav jeg. Jeg skal dog rose Nordsjællands politi for, at de cirka en gang om året at sammekalde lokalpressen for at fortælle, at de i en koordineret aktion havde anholdt x antal lommetyve. At de så lod dem gå fri i 51 andre uger er jo som det er. Da jeg skrev til DSB om de samme problemer og spurgte og de ville acceptere det beskrevne på afgange 0830 fra Klampenborg undlod DSB at svare. Det gjorde de også anden gang jeg spurgte.


Hvad har en afgang på et andet tidspunkt af døgnet på Klampenborg St at gøre med det?

Er det du har oplevet i Hillerød ikke et tegn på sociale problemer? Det kunne vel også have foregået et andet sted i Hillerød?

Nu var det i toget til Hillerød, så det er ikke Hillerød by specifikt. Det har det med Klampenborg, at gøre, at hvis jeg som ingeniør med 30 års erfaring, sidder i et S-tog på vej mod Hillerød en tidlig morgen er Politi og DSB per definition fløjtene ligeglade. Hvis jeg som ingeniør med 30 års erfaring oplever tilsvarende på vej mod midt job i indre by reagerer Politi og DSB omgående.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak