Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra Mj (Generelt)

af disavelo @, 19/5 2011, 11:14 (4724 dage siden)

IC4 projektet er jo ikke det første danske nyanskaffelses-tog-projekt, der ikke går som forventet. Mj projektet var imidlertid så stramt styret at man fik det standset i tide, og så blev det jo til Mk i stedet.
Findes der billeder af Mj? Og hvornår var det nu det var?

Venlige hilsner
Søren

Litra Mj

af disavelo @, 19/5 2011, 14:13 (4724 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for dine links. Et af dem ledte mig videre til dette her: http://www.sebtus.de/steckbrief_dsb_mj.html .
Det blev til 3 Mj'ere i start 90'erne, ud af 30 bestilte, men de blev returneret. De kører åbenbart i Luxemborg, Frankrig og Marokko.
Burde de ikke stå i jernbanen.dk' lokomotivliste? De fik jo dansk litra.

Venlige hilsner
Søren

Litra Mj

af lkfsteen, 19/5 2011, 21:12 (4724 dage siden) @ disavelo

Det var kun 2 stk nr 506 og 510 der nåede her op:-) Jeg var på værkstederne på det tidspunkt, og var med til at prøve køre dem ! Det sluttede meget pludseligt da en af dem selv fandt på at køre!!!!

Mvh Steen

Litra Mj

af disavelo @, Herning, 19/5 2011, 22:05 (4724 dage siden) @ lkfsteen

Spændende med førstehåndsberetninger. På http://www.sebtus.de/steckbrief_dsb_mj.html ses imidlertid billeder af alle 3. Den første havde ikke noget nummer, men hed Mj prototype, og er tydeligvis fotograferet i DK. Hvor meget den var i brug ved jeg naturligvis intet om.

Venlige hilsner
Søren

Litra Mj

af Steen H Nielsen, 21/5 2011, 13:58 (4722 dage siden) @ lkfsteen

Fandt lige et par billeder af prototype Mj som lige ankomme fra Belgien.Gb d. 31-3.1992.[image][image][image]Mj 506 Gb.11-12.93.

Avatar

Litra Mj

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/5 2011, 22:12 (4722 dage siden) @ Steen H Nielsen

Fandt lige et par billeder af prototype Mj som lige ankomme fra Belgien.Gb d. 31-3.1992.[image]

Det er godtnok en stor papkasse den har været i. :-D

Litra MJ står på "Jernbanen.dk arbejdsopgaver" listen men det er omme på side 5...

--
[image]

Litra Mj

af disavelo @, Herning, 22/5 2011, 10:46 (4721 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fandt lige et par billeder af prototype Mj som lige ankomme fra Belgien.Gb d. 31-3.1992.[image]


Det er godtnok en stor papkasse den har været i. :-D

Litra MJ står på "Jernbanen.dk arbejdsopgaver" listen men det er omme på side 5...

Det er helt OK, webmaster! Iøvrigt et sjovt billede, med udpakningen af papkassen.

Venlige hilsner
Søren

Litra MJ - anskaffelsesprojektet

af Niels Munch, 18/11 2012, 10:14 (4175 dage siden) @ disavelo

IC4 projektet er jo ikke det første danske nyanskaffelses-tog-projekt, der ikke går som forventet. Mj projektet var imidlertid så stramt styret at man fik det standset i tide, og så blev det jo til Mk i stedet.

Tilgiv, at jeg genåbner denne tråd; men jeg faldt tilfældigvis (at man falder er sjældent planlagt) over denne rapport:

"Visse større anlægsinvesteringer og materielanskaffelser i DSB
Redegørelse 3 fra den af trafikministeren den 29. september 1993 nedsatte arbejdsgruppe
Trafikministeriet, marts 1994, Betænkning nr. 1263".

MJ-projektet er gennemgået i betænkningens "Arbejdsnotat 6, Rangerlokomotiver", side 201 ff., herunder den (måske alligevel knap så) stramme styring.

Andre af de projekter, der undertiden hives frem på jernbanen.dk, er også beskrevet i betænkningen.

M.v.h. & go' søndag
Niels

Litra MJ - anskaffelsesprojektet

af toylsbjerg, Rønnede, 18/11 2012, 11:09 (4175 dage siden) @ Niels Munch

Hej!
Sad lige og læste indlæg! og kom i tanke om at jeg havde et par billeder,
af en af de foreslåede løsninger, på problemerne med at finde egnede rangerloko!
I starten af 1980erne, var jeg kørende konsulent i Københavns området, og ligesom
mange andre af mine kollegaer blev madpakken tit indtaget på Langelinie kajen!!
En dag først i april 81 blev der bemærket et lokomotiv på Østerport, ja faktisk på sporene bag en af firmaets afdelinger ( K W Bruun og Co)
Der var en hel del pinger inde i det!
Senere fandt jeg ud af det var DE 501 som DSB havde lånt 1 år af MAK! om
de betalte noget for det vides ikke?
DSB fandt dog maskinen rimelig velegnet! MEN for dyr!
Meget kunne have set anderledes ud i dag, såfremt, samme fremgangsmåde havde
været brugt med IC4!:-D
mvh
Thyge

[image][image]

Litra MJ - anskaffelsesprojektet

af Svend, 18/11 2012, 17:21 (4175 dage siden) @ Niels Munch

En stor del af teksten/konklusionerne vil kunne genbruges i en rapport om anskaffelse af IC4/IC2-materiel ........:-|

--
Svend

Avatar

Litra Mj

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/1 2020, 10:42 (1557 dage siden) @ disavelo

IC4 projektet er jo ikke det første danske nyanskaffelses-tog-projekt, der ikke går som forventet. Mj projektet var imidlertid så stramt styret at man fik det standset i tide, og så blev det jo til Mk i stedet.
Findes der billeder af Mj? Og hvornår var det nu det var?


[image]
Den opmærksomme læser vil have opdaget, at DSB litra MJ nu er tilføjet til databasen.
Hvilket år blev de returneret til fabrikken (de er set på Gb i 1998)?

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak