Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/4 2021, 20:46 (1085 dage siden)

Midtjyske Jernbaner har nu præsenteret det design deres fire Desiro togsæt får. De kommer omkring værkstedet på skift fra primo maj til ultimo juni for at få folien på.

[image]
Illustration: Midtjyske Jernbaner

--
Mvh Anders

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Thom32, 9/4 2021, 21:07 (1085 dage siden) @ andersj

Nja

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Niels Munch, 9/4 2021, 21:14 (1085 dage siden) @ andersj

[image]Illustration: Midtjyske Jernbaner

Det er fint, at man - på moderne vis - bevarer Lemvigbanens "husfarver", som gode kollega Vigsø indførte på Y-togene ved disses levetidsforlængelse i sin tid.

M.v.h.
Niels

Avatar

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Erik H, Frederikssund, 10/4 2021, 11:51 (1084 dage siden) @ Niels Munch

Det ligner en stamme der har været udsat for graffiti - her hedder det bare nyt udseende:-P

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 10/4 2021, 12:01 (1084 dage siden) @ Erik H

Design er en smags sag.
Finder det mere kedeligt at danske tog pakkes ind i plast. Er planen ikke at bruge mindre plastic?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Bent Jensen, 10/4 2021, 13:32 (1084 dage siden) @ hummel_62

Sprøjte malererens tid er forbi det er for dyrt
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Vollensir, 10/4 2021, 19:53 (1084 dage siden) @ Bent Jensen

Spændende design, men stadig en af de større skandaler i nutidig dansk jernbane historie. Fuldstændig tåbelige med at forære strækningen Holstebro - Skjern til midtjyske jernbaner. Når man nu er så vild med det udlicitering kunne man jo lige så godt lade Arriva kører det hele inklusiv Lemvig banen.... Alt det skiften tog lokker ikke ligefrem flere passager over i kollektiv transport.....

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af OnAir112 ⌂, 11/4 2021, 19:16 (1083 dage siden) @ Vollensir

Den største fejl, er at der ikke køres helt til Struer.
Struer-Thisted måtte også gerne drives af Mjba

--
OnAir112
Paul

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 22:54 (1082 dage siden) @ OnAir112

Struer-Thisted måtte også gerne drives af Mjba

Det ville da være lidt aparte om Midtjyske Jernbaner skulle køre tog i Nordjylland. Siden kommunalreformen har Thy jo hørt til Region Nordjylland, som jo også har sit eget togselskab.

Desværre er der ingen direkte forbindelse fra Thisted til Aalborg, så det ville være noget upraktisk for Nordjyske Jernbaner at skulle drive.

Kort sagt, noget rod.

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af OnAir112 ⌂, 13/4 2021, 08:52 (1081 dage siden) @ bjergged

Hvad skulle der være galt i det?
Banen er jo oplagt til Mjba, Thisted-Skjern.
At Thisted strækningen ligger under region Nordjylland er vel ingen hindring.
Jeg ved godt at det er utopi, men kunne realiseres med lidt velvilje

--
OnAir112
Paul

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 10:39 (1081 dage siden) @ OnAir112

Tjaeh, det er måske bare en rygmarvsreaktion. Som Nordjyde ville jeg synes det var sært at blive betjent af Midtjyske Jernbaner i min hjemby.

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af OnAir112 ⌂, 13/4 2021, 10:58 (1081 dage siden) @ bjergged

Kan godt følge dig, men det gik da fint på Odderbanen, da Mjba både kørte og havde infrastrukturen .
forøvrigt så overtager de jo også infrastrukturen på Vestbanen mellem Nr. Nebel og Varde i Sydjylland.

--
OnAir112
Paul

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Niels Munch, 13/4 2021, 11:18 (1081 dage siden) @ OnAir112

forøvrigt så overtager de jo også infrastrukturen på Vestbanen mellem Nr. Nebel og Varde i Sydjylland.

Njae, Midtjyske Jernbaner har tilbudt at blive infrastrukturforvalter for Vestbanen (i st. f. Arriva), men det fordrer vist ændringer i lovgivningen omkring regionernes togengagementer.

M.v.h.
Niels

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Niels Bak, 13/4 2021, 12:50 (1081 dage siden) @ OnAir112

Det er helt ligegyldigt.

Nu er opdelingen af jernbanedriften i Danmark jo ikke specielt logisk i forvejen. Hvad angår Holstebro-Skjern, så er det kun trafikeringen, som Mjba har overtaget. Både infrastrukturen og det økonomiske ansvar ligger hos staten. Dvs regionen som sådan faktisk ikke er inde over. Mjba er blot blevet operatør under staten også, ligesom NJ er det på de statslige baner nord for Skørping og Arriva er det i det meste af resten af Jylland (jeg ved ikke hvordan tilskuddet rent teknisk er ordent - om det er direkte til Mjba eller til regionskassen, men det er i hvert fald ud over regionens normale budgetbevilling og budgetansvar). Og dermed er der heller ingen grund til, at Mjba ikke kan være operatør på en statslig bane i Region Nordjylland også, hvis man mener det giver driftsmæssig mening - ud over altså at undgå eventuelle territorielle politiske automatreaktioner.

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Niels Munch, 13/4 2021, 12:55 (1081 dage siden) @ Niels Bak

Og dermed er der heller ingen grund til, at Mjba ikke kan være operatør på en statslig bane i Region Nordjylland også, hvis man mener det giver driftsmæssig mening - ud over altså at undgå eventuelle territorielle politiske automatreaktioner.

Nu må du lige præcisere, om det udsagn bygger på eksakt viden, eller om det er udtryk for din mening.

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 12:59 (1081 dage siden) @ Niels Bak

Det er helt ligegyldigt.

Nu er opdelingen af jernbanedriften i Danmark jo ikke specielt logisk i forvejen. Hvad angår Holstebro-Skjern, så er det kun trafikeringen, som Mjba har overtaget. Både infrastrukturen og det økonomiske ansvar ligger hos staten. Dvs regionen som sådan faktisk ikke er inde over. Mjba er blot blevet operatør under staten også, ligesom NJ er det på de statslige baner nord for Skørping og Arriva er det i det meste af resten af Jylland (jeg ved ikke hvordan tilskuddet rent teknisk er ordent - om det er direkte til Mjba eller til regionskassen, men det er i hvert fald ud over regionens normale budgetbevilling og budgetansvar). Og dermed er der heller ingen grund til, at Mjba ikke kan være operatør på en statslig bane i Region Nordjylland også, hvis man mener det giver driftsmæssig mening - ud over altså at undgå eventuelle territorielle politiske automatreaktioner.

Regionerne er meget inde over, da staten har overdraget trafikkøberansvaret til regionerne for Skørping-Frederikshavn, Holstebro-Skjern og Roskilde-Køge. Infrastrukturen er stadig statens, men det økonomiske ansvar ligger hos regionen som bestiller togdriften. Staten betaler driftstilskuddet direkte til regionerne - ikke til togselskaberne.

NJ, MJBA og Lokaltog kører alle på kontrakt med regionerne - ikke staten.

Arriva og DSB kører på kontrakt med staten.

--
Mvh Anders

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Niels Bak, 13/4 2021, 23:28 (1081 dage siden) @ andersj

Det er helt ligegyldigt.

Nu er opdelingen af jernbanedriften i Danmark jo ikke specielt logisk i forvejen. Hvad angår Holstebro-Skjern, så er det kun trafikeringen, som Mjba har overtaget. Både infrastrukturen og det økonomiske ansvar ligger hos staten. Dvs regionen som sådan faktisk ikke er inde over. Mjba er blot blevet operatør under staten også, ligesom NJ er det på de statslige baner nord for Skørping og Arriva er det i det meste af resten af Jylland (jeg ved ikke hvordan tilskuddet rent teknisk er ordent - om det er direkte til Mjba eller til regionskassen, men det er i hvert fald ud over regionens normale budgetbevilling og budgetansvar). Og dermed er der heller ingen grund til, at Mjba ikke kan være operatør på en statslig bane i Region Nordjylland også, hvis man mener det giver driftsmæssig mening - ud over altså at undgå eventuelle territorielle politiske automatreaktioner.


Regionerne er meget inde over, da staten har overdraget trafikkøberansvaret til regionerne for Skørping-Frederikshavn, Holstebro-Skjern og Roskilde-Køge. Infrastrukturen er stadig statens, men det økonomiske ansvar ligger hos regionen som bestiller togdriften. Staten betaler driftstilskuddet direkte til regionerne - ikke til togselskaberne.

NJ, MJBA og Lokaltog kører alle på kontrakt med regionerne - ikke staten.

Arriva og DSB kører på kontrakt med staten.

Undskyld - det var upræcist formuleret. Det jeg mener med, at det økonomiske ansvar er statens, er at det er staten som betaler regningen for driften, og at det ikke er en del af det almene tilskud til regionerne, som driften på selve privatbanestrækningerne er sammen med fx regional busdrift,, hvor regionerne har lov til inden for visse rammer at flytte pengene rundt i budgettet. Det er klart, at regionerne ejer selskaberne, og dermed har de selvfølgelig også ansvaret for økonomien i deres drift.
Og dermed er der heller ikke noget institutionelt i vejen for at overdrage driften på en statsstrækning til et regionalt selskab uden for regionen (med mindre man render ind i en eller anden finurlig EU-bestemmelse, som jeg ikke kender til). Men som sagt kan der sagtens være politiske knaster i det.

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af mikkelwf, 25/5 2021, 12:02 (1039 dage siden) @ bjergged

Struer-Thisted måtte også gerne drives af Mjba


Det ville da være lidt aparte om Midtjyske Jernbaner skulle køre tog i Nordjylland. Siden kommunalreformen har Thy jo hørt til Region Nordjylland, som jo også har sit eget togselskab.

Desværre er der ingen direkte forbindelse fra Thisted til Aalborg, så det ville være noget upraktisk for Nordjyske Jernbaner at skulle drive.

Kort sagt, noget rod.

Fortæl mig så lige hvilken region Arriva hører til, hvis det er mere naturligt, at de befordrer strækningen.. ;)

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af andersj, Aalborg, 25/5 2021, 12:21 (1039 dage siden) @ mikkelwf

Struer-Thisted måtte også gerne drives af Mjba


Det ville da være lidt aparte om Midtjyske Jernbaner skulle køre tog i Nordjylland. Siden kommunalreformen har Thy jo hørt til Region Nordjylland, som jo også har sit eget togselskab.

Desværre er der ingen direkte forbindelse fra Thisted til Aalborg, så det ville være noget upraktisk for Nordjyske Jernbaner at skulle drive.

Kort sagt, noget rod.


Fortæl mig så lige hvilken region Arriva hører til, hvis det er mere naturligt, at de befordrer strækningen.. ;)

Arriva er ejet af Deutsche Bahn.

--
Mvh Anders

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af mikkelhansen, Lunderskov, 25/5 2021, 10:11 (1039 dage siden) @ andersj

Deres første sæt, 4912, er nu færdigfolieret: LinkedIn. Billedet kan ses uden en LinkedIn-profil.
Billedet kan også ses på Midtjyske Jernbaners Facebook-side, men i lavere kvalitet.

--
Hilsen
Mikkel

Nyt design til Midtjyske Jernbaners Desiro'er

af Vestjyden, 25/5 2021, 11:41 (1039 dage siden) @ mikkelhansen

Friske farver med inspiration fra vltj :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak