Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30 (Generelt)

af andersj @, Aalborg, fredag 09. april, 2021, 20:55 (162 dage siden)

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.

--
Mvh Anders

Avatar

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 09. april, 2021, 21:22 (162 dage siden) @ andersj

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.

Det bliver nu alligevel lidt spændende. Det kommer jo til at være en central del af skinnebåren trafik de næste 30 - 50 år.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Lyntoget, fredag 09. april, 2021, 23:45 (162 dage siden) @ Michael Deichmann

Det ser ud til DSB igen har dummet sig med togindkøb , ved det kun kan kører på dansk strøm, så det kan ikke kører til Flensborg eller Ystad

den nye IC4 skandale

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Hjortlund, fredag 09. april, 2021, 23:56 (162 dage siden) @ Lyntoget

Det ser ud til DSB igen har dummet sig med togindkøb , ved det kun kan kører på dansk strøm, så det kan ikke kører til Flensborg eller Ystad

den nye IC4 skandale

Det var da et positivt indlæg

Tag nu ikke sorgen på forhånd

DSB har jo EB og talgo vognene hvis at det blev nødvendigt

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af MMT, søndag 11. april, 2021, 09:57 (161 dage siden) @ Hjortlund

Jeg læste et sted, tror det var Jesper Petersen MF, der skrev i Nordschleswiger, at de arbejder på en løsning med tyske regionaltog fra Hamburg ført op til Tinglev, så DSB kan køre til Sønderborg hver time. Det vil give skiftemulighed i Tinglev hver time. Kan de tyske regionaltog køre på dansk kørestrøm, eller er det blot en vision til om 20 år?

Mvh MM

Avatar

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Køge, søndag 11. april, 2021, 10:15 (161 dage siden) @ MMT

Jeg læste et sted, tror det var Jesper Petersen MF, der skrev i Nordschleswiger, at de arbejder på en løsning med tyske regionaltog fra Hamburg ført op til Tinglev, så DSB kan køre til Sønderborg hver time. Det vil give skiftemulighed i Tinglev hver time. Kan de tyske regionaltog køre på dansk kørestrøm, eller er det blot en vision til om 20 år?

Der står lidt om det her på side 5 i Regeringens infrastrukturplan 2035 for Region Syddanmark.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Fysikeren, søndag 11. april, 2021, 10:30 (161 dage siden) @ MMT

Jeg læste et sted, tror det var Jesper Petersen MF, der skrev i Nordschleswiger, at de arbejder på en løsning med tyske regionaltog fra Hamburg ført op til Tinglev, så DSB kan køre til Sønderborg hver time. Det vil give skiftemulighed i Tinglev hver time. Kan de tyske regionaltog køre på dansk kørestrøm, eller er det blot en vision til om 20 år?

Mvh MM

Der snakkes om batteridrift over grænsen.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, fredag 09. april, 2021, 23:56 (162 dage siden) @ Lyntoget

Skandale??? Er der så meget at køre til Flensborg efter, hvis man kan skifte i Padborg,til SH express, så er det da ingen IC4 skandale, hollænderns IC Nieuwe generation kan da ikke køre længere end til Bad Bentheim. Nå vent med at skyde det ned.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af anho, lørdag 10. april, 2021, 00:11 (162 dage siden) @ Lyntoget

Nåh, der er nu rigeligt med indenrigstrafik der skal håndteres også.

Hvis der bliver brug for flere internationale tog er der altid en option på flere Talgo-stammer, og vores nabolande kan nok også varetage noget af kørslen. Sverige har f.eks. allerede budt sig til.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af SGN, lørdag 10. april, 2021, 13:08 (162 dage siden) @ anho

Ja, det är nog bra om grannländerna tar ansvar. Annars blir det nog inget.
Jag börjar undra om det finns en framtid för bekväma tåg med service i Danmark. Järnvägsnätet i Danmark blir väl som ett förstorat HT lokalstrafikskort!

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, lørdag 10. april, 2021, 13:23 (162 dage siden) @ SGN

Ja servicen forsvandt, ingen mulighed for at købe vådt og tørt? Jeg er en af de passagerer der skeler misundeligt til de nordiske naboer til for eksempel X2000 bistro,men vi har jo heller ikke så lange afstande? Men konceptet slog sig måske ihjel med høje priser? og til tider kunne salgsvogn ikke komme igennem toget

Nå det var det.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 13:35 (162 dage siden) @ Bent Jensen

Ja servicen forsvandt, ingen mulighed for at købe vådt og tørt? Jeg er en af de passagerer der skeler misundeligt til de nordiske naboer til for eksempel X2000 bistro,men vi har jo heller ikke så lange afstande? Men konceptet slog sig måske ihjel med høje priser? og til tider kunne salgsvogn ikke komme igennem toget

Ligesom i nye vogne, så vil der i nye tog ("IC-5") være automater med vådt og tørt.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, lørdag 10. april, 2021, 13:41 (162 dage siden) @ Rail

Jo men jeg syntes ikke en automat giver service,jeg forventer ikke en tjener der kommer rundt,og hvide duge på bordene,men måske en mulighed for at sidde eller stå ved en slags bord og spise men så bruger vi nok for meget plads?

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 14:08 (162 dage siden) @ Bent Jensen

Jo men jeg syntes ikke en automat giver service,jeg forventer ikke en tjener der kommer rundt,og hvide duge på bordene,men måske en mulighed for at sidde eller stå ved en slags bord og spise men så bruger vi nok for meget plads?

Der kommer også mulighed for at stå ved et bord.

Service koster og derfor kan ofte se at afgang på skæve tidspunkter i udlandet har lukket for denne service. Jeg kan godt forstå at man gerne bare vil have det hele, både service og lave priser. Men så nemt er det heller ikke altid.

Fordelen med automater er at du også kan bruge dem når toget er indsat som regionaltog og at de giver meget lavere omkostninger.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af mikedk2100, lørdag 10. april, 2021, 13:44 (162 dage siden) @ Bent Jensen

Ja servicen forsvandt, ingen mulighed for at købe vådt og tørt? Jeg er en af de passagerer der skeler misundeligt til de nordiske naboer til for eksempel X2000 bistro,men vi har jo heller ikke så lange afstande? Men konceptet slog sig måske ihjel med høje priser? og til tider kunne salgsvogn ikke komme igennem toget

Jeg er helt enig. Der er en helt anden service på den anden side af Øresund - og jeg håber jo også, at fx SJ får lyst til at køre tog København-Aarhus (-Aalborg), når der på et tidspunkt er sat elledninger op. En automat er slet ikke det samme som en salgsvogn eller en bistro.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af anho, lørdag 10. april, 2021, 14:50 (162 dage siden) @ mikedk2100

Det er jo også lidt nemmere at få en bistro til at løbe rundt økonomisk hvis man kun kører på de mest profitable afgange og kun i landsdelstrafikken.

Jeg tvivler på at SJ kommer til at køre tog helt ude i de skæve timer hvor DSB jo er forpligtet til det.

Jo, man kunne jo godt sige at DSB så burde købe separate togsæt til intercity-drift og regionaltogsdrift... som man jo også gør i mange andre lande. Det er bare lige det dyrere, og DSB vil jo gerne være profitable - og så er afstandene jo også bare lidt kortere i Danmark.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af mikedk2100, lørdag 10. april, 2021, 15:57 (162 dage siden) @ anho

Det er jo også lidt nemmere at få en bistro til at løbe rundt økonomisk hvis man kun kører på de mest profitable afgange og kun i landsdelstrafikken.

Jeg tvivler på at SJ kommer til at køre tog helt ude i de skæve timer hvor DSB jo er forpligtet til det.

Jo, man kunne jo godt sige at DSB så burde købe separate togsæt til intercity-drift og regionaltogsdrift... som man jo også gør i mange andre lande. Det er bare lige det dyrere, og DSB vil jo gerne være profitable - og så er afstandene jo også bare lidt kortere i Danmark.

Jovist, alle de undskyldninger kender jeg godt. Det er jo derfor jeg ser frem til at SJ forhåbentlig vil køre der.

Afstandene er muligvis kortere i km, men tiden i toget er nogenlunde den samme fra Malmø til Stockholm som København til Aalborg.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Preben Andersen, lørdag 10. april, 2021, 17:32 (162 dage siden) @ mikedk2100

Jeg har ofte været med toget fra København til Frederikshavn og havde fuld forståelse for at togstewardessen stod af når der ikke længere var ret mange passagerer at handle med. I Lyntogene var der kun åbent for salg noget af vejen. For nogle passagerer standsede den service i Langå . For mig er automater som er tilgængelige hele vejen så langt at foretrække.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af mikedk2100, lørdag 10. april, 2021, 18:11 (161 dage siden) @ Preben Andersen

Jeg har ofte været med toget fra København til Frederikshavn og havde fuld forståelse for at togstewardessen stod af når der ikke længere var ret mange passagerer at handle med. I Lyntogene var der kun åbent for salg noget af vejen. For nogle passagerer standsede den service i Langå . For mig er automater som er tilgængelige hele vejen så langt at foretrække.

Og det er så fint du synes det. Ingen siger vi skal være enige :-)

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, lørdag 10. april, 2021, 18:21 (161 dage siden) @ Preben Andersen

Men hvad kan så en sådan automat sælge?chokolade bar af en slags en Brick juice,måske en vacumpakket sandwich tja det bliver nok svært,så det bliver nok noget madpakke fra fru Jensens køkken,naturligvis smurt af en selv.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, lørdag 10. april, 2021, 18:27 (161 dage siden) @ Bent Jensen

Men hvad kan så en sådan automat sælge?chokolade bar af en slags en Brick juice,måske en vacumpakket sandwich tja det bliver nok svært,så det bliver nok noget madpakke fra fru Jensens køkken,naturligvis smurt af en selv.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Logistikken bag catering er også en af de store barriere mod salg af madvarer i tog herhjemme. Skal der sælges mad der kræver nedkøling, skal togpersonalet jo føre egenkontrol af temperaturen samt kontrollere for datovarer. Derudover skal det jo sikres at togene hyppigt får fyldt nye varer ombord.

Mon ikke det bliver nogenlunde samme sortiment som Selecta automaterne på banegårdene samt en kaffeautomat? Frisk mad, både varmt og koldt, kan man erhverve sig på eller i nærheden af langt de fleste stationer i Danmark - ofte i meget bedre kvalitet end hvad det realistisk vil være muligt at tilbyde i togene.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, lørdag 10. april, 2021, 18:41 (161 dage siden) @ andersj

Ja nok ingen tvivl om det bliver svært med et spise koncept i tog herhjemme, kan ikke huske hvad udvalget var i a ICE TD 605 da de kørte til Hamburg,nå men de bliver jo også skrottet nu. (Synd og skam) havde været et godt tog.nå nu skal jeg nok lade være at give over det med.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 10. april, 2021, 00:52 (162 dage siden) @ Lyntoget

Kan se du få lidt hug for den bemærkning. Jeg vil nu godt stødte den lidt. Muligt der ikke er brug for ekstern kørsel nu, men Hvad byder fremtiden??

Er det ikke lidt det problem vi har i dag!!
Noget køre el andre diesel
Nogen på et signal system andre på andet/begge.

Så mon ikke der i løbet af 30-50 år, eller hvor længe de skal køre, opstår et og andet. Så tog købt til et formål må bruges til andet. Som eks regional tog som intercity tog

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af cml, lørdag 10. april, 2021, 11:01 (162 dage siden) @ Lyntoget

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, lørdag 10. april, 2021, 12:39 (162 dage siden) @ cml

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?

Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 13:27 (162 dage siden) @ andersj

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.

Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Jens Hansen, lørdag 10. april, 2021, 14:44 (162 dage siden) @ Rail

Og som har forstået, så er det, et standardtog, noget DSB og embedsmændene har bildt politikerne ind findes.

JH

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af anho, lørdag 10. april, 2021, 14:52 (162 dage siden) @ Jens Hansen

Nja, der er nu unægteligt en enorm forskel på at tage en eksisterende togserie og så lave nogle små tilpasninger til danske forhold, som er hvad de går efter at gøre nu, og så at udvikle et helt nyt system fra bunden som det skete med IC3 og IC4.

Det er måske lidt misvisende at kalde Fremtidens Tog for en 'hyldevare', men i forhold til de tidligere projekter er det da ikke meget galt.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 15:13 (162 dage siden) @ anho

Det er måske lidt misvisende at kalde Fremtidens Tog for en 'hyldevare', men i forhold til de tidligere projekter er det da ikke meget galt.

Vent nu til på mandag før du laver alt for store konklusioner.

Avatar

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af gaest, lørdag 10. april, 2021, 14:53 (162 dage siden) @ Jens Hansen

[HUMOR]

DSB vil jo helst købe Siemens, og kan de komme af sted med det, så går det sådan.

Kan det ikke lade sig gøre så køber de AnsaldoBreda V250 (støvlen) for at overbevise politikerne om at vi skulle have købt Siemens

[/HUMOR]

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 15:14 (162 dage siden) @ Jens Hansen

Og som har forstået, så er det, et standardtog, noget DSB og embedsmændene har bildt politikerne ind findes.

Der er nogle platforme som efterhånden er ret tæt på, men nej naturligvis ikke og DSB har også været gode at komme med krav der skal efterkommes.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, lørdag 10. april, 2021, 15:00 (162 dage siden) @ Rail

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 15:12 (162 dage siden) @ steenth

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.

IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, lørdag 10. april, 2021, 21:10 (161 dage siden) @ Rail

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.


IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, lørdag 10. april, 2021, 22:35 (161 dage siden) @ steenth

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.


IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for.

Det øger stadig kompleksiteten med 2 strømsystemer, 2 signalsystemer, 2 godkendelser osv.
Ikke fordi jeg ikke også gerne ville have haft at (en del af) flåden kunne køre til tyskland ligesom IC3. Jeg prøver bare at fortælle hvad der var grunden.

Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Tror ikke du skal forvente at København - Hamborg bliver lagt via Flensborg lige med det første.

Men ja fremtiden (om 8-10 år) for betjeningen er usikker og kræver enten nyt materiel eller ændring af infrastrukturen.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, søndag 11. april, 2021, 07:55 (161 dage siden) @ Rail

IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for.


Det øger stadig kompleksiteten med 2 strømsystemer, 2 signalsystemer, 2 godkendelser osv.

Det er et mindre udfordring med signalsystem. Tyskerne har planer om ETCS L1 LS på den relevante strækning. Håndtering 2 strømsystemer er ikke speciel kompleks i dag. Og godkendelser bliver efterhånden lettere, da man kan allerede kan genbruge godkendelser af enkelte elementer på tværs af landegrænser. Spørgsmål er reelt om ansøgning kun skal sendes til Trafikstyrelsen eller til den europæiske myndighed, som i fremtiden skal tage sig af sager, når det går over grænser.

Ikke fordi jeg ikke også gerne ville have haft at (en del af) flåden kunne køre til tyskland ligesom IC3. Jeg prøver bare at fortælle hvad der var grunden.

Jeg vurdere at de har taget et dårlig meget fravalg. Jeg er klar over at IC4 spiller ind. Men jeg gerne stadig pege på det burde være anderledes. Specielt når de leverandører, som er i spil, har en platform, som prøvet af i praksis og har konfigurationer, som ligner det.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Banemanden, søndag 11. april, 2021, 05:48 (161 dage siden) @ steenth

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Altså, alt er jo hyldevarer hvis du går efter at det findes i forvejen. Det betyder ikke det er billigt. Nu er der jo option på op til 250 togsæt af fremtidens tog, som bestilles med henblik på at skulle køre indenrigs og du synes, det er en god ide at fordyre dem for at de kan køre til Flensborg, som i øvrigt har ok forbindelser i forvejen? Det kan jeg simpelthen ikke se logikken i :)

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, søndag 11. april, 2021, 07:30 (161 dage siden) @ Banemanden

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.


Altså, alt er jo hyldevarer hvis du går efter at det findes i forvejen. Det betyder ikke det er billigt. Nu er der jo option på op til 250 togsæt af fremtidens tog, som bestilles med henblik på at skulle køre indenrigs og du synes, det er en god ide at fordyre dem for at de kan køre til Flensborg, som i øvrigt har ok forbindelser i forvejen? Det kan jeg simpelthen ikke se logikken i :)

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Flensborg bliver godt betjent nordfra med det Intercity-tog, som kommer fra Aarhus/Fredericia. Men, når IC3 er væk og de fremtidens togsæt kommer, bliver det med togskift i Padborg (evt. Tinglev) - Ellers er alternativet at Talgo-tog også skal fungere som regional-tog på strækningen.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Peter Christensen, søndag 11. april, 2021, 07:44 (161 dage siden) @ steenth

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.
Skulle DSB og leverandøren i vildskab finde på at lave en sådan variant, så kunne de øvrige leverandører, som har afleveret "best and final offer" indlede en klagesag, hvor de sandsynligvis får medhold (læs: DSB får ikke en udlandsvariant uden et nyt udbud).

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, søndag 11. april, 2021, 10:24 (161 dage siden) @ Peter Christensen

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.

Desværre ligner det at man kun har haft fokus på den indenlandske trafik. Det vil jeg gerne kalder en brøler...

Skulle DSB og leverandøren i vildskab finde på at lave en sådan variant, så kunne de øvrige leverandører, som har afleveret "best and final offer" indlede en klagesag, hvor de sandsynligvis får medhold (læs: DSB får ikke en udlandsvariant uden et nyt udbud).

Når udbyder så stor en leverance burde de have tilføjet nogle optioner, som dækker et muligt behov, som ikke skal dækkes i første omgang... Og jeg vil nøjes være kritisk over for det valg, der er foretaget i udbudsprocesen. Hvis det gøres ordenligt, så må de lave et udbyd med togsæt de 2 strømsystemer.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, søndag 11. april, 2021, 11:36 (161 dage siden) @ steenth

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.

Desværre ligner det at man kun har haft fokus på den indenlandske trafik. Det vil jeg gerne kalder en brøler...

Jeg tror lidt du overvurdere hvor vigtig Flensburg-trafikken er. Jeg har kørt med 57xx togene en del gange og langt de fleste passagere hopper direkte over i RE7 mod Hamburg. Der er næsten ingen lokaltrafik til/fra Flensburg, hvilket nok til dels kan tilskrives 2-timers driften.

57xx togene er også blevet mere besværlige at køre efter DSB ikke længere har egen licens i Tyskland mere. Nu køres der på en DB licens hvilket bl.a. kræver at lokomotivførerne skal til professionel sprogtest. Før blev der kørt på VIAS GmbH's licens, men her er DSB trådt ud af ejerkredsen i forbindelse med afviklingen af de tyske aktiviteter.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, søndag 11. april, 2021, 21:34 (160 dage siden) @ andersj

Desværre ligner det at man kun har haft fokus på den indenlandske trafik. Det vil jeg gerne kalder en brøler...

Jeg tror lidt du overvurdere hvor vigtig Flensburg-trafikken er. Jeg har kørt med 57xx togene en del gange og langt de fleste passagere hopper direkte over i RE7 mod Hamburg. Der er næsten ingen lokaltrafik til/fra Flensburg, hvilket nok til dels kan tilskrives 2-timers driften.

Muligvis overvurdere jeg trafikken. Men jeg ikke glad for at der kommer nogle begrænsninger mulige forbindelser, som burde have været undgået.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, søndag 11. april, 2021, 22:46 (160 dage siden) @ steenth

Desværre ligner det at man kun har haft fokus på den indenlandske trafik. Det vil jeg gerne kalder en brøler...

Jeg tror lidt du overvurdere hvor vigtig Flensburg-trafikken er. Jeg har kørt med 57xx togene en del gange og langt de fleste passagere hopper direkte over i RE7 mod Hamburg. Der er næsten ingen lokaltrafik til/fra Flensburg, hvilket nok til dels kan tilskrives 2-timers driften.

Muligvis overvurdere jeg trafikken. Men jeg ikke glad for at der kommer nogle begrænsninger mulige forbindelser, som burde have været undgået.

Sydøstjylland er jo jernbanemæssigt et vanskeligt område, fordi jernbanen jo ikke betjener de vigtige byer og relationer. Sønderborg-Flensburg vil altid være hurtigere med bus. Haderslev og Aabenraa betjenes ikke. Så man kan ikke rigtig argumentere for mere end et tog i timen mellem Lunderskov og Tinglev, hvilket jo så ender ud i en dårlig betjening af både Flensborg og Sønderborg med 2-timers drift.

Den bedste løsning ville være at få RE7 forlænget til Tinglev, men det kræver jo et par nye Twindexx "togsæt" til dansk kørestrøm - også lander man i samme suppedas med to varianter af samme tog til et semi kompliceret togsystem.

Den næstbedste løsning er forlængelse af RE72 Kiel-Flensburg med batteritog hver time til Tinglev. Umiddelbart vil det kun kræve et ekstra togsæt, da RE72 vender skarpt i Flensburg xx:57 -> yy:04.

Dog kan man ikke med RE72's nuværende køreplan nå at få korrespondance med ICL i Tinglev. Men jeg ved heller ikke hvordan man har tænkt sig at betjene Sønderborg i fremtiden. Der blev jo lagt op til at man ikke ønskede at driftskoble de nye tog, men kun op- og nedformering.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, søndag 11. april, 2021, 23:07 (160 dage siden) @ andersj

Sydøstjylland er jo jernbanemæssigt et vanskeligt område, fordi jernbanen jo ikke betjener de vigtige byer og relationer. Sønderborg-Flensburg vil altid være hurtigere med bus. Haderslev og Aabenraa betjenes ikke. Så man kan ikke rigtig argumentere for mere end et tog i timen mellem Lunderskov og Tinglev, hvilket jo så ender ud i en dårlig betjening af både Flensborg og Sønderborg med 2-timers drift.

Bortset fra at der er flere passagerer der end mellem Esbjerg og Ribe hvor der er to tog i timen!

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, mandag 12. april, 2021, 00:37 (160 dage siden) @ andersj

Var der ikke på et tidspunkt før den nuværende tradikminister tale om tysk kørestrøm til Tinglev fra Padborg?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Svend @, søndag 11. april, 2021, 10:39 (161 dage siden) @ Peter Christensen

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.
Skulle DSB og leverandøren i vildskab finde på at lave en sådan variant, så kunne de øvrige leverandører, som har afleveret "best and final offer" indlede en klagesag, hvor de sandsynligvis får medhold (læs: DSB får ikke en udlandsvariant uden et nyt udbud).

Igen: Det politiske system er ikke interesseret i - ønsker ikke - at danske operatører, DSB eller hvem ellers måtte blive, kører hverken til Malmö eller Flensburg. Svenskerne kommer til at stå for trafikken over Øresundsbroen og tyskerne - Deutsche Bahn - for lokaltrafikken mellem Flensburg og Tinglev.
På den måde kan Sønderborg få timedrift (og måske samtidig hastighedsopgraderinger over dele af strækningen mellem Tinglev og Sønderborg) og de politikere der er valgt i området, vil kunne sætte en fjer i hatten :-)

--
Svend

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, søndag 11. april, 2021, 11:27 (161 dage siden) @ Svend

Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Indeholder udbuddet en variant, som skal kører i udlandet?
Hvis ikke, så glem alt det snak.
Skulle DSB og leverandøren i vildskab finde på at lave en sådan variant, så kunne de øvrige leverandører, som har afleveret "best and final offer" indlede en klagesag, hvor de sandsynligvis får medhold (læs: DSB får ikke en udlandsvariant uden et nyt udbud).


Igen: Det politiske system er ikke interesseret i - ønsker ikke - at danske operatører, DSB eller hvem ellers måtte blive, kører hverken til Malmö eller Flensburg. Svenskerne kommer til at stå for trafikken over Øresundsbroen og tyskerne - Deutsche Bahn - for lokaltrafikken mellem Flensburg og Tinglev.
På den måde kan Sønderborg få timedrift (og måske samtidig hastighedsopgraderinger over dele af strækningen mellem Tinglev og Sønderborg) og de politikere der er valgt i området, vil kunne sætte en fjer i hatten :-)

DSB har kontrakt med NAH.SH frem til ultimo 2027 på kørslen mellem Padborg og Flensborg. NAH.SH er trafikkøberen i Schleswig-Holstein. Hvem der skal køre de grænseoverskridende tog afhænger af hvilket togsystem der forlænges. RE7 Hamburg-Flensburg køres af DB Regio Nord mens RE72 Kiel-Flensburg overgår til amerikanske RDC AUTOZUG Sylt GmbH i december 2023.

Som det også fremgår af infrastrukturudspillet skal den fremtidige betjening over grænsen aftales mellem den danske trafikkøber - Transportministeriet og den tyske - NAH.SH. Ambitionerne omkring grænsetrafikken plejer at være noget større i det tyske end i det danske, hvilket bl.a. ses ved Niebüll-Tønder hvor tyskerne gerne vil betale for en højere frekvens (timedrift) med Arriva, mens Transportministeriet nægter at betale sin del.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Fysikeren, søndag 11. april, 2021, 07:50 (161 dage siden) @ steenth

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.


Altså, alt er jo hyldevarer hvis du går efter at det findes i forvejen. Det betyder ikke det er billigt. Nu er der jo option på op til 250 togsæt af fremtidens tog, som bestilles med henblik på at skulle køre indenrigs og du synes, det er en god ide at fordyre dem for at de kan køre til Flensborg, som i øvrigt har ok forbindelser i forvejen? Det kan jeg simpelthen ikke se logikken i :)


Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Flensborg bliver godt betjent nordfra med det Intercity-tog, som kommer fra Aarhus/Fredericia. Men, når IC3 er væk og de fremtidens togsæt kommer, bliver det med togskift i Padborg (evt. Tinglev) - Ellers er alternativet at Talgo-tog også skal fungere som regional-tog på strækningen.

Der er jo en del snak om batteritog i Danmark som evt kan tage over. Jo ingen der siger, at DSB skal stå for lokaltogene i Sønderjylland. Og Sønderborg har vel ikke mere “ret” til direkte tog til København end Viborg, Frederikshavn og andre jyske byer...

Kunne sagtens se for i fremtiden med et lokaltog Fredericia - Sønderjylland. Og så nogle DSB fjerntog oven i.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Jens Hansen, søndag 11. april, 2021, 08:30 (161 dage siden) @ Fysikeren

Regeringen har i deres "Danmark Tilbage" netop foreslået at der skal ses på trafikken over grænsen ved Padborg. Så de er opmærksomme på problematikken.

Men ja, et tog til 275 passagerer, der kører stort set tomt til Flensborg, det vil da imponere nogen.

JH

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Banemanden, søndag 11. april, 2021, 10:10 (161 dage siden) @ steenth

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.


Altså, alt er jo hyldevarer hvis du går efter at det findes i forvejen. Det betyder ikke det er billigt. Nu er der jo option på op til 250 togsæt af fremtidens tog, som bestilles med henblik på at skulle køre indenrigs og du synes, det er en god ide at fordyre dem for at de kan køre til Flensborg, som i øvrigt har ok forbindelser i forvejen? Det kan jeg simpelthen ikke se logikken i :)


Det vil stadig være en hyldevarer selvom man ændre lidt i konfigurationen... Det burde være en pulje af de togsæt, som kunne kører over grænsen for få en sammenhængende togforbindelser. Det vil være en variant, som relativ let burde kunne godkendes i både Danmark og Tyskland. En forudsætning kunne være at man udnytter at der kommer ETCS L1 LS syd for grænsen.

Flensborg bliver godt betjent nordfra med det Intercity-tog, som kommer fra Aarhus/Fredericia. Men, når IC3 er væk og de fremtidens togsæt kommer, bliver det med togskift i Padborg (evt. Tinglev) - Ellers er alternativet at Talgo-tog også skal fungere som regional-tog på strækningen.

Jeg er såmænd ikke uenig i at funktionen findes og er en hyldevare. Min pointe var mere, at bare fordi det er en hyldevare er det ikke nødvendigvis gratis. Aircondition på en bil er fx heller ikke gratis - og skal du købe 250 biler, så er muligheden dyr. Og hvis du så ovenikøbet kun vil gøre det med en lille del af togene, så har du DSB tankegangen der endte med IC4. Hyper ufleksibelt, umuligt at planlægge med og dyrere end forventet.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af esni, Frederikssund, tirsdag 13. april, 2021, 12:30 (159 dage siden) @ steenth

Hvorhenne står, at de kun kan køre på dansk strøm?


Det står i udbudsmaterialet. Man vurderede for nogle år siden at multisystem-togsæt ville blive for dyre, hvilket betød at Vectron lokomotiverne blev indkøbt som multisystem-lokomotiver og derefter blev der købt personvogne til den internationale trafik.


Det var ikke prisen der blev afgørende men at man ville have et "rent" standard produkt.

Tog til de 2 strømsystemer relativ let at håndtere.. Efter min mening burde man gå efter at de kunne køre til Flensborg, så man kunne få nogle bedre forbindelser til Hamborg. Og min fornærmelse der er nok til trafik til Flensborg alene.


IC4 spøgelset har ligget tungt henover beslutningsprocessen - glem nu ikke det.

Nu er udstyr, som kan klare 2 strømsystemer hyldevare... og ret simpel - den vil være let at argumentere for. Jeg synes at de kommende betjening af Flensborg fra den danske sider ikke specielt godt. Og det nuværende tog til Hamborg kører uden om. Jeg håber de også lægger vejen omkring Flensborg med Talgo-toget.

Jeg tror at DSB har fået et alvorligt vink med en vognstang om de tog skulle være så simple som muligt, selvom det så ville bryde med ønsket om Flensborg som en del af det danske IC net.

El/Batterihybrid burde til gengæld have været med, men det blev bare mainstream for sent.

Alt i alt så blev 'Fremtidens Togsæt' desværre også denne gang 'Fortidens Togsæt' på nogle punkter.

Men 25kV/50 Hz tog kunne måske køre med ca 50 % effekt under 15 kV 16.7 Hz ? (Begrænsningen skyldes øgede transformatortab ved den lavere frekvens)
Hvis så Padborg - Flensborg fik ETCS L1 LS tidligt, så kunne det gøres på den måde - hvis man ville og fik OK fra politikerne

--
Eskild

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, lørdag 10. april, 2021, 16:04 (162 dage siden) @ steenth

Men vi får jo talgo tog og EB til Flensborg og Hamborg det må vel være ok,og hvis der er brug for det, kan de vel sagtens køre i 2 timers drift Århus Hamborg, hvis DB har plads

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af steenth, lørdag 10. april, 2021, 21:47 (161 dage siden) @ Bent Jensen

Men vi får jo talgo tog og EB til Flensborg og Hamborg det må vel være ok,og hvis der er brug for det, kan de vel sagtens køre i 2 timers drift Århus Hamborg, hvis DB har plads

Talgo-toget er mest til de lange rejser, hvor der ikke stoppes undervejes i Sønderjylland. Der mere som stationer Lunderskov, Vamdrup, Vojens og Rødekro hvor der kunne være relevant med direkte tog til Flensborg uden skift, hvor jeg ikke forventer at Talgo holder.

Mvh
Steen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af anho, lørdag 10. april, 2021, 23:05 (161 dage siden) @ steenth

Tja, talgo-stammerne skal jo alligevel også benyttes til regionalkørsel på Sjælland i en årrække. Afhængigt af hvor dyre de er i drift pr. sæde kan det da godt være at DSB vælger at anskaffe nogle flere til internationale reginaltog, så de ikke behøver at købe en helt ny type togsæt... hvis altså det nogensinde bliver nødvendigt.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Rail, søndag 11. april, 2021, 00:02 (161 dage siden) @ anho

Tja, talgo-stammerne skal jo alligevel også benyttes til regionalkørsel på Sjælland i en årrække. Afhængigt af hvor dyre de er i drift pr. sæde kan det da godt være at DSB vælger at anskaffe nogle flere til internationale reginaltog, så de ikke behøver at købe en helt ny type togsæt... hvis altså det nogensinde bliver nødvendigt.

Med to lokomotiver og 500 pladser så tror jeg ikke du skal sætte næsen for højt efter det..

Anskaffelsen af flere sæt er også besværliggjort af at optionen på lokomotiverne er næsten opbrugt.

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Bent Jensen, søndag 11. april, 2021, 00:28 (161 dage siden) @ Rail

Var der noget med?eller er det eftervirkninger af Covid19 vaccination at der skulle bevares et lille antal IC3, som så kunne køre til Flensborg?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Lyntoget, lørdag 10. april, 2021, 16:42 (162 dage siden) @ cml

i den plan men lagde frem den anden dag om trafik

der skriver de at nye tog kun kan kører til Padborg

men vil havde tyskere til og kører fra Flensborg til Tinglev ( kræver så bare de køber 2 systen el tog )
og så lade alle danske tog ende i Sønderborg

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, lørdag 10. april, 2021, 18:14 (161 dage siden) @ Lyntoget

i den plan men lagde frem den anden dag om trafik

der skriver de at nye tog kun kan kører til Padborg

men vil havde tyskere til og kører fra Flensborg til Tinglev ( kræver så bare de køber 2 systen el tog )
og så lade alle danske tog ende i Sønderborg

Udspillet nævner flere forskellige varianter.
A. Man går tilbage til før 2010 med RE7 Hamburg-Flensburg-Padborg, hvilket ikke kræver nyt materiel. DSB kører så fortsat fjerntog til hhv. Sønderborg og Padborg hver anden time.
B. Tyskerne kører til Tinglev hver anden time. Det kan eksempelvis ske med de nye batteritog fra Stadler, som kan køre på batteri på det danske stykke. Det vil så dog betyde at det bliver togene fra Kiel der fortsætter, og det vil kræve to togskift i Tinglev og Flensburg hvis man vil mod Hamburg. DSB vil så køre fjerntog til Sønderborg hver time.

Derudover er der også nævnt løse tanker om tyske tog helt til Sønderborg og/eller Kolding.

Jeg ser gerne at man får timedrift over grænsen.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af OnkelJørn, lørdag 10. april, 2021, 20:00 (161 dage siden) @ Lyntoget

Det ser ud til DSB igen har dummet sig med togindkøb , ved det kun kan kører på dansk strøm, så det kan ikke kører til Flensborg eller Ystad

den nye IC4 skandale

Lad nu bare Tyskerne og Svenskerne købe deres egne tog.

Danskerne skal vælge fremtidens tog????

af XAL Olesen @, lørdag 10. april, 2021, 16:09 (162 dage siden) @ andersj

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.

Hvad blev der af dette oplæg?

https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-51051811%3Adanskerne-skal-v%C3%83%C6%92%C3%82%C2%...

Danskerne skal vælge fremtidens tog????

af andersj @, Aalborg, lørdag 10. april, 2021, 16:18 (162 dage siden) @ XAL Olesen

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.


Hvad blev der af dette oplæg?

https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-51051811%3Adanskerne-skal-v%C3%83%C6%92%C3%82%C2%...

I forbindelse med elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov blev der afsat penge til køb af 15 nye eltog. Først ville man leje enkelte togsæt som artiklen nævner, hvilket naturligvis ikke kunne lade sig gøre. Så endte det med at man bare ville bestille nogle ekstra Øresundstog, men man kunne ikke blive enige om prisen. De 4 Desiro togsæt og 10 dobbeltdækkervogne der også var afsat penge til, endte med at blive til en enkelt brugt dobbeltdækkervogn fra Tyskland.

Som Ole Birk Olesen ville have sagt: Det blev ramt af virkeligheden.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 11. april, 2021, 10:52 (161 dage siden) @ andersj

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.

Hej Anders

Har du en link. Jeg kan ikke selv finde det.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af andersj @, Aalborg, søndag 11. april, 2021, 11:42 (161 dage siden) @ Poul Brandt

Mandag klokken 15 orienteres ordførerne om, hvem der har vundet udbuddet af de nye DSB tog. Der vil være doorstep cirka 15:30. Det oplyser Transportministeriet til TV 2.


Hej Anders

Har du en link. Jeg kan ikke selv finde det.

Det var nævnt inde på www.tv2.dk i deres "Liveblog". Det var også nævnt på TV2 Lorrys liveblog, med tilføjelsen at der var tale om en investering på ca. 10 mia. kr.

Men begge steder er de røget ud af livebloggen igen.

--
Mvh Anders

Fremtidens Togsæt præsenteres mandag klokken 15:30

af Jens Hansen, tirsdag 13. april, 2021, 12:40 (159 dage siden) @ andersj

Nu må vi se om der overhovedet er nogen at køre med om 3 -4 år;

https://avisendanmark.dk/

Kombardo Expressens nye ruter

København – Slagelse
Slagelse – Odense
Slagelse – Faaborg
Slagelse – Sønderborg
København – Vejle
København – Aarhus
Odense – Vejle
Odense – Aarhus
Slagelse – Vejle
Slagelse – Aarhus
København – Kolding
København – Esbjerg
Odense – Esbjerg
Slagelse – Kolding
Slagelse – Esbjerg
København – Fredericia
København – Herning
København – Holstebro
Odense – Herning
Odense – Holstebro
Fredericia – Herning
Fredericia – Holstebro
Slagelse – Fredericia
Slagelse – Herning
Slagelse – Holstebro

JH

Fremtidens Togsæt er ikke bus

af steenth, tirsdag 13. april, 2021, 13:01 (159 dage siden) @ Jens Hansen

Nu må vi se om der overhovedet er nogen at køre med om 3 -4 år;

https://avisendanmark.dk/

Kombardo Expressens nye ruter

Busser kan være en supplement for dem, hvor komfort, rejsetid og hyppighed ikke betyder noget, men pris gør. Tit er stoppestedet uden for byen... Men i denne sommer, hvor der er bl.a. en spærring ved Slagelse, vil en direkte bus være et alternativ til delvis kørsel med togbus..

Mvh
Steen

Fremtidens Togsæt er ikke bus

af My1202, tirsdag 13. april, 2021, 14:58 (159 dage siden) @ steenth

Nu må vi se om der overhovedet er nogen at køre med om 3 -4 år;

https://avisendanmark.dk/

Kombardo Expressens nye ruter


Busser kan være en supplement for dem, hvor komfort, rejsetid og hyppighed ikke betyder noget, men pris gør. Tit er stoppestedet uden for byen... Men i denne sommer, hvor der er bl.a. en spærring ved Slagelse, vil en direkte bus være et alternativ til delvis kørsel med togbus..

Mvh
Steen

Bussen - selvom den måtte stoppe udenfor centrum af en mindre by - er billigere og for mange et ligeværdigt transportmiddel.
Om man sidder i et dobbeltdækkertog med enten ingen varme eller tropiske varmegrader, skal skifte x flere og betale mere for billetten - så er en direkte bus at foretrække.

Tog er velegnet til massetransport af pendlere.
Ture hjem til familie eller besøg er oftest dyrere med tog.

Men der er en blokering som får folk i dette forum til kun at tænke ferierejser (helst i en sovevogn) og jernbaneture med 350 km/h og afgang hver max x 1 i timen, som målet for jernbanedriften i Danmark.

Ikke så sært at kravet om udbygning af motorveje forysat er stort og voksende.
Desværre!

--
[image]

AR AR1003

DSB plakat 1959

DSB plakat 1959
DSB plakat 1959 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen