Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporoptagning ... (Jernbanen i dag)

af Allan Støvring-Nielsen, 19/5 2011, 18:06 (4719 dage siden)

... så blev det Ringe-Korinth's tur :-(

mvh, Allan

[image]

[image]

Sporoptagning ...

af Holger Cordtz, Kolding, 19/5 2011, 20:33 (4719 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

... så blev det Ringe-Korinth's tur :-(

Fandt lige dette billede fra dengang der kunne køre tog på banen,
toget er et udflugtstog fra Tyskland.
Og det er taget i Højrup.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
MY 1131 i Højrup den 14/5-95 Foto: Holger Cordtz

Sporoptagning ...

af Niels Faldborg, Årslev, 20/5 2011, 10:46 (4719 dage siden) @ Holger Cordtz

[image][image]
Lidt nostalgi, M12 i Ringe/Årslev, medens linien Ringe- Fåborg stadig var farbar, Billederne er fra (Årslev 1998 og 2001 Ringe)

Avatar

Sporoptagning ...

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/5 2011, 17:05 (4718 dage siden) @ Niels Faldborg

Her må det være på sin plads at vise en lille serie billeder fra en tur med My 1104, hvor et par kævlevogne skulle hentes i Korinth. Billederne er fra den 16. juni 1988. Fra Ringe køres der mod Korinth:
[image]
[image]
[image]

1104 er ankommet til Korinth
[image]

Vognene gøres klar
[image]
[image]

Der køres tilbage mod Ringe
[image]
[image]
[image]

Toget er ankommet til Ringe
[image]

--
[image]

Sporoptagning ...

af KimC, 23/5 2011, 11:28 (4716 dage siden) @ Henrik Thomsen

Tak for nogle flotte billeder.
Når man ser at de sender en hel MY'er med mindst to, og sansynligvis 3 mand om bord for at hente de to vogne, er det sådan set til at forstå hvorfor godstrafikken på bane ikke kan klare sig.

Sporoptagning ...

af Jørn Dreyer, 19/5 2013, 07:45 (3989 dage siden) @ KimC

2 til 3 mand kunne godt være rigtigt, men vognene læsser vel det samme, som 3 til 4 lastbiler. Altså 3 til 4 chauffører og lige så mange lastbiler. Eller hvad ?

Sporoptagning ...

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/5 2013, 09:48 (3989 dage siden) @ Jørn Dreyer

Strækningen Ringe - Fåborg skulle selvfølgelig have været renoveret til kørsel med regionaltog.Det er absurd at der kan køres Odense - Svendborg, men ikke Odense - Fåborg.
Det lå ellers lige til højrebenet så længe traceen var intakt.

Og nu sker det samme formentlig mellem Bramming og Grindsted, som ellers ville være en oplagt mulighed for kørsel Jelling? - Billund - Grindsted -(Esbjerg) med samtidig udvikling i stationsbysamfundene mellem Grindsted og Bramming.

Hilsen fra Holger i Hedehusene

Sporoptagning ...

af PerB, 21/1 2021, 23:48 (1184 dage siden) @ Holger Sørensen

Giver dig helt ret. Det er en falliterklæring, at sporene blev taget op. Der kunne være kørt tog til Ringe, der så var blevet delt der. En stamme til Fåborg og en stamme til Svendborg. Når det så ikke lige kan være sådan er det fint med en veteranjernbane - det giver turister og gæster til hele området.

- Synes det sporet skulle være blevet, hvor det var, så havde man altid mulighed for at få tog til veteranjernbanen.

Venlig hilsen
Toginteresseret

Sporoptagning ...

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/5 2011, 22:31 (4719 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Heldigvis kører der stadig tog på de 12 km mellem Faaborg og Korinth.

www.sfvj.dk

Der er i øvrigt nogen spændende jernbanehistoriske klip derinde på hjemmesiden, bl.a. med MO-tog på Faaborgbanen først i 1960´erne, og klip fra SNB (fra Svendborg og Skårup).

Mvh
Claus

Sporoptagning ...

af TeamBaumann, Hjordkær, 19/5 2011, 23:03 (4719 dage siden) @ Claus E. Hansen

Gad vide om man har prøvet, at kæmpe om Ringe - Korinth strækningen bevarelse - ligesom man prøver med Aabenraabanen / Haderslevbanen? Eller om den var tabt på forhånd?
Nu bliver SFvJ indelukket ligesom VBV....De må også se triste syn på det.:-(

Sporoptagning ...

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/5 2011, 23:10 (4719 dage siden) @ TeamBaumann
redigeret af Claus E. Hansen, 20/5 2011, 00:10

Jeg ved at SFvJ nu i nogen år ikke har været igennem til Ringe med tog.

Jeg tror hele tiden man har været bevidst om, at for SFvJ´s vedkommende, har der været mere end rigeligt for de frivillige med at holde de 12 km veteranjernbane mellem Faaborg og Korinth. Det var i hvert fald tilfældet i de godt 10 år jeg stod for at lave deres klubblad.

Men heldigvis er det også den mest naturskønne del der er bevaret af banen. Kan nævne turen gennem Kalekoskoven, men også stykket før Faaborg med udsigten udover en hel del af det Sydfynske Øhav.

Mvh
Claus

Sporoptagning ...

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/5 2011, 23:41 (4719 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen
redigeret af Claus E. Hansen, 20/5 2011, 00:15

Midtfynsbanen begyndte først for alvor at gøre sig gældende efter min tid som redaktør.

Jeg ved bl.a. der har været debatteret i lokalområdet og i lokalpressen mht. banens fremtid.

Men lokalpolitikerne som er ansvarlige, afgjorde til sidst at der skulle være cykelsti mellem Ringe og Korinth.

Men lad os i stedet for glæde os over de 12 km aktiv veteranjernbane, der trods alt er tilbage.

Mvh
Claus

Sporoptagning ...

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 19/5 2013, 00:17 (3989 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Kæmpet imod destruktiv adfærd - læs etablering af en sti der ikke benyttes som alternativ til en unik kulturarv.

Jo der blev kæmpet var selv deltager som medlem af foreningerne Midtfynsbanen og Langs banen i den ene som formand i en periode og i den anden som næstformand....

Der var som i alle andre af denne slags sager skjulte dagsordner - løfter under bordet og desværre løfter, der også medførte en nedtoning af SFvJ´s engagement i at bevare strækningen. En skjulte dagsorden kan man også læse i kommuneplanen - i den er hele strækningen Ringe Faaborg - angivet som enten stiforbindelse eller veterantogsdrift - hvis man menet at man fra politisk side vil bevare SFvJ og strækningen Korinth - Faaborg ja så havde man selvfølgeligt skrevet dette ind som et planområde - skjult dagsorden og desværre ikke forståeligt for selv de folk der driver veterantog i Danmark - Sporerne skræmmer når man ser hvad der skete på Skælskørbanen - dem der står bag sti tankerne slog denne veteranbane ihjel og det er som jeg ser det alene et tidsspørgsmål før de desværre får held med at slagte den næste.

Dette kan man læse om på vores blog der er rejst på resterne af Midtfynsbanen.

http://detfyenskesidespor.wordpress.com/fynsk-jerbanekulturarv/

Der er langt de fleste informationer fra Midtfynsbanen lagt op alle øvrige informationer - dokumenter og tiltag har vi reddet - det er ikke småtingsafdelingen så hvis nogen vil vide noget så spørg os.

Blandt de "løgne" der kom på bordet i forløbet var prisen på at istandsætte strækningen Korinth - Ringe til veterantogdrift m max 40 km/t kommunale folk oplyste at dette ville koste mindst 80 mill. kr - dette modbeviste vi med et konkret tilbud fra et af de firmaer der istandsætter sporerne - dette ville hvis man udførte det efter en særlig plan koste mindre end 6 mill.

En sti den vil ko være attraktiv og for de mange - tja nu har den været i drift et stykke tid - folk der bor langs den oplyser at dagligt besøgende kan tælles på maksimalt 2 hænder når man ikke lige medtæller de lokale hunde luftere der også før sporet blev optaget anvendte strækningen.

Så er der lige det særlige at stien har været delvist spærret grundet forkert grus på den del heste skal ride på - pris for udskiftning rundt 1 mill. jo jo det er da et professionelt foretagne der planlægger og styrer den slags anlæg.

Endeligt så er der almene regler og love der angiver hvor bred en trace skal være for at man har gående, cyklende og ridende i samme spor - det er mindst 3,75 m og alle her ved hvor bred en sportrace på en enkeltsporet jernbane er.

Håber at andre på de nu truede strækninger vil have bedre held med at komme igennem men desværre er der ikke megen forståelse for veterantogdrift i vort land.

Vi havde tilbud fra tyske veteranklubber om at låne materiel hvis vi manglede de har ofte både 5 og 10 damplokomotiver stående der er driftklare og vel at mærke i de mindre klubber.

Skulle nogle der kæmper eller planlægger at gøre det ønske viden om hvad man kommer op imod er vi gerne behjælpelige.

med venlig hilsen

Henrik J Eriksen

Sporoptagning ...

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/5 2013, 00:38 (3989 dage siden) @ hjeriksen

Jamen tanker og ideer er der jo altid. Men hvem pokker skulle drive en evt. veteranjernbane mellem Korinth og Ringe? I Danmark bygger veterantogsdrift meget på frivillighed og nul offentlige støttekroner.

Set i lyset af det, så er det vel som før nævnt da ret flot at vi i dag har fået bevaret en flot og naturskøn sydfynsk veteranjernbane på 12 km :-)

Mvh
Claus

--
[image]

Sporoptagning ...

af Egon Schmidt, 7/6 2011, 08:39 (4701 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja det var nok ikke længe inde at det ingen jernbaner er i Danmark kun natur og cykelsti sådan som skinneklipper er i gang
Egon

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak