Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ladestander til batteritog (Generelt)

af Sunemanden, 12/4 2021, 08:09 (1082 dage siden)

Hej

Jeg leder efter en rapport der viser at der skal opstilles en ladestander nede i Tønder til batteritog. Er der nogle herinde der ved hvor jeg kan finde en rapport der viser dette?

Ladestander til batteritog

af Fysikeren, 12/4 2021, 08:14 (1082 dage siden) @ Sunemanden

Jeg tror du tænker på denne rapport:

https://trbm.dk/media/5168/rapport-batteriinfrastruktur_final-a.pdf

Som det vist fremgår, vurderes ladestander ikke relevant, men derimod en kort strækning med køreledning.

Husk på, at batteritog forventes at være traditionelle eltog med indbygget batteri. Dvs. de kan bruge almindelig køreledning til både fremdrift og opladning.

Ladestander til batteritog

af Peter Christensen, 12/4 2021, 08:41 (1082 dage siden) @ Fysikeren

Det er ligeledes samme rapport som lider af en overdreven rækkeviddeangst - kun 80 km. på fuld opladning.
Der findes ellers en ganske fin rapport fra DTU (afgangsprojekt), som tager alle faktore med og der er på ingen måde samme rækkeviddeangst.

De tal, som fabrikanterne opgiver for rækkevidde er exklusiv en reserve - skulle "noget" kikse.
Derfor må fabrikanterne tal tages for pålydende - det andet minder blot om at gå med seler, livrem og stadig holde fast i bukserne.

Ladestander til batteritog

af Fysikeren, 12/4 2021, 08:59 (1082 dage siden) @ Peter Christensen

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.

Ladestander til batteritog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/4 2021, 09:26 (1082 dage siden) @ Fysikeren

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.

Maksimal levetid for batterierne indgår i leverandørernes angivne rækkevidde. Lige nu er rækkevidden omkring 130 km (drevet af tyske udbud på batteritog til erstatning af 41 meter lange dieseltog), men samme batteriløsning kan komme op omkring 200 km rækkevidde, men så er effekten på batteriernes levetid en lidt anden

Der forudsættes i øvrigt omkring 10 års levetid for batterierne (hvorefter de har ca 85% af kapaciteten tilbage), men levetiden er på vej op over de 15 år (dvs udskiftning af batterier een gang i toget levetid). Der testes opladninger af batterier, og jeg mener, man lige nu er omkring 50.000 gennemførte opladninger i testen, men jeg er ikke opdateret her.

Den optimale levetid for batterierne handler altså basalt set ikke om at få batteriet til at holde længst muligt, men om at reducere antallet af gange, man udskifter batteriet i togets levetid. Dvs: Når man lige nu har omkring 10 års levetid, er indsatsen på at få 15 år, fordi eksempelvis 12 års levetid, ikke reducerer antallet af batteriskift over 30 år....

Tilsvarende har temperatur også betydning for batteriernes levetid, og en væsentlig del af en "batteripakke" er derfor køle/varme anlæg til batterierne. Disse drives iøvrigt ved opstilling af det normal fremmednettilslutning, så der ikke bruges batteristrøm, når toget skal overnatte.

/Lasse

Ladestander til batteritog

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 10:15 (1082 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.


Maksimal levetid for batterierne indgår i leverandørernes angivne rækkevidde. Lige nu er rækkevidden omkring 130 km (drevet af tyske udbud på batteritog til erstatning af 41 meter lange dieseltog), men samme batteriløsning kan komme op omkring 200 km rækkevidde, men så er effekten på batteriernes levetid en lidt anden

Det passer også meget godt med det netop afsluttede forskningsprojekt mellem Stadler, Technische Universität Berlin og EWE AG hvor Stadlers testtog på tre vogne havde en praktisk rækkevidde på 185 km.

185-Kilometre Range: Stadler Successfully Concludes "Battery Technology" Research Project with the FLIRT Akku

--
Mvh Anders

Ladestander til batteritog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/4 2021, 11:09 (1082 dage siden) @ andersj

Såvidt jeg ved, så har batterier længere levetid hvis de lades oftere. Så man kan overveje økonomien i at gå efter kortere rækkevidde.

Jeg har dog ikke set analyser af dette.


Maksimal levetid for batterierne indgår i leverandørernes angivne rækkevidde. Lige nu er rækkevidden omkring 130 km (drevet af tyske udbud på batteritog til erstatning af 41 meter lange dieseltog), men samme batteriløsning kan komme op omkring 200 km rækkevidde, men så er effekten på batteriernes levetid en lidt anden


Det passer også meget godt med det netop afsluttede forskningsprojekt mellem Stadler, Technische Universität Berlin og EWE AG hvor Stadlers testtog på tre vogne havde en praktisk rækkevidde på 185 km.

For lige at præcisere: De 130 km er for tog på ca 40-55 meter, og altså to-vognstog med omtrent 60% af den mulige batterikapacitet på Stadlers test Flirt. Som tre-vogns tog kan man komme endnu længere op.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak