Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 15:46 (1101 dage siden) @ andersj

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Thom32, 12/4 2021, 15:54 (1101 dage siden) @ Poul Brandt

Fronten er grim. :-(

Ikke så grim så IC3’eren :-P

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af thomastog, 12/4 2021, 16:21 (1101 dage siden) @ Thom32

Fronten er grim. :-(


Ikke så grim så IC3’eren :-P

Til gengæld er det kun for passagerer med hår på brystet, at benytte overgangen mellem koblede sæt :-)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af larsht, 12/4 2021, 17:02 (1101 dage siden) @ thomastog

Fronten er grim. :-(


Ikke så grim så IC3’eren :-P


Til gengæld er det kun for passagerer med hår på brystet, at benytte overgangen mellem koblede sæt :-)

Kongekommentar ;)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Scharfenberg, 13/4 2021, 11:30 (1101 dage siden) @ thomastog

Fronten er grim. :-(


Ikke så grim så IC3’eren :-P


Til gengæld er det kun for passagerer med hår på brystet, at benytte overgangen mellem koblede sæt :-)

Eller blive i togsættet og satse på at der er minimum en enkelt ledig plads blandt de 300 sæder ;-)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af thomastog, 12/4 2021, 16:20 (1101 dage siden) @ Poul Brandt

Og de har ikke nogen MW, kun hestekræfter. :-)

1 hestekraft er ca. 736W

Hvor skal de produceres?

af Nordexpress, 12/4 2021, 15:46 (1101 dage siden) @ andersj

Forhåbentlig ikke med franske sæder - men er det et Salzgitter produkt ligesom de Københavnske S-tog?

Ærgerligt, men Stadler har måske været for dyre!

Hvor skal de produceres?

af Nordexpress, 12/4 2021, 15:55 (1101 dage siden) @ Nordexpress

Nå, svaret står i den wikipedia, lars har linket til i den anden tråd.

Designet hos Alstom i Valenciennes (Nordfrankrig), skrues sammen i Barcelona med komponenter fra alle Alstoms lokaliteter i Europa.

Hvor skal de produceres?

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 15:56 (1101 dage siden) @ Nordexpress

Nå, svaret står i den wikipedia, lars har linket til i den anden tråd.

Designet hos Alstom i Valenciennes (Nordfrankrig), skrues sammen i Barcelona med komponenter fra alle Alstoms lokaliteter i Europa.

Det kan du ikke regne med. Dem til Holland er bygget i Polen.

--
Mvh Anders

Hvor skal de produceres?

af bastholm, 12/4 2021, 16:23 (1101 dage siden) @ Nordexpress

De italienske POP er produceret i Italien (ifgl. wikipedia)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af kme, 12/4 2021, 15:47 (1101 dage siden) @ andersj

Øv! Så fik vi et af de helt smalle tog :-(

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Jens Hansen, 12/4 2021, 15:49 (1101 dage siden) @ kme

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Peter Christensen, 12/4 2021, 15:53 (1101 dage siden) @ Jens Hansen

Tja, hvis IC3 har en acceleration på 1 m/s^2, så må det dobbelte vel være 2 m/s^2?
Det bliver sq ikke behageligt at sidde i......

Men nu er der jo nok tale om politisk kommunikation og dette er - som bekendt - ikke altid lige faktabaseret.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af kme, 12/4 2021, 15:54 (1101 dage siden) @ Jens Hansen

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH

Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af esni, Frederikssund, 12/4 2021, 16:50 (1101 dage siden) @ kme

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)

IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige

--
Eskild

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Acceleration

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 16:53 (1101 dage siden) @ esni
redigeret af Poul Brandt, 12/4 2021, 17:04

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige

De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Vægt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 19:59 (1101 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 12/4 2021, 20:13

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige


De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)

Fandt det i tekniske data i DSB nyheden: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2

De togsæt må være forfærdeligt tunge, når 5,85 MW kun kan holde accelerationen indtil 70 km/t.
En hurtig beregning siger at 5 vogns toget vejer 251 ton dvs 50 ton pr vogn. (22 meter pr vogn)
Et Øresundstog (3 vogne) vejer 153 ton og altså 51 ton pr vogn (26 meter pr vogn).
Man er ikke just imponeret. Alstom vognene er kortere og vejer det samme.
Og der er færre bogier pr vogn (6/5 bogie modsat øresundstogets 4/3).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Vægt

af Rail, 12/4 2021, 20:26 (1101 dage siden) @ Poul Brandt

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige


De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)


Fandt det i tekniske data i DSB nyheden: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2

De togsæt må være forfærdeligt tunge, når 5,85 MW kun kan holde accelerationen indtil 70 km/t.

Nu er accelerationen over 70 mindst lige så interessant, husk at tog accelerer i to tempi. Det første er begrænset af startkraften og det andet effekten. De burde kunne løbe fra et Øresundstog uden problemer - hvis man skal tro dem.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Vægt

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 20:34 (1101 dage siden) @ Rail

Ministeren nævnte at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3" - holder det?

JH


Nej. 20% hurtigere (1,2 ms² mod 1,0 ms²)


IC3 kan vel kun 1,0 m/s² indtil den skal skifte gear?

De ny tog kan vel holde den acceleration op til 60-70 km/t

Hvis det så viser sig at 0-100 km/t klares på den halve tid, så kan man godt sige at togene "accelerer dobbelt så godt som IC3"

Men om det er det der menes, kan jeg naturligvis ikke sige


De er så kraftigt motoriseret 5,85 MW (Øresundstog 2,1 MW) at jeg tror de holder 1,2 m/s/s accelerationen op til omkring 100 km/t. Så ja det er dramatisk meget bedre. Jeg kan ikke finde vægten, så kan ikke beregne det.

Men det kan sandsynligvis accelerere til maksimum hastigheden dobbelt så hurtigt som IC3. Så Ministerens udtalelse er ikke helt hen i skoven. :-)


Fandt det i tekniske data i DSB nyheden: Fra 0 km/t til 70 km/t på 1,2 m/s2

De togsæt må være forfærdeligt tunge, når 5,85 MW kun kan holde accelerationen indtil 70 km/t.


Nu er accelerationen over 70 mindst lige så interessant, husk at tog accelerer i to tempi. Det første er begrænset af startkraften og det andet effekten. De burde kunne løbe fra et Øresundstog uden problemer - hvis man skal tro dem.

Ja naturligvis løber den fra Øresundstoget da
Alstom: 23 kW/ton
Øresundstog: 14 kW/ton

Det er kW/ton der bestemmer andet "tempi" af accelerationen.

Og i øvrigt er Øresundstogets startacceleration kun 0,87 m/s/s.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Fremtidens Tog - den italienske udgave (video)

af Banemanden, 12/4 2021, 15:53 (1101 dage siden) @ andersj

Man kan her se en video af hvordan den italienske variant tager sig ud. Fronten er anderledes end den danske bliver, men resten skulle være efter samme opskrift

Fremtidens Tog - den italienske udgave (video)

af Bent Jensen, 12/4 2021, 16:25 (1101 dage siden) @ Banemanden

Jeg syntes den meget ligner NS nye togsæt til IC tog,så de er nok ikke helt tossede, måske de bliver leveret med sæder der.passer til danske numser,vi vil nok til hudlø shed kunne diskutere hvorfor man ikke valgte A og ikke B, lad dem nu vise hvad de kan førend det bliver skudt ned

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fremtidens Tog - den italienske udgave (video)

af Banemanden, 12/4 2021, 16:27 (1101 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg syntes den meget ligner NS nye togsæt til IC tog,så de er nok ikke helt tossede, måske de bliver leveret med sæder der.passer til danske numser,vi vil nok til hudlø shed kunne diskutere hvorfor man ikke valgte A og ikke B, lad dem nu vise hvad de kan førend det bliver skudt ned

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Enig. Jeg har set billeder af sæderne og indretningen på DSB.dk meddelelsen her og jeg synes sgu, det ser ret ok ud.

Fremtidens Tog - skrammel på taget?

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 18:09 (1101 dage siden) @ Banemanden

Det er godt nok grimt med alt det skrammel på taget. Lad os håbe det bliver pakket lidt pænere ind på DSBs version. Det burde vel også give nogen aerodynamiske fordele.

[image]

Avatar

Fremtidens Tog - skrammel på taget?

af gaest, 12/4 2021, 18:58 (1101 dage siden) @ bjergged

Det er godt nok grimt med alt det skrammel på taget. Lad os håbe det bliver pakket lidt pænere ind på DSBs version. Det burde vel også give nogen aerodynamiske fordele.

[image]

Se det som tredie hovedleverance af Mo ;)

Fremtidens Tog - den italienske udgave (video)

af JonasSimonsen, 13/4 2021, 21:43 (1100 dage siden) @ Banemanden

Er det sikkert at de danske tog får anden næse i forhold til de italienske og hollandske tog?

Fremtidens Tog - den italienske udgave (video)

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 22:46 (1100 dage siden) @ JonasSimonsen

Er det sikkert at de danske tog får anden næse i forhold til de italienske og hollandske tog?

Det ville være meget underligt hvis Alstom har designet en helt ny front bare for spas og løjer. Den italienske og hollandske front er helle ikke helt identisk. I Holland er der et lille vindue på hver side af forruden, hvilket der hverken er i de italienske eller danske.
Det kan jo være at den ny front er blevet til efter erfaringerne med testkørslerne af de hollandske. Den danske front ser en smule mere aerodynamisk ud, fordi lygterne er indbygget i næsen og luften der samler sig ved koblingsåbningen bliver ledt væk gennem nogle indhak.

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af mikkelwf, 12/4 2021, 15:53 (1101 dage siden) @ andersj

Vi må da håbe de er bedre til at levere rullende materiel, end de er til at levere på signalprogrammet..

Men måske har de vundet kontrakten, fordi det så lægger yderligere pression på, at de rent faktisk begynder at levere det de har lovet ift. signalprogrammet..

Jeg er sgu lidt skuffet...

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af QN903Qnr0779, 12/4 2021, 16:03 (1101 dage siden) @ andersj

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af mikkelwf, 12/4 2021, 16:06 (1101 dage siden) @ QN903Qnr0779

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....

Men de leverede jo en "skarp pris", lovede ministeren...
Og de har hele to "regler" der gør at de leverer det aftalte..

Lur mig om de ikke sagde det samme med IC4.. :-D

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af steenth, 12/4 2021, 16:15 (1101 dage siden) @ mikkelwf

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....


Men de leverede jo en "skarp pris", lovede ministeren...
Og det har hele to "regler" der gør at de leverer det aftalte..

Lur mig om de ikke sagde det samme med IC4.. :-D

Det var ikke pris, som spilte den største rolle. Problemet var at de andre leverandører ikke kunne levere et godt tilbud... Alstom var tæt på, men faldt på det tekniske.... mens Adtranz var for dyre..

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Scharfenberg, 13/4 2021, 11:33 (1101 dage siden) @ QN903Qnr0779

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....

Jamen, så skulle du nok i sin tid have søgt og fået job i DSB's udbudsteam og fået skrevet ind i udbudsmaterialet, at leverandøren kun måtte starte med 's'

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 11:47 (1101 dage siden) @ Scharfenberg

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....


Jamen, så skulle du nok i sin tid have søgt og fået job i DSB's udbudsteam og fået skrevet ind i udbudsmaterialet, at leverandøren kun måtte starte med 's'

Salstom? :-D

Vi ved jo ikke hvad de øvrige producenter har budt ind med og især Siemens tror jeg det er godt vi slipper for. Jeg kan ikke se at de skulle have budt ind med andet end deres trange Desiro HC med de længde og pladskrav DSB stillede.

Der er en del der har håbet på Stadler, mig selv inklusive. Men når man kigger på hvad Stadler vinder, så er det meget sjældent de store kontrakter på standardtog. Det er enten de små kontrakter på standardtog eller alle typer kontrakter på specialtilpassede tog - som stadig er deres kernekompetence. Havde DSB krævet en bred vognkasse eksempelvis, så tror jeg Stadler havde vundet.
Alstom har muligvis vundet på at DSB's tog tilnærmelsesvis er en 1:1 kopi af dem de levere til Holland pt. Stadler Flirt er ikke leveret i en 200 km/t variant til det europæiske standardprofil endnu, hvilket kan have været udslagsgivende i omkostningerne til test og udvikling. Bare se på Coradia Stream til Holland der har kørt testkørsler i 2 år nu, selvom 160 km/t varianten har været i drift i Italien siden 2019.

Bombardier aner jeg stadig ikke helt hvad de kunne byde med, hvis de altså har budt.

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Scharfenberg, 13/4 2021, 12:25 (1101 dage siden) @ andersj

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....


Jamen, så skulle du nok i sin tid have søgt og fået job i DSB's udbudsteam og fået skrevet ind i udbudsmaterialet, at leverandøren kun måtte starte med 's'


Salstom? :-D

Vi ved jo ikke hvad de øvrige producenter har budt ind med og især Siemens tror jeg det er godt vi slipper for. Jeg kan ikke se at de skulle have budt ind med andet end deres trange Desiro HC med de længde og pladskrav DSB stillede.

Der er en del der har håbet på Stadler, mig selv inklusive. Men når man kigger på hvad Stadler vinder, så er det meget sjældent de store kontrakter på standardtog. Det er enten de små kontrakter på standardtog eller alle typer kontrakter på specialtilpassede tog - som stadig er deres kernekompetence. Havde DSB krævet en bred vognkasse eksempelvis, så tror jeg Stadler havde vundet.
Alstom har muligvis vundet på at DSB's tog tilnærmelsesvis er en 1:1 kopi af dem de levere til Holland pt. Stadler Flirt er ikke leveret i en 200 km/t variant til det europæiske standardprofil endnu, hvilket kan have været udslagsgivende i omkostningerne til test og udvikling. Bare se på Coradia Stream til Holland der har kørt testkørsler i 2 år nu, selvom 160 km/t varianten har været i drift i Italien siden 2019.

Bombardier aner jeg stadig ikke helt hvad de kunne byde med, hvis de altså har budt.

Stadler har bl.a. solgt flere end 100 eksemplarer af deres Flirt 200 til Norge, og de har også en ordre på Voralpen-Express. Så Stadler Flirt 200 eller Kiss havde også været et godt bud, men jeg må sige, at jeg er blevet positivt overrasket over Alstom. Stream er en relativ ny og frisk produktplatform, som dog allerede er i drift/ved at komme i drift et par steder i Europa. Det har nok været udslagsgivende, at Alstom kan tilbyde 300 pladser, som er imponerende for en singledækker på 110 meter. Måske var det der, Stadler kom til kort. Alstom har helt sikkert ikke samme pitch mellem sæderne som fx IC4, men mindre kan også gøre det.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 12:52 (1101 dage siden) @ Scharfenberg

Ja det skal jo nok blive sjovt.... - Som dansk skatteyder havde jeg håbet på et af de to leverandører som begynder med S.....


Jamen, så skulle du nok i sin tid have søgt og fået job i DSB's udbudsteam og fået skrevet ind i udbudsmaterialet, at leverandøren kun måtte starte med 's'


Salstom? :-D

Vi ved jo ikke hvad de øvrige producenter har budt ind med og især Siemens tror jeg det er godt vi slipper for. Jeg kan ikke se at de skulle have budt ind med andet end deres trange Desiro HC med de længde og pladskrav DSB stillede.

Der er en del der har håbet på Stadler, mig selv inklusive. Men når man kigger på hvad Stadler vinder, så er det meget sjældent de store kontrakter på standardtog. Det er enten de små kontrakter på standardtog eller alle typer kontrakter på specialtilpassede tog - som stadig er deres kernekompetence. Havde DSB krævet en bred vognkasse eksempelvis, så tror jeg Stadler havde vundet.
Alstom har muligvis vundet på at DSB's tog tilnærmelsesvis er en 1:1 kopi af dem de levere til Holland pt. Stadler Flirt er ikke leveret i en 200 km/t variant til det europæiske standardprofil endnu, hvilket kan have været udslagsgivende i omkostningerne til test og udvikling. Bare se på Coradia Stream til Holland der har kørt testkørsler i 2 år nu, selvom 160 km/t varianten har været i drift i Italien siden 2019.

Bombardier aner jeg stadig ikke helt hvad de kunne byde med, hvis de altså har budt.


Stadler har bl.a. solgt flere end 100 eksemplarer af deres Flirt 200 til Norge, og de har også en ordre på Voralpen-Express. Så Stadler Flirt 200 eller Kiss havde også været et godt bud, men jeg må sige, at jeg er blevet positivt overrasket over Alstom. Stream er en relativ ny og frisk produktplatform, som dog allerede er i drift/ved at komme i drift et par steder i Europa. Det har nok været udslagsgivende, at Alstom kan tilbyde 300 pladser, som er imponerende for en singledækker på 110 meter. Måske var det der, Stadler kom til kort. Alstom har helt sikkert ikke samme pitch mellem sæderne som fx IC4, men mindre kan også gøre det.

Flirt til Norge var jo også en specialudvikling på både vognbredde og kuldesikring. Det samme med Stadler's S-tog og U-Bahn tog til Berlin hvor togene er skræddersyet til byens behov og unikke infrastruktur. Hvis vi eksempelvis kigger på Siemens så handler det næsten mere om at kunderne skal tilpasse sig Siemens produkter - alle Mireo og Desiro HC er stort set ens.

SOB's Flirt til Voralpen-Express og Treno Gottardo er stadig kun 160 km/t varianter. De har bare en anden front, da der vist er nogle interne stridigheder mellem SBB og de private operatører i Schweiz. Det skulle handle om at man ikke ønsker at SBB's og de privates tog ligner hinanden. Derfor leveres Flirt også til BLS med den alternative front, mens SBB får den klassiske Flirt 3 front.

Jeg er også umiddelbart tilfreds med Alstom Stream, men min eneste erfaring med dem er at jeg sad i den italienske variant på Innotrans i 2018 for at blive kølet ned. 30 grader i slutningen af september i Berlin havde jeg ikke lige regnet med.

--
Mvh Anders

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af steenth, 12/4 2021, 16:10 (1101 dage siden) @ andersj

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/el-togsat-fra-alstom-skal-kore-dsb-i...

300 siddepladser på 110 meter: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/toget-er-fremtiden/fakta-coradia-stream.pdf

Fotos: https://www.skyfish.com/sh/6d7ccf958f70068d99c7bb4a305833fdabf403bc/1afa0397/1904975

Når jeg kigger på oversigter, så type leveret til Italien fra 2019 og til Holland og Luxembourg fra 2021 (men de første togsæt er kørende i Holland iflg DSB godt kørende). Så det er ny type..

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 16:17 (1101 dage siden) @ steenth

https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/el-togsat-fra-alstom-skal-kore-dsb-i...

300 siddepladser på 110 meter: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/toget-er-fremtiden/fakta-coradia-stream.pdf

Fotos: https://www.skyfish.com/sh/6d7ccf958f70068d99c7bb4a305833fdabf403bc/1afa0397/1904975


Når jeg kigger på oversigter, så type leveret til Italien fra 2019 og til Holland og Luxembourg fra 2021 (men de første togsæt er kørende i Holland iflg DSB godt kørende). Så det er ny type..

Det er kun i Italien at de kører med passagerer i en 160 km/t version. Togene til Holland er stadig ved at blive testet og der er en forsinkelse i leveringen pga. Corona.

Det sjove er at i Holland og Belgien skal Stream "erstatte" Fyra togene fra AnsaldoBreda og i Danmark skal de erstatte IC4 fra AnsaldoBreda.

--
Mvh Anders

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af Bent Jensen, 12/4 2021, 16:36 (1101 dage siden) @ andersj

Apropos Fyra tog der påstår italienerne at efter det er begyndt at køre i Italien, så fungerer det fremragende.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Avatar

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af gaest, 12/4 2021, 17:47 (1101 dage siden) @ Bent Jensen

Apropos Fyra tog der påstår italienerne at efter det er begyndt at køre i Italien, så fungerer det fremragende.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Oprindeligt er betegnelsen FYRA en betegnelse for et international togkoncept og ikke en materieltype.
Togtypen hedder V250, selvom det lyder lidt tysk

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af Banemanden, 13/4 2021, 15:35 (1100 dage siden) @ Bent Jensen

Apropos Fyra tog der påstår italienerne at efter det er begyndt at køre i Italien, så fungerer det fremragende.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Det påståes også, at IC2 kører fremragende i Rumænien selvom de i dk nærmest ikke engang kunne trækkes afsted slukkede :)

Alstom Coradia Stream - relativ ny type

af AndreasM, 12/4 2021, 16:19 (1101 dage siden) @ steenth

(men de første togsæt er kørende i Holland iflg DSB godt kørende).

Nogen gange lidt for godt kørende, men det har vi jo også erfaringer med herhjemme i forvejen :-P

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af frederikhk, 12/4 2021, 16:17 (1101 dage siden) @ andersj

Ærgerligt at se så mange negative kommentarer herinde.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Positivitet

af Banemanden, 12/4 2021, 16:20 (1101 dage siden) @ frederikhk

Ærgerligt at se så mange negative kommentarere herinde.

Så vil jeg gerne skyde ind med det positive. Jeg har set billeder og video, som DSB selv har lagt ud, og jeg synes sgu det er et nydeligt og flot tog. Og at bombardier er med i form af opkøb, gør historikken om togleverandører til det danske land super god. Bombardier (adtranz, scandia og hvad der ellers er sluset ind i navnet) har leveret IC3 og Øresundstog, Alstom har leveret s-tog og et utal af lokaltog i form af Lint. Det er da nogle leverandører, hvor man har en vist forventning om driftstabilitet.

Jeg er positivt overrasket og ser frem til at se togene trille om nogle år.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Positivitet

af anho, 12/4 2021, 17:14 (1101 dage siden) @ Banemanden

Jeg er godt nok ikke vild med Stream-togene i de italienske og hollandske farver, men jeg synes faktisk at DSB's nye røde design passer virkelig godt til dem.

Klapsæderne ligner dem i IC4 rimelig meget. En skam at ingen af de almindelige sæder er synlige i billederne, dem ville jeg gerne have set. Blandet gulvhøjde i alle vogne er selvfølgelig fint i et regionaltog, men virker "forkert" til et fjerntog - og på trods af den blandede højde bliver indstigning stadig 7 cm over perronkant, hvilket jo ikke er optimalt, især sammenlignet med Litra ET og B.

Så der er gode og dårlige ting, men jeg er optimistisk. Jeg er i hvert fald ikke bange for at det skal blive en ny IC4.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Positivitet

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 17:18 (1101 dage siden) @ anho

Jeg er godt nok ikke vild med Stream-togene i de italienske og hollandske farver, men jeg synes faktisk at DSB's nye røde design passer virkelig godt til dem.

Klapsæderne ligner dem i IC4 rimelig meget. En skam at ingen af de almindelige sæder er synlige i billederne, dem ville jeg gerne have set. Blandet gulvhøjde i alle vogne er selvfølgelig fint i et regionaltog, men virker "forkert" til et fjerntog - og på trods af den blandede højde bliver indstigning stadig 7 cm over perronkant, hvilket jo ikke er optimalt, især sammenlignet med Litra ET og B.

I videoen er der også billeder fra selve kupéerne der viser sæderne: https://www.skyfish.com/sh/201208357191cb08bbc16b2e6b072206cce58658/3e93055e/1640270/50...

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Positivitet

af Jens Hansen, 12/4 2021, 17:44 (1101 dage siden) @ andersj

Pudsigt at lygterne er forskellige alt efter hvilken præsentation DSB viser!

JH

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Positivitet

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 17:59 (1101 dage siden) @ Jens Hansen

Pudsigt at lygterne er forskellige alt efter hvilken præsentation DSB viser!

JH

Det udvendige i videoen er togene til NS i en neutral bemaling, hvilket bl.a. kan ses på at DSB's har dobbeltdøre. Banegårdshallen skal vist også forestille Amsterdam Centraal.

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Billede af sæde

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 12/4 2021, 18:27 (1101 dage siden) @ anho

[image]

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Billede af sæde

af anho, 12/4 2021, 18:48 (1101 dage siden) @ Hjortlund

Ah, det ser da helt indbydende ud. Lækre farver, og nakkestøtterne ser behagelige ud.

Så må man bare håbe at sæderne også er bløde nok, og at de ikke har sparet for meget på benpladsen.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af ivar, 12/4 2021, 16:21 (1101 dage siden) @ frederikhk

Man skal aldrig lade en god chance for at finde hår i suppen gå fra sig.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af mikkelwf, 12/4 2021, 16:21 (1101 dage siden) @ frederikhk

Ærgerligt at se så mange negative kommentarer herinde.

Tja, hvis der er mange der mener det er et forkert valg, så har det vel noget med det at gøre..

Men man kan jo håbe det er det rigtige valg og at det så overrasker positivt...

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af thomastog, 12/4 2021, 16:23 (1101 dage siden) @ frederikhk

Ærgerligt at se så mange negative kommentarer herinde.

Jeg synes du lyder negativ nu.

Men hvis der er overvægt af negativitet, må man vel byde ind med noget positivt; så der kommer mere balance ?

Avatar

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af gaest, 12/4 2021, 17:48 (1101 dage siden) @ frederikhk

Ærgerligt at se så mange negative kommentarer herinde.

Ja, her skal nok være mange forsmåede eksperter der er vrede over ikke at have været involveret i beslutningsprocessen.

Alstom skal levere Fremtidens Tog - Negativitet

af Jensen123, 12/4 2021, 18:08 (1101 dage siden) @ gaest

Ærgerligt at se så mange negative kommentarer herinde.


Ja, her skal nok være mange forsmåede eksperter der er vrede over ikke at have været involveret i beslutningsprocessen.

Jeg har hverken haft drømme om at deltage i beslutningsprocessen eller føler mig specielt forsmået, men havde da drømt om at se en indretning, hvor jeg fik umiddelbar lyst til at tilbringe 4 timer. Det får jeg ikke. Min første tanke var: "Så bliver det SAS igen", men jeg skal nok "prøvekøre" det.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 16:24 (1101 dage siden) @ andersj

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 16:35 (1101 dage siden) @ andersj

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af RasmusR, 12/4 2021, 16:54 (1101 dage siden) @ Poul Brandt

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.

Det er det - men hvis den ene bremser mens den anden accelererer - så er det tilnærmelsesvis et stort rundt nul...

:-)

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 17:06 (1101 dage siden) @ RasmusR

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.


Det er det - men hvis den ene bremser mens den anden accelererer - så er det tilnærmelsesvis et stort rundt nul...

:-)

Og ledningerne vil gløde smukt i aftensolen. ;-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af Svend, 12/4 2021, 18:11 (1101 dage siden) @ Poul Brandt

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.

Så bliver det spændende at se, om der skal spares sammen til en udbygning af kørestrømsanlægget.
Der bliver i hvert fald noget at regne på.

--
Svend

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af RasmusR, 12/4 2021, 19:04 (1101 dage siden) @ Svend

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.


Så bliver det spændende at se, om der skal spares sammen til en udbygning af kørestrømsanlægget.
Der bliver i hvert fald noget at regne på.

Vores nabolande kan overføre tilstrækkelig effekt til at køre tog på 15 kV, mon ikke vi også kan på 25 kV?

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

/R

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af Svend, 12/4 2021, 19:24 (1101 dage siden) @ RasmusR

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

Hvem.... DSB?

--
Svend

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af QN903Qnr0779, 12/4 2021, 19:31 (1101 dage siden) @ Svend

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

Hvem.... DSB?

:-D

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af RasmusR, 12/4 2021, 20:12 (1101 dage siden) @ Svend

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

Hvem.... DSB?

Altså, jeg tror at "de" har regnet på det. Dvs, jeg har en formodning om, at DSB ved hvor voldsomme strømme de kan udsætte BaneDKs køreledninger for, og har købt tog derefter. Der være nogle specs, som er kendte. :-|

Vi har tidligere diskuteret hvor stor effekt man kan trække på en strømaftager, men det gik på selve strømaftageren og lå svjh omkring 10 MW, og her må man - igen - formode at selve køreledningen og det bagvedliggende anlæg kan levere væsentlig mere.

Måske nogen her rent faktisk kan bidrage med nogle fakta?

Man skal jo huske, at "assumptions are the mother of all fuckups"

R

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 20:19 (1101 dage siden) @ RasmusR

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

Hvem.... DSB?


Altså, jeg tror at "de" har regnet på det. Dvs, jeg har en formodning om, at DSB ved hvor voldsomme strømme de kan udsætte BaneDKs køreledninger for, og har købt tog derefter. Der være nogle specs, som er kendte. :-|

Vi har tidligere diskuteret hvor stor effekt man kan trække på en strømaftager, men det gik på selve strømaftageren og lå svjh omkring 10 MW, og her må man - igen - formode at selve køreledningen og det bagvedliggende anlæg kan levere væsentlig mere.

Måske nogen her rent faktisk kan bidrage med nogle fakta?

Man skal jo huske, at "assumptions are the mother of all fuckups"

R

For et års tid siden skrev jeg til energinet og spurgte om de var klar over der kunne blive behov for 40 MW på Samsø station, hvis en Kattegatforbindelsen kom. De svarede at de er i løbende kontakt med Banedanmark om den slags. :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 20:27 (1101 dage siden) @ RasmusR

Og jeg tror såmænd også at de har regnet på det...

Hvem.... DSB?


Altså, jeg tror at "de" har regnet på det. Dvs, jeg har en formodning om, at DSB ved hvor voldsomme strømme de kan udsætte BaneDKs køreledninger for, og har købt tog derefter. Der være nogle specs, som er kendte. :-|

Vi har tidligere diskuteret hvor stor effekt man kan trække på en strømaftager, men det gik på selve strømaftageren og lå svjh omkring 10 MW, og her må man - igen - formode at selve køreledningen og det bagvedliggende anlæg kan levere væsentlig mere.

Måske nogen her rent faktisk kan bidrage med nogle fakta?

Man skal jo huske, at "assumptions are the mother of all fuckups"

R

Banedanmark er igang: https://www.bane.dk/da/Presse/Pressemeddelelser/Fordelingsstationer-skal-saette-stroem-...

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 5,85 MW

af steenth, 12/4 2021, 22:24 (1101 dage siden) @ Svend

Så togsættet har en motoreffekt på 5,85 MW.
3 sammenkoblede sæt ca. 17,5 MW.
Så hvis to sådanne stammer passerer hinanden under acceleration med fuld effekt ialt 30 MW.
Det er 1% af Danmarks samlede elektriske energiforbrug på en rolig søndag :-)

Det er immervæk en del.


Så bliver det spændende at se, om der skal spares sammen til en udbygning af kørestrømsanlægget.
Der bliver i hvert fald noget at regne på.

Banedanmark er allerede igang med forstærkning af kørestrøm pga. øget trafik...

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Niels K., 12/4 2021, 16:52 (1101 dage siden) @ andersj

hvad er styk prisen per tog?

--
[image]

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af thomastog, 12/4 2021, 17:05 (1101 dage siden) @ Niels K.

hvad er styk prisen per tog?

100 styk, til 20 milliarder. Kan du vente på at jeg finder en lommeregner ?

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/4 2021, 17:07 (1101 dage siden) @ thomastog

hvad er styk prisen per tog?


100 styk, til 20 milliarder. Kan du vente på at jeg finder en lommeregner ?

Nahhhhhh, det inkluderer vist værksteder, vedligehold m.m.m.

Så jeg venter gerne. ;-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af keld ⌂, Malling, 12/4 2021, 17:57 (1101 dage siden) @ andersj

[image]Fra DSBs præsentationsvideo, 12. april 2021.

"BUSINESS"! Det ser da lovende ud!

M.v.h.
Keld Zumbach

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af QN903Qnr0779, 12/4 2021, 18:08 (1101 dage siden) @ keld

[image]Fra DSBs præsentationsvideo, 12. april 2021.

"BUSINESS"! Det ser da lovende ud!

M.v.h.
Keld Zumbach

Ja, men det gør en køretid Nyborg-Langeskov på 18 min ikke helt..... :-D

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 18:22 (1101 dage siden) @ QN903Qnr0779

Ja, men det gør en køretid Nyborg-Langeskov på 18 min ikke helt..... :-D

Også lidt pinligt at de har “Korsor” med på mange af billederne. Lad os håbe at det kun er marketingsfolkene der ikke kan finde ud af hvordan man skriver et “ø”.

Avatar

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/4 2021, 18:24 (1101 dage siden) @ bjergged

Ja, men det gør en køretid Nyborg-Langeskov på 18 min ikke helt..... :-D


Også lidt pinligt at de har “Korsor” med på mange af billederne. Lad os håbe at det kun er marketingsfolkene der ikke kan finde ud af hvordan man skriver et “ø”.

Hvis du finder luppen frem står mange af teksterne på engelsk. Så......

"Papir" er taknemmeligt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 18:31 (1101 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvis du finder luppen frem står mange af teksterne på engelsk. Så......

"Papir" er taknemmeligt.

Selv på engelsk hedder Korsør vel Korsør?

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af RasmusR, 12/4 2021, 19:08 (1101 dage siden) @ bjergged

Selv på engelsk hedder Korsør vel Korsør?

Du mener ligesom København hedder.... ? på engelsk?

:-)

R

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 22:35 (1101 dage siden) @ RasmusR

Selv på engelsk hedder Korsør vel Korsør?


Du mener ligesom København hedder.... ? på engelsk?

De danske byer der har et andet navn på engelsk kan vist tælles på en hånd. Og Korsør er ikke en af dem: https://en.wikipedia.org/wiki/Kors%C3%B8r

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Scharfenberg, 13/4 2021, 11:41 (1101 dage siden) @ bjergged

Selv på engelsk hedder Korsør vel Korsør?


Du mener ligesom København hedder.... ? på engelsk?


De danske byer der har et andet navn på engelsk kan vist tælles på en hånd. Og Korsør er ikke en af dem: https://en.wikipedia.org/wiki/Kors%C3%B8r

Nyborg = Newcastle :-)

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af ivar, 12/4 2021, 23:53 (1101 dage siden) @ bjergged

Tag dig lige lidt sammen - det har jo ikke en skid med togets egenskaber at gøre.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 00:28 (1101 dage siden) @ ivar

Tag dig lige lidt sammen - det har jo ikke en skid med togets egenskaber at gøre.

Og så må man ikke nævne det? Det vidner alt andet lige om en vis mangel på rettidig omhu, hvis man på et projekt af den størrelse ikke husker at få rettet stavefejl.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af krabsen, 13/4 2021, 08:34 (1101 dage siden) @ bjergged

Det vidner alt andet lige om en vis mangel på rettidig omhu, hvis man på et projekt af den størrelse ikke husker at få rettet stavefejl.

Eller om, at man koncentrerer kræfterne på det væsentlige og ikke på irrelevante detaljer, som den potentielle kunde naturligvis uden problemer kan abstrahere fra.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af mikedk2100, 13/4 2021, 09:23 (1101 dage siden) @ bjergged

Også lidt pinligt at de har “Korsor” med på mange af billederne. Lad os håbe at det kun er marketingsfolkene der ikke kan finde ud af hvordan man skriver et “ø”.

Jeg er helt enig - for mig vidner det om uprofessionalisme, selvom det er en lille ting. Folk der synes, det er noget pjat at bemærke, at der står "Korsor" himler så til gengæld over småting, hvor jeg tænker "slap dog af". Men sådan er vi så forskellige.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 12:08 (1101 dage siden) @ mikedk2100

Også lidt pinligt at de har “Korsor” med på mange af billederne. Lad os håbe at det kun er marketingsfolkene der ikke kan finde ud af hvordan man skriver et “ø”.


Jeg er helt enig - for mig vidner det om uprofessionalisme, selvom det er en lille ting. Folk der synes, det er noget pjat at bemærke, at der står "Korsor" himler så til gengæld over småting, hvor jeg tænker "slap dog af". Men sådan er vi så forskellige.

Det er ikke engang sikkert at videoen var tiltænkt offentligheden. Normalt i jernbanebranchen så begynder man jo ikke at præsentere en helt masse før kontrakten er underskrevet, hvilket den jo først er efter en stand-still periode uden indsigelser med opsættende virkning.

Det er også derfor du absolut intet finder inde på Alstom's hjemmeside om denne ordre.

--
Mvh Anders

Avatar

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2021, 13:54 (1101 dage siden) @ andersj

Det er ikke engang sikkert at videoen var tiltænkt offentligheden. Normalt i jernbanebranchen så begynder man jo ikke at præsentere en helt masse før kontrakten er underskrevet, hvilket den jo først er efter en stand-still periode uden indsigelser med opsættende virkning.

Det var den helt sikkert ikke for linket virker ikke mere. Den er taget ned.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Niels Munch, 13/4 2021, 14:07 (1101 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er ikke engang sikkert at videoen var tiltænkt offentligheden. Normalt i jernbanebranchen så begynder man jo ikke at præsentere en helt masse før kontrakten er underskrevet, hvilket den jo først er efter en stand-still periode uden indsigelser med opsættende virkning.

Det var den helt sikkert ikke for linket virker ikke mere. Den er taget ned.

https://www.skyfish.com/sh/201208357191cb08bbc16b2e6b072206cce58658/3e93055e/1640270/50...

Alstoms Fremtidens Tog - hollandsk ICNG

af dkat, 12/4 2021, 22:47 (1101 dage siden) @ andersj

Hmm, jeg prøvede at finde noget video af den hollandske Intercity Nieuwe Generatie, som angiveligt skulle være den nærmeste slægtning til de kommende togsæt?

Overordnet virker det meget godt (kraftig men glidende acceleration). Dog har den en meget ubehagelig lyd under acceleration, som jeg håber kan ændres i DSBs udgave (jeg ved ikke hvordan sådan noget fungerer, ville i hvert fald være dumt hvis det var "by design").

Er dog generelt usikker på i hvor høj grad man kan basere sin forventning på udgaver i andre lande.

Alstoms Fremtidens Tog - hollandsk ICNG

af andersj, Aalborg, 12/4 2021, 22:59 (1101 dage siden) @ dkat

Hmm, jeg prøvede at finde noget video af den hollandske Intercity Nieuwe Generatie, som angiveligt skulle være den nærmeste slægtning til de kommende togsæt?

Overordnet virker det meget godt (kraftig men glidende acceleration). Dog har den en meget ubehagelig lyd under acceleration, som jeg håber kan ændres i DSBs udgave (jeg ved ikke hvordan sådan noget fungerer, ville i hvert fald være dumt hvis det var "by design").

Er dog generelt usikker på i hvor høj grad man kan basere sin forventning på udgaver i andre lande.

Den lyd er jeg heller ikke glad for. Den italienske version lyder bedre: https://www.youtube.com/watch?v=TlRUP_tq0MY

--
Mvh Anders

Alstoms Fremtidens Tog - hollandsk ICNG

af ivar, 12/4 2021, 23:57 (1101 dage siden) @ dkat

Fedt - hold DSB og for den sags skyld ministeriet op på, at der skal en lyddesigner ind over næste gang, der skal bestilles tog eller udliciteres. LINT og Desiro med MY-lyd, det kunne være godt.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af KKLD, 13/4 2021, 09:21 (1101 dage siden) @ andersj

Kommer de til at køre på Kystbanen sammen med EB?

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af anho, 13/4 2021, 10:42 (1101 dage siden) @ KKLD

Formentlig ja, eftersom de skal erstatte IR4 på et eller andet tidspunkt. Kystbanens perroner er lange nok til 2 af disse togsæt, og så er der 10 meter i overskud. Fra og med december i år skal Kystbanen betjenes af EB+IR4 til Helsingør, og ET til Nivå - og et år efter bliver det også EB til Nivå.

Derudover vil deres enorme acceleration jo også være praktisk at have på Kystbanen, hvor der er så kort imellem stoppene.

Er der egentlig nogen der ved hvad der skal ske med ET'erne? SJ skal jo låne en del af dem, men det efterlader vist stadig 10 eller 11 togsæt i Danmark. Jeg har hørt at et par af dem skal køre den nye Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde rute, men det burde stadig efterlade nogle til overs. Bliver de sat ind i regionaltogstrafikken? Intercitytog til Odense? Eller ville Sverige prøve at låne de sidste stammer også?

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Jens Hansen, 13/4 2021, 11:10 (1101 dage siden) @ anho


Derudover vil deres enorme acceleration jo også være praktisk at have på Kystbanen, hvor der er så kort imellem stoppene.

Vi har hørt at de nye tog skulle være dobbelt så gode som IC3 i accelerationen, men vel ikke hvordan de er ift. Øresundstogene.
Og Øresundstogene er vist ikke så dårlige til at accelerere? Og hvordan ift. Vectron og dobbeltdækkerne?

JH

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/4 2021, 12:46 (1101 dage siden) @ Jens Hansen


Derudover vil deres enorme acceleration jo også være praktisk at have på Kystbanen, hvor der er så kort imellem stoppene.


Vi har hørt at de nye tog skulle være dobbelt så gode som IC3 i accelerationen, men vel ikke hvordan de er ift. Øresundstogene.
Og Øresundstogene er vist ikke så dårlige til at accelerere? Og hvordan ift. Vectron og dobbeltdækkerne?

JH

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=166890

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 11:30 (1101 dage siden) @ anho


Er der egentlig nogen der ved hvad der skal ske med ET'erne? SJ skal jo låne en del af dem, men det efterlader vist stadig 10 eller 11 togsæt i Danmark. Jeg har hørt at et par af dem skal køre den nye Lufthavnen-Ny Ellebjerg-Roskilde rute, men det burde stadig efterlade nogle til overs. Bliver de sat ind i regionaltogstrafikken? Intercitytog til Odense? Eller ville Sverige prøve at låne de sidste stammer også?

Dem vil Skånetrafiken gerne købe efter at deres udbud på Stadler KISS tog gik i vasken.

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 2 bydere

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/4 2021, 13:41 (1101 dage siden) @ andersj

Det rygtes at det kun var Alstom og Stadler som bød.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Alstom skal levere Fremtidens Tog - 2 bydere

af bjergged, Zentralschweiz, 13/4 2021, 15:21 (1100 dage siden) @ Poul Brandt

Det rygtes at det kun var Alstom og Stadler som bød.

Efter Alstom overtog Bombardier har de formodentlig været nødt til at droppe et af deres bud, for at undgå karrambolage med udbudsreglerne. I givet fald har de så droppet Bombardier-delen.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af andersj, Aalborg, 13/4 2021, 22:58 (1100 dage siden) @ andersj

Her er en nem løsning på elektrificering af broklappen på Jernbanebroen over Limfjorden: https://youtu.be/mLPcVKKnvJw?t=15

Nå, ja. Så er der vist heller ikke nogle der har skrevet om den fine detalje i præsentationsvideoen hvor tonerne "D Eb Bb" (DSB) indgår i musikken flere gange - men det har i jo selvfølgelig alle sammen opdaget for længst ;-)

--
Mvh Anders

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af bjergged, Zentralschweiz, 14/4 2021, 00:50 (1100 dage siden) @ andersj

Nå, ja. Så er der vist heller ikke nogle der har skrevet om den fine detalje i præsentationsvideoen hvor tonerne "D Eb Bb" (DSB) indgår i musikken flere gange

Ja, meget fiffigt, da jeg så videoen tænkte jeg først at det faktisk var et højtalerudkald og ikke bare en del af underlægningsmusikken.

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af esni, Frederikssund, 14/4 2021, 16:30 (1099 dage siden) @ andersj

Metoden har været flittigt brugt i NL men jeg har ikke set den brugt andre steder.

Jeg tror også at den er ved at forsvinde i NL

--
Eskild

Alstom skal levere Fremtidens Tog

af Jens Hansen, 15/4 2021, 06:43 (1099 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det fremgår af dette at DSB skal købe togene indenfor den kontraktbetaling som de får.

DSB estimerede meget store besparelser da de fremlagde deres beslutningsoplæg for Fremtidens Tog, så vi må forudsætte at denne "kontraktbetaling" reduceres fremadrettet?

JH

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af Nordexpress, 21/4 2021, 20:07 (1092 dage siden) @ andersj

Nu kunne man jo muntre sig over Ole Birk Olesens skråsikre udtalelse om, at de ny Coradia Stream togsæt skam allerede kører i udlandet. Jo, det gør de i Italien, nemlig også bygget i Italien!

Men syn for sagn, her er en video med den første testkørsel i dagslys af de ny sæt til NS i Holland (NG Ny Generation), teksten siger noget i retning af, at togsættet natten forinden havde kørt testkørsel på HSL, højhastighedslinjen.

NS ICNG 3103 testkørsel

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af andersj, Aalborg, 21/4 2021, 20:26 (1092 dage siden) @ Nordexpress

Nu kunne man jo muntre sig over Ole Birk Olesens skråsikre udtalelse om, at de ny Coradia Stream togsæt skam allerede kører i udlandet. Jo, det gør de i Italien, nemlig også bygget i Italien!

Men syn for sagn, her er en video med den første testkørsel i dagslys af de ny sæt til NS i Holland (NG Ny Generation), teksten siger noget i retning af, at togsættet natten forinden havde kørt testkørsel på HSL, højhastighedslinjen.

NS ICNG 3103 testkørsel

Jeg tror der menes noget i retning af "dagens første testkørsel i dagslys." eller at det er første testkørsler i dagtimerne på lige præcis den strækning.
3103 har jo snart kørt testkørsler i Holland i et år: https://www.youtube.com/watch?v=zhY8VwhgCYI

Kan i øvrigt se i kommentarerne til din video at de kalder toget for "smilende hveps" (wesp met een grijns)

--
Mvh Anders

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af P.Jensen, 22/4 2021, 15:33 (1091 dage siden) @ andersj

Lybilledet på de nye tog er specielt ved start - ikke særligt rart.

Men jeg forstår ikke at et sådant nyt tog - på den video der er linket til - har bremser som langt fra er lydfri. Meget voldsomt piberi.
Det kan ikke være acceptabelt og er forhåbentligt kun relateret til hollandske togsæt......

P.Jensen

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af frederikhk, 22/4 2021, 16:13 (1091 dage siden) @ P.Jensen

Er det samme lydbillede/kvalitet som Coradia Lint, bliver det ikke en fornøjelse.

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af Bent Jensen, 22/4 2021, 16:56 (1091 dage siden) @ frederikhk

Måske den forskel lint er diesel og ICNG er elektrisk,sidde komfort er svær at afgøre på et billede eller YouTube klip. jeg tror ikke man kan undgå at høre motorerne,jeg syntes ikke den er slem,men nogen vil aldrig være tilfredse med en toglyd.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af P.Jensen, 22/4 2021, 18:27 (1091 dage siden) @ Bent Jensen

Det var nu mest bremselyden jeg ikke kan lide. Ved ikke hvor meget den er dæmpet indeni toget, men for personer på perroner er det meget generende.

P.Jensen

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af andersj, Aalborg, 22/4 2021, 18:41 (1091 dage siden) @ P.Jensen

Det var nu mest bremselyden jeg ikke kan lide. Ved ikke hvor meget den er dæmpet indeni toget, men for personer på perroner er det meget generende.

P.Jensen

Må jeg have lov til at præsentere ICE 4 fra Siemens: https://www.youtube.com/watch?v=5pZwIn65lQ8

--
Mvh Anders

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af P.Jensen, 26/4 2021, 09:05 (1088 dage siden) @ andersj

Hej Anders

Er det kun mig eller..... Forstår ikke at disse helt nye el-drevne tog skal lave så megen støj både ved start og stop.
Det er vel et eller andet sted et skridt tilbage at man i 2021 ikke kan lave bremserne så de er lydlyse. Kom til at tænke på tunge lastbiler - tænk hvis de alle havde samme typer larmende bremser som det tyske ICE4 tog.

P.Jensen

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af 1993matias ⌂, KH, 22/4 2021, 20:05 (1091 dage siden) @ frederikhk

Coradia er fællesbetegnelsen for mange af Alstoms passagertog, uanset om de rent faktisk bygger på samme grundlag eller ej. Jeg tvivler på, at Stream er så ubehagelig som en Lint :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af mss ⌂, 25/4 2021, 23:01 (1088 dage siden) @ P.Jensen

Bremsende tog fandt jeg først et par videoer fremme:
https://www.youtube.com/watch?v=N6vlfO4XIvo

Det hviner noget må man sige. Men desværre ikke usædvanligt for tidens nye tog.

Tænker at det har noget at gøre med miljøvenlige bremsebelægninger eller sådan noget.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af Bent Jensen, 25/4 2021, 23:29 (1088 dage siden) @ mss

Er det ikke bare at man ikke har brugt den regenerative bremse? Så skulle i have hørt BN vognene i sin tid,bl a på Kystbanen,der var der ballade i dagspressen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Alstom skal levere - testkørsel i NL

af Danielsen, 26/4 2021, 07:34 (1088 dage siden) @ Bent Jensen

Min morfar boede lige op ad Kokkedal station, og jeg husker tydeligt tilbage i 90'erne, hvordan de gamle Bn vogne hvinede og skreg, hver gang de bremsede. Én dag, vi besøgte ham, ankom der pludselig et tog uden den voldsomme bremselyd - det var første gang jeg stiftede bekendskab med litra ER.

Konfigurationen

af Petteri, 27/1 2022, 10:16 (812 dage siden) @ andersj

Jeg synes ikke jeg kan finde info nogen steder.

Kommer disse togs stillezone til at være i samme vogn som DSB 1', som vi kender det fra MF og ER, eller i hver sin ende som vi kender det fra ET og MG?

Og hvor mange pladser kommer stillezonen til at indeholde?


Hvis nogen kan linke mig til det rigtige sted, ville det være storartet :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak