Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter? (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 12/4 2021, 22:38 (1108 dage siden)

Som man blandt andet kan se på Kennys seneste video, “3 EA locomotives leave Denmark”, bruger DSB Hectorrail til at trække lokomotiver til/fra Padborg.

Hvorfor kører man ikke sådan noget selv? Med de seneste EB leverancer, skulle man tro at de havde materiel nok til at køre sådan en tur selv. Mangel på lokoførere? Tilladelser eller anden jura?

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af Mads, 12/4 2021, 22:50 (1108 dage siden) @ bjergged

Som man blandt andet kan se på Kennys seneste video, “3 EA locomotives leave Denmark”, bruger DSB Hectorrail til at trække lokomotiver til/fra Padborg.

Hvorfor kører man ikke sådan noget selv? Med de seneste EB leverancer, skulle man tro at de havde materiel nok til at køre sådan en tur selv. Mangel på lokoførere? Tilladelser eller anden jura?

Kort fortalt, det er ikke en DSB transport.
Læs mere i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=166451#p166651

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af RasmusR, 13/4 2021, 05:25 (1108 dage siden) @ Michael Deichmann

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.

Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

R

Avatar

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af gaest, 13/4 2021, 08:10 (1108 dage siden) @ RasmusR

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.


Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

R

Man kan også spørge sig selv hvor mange lokoførere med EB cetifikat og strækningskendskab Pa-Gb der mon er ved DSB? De der ærgrede sig over at EA ikke kørte den anden vej for egen kraft uden ATC og uden strækninggsradio og med fastlåste strømaftagere bør også tænke på hvor mange lkf med EA certifikat og strækningskendskab Gb-Pa der mon er ved DSB.
Desuden er levering/aflevering af lokomotiver godstransport. Hvis DSB beslutter at omstationere nogle EB fra Mgb til feks Fredericia er det en intern omrokering, og dermed materieltog.

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af pjl, 13/4 2021, 10:23 (1108 dage siden) @ gaest

Man kan også spørge sig selv hvor mange lokoførere med EB cetifikat og strækningskendskab Pa-Gb der mon er ved DSB? De der ærgrede sig over at EA ikke kørte den anden vej for egen kraft uden ATC og uden strækninggsradio og med fastlåste strømaftagere bør også tænke på hvor mange lkf med EA certifikat og strækningskendskab Gb-Pa der mon er ved DSB.

Mon ikke der sidder en enkelt med den erfaring fra det hedengange nattog?

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af Peter Christensen, 13/4 2021, 10:32 (1108 dage siden) @ pjl

Mon ikke der sidder en enkelt med den erfaring fra det hedengange nattog?

Mig bekendt har strækningskendskab aldrig været "evigtgyldigt". I ældre tid kunne sagen klares ved at lkf. bad om at få en instruktør med på en tur frem og tilbage hvis det var lang siden siden vedkommende havde kørt på en given strækning. Om det er mere omstændigt idag vides ej, men princippet bør være det samme.

Avatar

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/4 2021, 08:20 (1108 dage siden) @ RasmusR

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.


Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

De havde i hvert fald numre efter at være godstog (HG). Det var ikke et materieltog.
Men der er bulgarerne der har købt dem ab Gb. Så det er dem der har bestilt (gods)transporten.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af Schienenwolf, Læsø, 13/4 2021, 10:25 (1108 dage siden) @ RasmusR

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.


Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

R

Det er de også men kun egen flåde. Ikke fremmede selskabers flåde.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af larsht, 13/4 2021, 12:51 (1108 dage siden) @ RasmusR

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.


Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

R

Det kræver jo at man ikke har solgt dem......

Hvorfor udliciterer DSB deres lokomotivtransporter?

af esni, Frederikssund, 13/4 2021, 13:15 (1108 dage siden) @ larsht

Desuden opfattes kørslen som gods og det må DSB ikke.


Er det et faktum? Jeg ville da have vurderet, at DSB var fri til at rokere om på egen flåde, uden at det blev betragtet som godstransport...

R


Det kræver jo at man ikke har solgt dem......

Hvis overdragelsen til den ny ejer sker ved 'Padborg Grænse', så er de vel rent teknisk stadig DSB's indtil de er der.

Men da det ikke er tilfældet, så er omkostningen til transporten DSB ganske uvedkommende

--
Eskild

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak