Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Superlyn Ringsted og Hobro (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2021, 19:32 (1108 dage siden)

Idéen med denne nye tråd er ikke, at vi skal rykke hovederne af hinanden. Denne tråd henvender sig primært til skribenter, der kan se det fornuftige i både Timemodellen og i Kattegatforbindelsen. De der ikke kan det, opfordres til at lave deres egen tråd og dér skyde med skarpt på hinanden.

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.

I gamle dage (dvs. fra omkring 1974 og frem), skulle man Næstved-Fyn/Jylland skifte både i Ringsted og i Slagelse for at opnå forbindelse til intercitytoget mod vest. Ville man med lyntoget, skulle man skifte tre gange: I Ringsted, i Slagelse og på færgen. Det blev senere ændret til, at MA-lyntogene fik stop i Ringsted og på et tidspunkt (efter K91?) fik intercitytogene standsning i Ringsted.

For så vidt angår Hobro er planen p.t., at superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun skal standse i Randers. Vil man fra Hobro til København, er der lagt op til, at man skal skifte til Superlyn i Aarhus. Vil man fra stationer på Aalborg Nærbane, skal man skifte i både Skørping, Hobro og Aarhus. Får Nordjyske Jernbaner lov til at forlænge kørslen sydpå til Hobro, ville det være godt, om superlyntogene kunne få stop i Hobro - stadig uden at sætte timemodellen over styr.

Jeg efterlyser indlæg fra nogle vidende skribenter, der måske kunne skrive lidt om, hvad der infrastrukturmæssigt, materielmæssigt, køreplansmæssigt og køreplansteknisk skal til, for at superlyntogene kan få standsning i Ringsted og Hobro - med bibeholdelse af Timemodellen.

PS: Noget af ovenstående har der måske været spurgt til og svaret på tidligere. Men jeg vover pelsen endnu engang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Superlyn Ringsted og Hobro

af esni, Frederikssund, 13/4 2021, 20:37 (1108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Idéen med denne nye tråd er ikke, at vi skal rykke hovederne af hinanden. Denne tråd henvender sig primært til skribenter, der kan se det fornuftige i både Timemodellen og i Kattegatforbindelsen. De der ikke kan det, opfordres til at lave deres egen tråd og dér skyde med skarpt på hinanden.

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.

I gamle dage (dvs. fra omkring 1974 og frem), skulle man Næstved-Fyn/Jylland skifte både i Ringsted og i Slagelse for at opnå forbindelse til intercitytoget mod vest. Ville man med lyntoget, skulle man skifte tre gange: I Ringsted, i Slagelse og på færgen. Det blev senere ændret til, at MA-lyntogene fik stop i Ringsted og på et tidspunkt (efter K91?) fik intercitytogene standsning i Ringsted.

For så vidt angår Hobro er planen p.t., at superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun skal standse i Randers. Vil man fra Hobro til København, er der lagt op til, at man skal skifte til Superlyn i Aarhus. Vil man fra stationer på Aalborg Nærbane, skal man skifte i både Skørping, Hobro og Aarhus. Får Nordjyske Jernbaner lov til at forlænge kørslen sydpå til Hobro, ville det være godt, om superlyntogene kunne få stop i Hobro - stadig uden at sætte timemodellen over styr.

Jeg efterlyser indlæg fra nogle vidende skribenter, der måske kunne skrive lidt om, hvad der infrastrukturmæssigt, materielmæssigt, køreplansmæssigt og køreplansteknisk skal til, for at superlyntogene kan få standsning i Ringsted og Hobro - med bibeholdelse af Timemodellen.

PS: Noget af ovenstående har der måske været spurgt til og svaret på tidligere. Men jeg vover pelsen endnu engang.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis vi får en Kattegatforbindelse, der giver os København - Århus på lige under 60 minutter, og en København - Odense på ca det samme, hvor kommer 45 og 60 minutter afstandene fra Odense og Århus så til at ligge?

--
Eskild

Superlyn Ringsted og Hobro

af Rask Ingemann Lambertsen, 13/4 2021, 20:45 (1108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.

Hvorfor er det vigtigt at få modsatrettede tog til at mødes på en station i Københavnsområdet? Dels kører de lokale transportmidler med så høj frekvens, at de falder uden for Timemodellens målgruppe, og dels er der ikke en enkelt, altdominerende station i området, som det er oplagt at få de modsatrettede tog til at mødes på. Der er næppe heller nogen af (fjernbane)stationerne i Københavnsområdet, der har plads til at have alle sine buslinjer holdende samtidigt. Jeg mener derfor, at spørgsmålet om superlyntogenes standsning i Ringsted ikke har noget med Timemodellen at gøre, og at det kun gør det sværere at forstå Timemodellen, at blande København ind i den - det er alle _de andre_ stationer i landet, den handler om.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Superlyn Ringsted og Hobro

af Niels Bak, 13/4 2021, 23:11 (1108 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

I mine øjne er Timemodellen "genial" af bl.a. to grunde: Rejsetiden mellem de største byer reduceres til 58-60 minutter og togene krydser hinanden i de samme byer. Sidstnævnte gør det nemt at lave gode/mange tilsluttende bus-, rutebil- og togforbindelser.

Der er formentlig flere steder, der kommer "i klemme" i timemodellen. To af dem, jeg har for øje er Ringsted og Hobro.

Argumenter for og imod stop i Ringsted kendes til bevidstløshed. Det er mit håb, at man på den ene eller anden måde finder de manglende sekunder til, at superlyntogene kan få stop i Ringsted, uden at de 58-60 minutter København-Odense sættes over styr.


Hvorfor er det vigtigt at få modsatrettede tog til at mødes på en station i Københavnsområdet? Dels kører de lokale transportmidler med så høj frekvens, at de falder uden for Timemodellens målgruppe, og dels er der ikke en enkelt, altdominerende station i området, som det er oplagt at få de modsatrettede tog til at mødes på. Der er næppe heller nogen af (fjernbane)stationerne i Københavnsområdet, der har plads til at have alle sine buslinjer holdende samtidigt. Jeg mener derfor, at spørgsmålet om superlyntogenes standsning i Ringsted ikke har noget med Timemodellen at gøre, og at det kun gør det sværere at forstå Timemodellen, at blande København ind i den - det er alle _de andre_ stationer i landet, den handler om.

Det er jeg faktisk fuldstændig enig i. At have afgang og ankomst i Kbh på samme minut er helt ligegyldigt.

Til gengæld er det med den tæthed af tog vi har, og endnu mere får, på hovedbanen en ganske relevant diskussion, om det er nødvendigt at alle stopper på en station som Ringsted, alle skriftemuligheder til trods. Så længe der er gode alternativer.

Og i den forbindelse er både de sidste par minutter for hovedstrømmen af passagerer væsentlige og det samme er indtrykket af "under en time"

Superlyn Ringsted og Hobro

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/4 2021, 21:07 (1108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Poul Brandt, 13/4 2021, 21:25

Fra mit lille værk om en strategi frem til 2050:

10.1. Superlyn stop i Hobro
Timemodellen ifølge Togfonden tilsiger at Superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun standser i Randers.
Imidlertid forventes at Nordjyske Jernbaner fra 2027 udvider kørslen helt ned til Hobro. De hertil nødvendige togsæt er bestilt (option udnyttet). Hvis Superlyn kan stoppe i Hobro, vil det derfor give store trafikale fordele, da alle rejsende fra stationer mellem Aalborg og Hobro så får mulighed for omstigning til Superlyn i Hobro, og dermed en markant hurtigere forbindelse til Aarhus/Odense/København.
Samtidig kan Superlyn med stop på Hobro station helt erstatte strækningens IC-lyn, med store driftsmæssige besparelser til følge. En sådan løsning er allerede forudset af Trafikstyrelsen, idet man i Trafikplan for statens jernbaner 2017-2032 (figur 74) har foreslået at Superlyn fra 2027 standser i Hobro foruden Randers. Der kræves imidlertid at Superlyn kan spare ca. 2 minutters køretid for at have tid til at standse på Hobro station.
Beskrivelse................................... ..................................Tidsreduktion.........Budget inkl. 50% NAB
Bedre accelerationsegenskaber......................................... 1 min. .............0 kr.
Randers-Hobro hastighedsopgradering 200 km/t - option..... 1 min. .............0,6 mia. kr.
.................................................. ....................... I alt .. 2 min. .............0,6 mia. kr.

Banedanmark har i beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering for delstrækningen Randers-Hobro anført en option på at opgradere til 200 km/t i stedet for 180 km/t for en pris af knap 548 mio.kr. Udnyttes optionen reduceres rejsetiden med ca. 1 minut. - Samtidig reduceres rejsetiden med yderligere ca. 1 minut, hvis DSBs Fremtidens Tog anvendes til timemodellen, idet disse fjerntog har bedre accelerationsevne end de (svagt motoriserede) højhastighedstog der anvendes for beregningerne i Togfonden. Hermed er opnået de nødvendige 2 minutters rejsetidsbesparelse.

----------------------------------------------------

Hertil skal så siges at Alstom togene er bedre end forventet, hvad acceleration angår, så måske er det alene nok til at spare de 2 minutter.

I øvrigt vil det være simpelt (men ikke billigt) at hente 2 minutter mellem Kbh og Odense, så superlyn kan standse i Ringsted:
F.eks. Hastighedsopgradering til 200 km/t Vestbroen (men kræver nyt køreledningsanlæg): 0,3 minut.
Simplificering af Kbh. H: 0,5 minut
Hastighedsopgraderinger hvor som helst til mere end 200 km/t: Resten

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Superlyn Ringsted og Hobro

af bth, 14/4 2021, 09:15 (1108 dage siden) @ Poul Brandt

F.eks. Hastighedsopgradering til 200 km/t Vestbroen (men kræver nyt køreledningsanlæg): 0,3 minut.

Hej Poul!

Har du en ide om hvorfor køreledningsanlæget på Vestbroen i givet fald skal estattes?

/Bjørn

Superlyn Ringsted og Hobro

af 1993matias ⌂, KH, 13/4 2021, 21:30 (1108 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Angående Hobro, så er det vist planen at Aalborg Nærbane slutter der fremfor Skørping

Angående Ringsted: Er det så absolut livsvigtigt at Superlynet standser der, når der allerede er IC-forbinderlser til Fyn og Jylland to gange i timen?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Superlyn Ringsted og Hobro

af Scharfenberg, 15/4 2021, 09:58 (1107 dage siden) @ 1993matias

Angående Hobro, så er det vist planen at Aalborg Nærbane slutter der fremfor Skørping

Angående Ringsted: Er det så absolut livsvigtigt at Superlynet standser der, når der allerede er IC-forbinderlser til Fyn og Jylland to gange i timen?

Jeg er meget enig i den betragtning om Ringsted. Superlyn er til de allerstørste byer herunder også Kolding og Randers grundet passagergrundlaget. Men superlyn er ikke til byer som Ringsted og Hobro. 'Gode skifteforbindelser' er ikke i sig selv et argument for superlyntog. 'Et betydeligt passagergrundlag' er derimod et meget mere validt argument.

Sat lidt på spidsen er superlyntog groft sagt ikke for 90-100 % af de rejsende på F&R-banen men snarere for de 50-70 %, der rejser mellem de største byområder. De resterende 30-50 % af de rejsende må 'nøjes' med almindelige lyntog/IC-tog/regionaltog. Og de fleste steder giver det faktisk en ret god frekvens. Også for Ringsted og Hobro. En attraktiv rejsetid kan tiltrække flere kunder, men det kan en høj frekvens også.

Superlyn Ringsted og Hobro

af My1202, 15/4 2021, 10:50 (1106 dage siden) @ Scharfenberg

Angående Hobro, så er det vist planen at Aalborg Nærbane slutter der fremfor Skørping

Angående Ringsted: Er det så absolut livsvigtigt at Superlynet standser der, når der allerede er IC-forbinderlser til Fyn og Jylland to gange i timen?


Jeg er meget enig i den betragtning om Ringsted. Superlyn er til de allerstørste byer herunder også Kolding og Randers grundet passagergrundlaget. Men superlyn er ikke til byer som Ringsted og Hobro. 'Gode skifteforbindelser' er ikke i sig selv et argument for superlyntog. 'Et betydeligt passagergrundlag' er derimod et meget mere validt argument.

Hvordan definerer du så ''Et betydeligt passagergrundlag'
Nu ankommer der jo et pænt antal tog fra Sydbanen og fra Roskilde/Køge Nord. Tog som ikke nødvendigvis kører videre end til Slagelse eller fortsætter mod enten København og/eller Sydsjælland.
Så der er helt givet et noget større passagerunderlag i Ringsted for en hurtig forbindelse til/fra Fyn og Jylland end der i Randers og Kolding.

Potentielt er der mange tusinder pendlere som kunne udskifte bilen med toget.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak