Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud (Generelt)

af andersj @, Aalborg, tirsdag 13. april, 2021, 19:33 (25 dage siden)

Pressemeddelelse fra Region Midtjylland: Danmarks første batteritog sendt i udbud

Jeg kan dog ikke umiddelbart finde selve udbuddet.

--
Mvh Anders

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Niels Munch @, onsdag 14. april, 2021, 10:00 (25 dage siden) @ andersj

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Mads, onsdag 14. april, 2021, 10:59 (25 dage siden) @ Niels Munch

Selve udbuddet: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:184585-2021:TEXT:EN:HTML&src=0 .

M.v.h.
Niels

Der er noget der ikke helt stemmer. Fra pressemeddelelsen:

Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland offentliggjorde fredag et udbud på batteritog til to strækninger i Vestjylland

Fra TED:
PD Publication date 14/04/2021
DS Document sent 09/04/2021

Bob-bob, ik?

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af BoA @, Herlev, onsdag 14. april, 2021, 11:12 (25 dage siden) @ Niels Munch

Hej Forum.
For Fun:
Firmaadressen er: Bandegårdsvej 2, Lemvig. :-D
Mvh.
Bjørn Andrup.

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Niels Munch @, onsdag 14. april, 2021, 11:20 (24 dage siden) @ andersj

I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.

I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprinter hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.

NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.

Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.

M.v.h.
Niels

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Thomas de Laine ⌂ @, København, onsdag 14. april, 2021, 11:33 (24 dage siden) @ Niels Munch

I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.

I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprintere hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.

NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.

Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.

Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af andersj @, Aalborg, onsdag 14. april, 2021, 11:47 (24 dage siden) @ Thomas de Laine

I udbuddet kan man læse om "negativ option", der gælder, hvis staten ikke vil være med på togene til Holstebro-Skjern.

I sin tid, da NærumBanen købte RegioSprintere hhv. Hornbækbanen købte Desiro, blev der i kontrakten indskrevet en option, iflg. hvilken øvr. privatbaner på nærmere betingelser kunne købe tilsvarende tog.

NJ benyttede således optionen fra HHGB til anskaffelse af sine Desiro'er.

Forhåbentlig indskrives en tilsvarende option i den kommende BEMU-kontrakt.


Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.

De tre togsæt fra Nordjyske Jernbaner er iøvrigt Desiro togsæt der sendes til Sjælland når de fire nye Lint togsæt leveres fra Alstom efter sommeren.

--
Mvh Anders

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Frank Poulsen @, onsdag 14. april, 2021, 11:52 (24 dage siden) @ Thomas de Laine


Lokaltog forbereder for tiden at anskaffe 18 batteritog. Mere information i dokumenterne til Movias bestyrelsesmøde i dag fra punkt 11/side 14.

Interessant. Der hvor de kan bruges bedst er vel Hillerød - Helsingør, hvor el-ledning Snekkersten - Helsingør - Snekkersten kan lade.
Derudover Østbanen, hvor man kan lade i Køge til Ølby, og igen mens man vender i Roskilde. Men det er vel de steder der er længst strækning med lademulighed fra elledning. Ellers bliver det vel kun på endestation i Slagelse, Tølløse, Holbæk, Nykøbing Falster. Og ikke et lidt længere stræk. Hvor meget den forskel gør, ved jeg dog ikke.

Midtjyske Jernbaner har sendt batteritog i udbud

af Niels Munch @, onsdag 14. april, 2021, 11:55 (24 dage siden) @ Thomas de Laine

Tak for henvisningen, Thomas.

En evt. option er "harmløs" forstået derhen, at ingen vil være forpligtet til at udnytte den.

Lokaltog A/S skriver i sin materielstrategi bl.a.:

"Lokaltog har etableret et samarbejde med Midtjyske Jernbaner A/S og andre operatører med henblik på vidensdeling. Et samlet EU-udbud med Midtjyske Jernbaner A/S har været overvejet og undersøgt. Et fælles udbud er ikke muligt set ud fra et juridisk (risiko) og tidsmæssigt synspunkt, da Lokaltogs størrelse/behov i forhold til Midtjyske Jernbaners behov er væsentligt anderledes og dermed vil give en skæv fordeling i et eventuelt fællesudbud. Desuden er Midtjyske Jernbaner A/S allerede langt fremme og ønsker allerede primo 2021 at gå i EU-udbud."

M.v.h.
Niels

Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere
GDSHFHJ MF1046

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen