Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse (Generelt)

af Vollensir, 13/4 2021, 21:52 (1102 dage siden)

Hej Rødder

Har ofte gået og tænkt på hva er helt nøjagtig fordelen ved at udlicitere jernbanetrafikken her hjemme til flere selskaber. En eller anden god grund må der jo være. Jeg kan ikke få øje på den/dem måske andre kan......

Er det billigere drift ?????
Mindre løn til personalet ?????
Bedre tog ??????
Bedre køreplaner og forbindelser ?????
Billigere billetter ?????
Bedre service ?????
Mindre administration ?????

Jeg syntes stadig det burde være én stats opgave altså DSB der burde stå for driften , og privatbanerne passer deres egne baner.... hva var der galt imed denne model ??????

Var det kun fordi nogle nødder nede i EU syntes det var en geneial og smart idé. At straks skulle vi og andre lande hoppe med på vognen med det samme....

Det er ikke blevet en s... bedre snarere tværtimod

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af bjergged, Zentralschweiz, 14/4 2021, 01:57 (1102 dage siden) @ Vollensir

Var det kun fordi nogle nødder nede i EU syntes det var en genial og smart idé. At straks skulle vi og andre lande hoppe med på vognen med det samme…

Ja, så vidt jeg har forstået er det en officiel EU-målsætning at en operatør højest må stå for 49% af markedet i et land, så man er nødt til at barbere DSB godt og grundigt ned hvis det skal nåes.

Meget typisk EU. Man sætter hårdt ind med liberalisering de steder det giver mindst mening, mens man på alle andre områder giver den fuld slæde med centralisering.

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af Bongo-Anders, 14/4 2021, 06:53 (1101 dage siden) @ bjergged

Kan man ikke ligge privatbanerne ind under Banedanmark og så privatisere dem.

Så kommer vi da tættere på målet om. At DSB kun må drive 49% af jernbanen :-)

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af mikkelwf, 14/4 2021, 08:27 (1101 dage siden) @ Bongo-Anders

Kan man ikke ligge privatbanerne ind under Banedanmark og så privatisere dem.

Så kommer vi da tættere på målet om. At DSB kun må drive 49% af jernbanen :-)

Sådan noget må du slet ikke skrive, ikke engang for sjov..
Det kan jo være én fra ministeriet lytter med og tror det er en god idé..

Jeg tror ikke, med den historik de har, at Banedanmark skal have ansvar for mere, end det har nu..

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af 1993matias ⌂, KH, 14/4 2021, 15:41 (1101 dage siden) @ Vollensir

En afledt fordel ved udlicitering er en gennemsigtig og åben proces med at tildele kontrakter. Nu er korruption ikke et særligt stort problem i Danmark sammenlignet med f.eks. sydeuropa, men det er jo i bund og grund det, som man forsøger at komme til livs med. Det er svært at lave vennetjenester med en offentlig licitation - om det så er byggeri, busdrift, jernbaner eller noget helt fjerde.

Derfor ;-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af YBS, 14/4 2021, 16:55 (1101 dage siden) @ mikkelwf

Du har selvfølgelig ret i, at det er utilstedeligt og måske også ulovligt, men derfra og så til at sammenligne det med den korruption man ser i nogle andre lande synes jeg godt nok er at stramme den ret meget.

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af Vollensir, 14/4 2021, 21:58 (1101 dage siden) @ YBS

Godt nok ikke ret mange svar der kan bruges til noget. Altså der er ingen fordele ved udlicitering vil jeg tolke det....

Med den ekspert viden her i forummet burde der jo komme et hav af svar på hvorfor udlicitering er så god én ide?????

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af mikkelwf, 14/4 2021, 22:09 (1101 dage siden) @ Vollensir

Godt nok ikke ret mange svar der kan bruges til noget. Altså der er ingen fordele ved udlicitering vil jeg tolke det....

Med den ekspert viden her i forummet burde der jo komme et hav af svar på hvorfor udlicitering er så god én ide?????

Sådan som jeg har forstået det er udliciteringen kun et produkt at EU's vision om at man skal have et fælles marked for jernbanevirksomhed.

Det mest udtalte eksempel på dette er jernbanen i UK, som har været stort set 100% privatiseret og udliciteret. Deres konklusion er grundlæggende at det ikke virker. En fungerende og sammenhængende jernbaneinfrastruktur i et helt land har en del gynger og karruseller, så hvis det hele skal fungere på markedskræfter vil det beskære trafikken rimelig voldsomt. Det, accelereret af coronakrisen, har gjort, at de nu er begyndt at renationalisere jernbanen. Det er den pragmatiske løsning på at de alligevel skulle fratage kontrakterne fordi den indbyggede økonomi ikke kunne overholdes.

EU's harmonisering er egenlig sympatisk, i teorien, men den kommer højst sandsynligt ikke til at virke i praksis..

Fordelen ved udlicitering og opsplittelse

af mikkelwf, 14/4 2021, 22:04 (1101 dage siden) @ YBS

Du har selvfølgelig ret i, at det er utilstedeligt og måske også ulovligt, men derfra og så til at sammenligne det med den korruption man ser i nogle andre lande synes jeg godt nok er at stramme den ret meget.

Peg venligst lige på hvor jeg sammenligner med korruption i andre lande, tak...

Jeg påpeger bare ét eksempel på, der over en længere årrække har været en syg kultur i Banedanmark, hvor der har været snart sagt utallige eksempler på magtmisbrug og korruption.

I hvor stor grad der forekommer korruption i andre lande og deres baneforvaltninger er uendeligt ligegyldigt i den henseende..

Det svarer jo til at du slår dine børn under devisen at naboen slår sine børn endnu mere - det gør sgu da ingen af delene mere rigtigt, vel?

Indsend billeder

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak