Sådan kan det også gøres (Generelt)

af Peer Pedersen @, onsdag 14. april, 2021, 06:19 (34 dage siden)

Den polske nyhedsside Korier Kolijowy bringer denne nyhed. Under billedet!
Toget imellem Prag og Hamburg med stop i Dresden og Berlin trækkes i dag af Siemens Vectron lokomotiver. Et sådant tog ville kunne sikre forbindelse imellem København, Hamburg og Berlin og Prag uden togskifte.
[image]

Tjekkiske jernbaner har bestilt nye tovejs passagertog, de vil køre med en hastighed på 230 km / t
12. april 2021 | Kilde: České dráhy / Railway Courier
Tjekkiske jernbaner har bestilt tyve nye, state-of-the-art tog på langdistance indenrigs-og internationale ruter. I henhold til aftalen vil konsortiet Siemens Mobility og Škoda Transportation levere i alt 180 vogne, med en kapacitet på 555 pladser og en maksimal driftshastighed på op til 230 km / t. ČD forventer, at de gradvis gennemføres i 2024-2026 på ruter fra Prag via Ústí nad Labem til Hamburg eller gennem Brno til Budapest og Wien.

Konceptet med push-pull-tog, der består af lokomotiver og ikke-trækkraftvogne, endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer. Fra kontrolvognen kan du fjernstyre det elektriske lokomotiv i den modsatte ende af toget. Der er også fordele ved højhastighedstog, såsom faste forbindelser mellem vogne. De giver dig mulighed for at passere gennem hele toget uden barrierer og forhindre indtrængen af støj, kulde og støv fra det ydre miljø.
Visualisering: České dráhy

Sådan kan det også gøres

af mikkelwf, onsdag 14. april, 2021, 08:29 (34 dage siden) @ Peer Pedersen

Det var dem vi havde fået hvis Siemens havde vundet, og ikke Talgo (minus styrevognen, da den ikke var med i udbuddet).

Sådan kan det også gøres

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 09:13 (34 dage siden) @ mikkelwf

Er det noget med, vi skal have et Vectron lokomotiv i hver ende istedet for styrevogn?

Sådan kan det også gøres

af RasmusD, onsdag 14. april, 2021, 09:20 (34 dage siden) @ Fynboen

Ja, styrevogne var ikke med i udbuddet. Så Talgo-vognene kommer til at køre med en EB i hver ende.

Sådan kan det også gøres

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 09:23 (34 dage siden) @ RasmusD

Ser man dette nogen andre steder i Europa?

Sådan kan det også gøres

af RasmusD, onsdag 14. april, 2021, 09:44 (34 dage siden) @ Fynboen

Der kører masser af lokomotivtrukne tog rundt uden styrevogne. Typisk løber man nok om eller har et andet lokomotiv holdende klar til at hægte på, hvis man skal ændre køreretning. Men det er der ikke tid eller plads til i Hamburg, hvor Talgo-vognene primært skal køre hen.

På det tidspunkt, udbuddet på vognene blev sat i gang, fandtes der vist ikke godkendte styrevogne til andet end dobbeltdækkere i produktion. Så enten måtte man vælge lokomotiv-sandwichen, som man har gjort, eller bekoste udviklingen af styrevogne. Og når DSB kun skulle bruge otte stammer, ville det nok blive en uoverstigelige dyr affære.

Sådan kan det også gøres

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 10:32 (34 dage siden) @ RasmusD

Tak for god og omhyggelig forklaring. :-)

Avatar

Sådan kan det også gøres

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 14. april, 2021, 10:42 (34 dage siden) @ RasmusD

På det tidspunkt, udbuddet på vognene blev sat i gang, fandtes der vist ikke godkendte styrevogne til andet end dobbeltdækkere i produktion. Så enten måtte man vælge lokomotiv-sandwichen, som man har gjort, eller bekoste udviklingen af styrevogne. Og når DSB kun skulle bruge otte stammer, ville det nok blive en uoverstigelige dyr affære.

"Værkstedsrygter" lod vide, at DSB lurepasser på om DB for eksempel bestiller et større antal vogne inklusive styrevogne, så andre udvikler disse. Så kan man evt. hoppe på og få det nødvendige antal styresogne og derved frigøre Vectron kapacitet til andre formål - hvis man mangler den.
Der er mange hvisser i den ligning.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sådan kan det også gøres

af andersj @, Aalborg, onsdag 14. april, 2021, 11:11 (34 dage siden) @ Michael Deichmann

På det tidspunkt, udbuddet på vognene blev sat i gang, fandtes der vist ikke godkendte styrevogne til andet end dobbeltdækkere i produktion. Så enten måtte man vælge lokomotiv-sandwichen, som man har gjort, eller bekoste udviklingen af styrevogne. Og når DSB kun skulle bruge otte stammer, ville det nok blive en uoverstigelige dyr affære.


"Værkstedsrygter" lod vide, at DSB lurepasser på om DB for eksempel bestiller et større antal vogne inklusive styrevogne, så andre udvikler disse. Så kan man evt. hoppe på og få det nødvendige antal styresogne og derved frigøre Vectron kapacitet til andre formål - hvis man mangler den.
Der er mange hvisser i den ligning.

DB bestilte 23 styrevogne hos Talgo et år før DSB bestilte Talgo-vogne:
[image]

--
Mvh Anders

Sådan kan det også gøres

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 11:17 (34 dage siden) @ andersj

Så designet på vognene bliver dem DSB får dog med samme rød/sorte design som de nye Alstom med de grå døre?

Hvad med de nuværende mange dobbeltdækker vogne og styrevogne, skal de have samme farver med tiden?

Sådan kan det også gøres

af andersj @, Aalborg, onsdag 14. april, 2021, 11:30 (34 dage siden) @ Fynboen

Så designet på vognene bliver dem DSB får dog med samme rød/sorte design som de nye Alstom med de grå døre?

Hvad med de nuværende mange dobbeltdækker vogne og styrevogne, skal de have samme farver med tiden?

Det var Talgo's eget forslag der blev præsenteret ved kontraktindgåelse. Men ja, det bliver nok samme røde design med sorte vinduesbånd. Planen var at dobbeltdækkervognene også skulle have det nye design, men pengene rækker vist ikke.

[image]

--
Mvh Anders

Sådan kan det også gøres

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 11:35 (34 dage siden) @ andersj

Det bliver også noget pænere med det rød/sorte design end det, der blev præsenteret, der ligner en moderne udgave af de oprindelige IC3 design.

Sådan kan det også gøres

af Fysikeren, onsdag 14. april, 2021, 08:29 (34 dage siden) @ Peer Pedersen

Det havde været lækkert. Og passer vel godt til Vectron. Mon ikke det ret nemt kunne bruges til lyntogene?

Problemet er jo, at DSB vil have et tog der skal bruges til alt. Og hvis Vectron+Viaggio skal have mindst fem vogne for at være økonomisk attraktiv, så er det nok uøkonomisk til f.eks. Aarhus-Esbjerg.

Dog udelukker DSB ikke på sigt en anden type tog til netop lyntogene.

Sådan kan det også gøres

af thomastog, onsdag 14. april, 2021, 08:58 (34 dage siden) @ Peer Pedersen

[image]

...
Konceptet med push-pull-tog, der består af lokomotiver og ikke-trækkraftvogne, endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer. Fra kontrolvognen kan du fjernstyre det elektriske lokomotiv i den modsatte ende af toget. Der er også fordele ved højhastighedstog, såsom faste forbindelser mellem vogne. De giver dig mulighed for at passere gennem hele toget uden barrierer og forhindre indtrængen af støj, kulde og støv fra det ydre miljø.
Visualisering: České dráhy

Den eneste forskel jeg kan få øje på er, at lokomotivet er sammenbygget med den nærmeste vogn. Det giver jo så nogle udfordringer, under rangering, hvis man skiller lokomotiv fra stammen, da der tilsyneladende ikke er et førerrum i den anden ende.

Så forskellen, i forhold til det vi ser i Danmark nu, er at lokomotivet sammenbygges med en vogn og der nedlægges et førerrum. Om det er smartere eller billigere, det kan jeg ikke afgøre.

I det hele taget virker det som om artiklen har opfundet/opdaget “styrevogn”, f.eks i teksten “.. push-pull-tog .., endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer”.

Sådan kan det også gøres

af AndreasM, onsdag 14. april, 2021, 09:15 (34 dage siden) @ thomastog

[image]

...
Konceptet med push-pull-tog, der består af lokomotiver og ikke-trækkraftvogne, endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer. Fra kontrolvognen kan du fjernstyre det elektriske lokomotiv i den modsatte ende af toget. Der er også fordele ved højhastighedstog, såsom faste forbindelser mellem vogne. De giver dig mulighed for at passere gennem hele toget uden barrierer og forhindre indtrængen af støj, kulde og støv fra det ydre miljø.
Visualisering: České dráhy


Den eneste forskel jeg kan få øje på er, at lokomotivet er sammenbygget med den nærmeste vogn. Det giver jo så nogle udfordringer, under rangering, hvis man skiller lokomotiv fra stammen, da der tilsyneladende ikke er et førerrum i den anden ende.

Det er ikke et lokomotiv, det er en styrevogn. De har bestilt 20 styrevognsstammer af 9 vogne.

I det hele taget virker det som om artiklen har opfundet/opdaget “styrevogn”, f.eks i teksten “.. push-pull-tog .., endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer”.

Nej, det er bare en dårlig maskinoversættelse, de har ikke opfundet noget nyt.

Sådan kan det også gøres

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 14. april, 2021, 09:47 (34 dage siden) @ AndreasM

Derudover har CD udbud på flere typer nye lokomotiver til 160, 200 og 230 km/t. Disse er åbne for alle leverandører, så styrevognene laves endda med en mere "åben" WTB til styring af lokomotivet, end f.eks DSBs udbud på vogne tillod (WTB kommer i flere "varianter" en tysk der er standard på TRAXX lokomotiver, en Østrigsk der er standard på Vectron lokomotiver og en Tjekkisk, der er standard for Skoda lokomotiver)

/Lasse

Sådan kan det også gøres

af thomastog, onsdag 14. april, 2021, 11:16 (34 dage siden) @ AndreasM

[image]

...
Konceptet med push-pull-tog, der består af lokomotiver og ikke-trækkraftvogne, endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer. Fra kontrolvognen kan du fjernstyre det elektriske lokomotiv i den modsatte ende af toget. Der er også fordele ved højhastighedstog, såsom faste forbindelser mellem vogne. De giver dig mulighed for at passere gennem hele toget uden barrierer og forhindre indtrængen af støj, kulde og støv fra det ydre miljø.
Visualisering: České dráhy


Den eneste forskel jeg kan få øje på er, at lokomotivet er sammenbygget med den nærmeste vogn. Det giver jo så nogle udfordringer, under rangering, hvis man skiller lokomotiv fra stammen, da der tilsyneladende ikke er et førerrum i den anden ende.


Det er ikke et lokomotiv, det er en styrevogn. De har bestilt 20 styrevognsstammer af 9 vogne.

Så forstår jeg slet ikke, hvad “Sådan kan det også gøres” hentyder til. Det er jo blot det vi allerede har i .dk, med dobbeltdækkere, styrevogn og et lokomotiv. Hvad henviser/antyder ‘også’ til i emnelinjen.

N.B. ved godt det ikke var dig der skrev det.

I det hele taget virker det som om artiklen har opfundet/opdaget “styrevogn”, f.eks i teksten “.. push-pull-tog .., endte med en kontrolvogn, reducerer driftsomkostningerne og reducerer den tid, der er nødvendig for at skifte retning for at vende tilbage på endestationer”.


Nej, det er bare en dårlig maskinoversættelse, de har ikke opfundet noget nyt.

Glemte at komme “opfundet”/“opdaget” i citationstegn.

Sådan kan det også gøres

af Jens Vesterdahl, onsdag 14. april, 2021, 10:18 (34 dage siden) @ Peer Pedersen

Det ligner Railjet konceptet, bare med Vectron i stedet for Taurus

Indsend billeder3 rengøring tilbud

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen