Billundbanen er tilbage på forhandlingsbordet (Generelt)

af Fynboen, onsdag 14. april, 2021, 15:02 (34 dage siden)

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 14. april, 2021, 18:32 (34 dage siden) @ Fynboen

Link fra Vejle Amts Folkeblad

WOW, Togfondpartierne står mere fast end jeg havde forestillet mig.
Gad nok at vide om det så også omfatter Aarhus-Silkeborg. Fra aftalen om Togfonden:

"Ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
En ny direkte bane Aarhus-Galten-Silkeborg vil styrke områdets sammenhæng med banebetjeningen i
Østjylland, koblingen til Timemodellen og letbanebetjening i og omkring Aarhus. Rejsetiden med tog
mellem Aarhus og Silkeborg varierer i dag mellem 43 og 52 minutter, og mellem Aarhus og Herning
mellem 75 og 98 minutter. Rejsetiden vil med en ny bane blive reduceret til mellem 22 og 24 minutter
på strækningen. Trafikstyrelsen har vurderet, at en enkeltsporet bane kan anlægges for 2,6 mia. kr.
Parterne støtter op om etableringen af den nye bane. Parterne er enige om at der afsættes 4 mio. kr. til
en forundersøgelse af en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, herunder belysning af synergieffekter med
Timemodellen og Aarhus letbane. Parterne vil senest i 2024 skulle tage beslutning om projektet,
herunder igangsættelse af en evt. VVM-undersøgelse."

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Jens Hansen, onsdag 14. april, 2021, 19:38 (34 dage siden) @ Poul Brandt

Politisk taktik - der er lagt op til at de tre partier skal have noget andet.

JH

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 14. april, 2021, 20:05 (34 dage siden) @ Jens Hansen

Politisk taktik - der er lagt op til at de tre partier skal have noget andet.

JH

Hmmm, måske. Enhedslisten har dog hele tiden sagt at de ønsker at fastholde Billundbanen.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Frank Poulsen @, onsdag 14. april, 2021, 20:17 (34 dage siden) @ Poul Brandt

En Billund bane snakker de om at tiden ikke vinder meget fra Vejle by kontra bussen. Nej måske ikke. Men jeg mener også at Billund banen skulle kombineres videre til mod Horsens. Som her:

[image]

Og så skal det køre til Århus i stedet! Så kan man skifte i Jelling fra Vejle/Fredericia hvis man vil det. Men dem der kommer hurtigere til Billund må da være det større område fra Århus, Skanderborg, Horsens. Derudover undgår også den tætte trafik på det enkeltsporede stykke indtil Vejle gennem Grejsdalen osv. Det kan fortsætte som hidtil. Måske lidt dobbeltspor gennem Jelling 1 km eller 2 eller noget. Men jeg forstår ikke hvorfor dette ikke indgår... Men der er så meget jeg ikke forstår.

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af andersj @, Aalborg, onsdag 14. april, 2021, 22:23 (34 dage siden) @ Frank Poulsen

En Billund bane snakker de om at tiden ikke vinder meget fra Vejle by kontra bussen. Nej måske ikke. Men jeg mener også at Billund banen skulle kombineres videre til mod Horsens. Som her:

[image]

Og så skal det køre til Århus i stedet! Så kan man skifte i Jelling fra Vejle/Fredericia hvis man vil det. Men dem der kommer hurtigere til Billund må da være det større område fra Århus, Skanderborg, Horsens. Derudover undgår også den tætte trafik på det enkeltsporede stykke indtil Vejle gennem Grejsdalen osv. Det kan fortsætte som hidtil. Måske lidt dobbeltspor gennem Jelling 1 km eller 2 eller noget. Men jeg forstår ikke hvorfor dette ikke indgår... Men der er så meget jeg ikke forstår.

Det mener Billund Lufthavn også, derfor har de fået NIRAS til at regne på det.

De har lavet en hel hjemmeside omkring dette forslag: https://banentilbillund.dk

[image]

--
Mvh Anders

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Frank Poulsen @, torsdag 15. april, 2021, 07:57 (33 dage siden) @ andersj

Tak for link!

Ja i min verden det eneste rigtige. :)

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Bent Jensen, onsdag 14. april, 2021, 22:43 (34 dage siden) @ Frank Poulsen

De kunne måske lave den som BRT bane?så var det ikke en rigtig bane?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Niels Bak, onsdag 14. april, 2021, 22:55 (34 dage siden) @ Poul Brandt

Så vidt jeg husker var det kun en forundersøgelse af Århus-Silkeborg, der var en del af togfondsforliget, og den er lavet. Selve gennemførelsen mener jeg lå ud over, men det kan være jeg husker forkert.

Avatar

Ny jernbane Brabrand-Svejbæk

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 14. april, 2021, 23:34 (34 dage siden) @ Niels Bak

Så vidt jeg husker var det kun en forundersøgelse af Århus-Silkeborg, der var en del af togfondsforliget, og den er lavet. Selve gennemførelsen mener jeg lå ud over, men det kan være jeg husker forkert

Kære Niels

Du husker, som sædvanligt, ikke forkert:

https://www.trm.dk/media/1857/faktaark-forundersoegelse-af-ny-bane-aarhus-galten-silkeb...

Bedste hilsner

Thomas

Ny jernbane Brabrand-Svejbæk

af Bent Jensen, onsdag 14. april, 2021, 23:53 (34 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis jeg kunne bestemme satte jeg dette forslag på førstepladsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Billundbanen - Aarhus-Silkeborg

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 15. april, 2021, 06:09 (33 dage siden) @ Niels Bak

Så vidt jeg husker var det kun en forundersøgelse af Århus-Silkeborg, der var en del af togfondsforliget, og den er lavet. Selve gennemførelsen mener jeg lå ud over, men det kan være jeg husker forkert.

Naaaahhhh, i det mindste har de "næsten" bundet sig op på en VVM:

Fra aftalen om Togfonden:

"Ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg
En ny direkte bane Aarhus-Galten-Silkeborg vil styrke områdets sammenhæng med banebetjeningen i
Østjylland, koblingen til Timemodellen og letbanebetjening i og omkring Aarhus. Rejsetiden med tog
mellem Aarhus og Silkeborg varierer i dag mellem 43 og 52 minutter, og mellem Aarhus og Herning
mellem 75 og 98 minutter. Rejsetiden vil med en ny bane blive reduceret til mellem 22 og 24 minutter
på strækningen. Trafikstyrelsen har vurderet, at en enkeltsporet bane kan anlægges for 2,6 mia. kr.
Parterne støtter op om etableringen af den nye bane. Parterne er enige om at der afsættes 4 mio. kr. til
en forundersøgelse af en ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg, herunder belysning af synergieffekter med
Timemodellen og Aarhus letbane. Parterne vil senest i 2024 skulle tage beslutning om projektet,
herunder igangsættelse af en evt. VVM-undersøgelse."

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t

Billundbanen er tilbage på forhandlingsbordet

af Niels Bak, onsdag 14. april, 2021, 22:56 (34 dage siden) @ Fynboen

Det overrasker mig ret meget at det ikke er klappet af med forligspartnerne, og det er smådårligt politisk håndværk af Trafikministeren.
De øvrige partier vil ikke se med milde øjne på at skulle bruge politisk kapital på at forhandle de samme ønsker hjem som de allerede har et forlig om...

Billundbanen er tilbage på forhandlingsbordet

af Niels Bak, onsdag 14. april, 2021, 23:00 (34 dage siden) @ Niels Bak

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.

Billundbanen er tilbage på forhandlingsbordet

af Mads, onsdag 14. april, 2021, 23:16 (34 dage siden) @ Niels Bak

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.

Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det

Billundbanen er tilbage på forhandlingsbordet

af Niels Bak, torsdag 15. april, 2021, 14:15 (33 dage siden) @ Mads

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det

Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Avatar

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 15. april, 2021, 18:00 (33 dage siden) @ Niels Bak

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.


Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af Niels Bak, torsdag 15. april, 2021, 22:56 (33 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er korrekt og det er den anden del af togfondsprojekterne, som er kommet med over i forhandlingerne her. Men her er grunden snarere pragmatisk end politisk. Batteriteknologien har udviklet sig siden forliget om togfonden, og derfor er der grund til at kigge på det igen. Det tror jeg ikke nogen af togfondspartierne vil brokke sig over, om end de vil forvente at have "vetoret" over den del.

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af andersj @, Aalborg, torsdag 15. april, 2021, 23:06 (33 dage siden) @ Niels Bak

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det er korrekt og det er den anden del af togfondsprojekterne, som er kommet med over i forhandlingerne her. Men her er grunden snarere pragmatisk end politisk. Batteriteknologien har udviklet sig siden forliget om togfonden, og derfor er der grund til at kigge på det igen. Det tror jeg ikke nogen af togfondspartierne vil brokke sig over, om end de vil forvente at have "vetoret" over den del.

Formålet med elektrificeringen var vel at sikre direkte forbindelse med fjerntog til Frederikshavn og Struer. Men nu har Region Nordjylland jo selv sagt pænt nej tak til direkte fjerntog også er der jo heller ingen grund til at elektrificere længere. Man har også lige en 15 års tilbagebetalingstid på lån til 17 dieseltogsæt i det nordjyske, samt en 25-30 års afskrivningsperiode.

Godstog er der trods alt stadig til Herning, men det kan næppe forsvares at elektrificere blot til et dagligt godstog eller færre.

--
Mvh Anders

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af Niels Bak, fredag 16. april, 2021, 21:24 (32 dage siden) @ andersj

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det er korrekt og det er den anden del af togfondsprojekterne, som er kommet med over i forhandlingerne her. Men her er grunden snarere pragmatisk end politisk. Batteriteknologien har udviklet sig siden forliget om togfonden, og derfor er der grund til at kigge på det igen. Det tror jeg ikke nogen af togfondspartierne vil brokke sig over, om end de vil forvente at have "vetoret" over den del.


Formålet med elektrificeringen var vel at sikre direkte forbindelse med fjerntog til Frederikshavn og Struer. Men nu har Region Nordjylland jo selv sagt pænt nej tak til direkte fjerntog også er der jo heller ingen grund til at elektrificere længere. Man har også lige en 15 års tilbagebetalingstid på lån til 17 dieseltogsæt i det nordjyske, samt en 25-30 års afskrivningsperiode.

Godstog er der trods alt stadig til Herning, men det kan næppe forsvares at elektrificere blot til et dagligt godstog eller færre.

Hullet er godstog til Hirtshals, som der er ret store potentialer i, hvis ellers der var en ordentlig infrastruktur med kapacitet til at køre, når godset ankommer med færgen, og med el hele vejen. Det har man så nu droppet.

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af Bent Jensen, fredag 16. april, 2021, 21:36 (32 dage siden) @ Niels Bak

Det stykke burde ikke kunne vælte læsset med et Euro dual lokomotiv af enten det ene eller andet fabrikat,DB cargo har vist bestilt et antal.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Finansiering af Togfonden DK's projekter

af andersj @, Aalborg, fredag 16. april, 2021, 21:53 (32 dage siden) @ Niels Bak

Og i forlængelse heraf - artiklen slutter med at Engelbrecht siger, at regeringen står ved indgåede forlig. Altså at han reelt giver forligspartierne vetoret (hvis det ellers hedder det, når det noget man skal have ind i transportforhandlingerne og ikke ud)
Dermed har han givet sig selv et politisk nederlag på forhånd og Thulesen mulighed for en tiltrængt lokal sejrsrunde, som han på ingen måde selv har hevet hjem.


Togfonden mangler stadig finansiering for at kunne realiseres. Det skal forligskredsen bag "fonden" ud at finde.
Hvis de ville nasse på finansieringen i "Danmark Fremad" skal der forhandles om det


Nja. Engelbrecht har meddelt, at der er sat penge af til togfondsprojekterne (i hvert fald de del af dem, som ligger inden for forhandlingsperioden), men at de ikke er til forhandling i de aktuelle forhandlinger, da de er vedtaget. I stedet aftaler forligspartierne rækkefølge mm separat.

Men det gælder så givet ikke Billundbanen, da han har meddelt at den er pillet ud. Så ja, der skal findes en pose penge.

Det er virkelig altsammen meget uklart, hvad det kan ende med.

Som jeg har forstået det, lægger regeringen også op til, at Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer ikke skal elektrificeres men i stedet køres med batteritog. Det må vel også lette finansieringspresset på Togfonden DK som sådan?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Det er korrekt og det er den anden del af togfondsprojekterne, som er kommet med over i forhandlingerne her. Men her er grunden snarere pragmatisk end politisk. Batteriteknologien har udviklet sig siden forliget om togfonden, og derfor er der grund til at kigge på det igen. Det tror jeg ikke nogen af togfondspartierne vil brokke sig over, om end de vil forvente at have "vetoret" over den del.


Formålet med elektrificeringen var vel at sikre direkte forbindelse med fjerntog til Frederikshavn og Struer. Men nu har Region Nordjylland jo selv sagt pænt nej tak til direkte fjerntog også er der jo heller ingen grund til at elektrificere længere. Man har også lige en 15 års tilbagebetalingstid på lån til 17 dieseltogsæt i det nordjyske, samt en 25-30 års afskrivningsperiode.

Godstog er der trods alt stadig til Herning, men det kan næppe forsvares at elektrificere blot til et dagligt godstog eller færre.


Hullet er godstog til Hirtshals, som der er ret store potentialer i, hvis ellers der var en ordentlig infrastruktur med kapacitet til at køre, når godset ankommer med færgen, og med el hele vejen. Det har man så nu droppet.

Godstog til Hirtshals er jo en gordisk knude hvor elektrificering er det mindste problem. Der er kun kapacitet til godstogene om natten mellem Aalborg og Hirtshals med det nuværende driftskoncept hos Nordjyske Jernbaner. Terminalen i Hirtshals må ikke være i drift om natten pga. støj.

Seneste estimat på tog til terminalen hedder 1. maj 2022 fra Referat fra byrådsmøde i Hjørring Kommune den 24. marts 2021 (side 37)

--
Mvh Anders

Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

VLTJ YBM13

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen