Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lommevogne (Generelt)

af William Skov ⌂, 16/4 2021, 16:50 (1105 dage siden)

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Lommevogne

af dkat, 16/4 2021, 17:02 (1105 dage siden) @ William Skov

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?

Snarere godsoperatør, som nægter at der er noget galt med lommevognene eller deres sikkerhedsprocedurer. De mener, at det er broen, der er problemet.

Lommevogne

af Svend, 16/4 2021, 20:37 (1105 dage siden) @ William Skov

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?

Du har åbenbart løsningen!
Hvor skal de sættes fast på traileren og hvor på lommevognen? Hvilke dimensioner skal kæderne (eller stropperne) have og hvilken belastning skal de kunne klare?

--
Svend

Avatar

Lommevogne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/4 2021, 20:54 (1105 dage siden) @ Svend

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?


Du har åbenbart løsningen!
Hvor skal de sættes fast på traileren og hvor på lommevognen? Hvilke dimensioner skal kæderne (eller stropperne) have og hvilken belastning skal de kunne klare?

Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lommevogne

af Svend, 17/4 2021, 01:08 (1104 dage siden) @ Michael Deichmann

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?


Du har åbenbart løsningen!
Hvor skal de sættes fast på traileren og hvor på lommevognen? Hvilke dimensioner skal kæderne (eller stropperne) have og hvilken belastning skal de kunne klare?


Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.

Nemt nok? På færger? Du skal lige forklare hvordan du mener de kan sættes fast på jernbanevogne. Gerne med en tegning eller et fotografi.

--
Svend

Avatar

Lommevogne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/4 2021, 06:42 (1104 dage siden) @ Svend

Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.


Nemt nok? På færger? Du skal lige forklare hvordan du mener de kan sættes fast på jernbanevogne. Gerne med en tegning eller et fotografi.

Det gider jeg helt ærligt ikke. Hvis der er lommevognstyper der ikke virker må det løses, og hvis det ikke kan gøres uden man for eksempel spænder dem fast med to kæder a la dem man benytter bl.a. til fastsurring af løstrailere på færger, så må branchen løse det. Gang i svejseanlægget og sætte de relevante beslag på trailere og lommevogne. Trailerne må jo have beslagene allerede af hensyn til færgetransporten.
Skidtet virker jo ikke "as designed" så designet må ændres. Og hvis det betyder 5-10 menutter mere per vogn - so be it. Så bliver transporten lidt dyrere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lommevogne

af Svend, 17/4 2021, 11:30 (1104 dage siden) @ Michael Deichmann

Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.


Nemt nok? På færger? Du skal lige forklare hvordan du mener de kan sættes fast på jernbanevogne. Gerne med en tegning eller et fotografi.


Det gider jeg helt ærligt ikke. Hvis der er lommevognstyper der ikke virker må det løses, og hvis det ikke kan gøres uden man for eksempel spænder dem fast med to kæder a la dem man benytter bl.a. til fastsurring af løstrailere på færger, så må branchen løse det. Gang i svejseanlægget og sætte de relevante beslag på trailere og lommevogne. Trailerne må jo have beslagene allerede af hensyn til færgetransporten.
Skidtet virker jo ikke "as designed" så designet må ændres. Og hvis det betyder 5-10 menutter mere per vogn - so be it. Så bliver transporten lidt dyrere.

OK. Du har altså (ligesom alle andre) heller ikke fundet løsningen endnu ;-)

--
Svend

Lommevogne

af OnkelJørn, 17/4 2021, 16:41 (1104 dage siden) @ Svend

OK. Du har altså (ligesom alle andre) heller ikke fundet løsningen endnu ;-)

På asfalt , det er løsningen.

Lommevogne

af Bent Jensen, 17/4 2021, 17:57 (1104 dage siden) @ OnkelJørn

Aldrig nogensinde,der må kunne findes en teknisk løsning,altså de kører over hele Europa,måske har der været uheld, lastbiler er altså også havarer,men det accepterer man bare,men hvis der er uheld på banen så er fanden løs.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Lommevogne

af William Skov ⌂, 17/4 2021, 23:22 (1103 dage siden) @ Svend

OK. Du har altså (ligesom alle andre) heller ikke fundet løsningen endnu ;-)

Så du mener at en løsning kan blive for lavpraktisk og simpel?

Hvad er bedre end en løsning der, nemt kan monteres og nemt kan inspekticeres at traileren faktisk er fastlåst?


Skal vi have en eller anden højteknologisk løsning, blot fordi vi kan og det analoge halløj gider vi ikke?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Lommevogne

af Svend, 18/4 2021, 01:11 (1103 dage siden) @ William Skov

OK. Du har altså (ligesom alle andre) heller ikke fundet løsningen endnu ;-)


Så du mener at en løsning kan blive for lavpraktisk og simpel?

Hvad er bedre end en løsning der, nemt kan monteres og nemt kan inspekticeres at traileren faktisk er fastlåst?


Skal vi have en eller anden højteknologisk løsning, blot fordi vi kan og det analoge halløj gider vi ikke?

Jeg mener ikke noget, er blot tilskuer/tilhører.
Men at der ikke må køre lommevogne med løstrailere i, til og gennem Danmark (når vi ser bort fra Padborg) er sikkert ikke noget DB Cargo (og de øvrige) bare trækker på skuldrene af. Det ødelægger faktisk deres forretningsgrundlag.
DB Cargo har en stor teknisk viden og hvis det havde været "sådan bare lige" at komme med en løsning, som kunne stille de danske myndigheder tilfredse, havde de nok gjort det for længst. DB Cargo tænker helt sikkert ikke i højteknologiske løsninger, men mere i hvad der simpelt og enkelt (og uden voldsomme omkostninger) for at få trafikken i gang igen. Herunder øltoget Fredericia-Høje Taastrup, for den trafik er vist helt aflyst i øjeblikket.

--
Svend

Lommevogne

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 18/4 2021, 01:45 (1103 dage siden) @ Svend

Den 31.03.21 var jeg på Nyborg Station i ca. 5½ time og "kigge". Motorvejen ligger lige over for og jeg talte ca.
20-25 stykker trailere fra Tuborg/Carlsberg. Godstoget med "bilvogne" og vistnok en enkelt "Køge-vogn", men
ingen lommevogne med øl-trailere.

Lommevogne

af andersj, Aalborg, 18/4 2021, 01:59 (1103 dage siden) @ Steen Nielsen

Den 31.03.21 var jeg på Nyborg Station i ca. 5½ time og "kigge". Motorvejen ligger lige over for og jeg talte ca.
20-25 stykker trailere fra Tuborg/Carlsberg. Godstoget med "bilvogne" og vistnok en enkelt "Køge-vogn", men
ingen lommevogne med øl-trailere.

I 2019 var de også relativt hurtige til at omstille transporten til veksellad. Går ud fra at det er sådan nogle du har spottet?

Veksellad

--
Mvh Anders

Lommevogne

af Svend, 18/4 2021, 12:22 (1103 dage siden) @ Steen Nielsen

Den 31.03.21 var jeg på Nyborg Station i ca. 5½ time og "kigge". Motorvejen ligger lige over for og jeg talte ca.
20-25 stykker trailere fra Tuborg/Carlsberg. Godstoget med "bilvogne" og vistnok en enkelt "Køge-vogn", men
ingen lommevogne med øl-trailere.

Der er vist temmelig tomt på kombiterminalen i Høje Taastrup for tiden :-|

--
Svend

Avatar

Lommevogne

af Erik H, Frederikssund, 18/4 2021, 16:13 (1103 dage siden) @ Michael Deichmann

Man har siden 1969 kunnet sende folk til Månen, så skulle det jo nok også kunne lade sig gøre at køre en godstog bestående af lommevogne læsset med sættevogne over Storebælt, uden at der sker ulykker.
Der var ingen ulykker sket fra broens åbning i sommeren 1997 og indtil 2. januar 2019, altså i omkring 21½ år, så skulle det være mærkeligt, at der lige pludselig skulle ske dette. Men der er typisk, at sende aben videre.:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Lommevogne

af Banemanden, 19/4 2021, 08:51 (1102 dage siden) @ Erik H

Man har siden 1969 kunnet sende folk til Månen, så skulle det jo nok også kunne lade sig gøre at køre en godstog bestående af lommevogne læsset med sættevogne over Storebælt, uden at der sker ulykker.
Der var ingen ulykker sket fra broens åbning i sommeren 1997 og indtil 2. januar 2019, altså i omkring 21½ år, så skulle det være mærkeligt, at der lige pludselig skulle ske dette. Men der er typisk, at sende aben videre.:-(

Mvh.
Erik H

Og alligevel har du både selve ulykken og en situation der må betegnes som at være MEGET tæt på inden for halvandet år. Det er vel ikke at sende aben videre at konstatere, at man ikke ønsker en gentagelse af dødsulykken.

Avatar

Lommevogne

af Erik H, Frederikssund, 19/4 2021, 18:12 (1102 dage siden) @ Banemanden

Hvis godsoperatøren nægter, så skyder han jo skylden over på andre, og giver derved aben videre.

Når Storebæltsbroen, som jeg nævner, har været i brug 21 ½ år, så skulle man jo mene at en sådan ulykke ville være indtruffet meget før. Det er jo ikke første gang det har stormet ved Storebæltsbroen.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Lommevogne

af Frank Poulsen, 19/4 2021, 18:31 (1102 dage siden) @ Erik H

Hvis godsoperatøren nægter, så skyder han jo skylden over på andre, og giver derved aben videre.

Når Storebæltsbroen, som jeg nævner, har været i brug 21 ½ år, så skulle man jo mene at en sådan ulykke ville være indtruffet meget før. Det er jo ikke første gang det har stormet ved Storebæltsbroen.

Mvh.
Erik H

Men hvor længe har lommevogne været brugt? Har de også været brugt siden Storebæltsbroens åbning? ja jeg ved det ikke. Derfor spørgsmålet :)

Lommevogne

af RasmusR, 17/4 2021, 08:45 (1104 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvor skal de sættes fast på traileren og hvor på lommevognen? Hvilke dimensioner skal kæderne (eller stropperne) have og hvilken belastning skal de kunne klare?


Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.

På store containerskibe med tusindvis af containere bruges stænger med passende "krog" i enderne og en vantskrue på midten. Det tager kun få sekunder at montere, for de folk som går nede mellem containerne mens de lastes.

Lommevogne

af Svend, 17/4 2021, 11:29 (1104 dage siden) @ RasmusR

Hvor skal de sættes fast på traileren og hvor på lommevognen? Hvilke dimensioner skal kæderne (eller stropperne) have og hvilken belastning skal de kunne klare?


Svend, det har man erfaringer med både fra containerskibe og fra færger, hvor løstrailere surres inden overfart. Men det er nok for nemt at gå ud fra det.


På store containerskibe med tusindvis af containere bruges stænger med passende "krog" i enderne og en vantskrue på midten. Det tager kun få sekunder at montere, for de folk som går nede mellem containerne mens de lastes.

Containere på skibe, ja, Men vi taler om løstrailere på jernbanevogne.
Er der for øvrigt ikke noget om, at containere også dratter i vandet af og til?

--
Svend

Lommevogne

af RasmusR, 17/4 2021, 14:30 (1104 dage siden) @ Svend

På store containerskibe med tusindvis af containere bruges stænger med passende "krog" i enderne og en vantskrue på midten. Det tager kun få sekunder at montere, for de folk som går nede mellem containerne mens de lastes.


Containere på skibe, ja, Men vi taler om løstrailere på jernbanevogne.

Sandt, men princippet fra skibe må da kunne bruges...

Er der for øvrigt ikke noget om, at containere også dratter i vandet af og til?

Jo, det er der... Nu har jeg ikke selv prøvet at stable 10-20 containere ovenpå hinanden, for så at sejle dem den halve klode rundt - men jeg antager det stiller højere krav til surring, end det vil gøre med en enkelt trailer på en jernbanevogn.

Så det her er ikke en teknisk udfordring - det er måske en økonomisk.

Lommevogne

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 16/4 2021, 21:51 (1104 dage siden) @ William Skov

1 min. :-| :-|

Så vil jeg foreslå at William Skov får lov at "fastgøre kæder" på den første vogn imens vi andre tager tid med
"stopuret" :-D

Lommevogne

af William Skov ⌂, 16/4 2021, 22:16 (1104 dage siden) @ Steen Nielsen

1 min. :-| :-|

Så vil jeg foreslå at William Skov får lov at "fastgøre kæder" på den første vogn imens vi andre tager tid med
"stopuret" :-D

Gerne :-)

Men hvis operatøren ansætter dovne kommunalmedarbejdere, så kan jeg godt se det snarere tager 10 min :-D

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Lommevogne

af ivar, 16/4 2021, 22:37 (1104 dage siden) @ William Skov

Det var dog en tåbelig bemærkning. Kommunalt ansatte - og for den sags skyld alle offentligt ansatte - yder det, de skal. Der er så en gruppe af offentligt ansatte, der er ansat til at yde det, de kan - men det er da ikke dem, du mener?

Lommevogne

af re20000, 17/4 2021, 13:10 (1104 dage siden) @ William Skov

Men hvis operatøren ansætter dovne kommunalmedarbejdere, så kan jeg godt se det snarere tager 10 min :-D

Bare fordi vi skal tage det uproduktive lortearbejde til den usle løn betyder det ikke nødvendigvis at vi også behøver finde os i nedsættende, generaliserende bemærkninger.

Nold

Lommevogne

af esni, Frederikssund, 19/4 2021, 21:51 (1101 dage siden) @ William Skov

Dav

Har nogen hørt noget nyt om lommevognene?

Man skulle da tro at problemet nemt kan løses med fastsurring af traileren med to kæder i forenden.
Det burde da ikke tage mere end 1 minut at påsætte disse kæder og stramme dem.

Simpel og nem løsning. Men måske modarbejder nogen en fornuftig løsning (lastbillobbyen)?

Der er øjensynlig modstridende krav til fastgørelsesmekanismen på lommevogne:

  • Den skal holde fast når vognen er i brug
  • Den skal slippe, hvis man forsøger at løfte traileren af uden at have frigjort traileren korrekt

Da nogen tilføjede det sidste karv, så undlod man at lægge sig fast på den kraft, som kunne være grænsen imellem de 2 modsat rettede krav.

--
Eskild

Lommevogne

af Bent Jensen, 20/4 2021, 15:29 (1101 dage siden) @ esni

Jeg ser hver dag,næsten, bildsichtungen i Drehschiebe online med lommevogne og der er en hel del i international trafik,syntes aldrig der er uheld.der bliver skrevet om.er der for travlt herhjemme,for lidt tid til at sikre sig at lasten er sikret korrekt?jeg ved det ikke?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Lommevogne

af Jens Hansen, 20/4 2021, 17:01 (1101 dage siden) @ William Skov

https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Jernbanesikkerhed/Lister/Nyheder/Nyheder/2021/04/Revi...

Revideret påbud om supplerende sikkerhedsforanstaltninger ved transport af trailere på lommevogne

Styrelsen har den 20. april 2021 udstedt et revideret påbud til jernbanegodsvirksomhederne.
Det reviderede påbud omhandler supplerende sikkerhedsforanstaltninger og indsendelse af dokumentation ved transport af trailere på lommevogne.
Trafikstyrelsen har, på baggrund af en arbejdsgruppe under det Europæiske Jernbaneagentur, taget initiativ til at opdatere påbuddet omkring supplerende sikkerhedsforanstaltninger ved transport af trailere på lommevogne.

Arbejdsgruppen havde til formål at finde løsninger, der kan tillade en sikker afvikling af godstrafikken med sættevogne på lommevogne.

Det nye påbud indeholder ikke et krav om yderligere fastspænding af trailere over Storebælt.

Det indeholder i stedet en række andre foranstaltninger, herunder et minimumskrav til låseskamlens vertikale låseeffekt på minimum 85kN og et bruttovægtkrav på 14 ton, der skal sikre en forsvarlig afvikling af trafikken.


JH

Lommevogne

af Morten, 20/4 2021, 18:27 (1101 dage siden) @ Jens Hansen

Egenvægten for en sættevogn er godt 6 ton. Her er et link til eksempler:

https://www.lectura-specs.com/en/model/transportation/trailers-tarpaulin-platform-semi-...

Så kravet om mindst 14 ton må da være meget generende for branchen. Det betyder, at man ikke kan køre med tomme vogne retur. Branchen havde selv foreslået min 10 ton, hvilket formentligt også vil være stærkt generende.

Så må vi se hvor lang tid der går inden det også bliver ændret:-D

Mvh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak