Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/4 2021, 09:10 (1074 dage siden) @ Søren Rich

Godmorgen!
Lidt fra nyhedfronten en tirsdag morgen:

https://www.kunst.dk/statens-kunstfond-praemierer-ikoniske-ic3-tog

IC3 er på mange måder stadig et dejligt tog.

Man skal glæde sig over IC3 toget så længe det varer, der kommer aldrig et tog igen med den samme komfort. De næste tog, der allerede er indkøbt, blive både smallere og med mindre plads mellem sæderne, så man vil som passager ikke opleve en bedre komfort end i IC3.

IC3 var på mange måde langt foran sin tid, både hvad angår komfort, design og teknik - dengang man her i landet stadig havde en stolthed i at skabe et produkt det var unikt og som distancerede sig fra tilsvarende produkter. Lige modsat i dag, hvor alle sigter efter en samme laveste fællesnævner - det bliver på den måde, et stadig fattigere samfund...

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Mads, 20/4 2021, 09:34 (1074 dage siden) @ Henrik Hansen

Godmorgen!
Lidt fra nyhedfronten en tirsdag morgen:

https://www.kunst.dk/statens-kunstfond-praemierer-ikoniske-ic3-tog

IC3 er på mange måder stadig et dejligt tog.


Man skal glæde sig over IC3 toget så længe det varer, der kommer aldrig et tog igen med den samme komfort. De næste tog, der allerede er indkøbt, blive både smallere og med mindre plads mellem sæderne, så man vil som passager ikke opleve en bedre komfort end i IC3.

Personligt sidder jeg bedre i IC4 end i IC3. Der er bl.a. bedre benplads og man sidder lidt højere. Man sidder hurtigt klemt i et IC3, når man sidder 4 omkring et bord.

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af XAL Olesen, 20/4 2021, 12:21 (1074 dage siden) @ Mads

Personligt sidder jeg bedre i IC4 end i IC3. Der er bl.a. bedre benplads og man sidder lidt højere. Man sidder hurtigt klemt i et IC3, når man sidder 4 omkring et bord.

Så sal du ikke glæde dig til Fremtidens Tog. Man vil overgå til europæisk standard mht. sædeafstand.

Læs her:

https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/fremtidens-tog/beslutningsoplag-for-fa...

Brug søgefunktionen Ctrl + F og indsæt ordet "sædeafstand". Så får du 45 resultater og kan i flere af dem læse om den formindskede sædeafstand i forhold til IC3 og IC4 ikke betyder noget, da de nye sæder har smallere ryglæn.

Hvis sædeafstanden skal være på IC3 niveau skal der skaffes 20 togsæt mere end ved samme sædeafstand som i dobbeltdækkerne.

Mvh
XAL Olesen

Avatar

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Stennicke, Aarhus, 20/4 2021, 14:17 (1073 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg er fuldstændig enig med dig Henrik.
IC3 og IR4 for den sags skyld er enestående.
Jeg har ikke et ondt ord at sige om disse pæne og funktionelle togsæt.

Der er heldigvis nogle år til at vende sig til en tid uden disse på de danske skinner.

Hilsen Emil

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Niels Buch, 20/4 2021, 09:18 (1074 dage siden) @ Søren Rich

Men hvor er det dog pinligt at man så har brugt et billede af et Øresundstog og ikke et IC3-tog....

Hilsen
Niels

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 09:30 (1074 dage siden) @ Niels Buch

Men hvor er det dog pinligt at man så har brugt et billede af et Øresundstog og ikke et IC3-tog....

Hilsen
Niels

Fotoet i faktaboksen er interiør fra en IR4, så der er 0 ud af 2 rigtige fotos i artiklen.

Derudover nævnes det også at togene er bygget af Bombardier hvilket også er forkert. Bombardier overtog først fabrikkerne og IC3 konceptet efter det sidste IC3 tog var produceret og leveret.

--
Mvh Anders

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Børge Sundahl, 20/4 2021, 11:24 (1074 dage siden) @ andersj

Her første tur med MF fra Scandia til Randers station og retur
[image]
Børge

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Nordexpress, 20/4 2021, 11:33 (1074 dage siden) @ Børge Sundahl

Tak! Har du også en dato?

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Børge Sundahl, 20/4 2021, 16:11 (1073 dage siden) @ Nordexpress

Nej, men jeg prøver at finde ud af det

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Fynboen, 20/4 2021, 12:14 (1074 dage siden) @ Børge Sundahl

Er der visioner eller ligefrem planer at bevare dette togsæt, når de engang udfases?

Avatar

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Stennicke, Aarhus, 20/4 2021, 14:13 (1073 dage siden) @ Fynboen

Forsknings- og samlingschef ved jernbanenmuseet skrev i en mail til mig da jeg selv havde det spørgsmål i januar.

Han svaret at:
“Vi har selvfølgelig overvejelser om at hjemtage et eksemplar af IC3, som du har ganske ret i er en væsentlig del af den danske jernbanehistorie fra slutningen af 1980’erne og frem til i dag. At de er de sidste produceret i Danmark, gør selvfølgelig historien stærkere.
Vi håber således, at det kan lade sig gøre, når de engang udrangeres”

Jeg mener personligt at IC3 må og skal bevares

Hilsen
Emil

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Fynboen, 20/4 2021, 21:04 (1073 dage siden) @ Stennicke

Godt at høre....

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af TeamBaumann, Hjordkær, 21/4 2021, 11:05 (1073 dage siden) @ Stennicke

Tror du ikke at det ender med at man bevarer 1/3 del af den i stedet for en hel?
Eller det kan også være at de klarer sig med en styk af fronten, ligende man gjorte med MR i Struer.
DJM kniber det med plads udstilling og opbevaring.

Avatar

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/4 2021, 12:00 (1073 dage siden) @ TeamBaumann

DJM kniber det med plads udstilling og opbevaring.

Derfor er de vist også ved at bygge ny hal i Marslev.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Stennicke, Aarhus, 21/4 2021, 12:14 (1073 dage siden) @ TeamBaumann

Med hensyn til plads så oplyser samme person fra museet at de i løbet af de næste par år vil opføre et nyt magasin, der skal kunne rumme alt deres rullende materiel, som ikke er udstillet.
“Vi kan selvfølgelig ikke sikre os nu, at vi har plads til alle hjemtagelser ud i al fremtid, men det er selvfølgelig vores målsætning og forpligtelse at opbevare museumsgenstandene forsvarligt”, skriver han.

Så vidt vides skal det opføres i Marslev, øst for Odense og bliver formentlig 10.000 kvm

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af kka-dk, 20/4 2021, 11:48 (1074 dage siden) @ Niels Buch

Men hvor er det dog pinligt at man så har brugt et billede af et Øresundstog og ikke et IC3-tog....

De har skiftet billedet nu - det kan være de læser med her ;-)

Mvh. Klaus K

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Danielsen, 20/4 2021, 12:08 (1074 dage siden) @ Søren Rich

IC3 er på mange måder stadig et dejligt tog.

Ikke mindst i det oprindelige hvid-røde design. Damn, hvor var de elegante!

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af krabsen, 20/4 2021, 12:27 (1074 dage siden) @ Danielsen

IC3 er på mange måder stadig et dejligt tog.


Ikke mindst i det oprindelige hvid-røde design. Damn, hvor var de elegante!

Men ikke hvide ret længe ;-)

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Scharfenberg, 20/4 2021, 15:43 (1073 dage siden) @ Søren Rich

Ja, IC3 er et tog, vi kan være meget stolte af. De bredde indstigningsdøre var også skelsættende og næsten noget, vi tager for givet. Det eneste, som IC3 mangler, er niveaufri indstigning a la IC2'erne fra lokalbanen.

Præmiering af designet af IC3-tog, personerne bag projektet.

af Steff, 20/4 2021, 17:16 (1073 dage siden) @ Søren Rich

Godaften til alle

Det er jo flot at Statens Kunstfond giver designet af IC-3 en pris, nu da togsættet snart kommer på sidste udkald efter 30 års tjeneste.

Men jeg synes nu at folkene BAG IC-3 projektet i større grad end selve designet bør nævnes i denne ombæring, ikke mindst ophavsmanden Niels Tougaard og resten af teamet, hvor jeg håber at jeg har fået alle med:

Jes Møller,
Henrik Nørgaard,
Christian Bjørn,
Jens Nielsen,
Anders Løvenkjær,
Henrik Priess,
Bjarne Pedersen,
Jens Møller Jensen,
Ole Rossel,
Niels Kryger
og
Lars Ive.

Uden dem ingen pris!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Præmiering af designet af IC3-tog, personerne bag projektet.

af Niels, Aarhus, 20/4 2021, 19:16 (1073 dage siden) @ Steff

Godaften til alle

Det er jo flot at Statens Kunstfond giver designet af IC-3 en pris, nu da togsættet snart kommer på sidste udkald efter 30 års tjeneste.

Men jeg synes nu at folkene BAG IC-3 projektet i større grad end selve designet bør nævnes i denne ombæring, ikke mindst ophavsmanden Niels Tougaard og resten af teamet, hvor jeg håber at jeg har fået alle med:

Jes Møller,
Henrik Nørgaard,
Christian Bjørn,
Jens Nielsen,
Anders Løvenkjær,
Henrik Priess,
Bjarne Pedersen,
Jens Møller Jensen,
Ole Rossel,
Niels Kryger
og
Lars Ive.

Uden dem ingen pris!!

Ja du har så sandelig ret Steff - det er et af højdepunkterne i dansk industridesign, som disse gæve folk stod for.

Det kan klart anbefales at læse bogen: "IC3 - Det sidste danske togdesign", af Benny Knudsen, under medvirken af John Poulsen, udgivet på Banebøger i 2016, ISBN 978-87-91434-46-4.
Bogen giver en fantastisk god beskrivelse af hele IC3-togets og det fætre og kusiners tilblivelse, og et glimrende indblik i personerne, der stod bag arbejdet.
Også eksporten af togene og promotion-turen til USA gennemgås.
Spændende er det også at læse afsnittet om alle de mange ideer til udvikling af konceptet med f.eks. sovevognsudgaver, posttog osv.

Bogen er så vidt jeg kan finde ud af udsolgt fra forlaget, men den kan naturligvis lånes på biblioteket.

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Danielsen, 20/4 2021, 20:14 (1073 dage siden) @ Søren Rich

Som én, der er vokset op i 80'erne og 90'erne kan jeg stadig huske den "hype", der var dengang, da IC3-togene blev introduceret. Jeg kan huske, der var en kampagne fra ét eller andet mælkemærke, hvor man kunne klippe små billeder af togene ud af kartonen. Det var tydeligt, at det var noget, der var omgærdet af stor respekt og stolthed. Jeg tvivler på, det samme kommer til at ske med Coradia... Jeg kan også huske, da min far (i 1992 som jeg husker det) havde været på sin første tur med toget, og hvor imponeret han var over, hvor lydløst toget var.

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Scharfenberg, 21/4 2021, 15:04 (1072 dage siden) @ Danielsen

Som én, der er vokset op i 80'erne og 90'erne kan jeg stadig huske den "hype", der var dengang, da IC3-togene blev introduceret. Jeg kan huske, der var en kampagne fra ét eller andet mælkemærke, hvor man kunne klippe små billeder af togene ud af kartonen. Det var tydeligt, at det var noget, der var omgærdet af stor respekt og stolthed. Jeg tvivler på, det samme kommer til at ske med Coradia... Jeg kan også huske, da min far (i 1992 som jeg husker det) havde været på sin første tur med toget, og hvor imponeret han var over, hvor lydløst toget var.

Ja, IC3 og IR4 var virkelig et kvantespring for jernbanen i Danmark sammen med den faste forbindelse via Storebælt, ligesom IC3 også bidrog væsentligt til at revitalisere jernbanen i Israel.

Jeg synes ikke, man kan sammenligne betydningen af hhv. Coradia og IC3. Det er to forskellige missioner, de to tog har været på/skal ud på. IC3 skulle høste gevinsterne af hastighedsopgraderinger og Storebæltsforbindelsen, hvorimod Coradia skal høste gevinsterne ved elektrificeringen, ERTMS og diverse opgraderingsprojekter. Og så skal Coradia også gøre jernbanen i DK herunder økonomien mere bæredygtig blandt andet ved at forenkle og modernisere driften og vedligeholdet.

Så man kan sige, at hvor IC3 skulle bringe jernbanen i DK til det næste niveau (men uden at befolkningen egentlig havde nogle forventninger), skal Coradia både genskabe tilliden til jernbanen OG bringe jernbanen til det næste niveau (ift. kortere rejsetider, højere punktlighed/pålidelighed og bedre økonomi). Med Fremtidens Tog bliver det knald eller fald, vind eller forsvind for jernbanen i DK.

Statens Kunstfond præmierer designet af IC3-tog

af Bengt Larsson, 20/4 2021, 23:30 (1073 dage siden) @ Søren Rich

Hvad er forskellen mellem en elefant og IC3? En elefant har en røv, mens IC3 har to.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak