Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 21:19 (1095 dage siden)

De direkte DSB-tog til Frederikshavn er efterhånden en farce.

Region Nordjylland vil selv overtage DSB-afgangene, selvom DSB er klar til at genindføre de direkte afgange til Frederikshavn fra december 2021 - https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158583

Nu kritisere Regionsrådsformand Ulla Astman at der ikke er direkte tog til Frederikshavn - https://www.tv2nord.dk/nordjylland/farvel-til-direkte-tog-til-vendsyssel-vaekker-kritik...

Hvem er det Astman kritisere? Er det 2020-Astman der gik til Transportministeren og tiggede om at Nordjyske Jernbaner kunne overtage DSB's afgange permanent, da det var godt for NJ's driftsøkonomi?

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af HLA7, 20/4 2021, 21:31 (1095 dage siden) @ andersj

Netop, detbskal huskes til november regionsvalg

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 21:49 (1095 dage siden) @ HLA7

Netop, detbskal huskes til november regionsvalg

Jeg er efterhånden også træt af den dobbeltmorale hun har haft i forhold til togtrafikken i Region Nordjylland. DSB tilbød eksempelvis tilbage i 2013 en omfattende udvidelse af driften i Vendsyssel, hvilket Astman også fik vetoret overfor med undskyldningen at der ville komme dårlige skifteforbindelser til Hirtshals og Skagen med DSB's udspil til en køreplan.
Det var den nøjagtig det samme dengang som nu:
1. Astman klager over at Nordjylland har dårlig togbetjening (fordi hun selv ville overtage togdriften)
2. DSB tilbyder en omfattende udvidelse af togdriften (måske for at fremprovokere et nej fra regionen og stille dem i dårligt lys i magtkampen om regionalbanerne?)
3. Astman takker nej til DSB's tilbud (fordi hun frygter at DSB får lov til at beholde togdriften hvis de gør det godt med den nye køreplan.)

Køreplansudspil 2013: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=&id=63685

Nej til bedre togdrift: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=&id=67551

Opdateret link, da det gamle ikke virker: https://nordjyske.dk/nyheder/nej-tak-til-flere-tog/4890a3cf-8386-48aa-8a60-25b96f5599f0

At man så var endt i helt andre problemer med bl.a. ERTMS hvis DSB havde fortsat kørslen er en anden snak. Jeg er som sådan heller ikke modstander af regionens overtagelse af trafikkøberansvaret, men jeg synes grænsen er nået nu hvor man også vil bestemmer over landsdelstrafikken.

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Bent Jensen, 21/4 2021, 00:14 (1095 dage siden) @ andersj

Ja det er så nemt at kritisere DSB,ikke fordi DSB altid har ret,de kære folkevalgte laver også lidt benspænd for virksomheden DSB.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Fysikeren, 20/4 2021, 21:39 (1095 dage siden) @ andersj

De direkte DSB-tog til Frederikshavn er efterhånden en farce.

Region Nordjylland vil selv overtage DSB-afgangene, selvom DSB er klar til at genindføre de direkte afgange til Frederikshavn fra december 2021 - https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158583

Nu kritisere Regionsrådsformand Ulla Astman at der ikke er direkte tog til Frederikshavn - https://www.tv2nord.dk/nordjylland/farvel-til-direkte-tog-til-vendsyssel-vaekker-kritik...

Hvem er det Astman kritisere? Er det 2020-Astman der gik til Transportministeren og tiggede om at Nordjyske Jernbaner kunne overtage DSB's afgange permanent, da det var godt for NJ's driftsøkonomi?

Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Thorkil Olesen, 20/4 2021, 21:47 (1095 dage siden) @ Fysikeren

Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.

Det vil da være en drøm. Men det kræver vel, at der udover elektrificering også skal komme højere hastighed og en ekstra krydsningsstation? Desværre har BaneDanmark undladt at lave beslutningsoplæg på det.

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 21:54 (1095 dage siden) @ Thorkil Olesen

Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.


Det vil da være en drøm. Men det kræver vel, at der udover elektrificering også skal komme højere hastighed og en ekstra krydsningsstation? Desværre har BaneDanmark undladt at lave beslutningsoplæg på det.

Det kan godt lade sig gøre at køre 3 tog i den ene retning og 2 tog i den anden retning hver time mellem Aalborg og Hjørring. Men det kræver ERTMS syd for Aalborg, da togene skal ankomme og afgå på andre tidspunkter som ikke kan lade sig gøre i dag. Der var lavet et køreplanseksempel tilbage i 2015, som dog var baseret på ERTMS til Hobro eller Langå da NJ skulle køre til Skørping to gange i timen og DSB's tog skulle køre tæt på NJ's tog syd for Aalborg.

På hverdage krydser NJ's tog i Lindholm + Brønderslev + Hjørring. Et DSB-tog kan derfor snige sig ind og krydse i Vrå og Sulsted. De fem stationer ligger ca. 7,5 minutters kørsel mellem hinanden.

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Thorkil Olesen, 20/4 2021, 22:27 (1095 dage siden) @ andersj

Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.


Det vil da være en drøm. Men det kræver vel, at der udover elektrificering også skal komme højere hastighed og en ekstra krydsningsstation? Desværre har BaneDanmark undladt at lave beslutningsoplæg på det.


Det kan godt lade sig gøre at køre 3 tog i den ene retning og 2 tog i den anden retning hver time mellem Aalborg og Hjørring.

Jeg kommenterede på lyntog til Frederikshavn :-)

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 22:58 (1095 dage siden) @ Thorkil Olesen

Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.


Det vil da være en drøm. Men det kræver vel, at der udover elektrificering også skal komme højere hastighed og en ekstra krydsningsstation? Desværre har BaneDanmark undladt at lave beslutningsoplæg på det.


Det kan godt lade sig gøre at køre 3 tog i den ene retning og 2 tog i den anden retning hver time mellem Aalborg og Hjørring.


Jeg kommenterede på lyntog til Frederikshavn :-)

Mellem Hjørring og Frederikshavn kører NJ kun et enkelt tog i timen udenfor myldretiden, så her er DSB's afgange ikke noget problem da de i forvejen (næsten) kun kørte udenfor myldretiden.

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Bent Jensen, 25/4 2021, 09:14 (1090 dage siden) @ Thorkil Olesen

Jeg syntes BDK nævner på deres hjemmeside med Aalborg Hjørring og højere hastighed,har ikke fået læst det endnu,men mon ikke og husk det er politikerne der bestemmer

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 20/4 2021, 22:48 (1095 dage siden) @ Fysikeren

De direkte DSB-tog til Frederikshavn er efterhånden en farce.

Region Nordjylland vil selv overtage DSB-afgangene, selvom DSB er klar til at genindføre de direkte afgange til Frederikshavn fra december 2021 - https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=158583

Nu kritisere Regionsrådsformand Ulla Astman at der ikke er direkte tog til Frederikshavn - https://www.tv2nord.dk/nordjylland/farvel-til-direkte-tog-til-vendsyssel-vaekker-kritik...

Hvem er det Astman kritisere? Er det 2020-Astman der gik til Transportministeren og tiggede om at Nordjyske Jernbaner kunne overtage DSB's afgange permanent, da det var godt for NJ's driftsøkonomi?


Der er jo to versioner af direkte tog til Frederikshavn. Den ene hvor togene erstatter de lokale tog, den anden hvor det er ekstra tog udover de lokale tog.

Nordjylland synes det er nemmere at have en fast køreplan uden huller, det gør det nemmere med materiel og personale. Langsigtet er ønsket også, at DSB’s tog skal gennemføres som hurtigtog med færre stop og i en køreplan der “falder udenfor” den lokale trafik.

Men når regionen kortsigtet ikke ønsker de direkte tog så sender det jo også et signal til Folketinget om at man sagtens kan droppe køreledningerne til fordel for batteritog. Hvis regionen ikke gider at ofre de ekstra omkostninger der er ved DSB's gennemgående tog, hvorfor skulle staten så ofre de markant højere omkostninger der er ved at hænge køreledninger op til Frederikshavn fremfor etablering af faciliteter til opladning af batteritog?

Jeg kan godt forstå at de gerne vil spare de penge på driften, for de direkte tog har sandsynligvis flere ulemper for regionen og NJ end der er fordele. Men hvorfor skal det nu være op til regionen at administrere landsdelstrafikken? Jeg savner nogle flere regler fra statens side ved disse overdragelser af trafikkøberansvaret for at sikre sammenhængskraften i jernbanenettet.

Når det er alle mand hver for sig, så tages der jo ikke hensyn. Det ses både ved sporspærringer hos Banedanmark (vores budget skal holde, selvom det kommer til at koste operatørerne en formue) hos NJ (vores materiel- og personaleplaner skal være effektive, selvom det kommer til at koste passagere i landsdelstrafikken)
Man ender på den måde med at de enkelte aktører indenfor jernbanen opfylder deres egne målsætninger, men at jernbanen som helhed bløder.

Det er lidt det Ove Dahl Kristensen var inde på i dette debatoplæg i Altinget i starten af marts: Togets evne til at samle samfundet er eroderet

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Jens Hansen, 21/4 2021, 07:16 (1094 dage siden) @ andersj

Ministeriet bruger den gode gamle salami metode. Den vil også komme "til en by nær jer".

I øvrigt kunne der køre fjerntog til Frederikshavn også uden køreledninger, det kræver alene at DSB ordrer en pulje af deres nye tog, som hybridtog.

Men igen, det er ikke en del af drejebogen (som ligger i skuffen).

JH

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af PC, 22/4 2021, 21:42 (1093 dage siden) @ andersj

Anders du har en klar pointe. En andet pointe er "godstog". EU har beslutter, at der skal mere gods på skinner af hensyn til miljø. Frederikshavn havn er i 2020 den største godshavn i Nordjylland og tager vi Hirtshals med er de to havne til sammen dobbelt så store i forhold til Aalborg. Jeg kan dårligt forestille mig godstog på batteridrift. Fremtiden er godstog, og jeg kan dårligt forestille mig, at man uden el-net i vendsyssel kan leve op til nutidens miljøkrav og fremtidige karv.

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Bent Jensen, 23/4 2021, 06:19 (1092 dage siden) @ PC

Løsningen kunne være Dual mode lokomotiver som der kører nogen af i Europa,hvis man ikke vil elektrificere nord For Aalborg,
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Niels Bak, 23/4 2021, 11:05 (1092 dage siden) @ Bent Jensen

Det er bare en kun en halv løsning. Hele fidusen er at komme til at kunne køre med samme lokomotiv fra oprindelsen et eller andet sted i Europa til udskibningen til Norge. Og dual modes er ikke standarden - det er flerstrøms ellokomotiver. Dermed skal der stadig enten skiftes lokomotiv eller der skal anskaffes en særlig serie af dual modes til de lange stræk, som så skal til Hirtshals eller Frederikshavn med både de ekstraomkostninger og mindre fleksibilitet for operatørerne, som følger med.

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 23/4 2021, 11:41 (1092 dage siden) @ Niels Bak

Det er bare en kun en halv løsning. Hele fidusen er at komme til at kunne køre med samme lokomotiv fra oprindelsen et eller andet sted i Europa til udskibningen til Norge. Og dual modes er ikke standarden - det er flerstrøms ellokomotiver. Dermed skal der stadig enten skiftes lokomotiv eller der skal anskaffes en særlig serie af dual modes til de lange stræk, som så skal til Hirtshals eller Frederikshavn med både de ekstraomkostninger og mindre fleksibilitet for operatørerne, som følger med.

Nu har DB Cargo jo med en ordre på 100 Vectron Dual Mode samt en rammeaftale på op til 400 lokomotiver gjort Dual Mode til en ny standard.

DB Cargo and Siemens Mobility conclude framework agreement for 400 Vectron dual-mode locomotives

Aalborg-Aalborg Øst får jo heller ikke køreledninger og de mange industrispor i Europa har heller ikke køreledninger. Eksempelvis køres togene til Cembrit i Vojens og Auto Logik i Vamdrup med diesellokomotiver fordi de sidste meter ind på firmasporene ikke er elektrificeret.

Jeg tror et par Vectron Dual Mode kommer til at erstatte MZ4 hos DB Cargo i Danmark når der er strøm til Aalborg.

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af 1993matias ⌂, KH, 23/4 2021, 22:03 (1092 dage siden) @ andersj

Du skal bare tænke på at en Vectron Dual mode kun har 2000 kW med diesel (cirka 2600 hk), hvilket er betydeligt mindre end en MZ. Så skal man pludselig til at køre kortere tog eller med forspand.

Det skal bemærkes at Dual Mode er noget andet end Last Mile. Sidstnævnte har kun en meget lille effekt på diesel (eller batteri) til at rangere langsomt på uelektricificerede sidespor.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af steenth, 24/4 2021, 18:36 (1091 dage siden) @ 1993matias

Du skal bare tænke på at en Vectron Dual mode kun har 2000 kW med diesel (cirka 2600 hk), hvilket er betydeligt mindre end en MZ. Så skal man pludselig til at køre kortere tog eller med forspand.

Det er også an på behov. Det er ikke de tunge godstog, som kommer til Nordjylland. Hvis Vectron Dual ikke er nok, så er alternativet Stadler Euro Dual. Lige nu er trafikken stadig så lille, at det er ikke godstog, som skaffer køreledninger nord for Nørresundby.

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Svend, 24/4 2021, 19:01 (1091 dage siden) @ steenth

Du skal bare tænke på at en Vectron Dual mode kun har 2000 kW med diesel (cirka 2600 hk), hvilket er betydeligt mindre end en MZ. Så skal man pludselig til at køre kortere tog eller med forspand.

Det er også an på behov. Det er ikke de tunge godstog, som kommer til Nordjylland. Hvis Vectron Dual ikke er nok, så er alternativet Stadler Euro Dual. Lige nu er trafikken stadig så lille, at det er ikke godstog, som skaffer køreledninger nord for Nørresundby.

Det skal jo også gerne være en forretning for godsoperatøren, f eks DB Cargo. Men måske det så er NJ der skal anskaffe en (eller et par) Stadler Euro Dual og stå for transporterne Hirtshals-Aalborg (og også gerne Frederikshavn-Aalborg)?

--
Svend

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af andersj, Aalborg, 24/4 2021, 19:17 (1091 dage siden) @ Svend

Du skal bare tænke på at en Vectron Dual mode kun har 2000 kW med diesel (cirka 2600 hk), hvilket er betydeligt mindre end en MZ. Så skal man pludselig til at køre kortere tog eller med forspand.

Det er også an på behov. Det er ikke de tunge godstog, som kommer til Nordjylland. Hvis Vectron Dual ikke er nok, så er alternativet Stadler Euro Dual. Lige nu er trafikken stadig så lille, at det er ikke godstog, som skaffer køreledninger nord for Nørresundby.


Det skal jo også gerne være en forretning for godsoperatøren, f eks DB Cargo. Men måske det så er NJ der skal anskaffe en (eller et par) Stadler Euro Dual og stå for transporterne Hirtshals-Aalborg (og også gerne Frederikshavn-Aalborg)?

Hvorfor skulle NJ købe et elektrisk lokomotiv når:
1. NJ ikke må drive godstrafik
2. NJ's infrastruktur ikke er elektrificeret

DB Cargo har som sagt en rammeaftale på 400 Vectron Dual Mode. En håndfuld af disse lokomotiver vil kunne erstatte samtlige MZ og sandsynligvis de fleste MK lokomotiver, da man kan rangere med strækningslokomotivet på gods- og firmaspor der ikke er elektrificeret.

--
Mvh Anders

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 24/4 2021, 22:28 (1091 dage siden) @ andersj

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, findes Vectron Dual mode kun svensk/tysk kørestrøm. Kan det passe?

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af Bent Jensen, 25/4 2021, 00:24 (1091 dage siden) @ Hjortlund

Det kan sikkert bestilles.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Region Nordjylland kritisere Region Nordjylland

af steenth, 25/4 2021, 02:46 (1091 dage siden) @ Hjortlund

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, findes Vectron Dual mode kun svensk/tysk kørestrøm. Kan det passe?

Det er et stor antal DB Gargo bestiller, så det giver mulighed at andre kan bestille flere og i andre konfigurationer med fx dansk kørestørm eller til 2 strømsystemer. Ellers er alternativet Stadler Euro Dual, som kan køre på dansk strøm. Og der på et eller tidspunkt skal en del godsoperatører have udskiftet de meget gamle lokomotiver.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak