Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små lokomotiver i arbejde (Generelt)

af Claus Nielsen, 21/4 2021, 21:40 (1098 dage siden)

Industribaneklubben har på veteranbanen i Hedeland ved Hedehusene en større samling smalsporede industribanelokomotiver. Nogle af dem er driftsklare og benyttes jævnligt ved fx sporarbejder. I de sidste måneder har der været travlt i nordenden af den pt. 5 km lange bane.

[image]
M 12 (Kastrup Maskinfabrik 85/1943) som trækkraft for flismaskine i forbindelse med rydning langs spor ved museumshallen på Hedehusgård Station. M 12 gjorde før sin aktive karriere ved HVB tjeneste ved Grundfør Teglværk.


[image]
M 40 (Deutz 10204/1930) med kompressorvogn foran museumshallen på Hedehusgård Station. Stoppemaskinen er en ombygget KSM-1, der oprindeligt blev leveret til et brunkulskraftværk ved Schwarze Pumpe nær Cottbus.


[image]
M 3 (Schöma 2648/1962) kører grus til løft af strækningssporet ved km 0,2-0,5. Lokomotivet blev leveret til kryolitbruddet ved Ivigtut.


[image]
I forbindelse med ophængning af ny loftsbelysning i den 3-sporede værkstedsremise er E 28 og M 30 (Wingrove & Rogers G7222/1967 og Diema 5145/1991) rykket udenfor. Det lidt ujævne areal foran bygningen skyldes at sporene til værkstedet netop er ombygget.

Mvh Claus N

Små lokomotiver i arbejde

af Eyolf, 22/4 2021, 12:11 (1097 dage siden) @ Claus Nielsen

De var jo aldeles nusselige, da! Særlig det Schöma-loket minner meg om noen små lok (LKM i Babelsberg 1960-tallet) jeg så da jeg var politisk observatør i DDR i september 1989. Da kom jeg tilfeldigvis over en liten bane ved et leirebrudd ved Höngeda i utkanten av Mülhausen i Thüringen. Banen fraktet leire fra bruddet til det lokale teglverket. Det fantes ikke et menneske å se, så jeg tok kjapt et par bilder (Som utlending og dermed "klassefiende" hadde jeg jo ikke adgang til "sozialistisches Betriebsgelände"):
[image]

Jeg har siden bragt på det rene at teglverket i Höngeda fremdeles eksisterer, men om denne banen, en typisk feltbane med spor lagt i seksjoner som lett kan flyttes, nærmest som MJ-spor, finnes i dag, har jeg ikke klart å finne ut.

Det strikte fotoforbudet som gjaldt i DDR, var f.ø. opphevet da jeg var der, og jeg benyttet flittig anledningen til å sikre meg bilder fra noe som tidligere hadde vært nærmest en umulighet. Resultatet kan dere se her.

Små lokomotiver i arbejde

af Niels Munch, 22/4 2021, 15:06 (1097 dage siden) @ Claus Nielsen

Hej Claus,

Tak for kigget!

Et besøg i Hedeland er hyggeligt, og der er altid noget at se på, ude som inde:

[image]Valby Gasværk "Skildpadden", Bagnall 1845/1907, HVB 30.09.2015 (nm).

..... som jeg mødte første gang den 09.05.1964 i f.m. et DJK besøg på Valby Gasværk. Bemærk i øvrigt Københavns "tårne" på skorstenen.


Bedste hilsener
Niels

Billige jernbane T-shirts


DSB MX1009

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak