Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lundergaarde 2021 (Generelt)

af Claus Nielsen, 21/4 2021, 23:13 (1072 dage siden)

Jeg var i denne uge forbi Lundergaarde trb, hvor læsserampen fra Gug Kalkværks 600 mm bane er i behold. Der står også resterne af en sporskifteviser, ligesom traceet fra sidesporet stadig er tydeligt. Skinnerne på stedet er valset af Krupp i 1938.

På rampen sidder et skilt med navnet 'Lundegaarde', mens trinbrættets ventebygning var beskiltet Lundergaarde.


[image]
Læsserampen set mod vest.


[image]
Skiltet, der siger 'Lundegaarde', er endnu læsbart på trods af en formentlig betragtelig alder.


[image]
Læsserampen set mod øst. Trinbrættets ventebygning var placeret på højre side af sporet ved overkørslen, hvor arbejdstoget holder pause.

Mvh
Claus N

Lundergaarde 2021

af andersj, Aalborg, 21/4 2021, 23:35 (1072 dage siden) @ Claus Nielsen


[image]
Skiltet, der siger 'Lundegaarde', er endnu læsbart på trods af en formentlig betragtelig alder.

Jeg mener at skiltet blev sat op i forbindelse med at Limfjordsbanen i 2009 planlagde kørsel til Lundegaarde med to lånte Triangel motorvogne om onsdagen.
Det blev dog aldrig til noget, for da ML 5206 ankom til Fårup midt om natten, ville afløseren i Aarhus ikke lukke dem ind i vigesporene med forbindelse til Mariager. Der var ellers givet dispensation og det stod vist også i boganmeldelsen at de skulle ind i sporene. Så måtte man køre tomhændet tilbage til Aalborg.
De to planlagte ture til Lundegaarde hver onsdag blev så vidt jeg husker erstattet af en enkelt tur med ML 5206 til omløbssporet ved Romdrup Å.
De mange restriktioner på banen med 25 km/t, stop ved alle overkørsler og sporspærringer gjorde at den normale tur helt til Østhavnen i en årrække blev afkortet til Romdrup Å for at komme ned på de ca. 2 timer inkl. 30 minutters pause/omløb som er tåleligt for familieudflugter med utålmodige børn.

--
Mvh Anders

Lundergaarde 2021

af Claus Nielsen, 21/4 2021, 23:45 (1072 dage siden) @ andersj

Hej Anders
Tak for forklaring på skiltet. På billeder af rampen fra 'gamle dage' ses skiltet ikke. Det kan derfor godt passe, at skiltet ikke er helt så gammelt som jeg først antog. Min tid på lokaliteten tillod mig ikke at studere skiltet på nærmere hold.

Mvh
Claus N

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak