Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Politiker besatte af BRT (på godt og ondt) (Trafikpolitik)

af anders_vejby, 28/4 2021, 11:45 (1092 dage siden)
redigeret af anders_vejby, 28/4 2021, 12:09

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/partier-vil-bruge-milliarder-paa-superbusruter-rundt-...

Nu synes jeg generelt at det er en god nyhed. BRT er jo i hvert fald en bedre løsning end det vi har i dag med diesel "hurtigbusser" uden ejet spor. Men det virker lidt som om man, efter de fejl som er sket i Aarhus, næsten ikke længere tør nævne en letbane som mulig løsning. Det kan selvfølgelig ikke altid betale sig, men især hvis man ønsker at fremtidssikre kapaciteten skulle den mulighed ikke glemmes.

BRT er heller ikke den eneste løsning for at øge hastigheden eller for at gøre bussen mere attraktiv.

I andre lande har man eksempelvis kunne kraftigt reducere rejsetiden med bussporer, hvilket i hvert fald midlertidigt er en meget effektiv og billig løsning, men der er det igen sådan at alt som kunne på en eller anden måde ramme bilisterne, det tør man in Danmark slet ikke overveje...

Jeg kan in den forbindelse godt anbefale YouTube kanalen "Not just bikes" som præsenterer den måde hollænderne laver transportpolitik, spoiler: det er ikke altid afgørende at man konstant øger vejens kapaciteten for at reducere trængslen, tværtimod...

https://youtu.be/RQY6WGOoYis

Politiker besatte af BRT (på godt og ondt)

af andersj, Aalborg, 28/4 2021, 17:43 (1092 dage siden) @ anders_vejby

https://www.tv2lorry.dk/lorryland/partier-vil-bruge-milliarder-paa-superbusruter-rundt-...

Nu synes jeg generelt at det er en god nyhed. BRT er jo i hvert fald en bedre løsning end det vi har i dag med diesel "hurtigbusser" uden ejet spor. Men det virker lidt som om man, efter de fejl som er sket i Aarhus, næsten ikke længere tør nævne en letbane som mulig løsning. Det kan selvfølgelig ikke altid betale sig, men især hvis man ønsker at fremtidssikre kapaciteten skulle den mulighed ikke glemmes.

BRT er heller ikke den eneste løsning for at øge hastigheden eller for at gøre bussen mere attraktiv.

I andre lande har man eksempelvis kunne kraftigt reducere rejsetiden med bussporer, hvilket i hvert fald midlertidigt er en meget effektiv og billig løsning, men der er det igen sådan at alt som kunne på en eller anden måde ramme bilisterne, det tør man in Danmark slet ikke overveje...

BRT er sådan set bare busspor der markedsføres som den store nyopfindelse. Politikkerne har dog en tendens til at oversælge dem ved at kalde dem "superbusser" eller "højklasset kollektiv transport" hvilket er rigtigt når man kigger på infrastrukturen, men ikke på selve busserne. For det er stadig busser og ofte også busser med dårligere komfort end de eksisterende, fordi man fjerner siddepladser for at få plads til flere passagere i hver bus (Minimetro princippet).
Det er i hvert fald tilfældet for "Plusbus etape 1" i Aalborg, hvor BRT anlægges pga. kapacitetsmangel. "Plusbus etape 2" skal anlægges pga. fremkommelighedsproblemer.
Hvis en BRT-rute anlægges pga. fremkommelighedsproblemer så kan man fortsætte med de eksisterende busser. "Den kvikke vej" i København er et eksempel på BRT-infrastruktur anlagt pga. fremkommelighedsproblemer.

Man skal bare være opmærksom på at kapacitetsforskellen mellem almindelige busser og BRT-busser på 25 meter ikke er voldsomt stor. Man kan ikke bare uendeligt indsætte ekstra busser (eller sporvogne) på infrastruktur der kører i niveau med den øvrige infrastruktur, da man så vil skabe store fremkommelighedsproblemer for den øvrige trafik. I Aalborg planlægger man i enkelte store kryds med en acceptabel forsinkelse på BRT-busserne på ca. 25 sekunder for ikke at smadre den øvrige trafik komplet.

Men det er lidt ærgerligt at man her i Aalborg har valgt en meget langsommelig anlægsproces, der gør at ruten først tages rigtigt i brug med BRT-busser om præcis 2 år (maj 2023). Det udskyder tidspunktet hvor man kan begynde at høste erfaringer med BRT som kan overføres til øvrige projekter.
Desuden gavner forsinkelsen i Odense heller ikke letbanernes sag, da man må vente med at høste erfaringerne herfra.

Problemet i Aarhus med den indre strækning er den manglende og forsinkede byudvikling langs strækningen. Dvs. man har svært ved at leve op til de forvente passagertal fordi byudviklingen i Lisbjerg og Nye samt byfortætningen langs Randersvej først er igang nu.
I Odense har der været massiv byudvikling langs hele strækningen, så når den åbner vil der allerede fra dag 1 være et meget stort passagergrundlag. Det bliver på sigt endnu større da en række projekter langs letbanen er gået i gang, men ikke når at blive færdige i år.

--
Mvh Anders

Politikere besatte af BRT (på godt og ondt)

af anders_vejby, 29/4 2021, 12:58 (1091 dage siden) @ andersj
redigeret af anders_vejby, 29/4 2021, 13:12

Ja lige præcis. Nu er jeg ikke spåmand, men jeg kunne godt forstille mig at letbanen i Odense faktisk bliver en succes. Jeg synes også at man fra politikeres side er alt for glad for BRT løsninger, bare fordi det her og nu vil koste betydeligt mindre at anlægge dem. Nu er BRT (som jeg forstår det) også Movias anbefaling, så man har vist lavet nogle beregninger, kigget på forskelige scenarier osv. Men det kunne godt være at man nogle steder faktisk ender med at undervurdere efterspørgslen (i hvert fald i hovedstadens området) og når BRT så ikke længere opfylder kravene er det nemlig heller ikke biligt at konvertere det hele til en letbane. Derfor er langsigtet tænkning utrolig vigtig...

Politikere besatte af BRT (på godt og ondt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 29/4 2021, 15:34 (1091 dage siden) @ anders_vejby

Movie, mon ikke også fordi BRT er bus som kommer under dem, modsat letbane og metro som er i andre selskaber?

Nok ikke hele forklareringen men måske nok en del

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Politikere besatte af BRT (på godt og ondt)

af Niels Munch, 29/4 2021, 15:45 (1091 dage siden) @ hummel_62
redigeret af Niels Munch, 29/4 2021, 15:58

Movie, mon ikke også fordi BRT er bus som kommer under dem, modsat letbane og metro som er i andre selskaber?

Nok ikke hele forklareringen men måske nok en del

Nu er Movia ikke helt uvidende om skinnebunden trafik, idet Movia jo er majoritetsaktionær i og trafikkøber hos Lokaltog A/S, d.v.s. samtlige privatbanestrækninger i Østdanmark (og Lillebittesyd).

Noget andet er eksempler fra udlandet, hvor man startede med BRT, men omlagde til letbane, da det især p.g.a. de kørte sporriller i BRT-vejen blev for dyrt at vedligeholde denne, ligesom komforten blev stadig ringere..

M.v.h.
Niels

OT-Politiker besatte af BRT (på godt og ondt)

af Niels Bak, 29/4 2021, 10:02 (1091 dage siden) @ anders_vejby

Hej

Et lille grammatisk kvæb: Det er ret forvirrende at du i overskriften bruger politiker i ental men besatte i flertal. Jeg troede på overskriften at det var en enkelt politiker med en fiks ide, der blev skældt ud på, men artiklen bag viste sig at være væsentlig mere interessant end det, da den jo citerer en række politikere.

OT-Politikere besatte af BRT (på godt og ondt)

af anders_vejby, 29/4 2021, 12:18 (1091 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af anders_vejby, 29/4 2021, 13:14

Ups, ja det er min fejl. Jeg glemte simpelthen e'et, mente selvfølgelig "politikere"
Ærgerligt, men desværre kan jeg ikke længere redigere det (tror jeg i hvert fald, @moderatorer?)

ContecRail
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak