Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse S-tog 32+4 er en uambitiøs plan? (Generelt)

af KKLD, 29/4 2021, 17:39 (1065 dage siden)

Hej alle,

Jeg synes at det er en god idé med førerløse S-tog. Dog synes jeg umiddelbart at planen er uambitiøs. Der foreslås at lave 32+4 med 32 tog i timen gennem røret og at der bygges et vendespor ved Carlsberg St med 4 tog i timen derfra til Frederikssund. Der er ikke en særlig stor forskel fra 30+0 som vi har i dag, og hvis der blev bygget et vendespor kunne vi køre 30+4. Det er altså næsten det samme som 32+4 som foreslås med førerløse S-tog.

Dette er noget som vi allerede kan indføre til januar 2022 hvor der kommer CBTC til røret. Det kan godt være at der ikke er nok togsæt til fx at køre med 2xSA eller 1xSA+1xSE på samme antal af afgange. Men den højere frekvens betyder at der jo stadigvæk kommer til at være mindst lige så mange SA/SE der kører til og fra stationerne som i dag. Folk vil også være mere spredt ud.

Ringbanen er der heller ikke noget problem i at køre flere afgange i timen ved, især ikke nu hvor den har CBTC.

Omkostningerne ved at køre flere afgange i timen er til mere personale, men det er ikke særlig meget i forhold til førerløse S-tog.

Der bliver ikke nævnt noget om at lave en eksprestunnel: https://www.ekspresgruppen.dk/

I rapporten bliver S-tog til Roskilde og Helsingør udelukket. Dette forstår jeg ikke, og det kommer med på tale i forbindelse med eksprestunnellen.

Jeg har altså 3 idéer.
1) Hvis det er muligt at ansætte mere personale synes jeg at man skal gå over til at køre 32 tog i timen fra januar 2022 ligesom der er foreslået i planen for førerløse S-tog.
2) Vær mere ambitiøs med førerløse S-tog og gå efter at have flere afgange.
3) Tag en eksprestunnel med i analysen. Redundans, hurtigere rejsetid.


Sig endelig til hvis jeg har misforstået noget.

Førerløse S-tog 32+4 er en uambitiøs plan?

af anho, 29/4 2021, 21:09 (1064 dage siden) @ KKLD

I rapporten bliver S-tog til Roskilde og Helsingør udelukket.

Hvor stod det henne? Jeg synes jeg har læst rapporten rimelig godt igennem, og mindes ikke at være stødt på noget i den retning. Det er især underligt når nu regeringens infrastrukturudspil både inkluderer S-tog til Roskilde og en undersøgelse af S-tog til Helsingør.

Førerløse S-tog 32+4 er en uambitiøs plan?

af Banemanden, 29/4 2021, 21:24 (1064 dage siden) @ anho

I rapporten bliver S-tog til Roskilde og Helsingør udelukket.


Hvor stod det henne? Jeg synes jeg har læst rapporten rimelig godt igennem, og mindes ikke at være stødt på noget i den retning. Det er især underligt når nu regeringens infrastrukturudspil både inkluderer S-tog til Roskilde og en undersøgelse af S-tog til Helsingør.

Det stod to steder, at regnestykkerne og analyserne ikke er lavet over Roskilde og Helsingør :) Jeg var kun et par sider inde i rapporten før jeg læste set første gang

Førerløse S-tog 32+4 er en uambitiøs plan?

af larsht, 29/4 2021, 22:47 (1064 dage siden) @ Banemanden

I rapporten bliver S-tog til Roskilde og Helsingør udelukket.


Hvor stod det henne? Jeg synes jeg har læst rapporten rimelig godt igennem, og mindes ikke at være stødt på noget i den retning. Det er især underligt når nu regeringens infrastrukturudspil både inkluderer S-tog til Roskilde og en undersøgelse af S-tog til Helsingør.


Det stod to steder, at regnestykkerne og analyserne ikke er lavet over Roskilde og Helsingør :) Jeg var kun et par sider inde i rapporten før jeg læste set første gang

Det betyder jo ikke udelukket - det betyder bare at beregningerne laves når det er nødvendigt.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billederDSB M59

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak