Opdatering af EB (Generelt)

af D 960, lørdag 01. maj, 2021, 09:37 (9 dage siden)

God morgen
Er det muligt at få en opdatering af hvilke EB `er DSB råder over?
De bedste hilsner
D 960

Opdatering af EB

af Niels Munch @, lørdag 01. maj, 2021, 09:46 (9 dage siden) @ D 960

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels

Opdatering af EB

af D 960, lørdag 01. maj, 2021, 10:11 (9 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels - fik lige lært noget her!!;-)
God weekend.

Opdatering af EB

af Niels Buch @, lørdag 01. maj, 2021, 14:27 (8 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Er der ikke noget med at DSB er modtager af Vectron lokomotiv nr. 1.000? Hvis det er rigtigt er der så nogen der ved hvilken EB det bliver? Gad vide om det medfører en special-lakering???

Hilsen
Niels

Opdatering af EB

af dkat, lørdag 01. maj, 2021, 15:58 (8 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Er der ikke noget med at DSB er modtager af Vectron lokomotiv nr. 1.000? Hvis det er rigtigt er der så nogen der ved hvilken EB det bliver? Gad vide om det medfører en special-lakering???

Hilsen
Niels

Ifølge Siemens havde de umiddelbart efter DSB udnyttede den sidste del af optionen på Vectron solgt 1003 eksemplarer. Dvs. EB 3242 er 1003 og dermed bliver EB 3239 vel nr 1000. Jeg tvivler dog på der bliver særlig bemaling.

Opdatering af EB

af esni, Frederikssund, lørdag 01. maj, 2021, 15:03 (8 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels

Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?

--
Eskild

Opdatering af EB

af Rail, lørdag 01. maj, 2021, 15:28 (8 dage siden) @ esni

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels


Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?

3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.

Opdatering af EB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 01. maj, 2021, 15:37 (8 dage siden) @ Rail

Som 8 i alt, ?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Opdatering af EB

af Rail, lørdag 01. maj, 2021, 15:42 (8 dage siden) @ hummel_62

Som 8 i alt, ?

Ja

Opdatering af EB

af ThomasLarsen, lørdag 01. maj, 2021, 15:37 (8 dage siden) @ Rail

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels


Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?


3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.

Fra hvornår indgår de i driften til Næstved.
Er det allerede fra August, eller skal vi vente helt til December.

Opdatering af EB

af Rail, lørdag 01. maj, 2021, 15:44 (8 dage siden) @ ThomasLarsen

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels


Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?


3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.


Fra hvornår indgår de i driften til Næstved.
Er det allerede fra August, eller skal vi vente helt til December.

Når Banedanmark er klar med elektrificeringen. De tog der nu hedder 48xx (København - Næstved) er planlagt med ME+DD så man hurtigt kan udskifte ME med EB. Desværre ser det ikke ud til at det bliver klar til August, men krydser stadigt fingre for at det bliver før December.

Opdatering af EB

af KKLD, lørdag 01. maj, 2021, 16:30 (8 dage siden) @ Rail

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels


Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?


3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.

Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?

Opdatering af EB

af larsht, lørdag 01. maj, 2021, 18:03 (8 dage siden) @ KKLD

Mon ikke Tommy er nogenlunde ajour her: https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr= ?

M.v.h.
Niels


Hvoraf fremgår at der er ankommet 17, og 11 er fotograferet af Tommys bidragyderere.

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?


3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.


Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?

4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090

Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu

Opdatering af EB

af Danielsen, søndag 02. maj, 2021, 23:08 (7 dage siden) @ larsht

Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?


4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090

Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu

Hvad er 90xx for nogle løb? De synes ikke at fremgå af køreplanen (https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf)

Opdatering af EB

af Peter Linaa, søndag 02. maj, 2021, 23:25 (7 dage siden) @ Danielsen

Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?


4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090

Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu


Hvad er 90xx for nogle løb? De synes ikke at fremgå af køreplanen (https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k21/dsb-k21--sjaelland-.pdf)

90xx- togene findes kun i tjenestekøreplanerne, da det er materieltog. Tjenestekøreplanerne ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside. https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Kapacitet/Tjenestekoereplaner

M v h
Peter L

Opdatering af EB

af Peter Linaa, søndag 02. maj, 2021, 23:37 (7 dage siden) @ larsht

Men hvor mange er indtil videre indgået i den daglige drift?


3201-3211 er.

Fra på mandag skal der bruges 7 i drift og fra 19. maj skal der bruges 8 når de begynder at kører på Kystbanen.


Hvilke afgange på Kystbanen bliver kørt med EB?


4417
4419
4422
4424
4428
4430
4465
4467
4471
4476
4477
4478
4479
4482
9011
9013
9084
9090

Og det gælder alle mandage - fredage.
Hvordan det kommer til at se ud i industriferien ved jeg ikke endnu

Til ORIENTERING:

Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

M v h
Peter L

Opdatering af EB

af TonyTraynor, mandag 03. maj, 2021, 16:04 (6 dage siden) @ Peter Linaa

[image]
[image]

Opdatering af EB

af KKLD, mandag 03. maj, 2021, 16:12 (6 dage siden) @ TonyTraynor

[image]
[image]

Tak for 2 fine billeder.

Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?

Opdatering af EB

af Peter Linaa, mandag 03. maj, 2021, 16:27 (6 dage siden) @ KKLD


Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?

Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L

Opdatering af EB

af KKLD, mandag 03. maj, 2021, 17:51 (6 dage siden) @ Peter Linaa


Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?


Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L

Tak for svar.

Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materialtog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej :-) Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig

Opdatering af EB

af Frank Poulsen @, mandag 03. maj, 2021, 18:03 (6 dage siden) @ KKLD


Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?


Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L


Tak for svar.

Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materieltog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej :-) Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig

Der er jo meget materiel kørsel frem og tilbage fra diverse depoter. Nogle materieltyper skal til service i Lufthavnen, nogle på Helgoland. og nogle kan klares med natlig service på Hovedbanen osv osv osv osv. Og så hvis der pga driftens hurtige ændringer i løbet af dagen, ved nedbrud, eller andre aflysninger så et løb der skulle være kørt af IC4 pludselig bliver til en dobbeltdækker, eller omvendt. Jamen så skal der jo køres materiel løb for at få det på plads. Og det betyder jo også noget for hastigheden at man kører fra Lufthanvnen til Hovedbanen tom, og hvordan ville kunderne have det med tilfældige tider der pludselig er en uventet afgang fra lufthavnen til Hovedbanen. De kan i øvrigt også køre før tid, eller senere uden den store betydning.

Derudover skal du jo også have togfører med på alle de tog, det har du jo ikke ved materiel kørsel. Busser kører jo i øvrigt også tomme rundt fra depoter og til ruterne. Det er der grundlæggende ikke noget mærkeligt i at tog også gør, som jeg ser det.

Opdatering af EB

af KKLD, mandag 03. maj, 2021, 18:06 (6 dage siden) @ Frank Poulsen


Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?


Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L


Tak for svar.

Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materieltog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej :-) Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig


Der er jo meget materiel kørsel frem og tilbage fra diverse depoter. Nogle materieltyper skal til service i Lufthavnen, nogle på Helgoland. og nogle kan klares med natlig service på Hovedbanen osv osv osv osv. Og så hvis der pga driftens hurtige ændringer i løbet af dagen, ved nedbrud, eller andre aflysninger så et løb der skulle være kørt af IC4 pludselig bliver til en dobbeltdækker, eller omvendt. Jamen så skal der jo køres materiel løb for at få det på plads. Og det betyder jo også noget for hastigheden at man kører fra Lufthanvnen til Hovedbanen tom, og hvordan ville kunderne have det med tilfældige tider der pludselig er en uventet afgang fra lufthavnen til Hovedbanen. De kan i øvrigt også køre før tid, eller senere uden den store betydning.

Derudover skal du jo også have togfører med på alle de tog, det har du jo ikke ved materiel kørsel. Busser kører jo i øvrigt også tomme rundt fra depoter og til ruterne. Det er der grundlæggende ikke noget mærkeligt i at tog også gør, som jeg ser det.

S-tog har ikke nogen togfører, så kunne de køre som en almindelig (bonus) afgang.

Men kan godt se, hvad du mener.

Opdatering af EB

af andersj @, Aalborg, mandag 03. maj, 2021, 18:06 (6 dage siden) @ KKLD


Hvordan kan det egentlig være at man kører 9XXX-afgangene uden passagerer?


Fordi det er materieltog, og disse fremgår af TKØ, som ligger frit tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

M v h
Peter L


Tak for svar.

Måske er det bare mig der ikke kan se fordelen ved at springe alle stationer over og kalde det materialtog, i stedet for at kalde det passagertog og stoppe på nogle/alle stationer undervejs når toget alligevel skal den vej :-) Tænker at DSB gerne vil have så mange kunder som mulig

Man sparer jo tid (løn til lokomotivfører), strøm, infrastrukturafgift og løn til en togfører ved at køre det som materieltog. Kan afgangen trække nye kunder nok til at dække disse omkostninger kunne man køre dem personførende - Men husk at det skal være nye kunder, ikke blot kunder der ville have taget toget før eller efter.

--
Mvh Anders

Opdatering af EB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, mandag 03. maj, 2021, 18:16 (6 dage siden) @ andersj

Har hørt at materiel også skal have en togfører

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Opdatering af EB

af Oliver Løvgard @, Ballerup, mandag 03. maj, 2021, 18:17 (6 dage siden) @ hummel_62

Har hørt at materiel også skal have en togfører

Det kan have, men har oplevet at sende materieltog til Aarhus fra Kastrup af, uden togfører.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Opdatering af EB

af Peter Linaa, mandag 03. maj, 2021, 18:23 (6 dage siden) @ hummel_62

Har hørt at materiel også skal have en togfører

Hvorfor skulle der være togfører med i et tomt tog? Toget bliver klargjort af personale på den pågældende udgangsstation både med bremseprøve og udfærdigelse af bremseseddel. Forklar mig lige, hvad en togfører skulle lave i et materieltog, som IKKE standser undervejs.

M v h
Peter L

Opdatering af EB

af Carsten, mandag 03. maj, 2021, 18:41 (6 dage siden) @ hummel_62

Hej Lars

Det er ikke rigtigt.

Mvh

Carsten

Opdatering af EB

af sil1207, mandag 03. maj, 2021, 17:51 (6 dage siden) @ KKLD

Fordi de ikke indgår i trafikkontrakten, og derfor ikke behøves at køres med passagerer. Nogle ville så argumentere for, at hvis toget alligevel kører, så er der ingen grund til ikke at tage passagerer med. Men når toget kører tomt, så hvis der af en eller anden grund skal omdisponeres på materiellet, kan DCDK vælge at aflyse toget, uden at skulle stå til regnskab for passagererne.

Opdatering af EB

af Janni Dalsgaard, mandag 03. maj, 2021, 21:23 (6 dage siden) @ TonyTraynor

TonyTraynor var det ikke nemmere at ligge omløbsplaner ud af EB, så man selv kan se hvad de laver

Janni

Opdatering af EB

af Danielsen, mandag 03. maj, 2021, 23:24 (6 dage siden) @ Peter Linaa

Til ORIENTERING:

Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

M v h
Peter L

Hvad skal der laves? I søndags så jeg de var i gang med at udskifte et sporskifte ved opstillingssporene mellem Dybbølsbro st. og IC3-klargøringscentret. Har det noget med det at gøre?

Opdatering af EB

af Frank Poulsen @, tirsdag 04. maj, 2021, 06:13 (6 dage siden) @ Danielsen

Til ORIENTERING:

Så kører ovennævnte tog IKKE i perioden
fra mandag den 3. maj til og med tirsdag den 18. maj kører der færre tog mellem København H og CPH Lufthavn, samt færre tog i myldretiden mellem Helsingør og København H.
Der henvises i øvrigt til: https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

M v h
Peter L


Hvad skal der laves? I søndags så jeg de var i gang med at udskifte et sporskifte ved opstillingssporene mellem Dybbølsbro st. og IC3-klargøringscentret. Har det noget med det at gøre?

Det korte svar. Ja. Udover sporarbejdet i det ene spor fra Hvidovre til Hovedbanen, er der de næste par uger også spærret en del på selve hovedbanen.

Opdatering af EB

af PerR, lørdag 01. maj, 2021, 15:31 (8 dage siden) @ esni

Der er vel kun kommet 16 til Danmark. 3212 er endnu ikke kommet til Danmark, som det også fremgår af Tommys fine liste.

Opdatering af EB

af Steen Larsen @, Søborg, lørdag 01. maj, 2021, 20:31 (8 dage siden) @ PerR

Hvorfor er 3212 ikke leveret?
Mvh Steen

Opdatering af EB

af PerR, lørdag 01. maj, 2021, 20:57 (8 dage siden) @ Steen Larsen

3212 er ikke kommet til Danmark, men har forladt fabrikken (leveret?). Efter hvad jeg har forstået er den stadig i Tyskland, men ikke på fabrikken den er bygget på.
Mvh Per

Opdatering af EB

af Jens Peter @, søndag 02. maj, 2021, 20:21 (7 dage siden) @ PerR

3212 er ikke kommet til Danmark, men har forladt fabrikken (leveret?).

Jeg tror så ikke den er leveret endnu, da den først bliver det når den kommer til København.

Opdatering af EB

af Niels Munch @, lørdag 01. maj, 2021, 21:03 (8 dage siden) @ Steen Larsen

EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.

M.v.h.
Niels

Avatar

Opdatering af EB

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 01. maj, 2021, 22:56 (8 dage siden) @ Niels Munch

EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.

Og spekulationerne går på at den skal bruges til at få godkendt den danske variant (med ERMTS + DKSTM) til kørsel i Tyskland med ERMTS (vel?).
(Kommer til at tænke på om de også har Indusi?)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Opdatering af EB

af andersj @, Aalborg, søndag 02. maj, 2021, 01:10 (8 dage siden) @ Michael Deichmann

EB 3212 blev fragtet til Siemens' Prüf- und Validationcenter Wegberg-Wildenrath, i øvrigt en tidligere NATO flyvestation for RAF Germany.

Og spekulationerne går på at den skal bruges til at få godkendt den danske variant (med ERMTS + DKSTM) til kørsel i Tyskland med ERMTS (vel?).
(Kommer til at tænke på om de også har Indusi?)

De har PZB90 (Indusi) og LZB til kørsel i Tyskland. Der kommer ERTMS på Lübeck-Fehmarn når den nye bane åbner og Flensburg-Hamburg tidligst i 2030.

3212 skulle dog være igang med at teste en softwareopdatering så man undgår at lokomotiverne nødbremser på ATC.

--
Mvh Anders

Opdatering af EB

af Danielsen, mandag 03. maj, 2021, 23:21 (6 dage siden) @ D 960

Et skud af EB3209 i morges på Kh

[image]

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen