Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Høvelte trinbrædt (Generelt)

af Steen Larsen, Søborg, 2/5 2021, 20:08 (1082 dage siden)

Hej Jernbanens læsere

En ret usædvanligt "station" på S-togs nettet er Høvelte trinbrædt som betjener Høvelte kaserne mellem Birkerød og Allerød.
Trinbrædtet figurerer ikke i publikumskøreplanen men så vidt jeg forstår standser de tidligste og nogle sene eftermiddags S-tog ved trinbrædtet. Fra lokale nyhedsmedier kan man læse at man helst skal huske at gøre elektroføreren opmærksom på at stoppe ved trinbrædtet når man stiger på toget da det ikke er alle elektroførere der er lige morgenfriske :-D
Alle billeder 2 maj 2021

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh
Steen

Høvelte trinbrædt

af larsht, 2/5 2021, 20:16 (1082 dage siden) @ Steen Larsen

Hej Jernbanens læsere

En ret usædvanligt "station" på S-togs nettet er Høvelte trinbrædt som betjener Høvelte kaserne mellem Birkerød og Allerød.
Trinbrædtet figurerer ikke i publikumskøreplanen men så vidt jeg forstår standser de tidligste og nogle sene eftermiddags S-tog ved trinbrædtet. Fra lokale nyhedsmedier kan man læse at man helst skal huske at gøre elektroføreren opmærksom på at stoppe ved trinbrædtet når man stiger på toget da det ikke er alle elektroførere der er lige morgenfriske :-D
Alle billeder 2 maj 2021

CBTC stopper nu selv toget, så der er ikke så meget at være nervøs for ;-)

Høvelte trinbrædt

af Svend, 2/5 2021, 21:50 (1082 dage siden) @ larsht

Hej Jernbanens læsere

En ret usædvanligt "station" på S-togs nettet er Høvelte trinbrædt som betjener Høvelte kaserne mellem Birkerød og Allerød.
Trinbrædtet figurerer ikke i publikumskøreplanen men så vidt jeg forstår standser de tidligste og nogle sene eftermiddags S-tog ved trinbrædtet. Fra lokale nyhedsmedier kan man læse at man helst skal huske at gøre elektroføreren opmærksom på at stoppe ved trinbrædtet når man stiger på toget da det ikke er alle elektroførere der er lige morgenfriske :-D
Alle billeder 2 maj 2021

CBTC stopper nu selv toget, så der er ikke så meget at være nervøs for ;-)

Tilbage for mange år siden: Det var vagten i Motorgården (Høvelte kaserne) som havde til opgave at tænde og slukke lyset på perronen. En ansvarsfuld opgave ... med skarpt i geværet. Ingen grafittimalerne eller andre hærværksfolk her :-)

--
Svend

Høvelte trinbrædt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/5 2021, 22:26 (1082 dage siden) @ larsht

Men kun nordgående!?

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Høvelte trinbrædt

af larsht, 2/5 2021, 22:37 (1082 dage siden) @ hummel_62

Men kun nordgående!?

Jeps, der er ingen perron på modsatte side.

Avatar

Høvelte trinbrædt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/5 2021, 11:22 (1082 dage siden) @ larsht

Men kun nordgående!?


Jeps, der er ingen perron på modsatte side.

..hvilket også altid har undret mig, men du må åbenbart selv finde hjem efter vagten (der kører vist en bus på Kongevejen).

Samme problem hvis du kommer nordfra og skal møde ind.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Høvelte trinbrædt

af thomastog, 3/5 2021, 13:32 (1082 dage siden) @ Michael Deichmann

Men kun nordgående!?


Jeps, der er ingen perron på modsatte side.


..hvilket også altid har undret mig, men du må åbenbart selv finde hjem efter vagten (der kører vist en bus på Kongevejen).

Så kører man vel nordpå, og skifter til tog i den anden retning.

Samme problem hvis du kommer nordfra og skal møde ind.

Så tager man toget en station længere, og kører tilbage...

Halvt antal perron, halvering af udgifter (mit gæt).

Høvelte trinbrædt

af Toftegaard, 3/5 2021, 22:50 (1081 dage siden) @ thomastog


..hvilket også altid har undret mig, men du må åbenbart selv finde hjem efter vagten (der kører vist en bus på Kongevejen).


Så kører man vel nordpå, og skifter til tog i den anden retning.

Samme problem hvis du kommer nordfra og skal møde ind.


Så tager man toget en station længere, og kører tilbage...

At det kun er de tre første og de tre sidste tog, der stopper, dækker/dækkede nu meget godt behovet. De tre første er for dem, der skal på arbejde (fx møde kl. 7) og som (hvis forældre) fx bor i Storkøbenhavn et sted. De tre sidste er for dem der har været i byen i København eller uden for kasernen efter arbejdstid, og som sover på kasernen inden de skal møde tidligt næste morgen.

Hvis man skal hjem på eftermiddagen går der (gjorde der?) bus til Birkerød udenfor eller til Holte ude på Kongevejen. Begge steder går der S-tog videre fra.

Ingen skal hjem eller andre steder hen omkring midnat, når de tre sidste tog kører. Ingen står på. Ingen (kaserne)vagter ender ved midnat. De går fra 12 til 12 (dagposter, dem der sidder i 'buret') eller fra omkring 20 til 08 (eller noget i den dur) for patruljeposter (dem der går rundt på kasernen om natten).

Mvh Toftegaard.

Høvelte trinbrædt

af thomastog, 4/5 2021, 08:01 (1081 dage siden) @ Toftegaard

At det kun er de tre første og de tre sidste tog, der stopper, dækker/dækkede nu meget godt behovet. De tre første er for dem, der skal på arbejde (fx møde kl. 7) og som (hvis forældre) fx bor i Storkøbenhavn et sted. De tre sidste er for dem der har været i byen i København eller uden for kasernen efter arbejdstid, og som sover på kasernen inden de skal møde tidligt næste morgen.

I dag er det lidt flere.

Hverdage, 8 morgen og 5 omkring midnat.
Lørdage, 7 omkring midnat.
Søndage, 3 omkring midnat.

På hverdage er det de første 8 tog om morgenen (04:47.30 - 07:07.30, fra Køge, de sidste 3 indsat fra Solrød Strand), og 5 omkring midnat (22:27 - 23:47 fra Køge). Begge tilfælde med 20 minutters mellemrum

Lørdage, 7 omkring midnat med én times mellemrum (17:27 - 23:27 fra Køge).

Søndage, 3 omkring midnat med én times mellemrum (21:27 - 23:27 fra Køge).

Ifølge TKS.

Høvelte trinbrædt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/5 2021, 22:31 (1082 dage siden) @ Steen Larsen

Men rejseplan og Google map kender afgangstider

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Høvelte trinbrædt

af Peter Linaa, 2/5 2021, 23:48 (1082 dage siden) @ Trainee

Men rejseplan og Google map kender afgangstider


Din Station går dog på fejl 500, på trods af at stationen findes derpå:
https://dinstation.dk/da/departures/HØV/stog/

Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.

M v h
Peter L

Høvelte trinbrædt

af Trainee, 2/5 2021, 23:57 (1082 dage siden) @ Peter Linaa

Men rejseplan og Google map kender afgangstider


Din Station går dog på fejl 500, på trods af at stationen findes derpå:
https://dinstation.dk/da/departures/HØV/stog/


Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.

M v h
Peter L

Synes mere det ligner en software fejl, skærmen bliver bare helt blank. Din Station apps stopper helt med at fungere til man genstarter app'en. Måske forbundet med at der ikke er nogen skærm på "stationen"(?)

Jeg har i hvert fald skrevet til dem om det, så må de vurdere om det er fejl eller feature :)
Rejseplanens afgangs-/ankomsttavler viser fint afgange og ankomster, på trods af at Rejseplanen kan abstrahere fra "kun påstigning/afsætning" - når det er specificeret i data.

Høvelte trinbrædt

af Svend, 3/5 2021, 00:22 (1082 dage siden) @ Peter Linaa

Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.

Hvem i alverden kan også finde på at stige på toget i Høvelte på de tider, hvor der standses?
Antallet af passagerer (militærfolk) der stiger af er vel efterhånden også begrænset? De tider hvor "lønnen" for en menig rekrut var 7 kr pr dag, men hvor han dog fik gratis rejse med DSB, er også for længst passé.

--
Svend

Høvelte trinbrædt

af larsht, 3/5 2021, 00:38 (1082 dage siden) @ Svend

Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.


Hvem i alverden kan også finde på at stige på toget i Høvelte på de tider, hvor der standses?
Antallet af passagerer (militærfolk) der stiger af er vel efterhånden også begrænset? De tider hvor "lønnen" for en menig rekrut var 7 kr pr dag, men hvor han dog fik gratis rejse med DSB, er også for længst passé.

Den må du prøve igen med Svend:
Se her

Høvelte trinbrædt

af Svend, 3/5 2021, 00:43 (1082 dage siden) @ larsht
redigeret af Svend, 3/5 2021, 00:58

Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.


Hvem i alverden kan også finde på at stige på toget i Høvelte på de tider, hvor der standses?
Antallet af passagerer (militærfolk) der stiger af er vel efterhånden også begrænset? De tider hvor "lønnen" for en menig rekrut var 7 kr pr dag, men hvor han dog fik gratis rejse med DSB, er også for længst passé.


Den må du prøve igen med Svend:
Se her

Jeg tænkte nu mere på "den fyrstelige løn". Mon ikke de fleste militærfolk i dag har råd til at købe en bil :-)

Se i øvrigt hvad der blev skrevet for 10 år siden om transportmuligheder fra og til Høvelte:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=25772
og her
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=10545

--
Svend

Høvelte trinbrædt

af andersj, Aalborg, 3/5 2021, 00:45 (1082 dage siden) @ Svend

Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.


Hvem i alverden kan også finde på at stige på toget i Høvelte på de tider, hvor der standses?
Antallet af passagerer (militærfolk) der stiger af er vel efterhånden også begrænset? De tider hvor "lønnen" for en menig rekrut var 7 kr pr dag, men hvor han dog fik gratis rejse med DSB, er også for længst passé.

Værnepligtige får stadig frikort til kollektiv trafik. Jeg tror S-togs betjeningen primært er for at supplere bus 385 der har første afgang fra Holte 6:59 og sidste afgang 21:29. Der afholdes også Forsvarets Dag (Session) i Høvelte hvor S-tog også kan benyttes hvis man er på "morgenholdet".

--
Mvh Anders

Høvelte trinbrædt

af thomastog, 3/5 2021, 06:54 (1082 dage siden) @ Peter Linaa

Men rejseplan og Google map kender afgangstider


Din Station går dog på fejl 500, på trods af at stationen findes derpå:
https://dinstation.dk/da/departures/HØV/stog/


Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.

Der standes efter hvad der står i køreplanen, og udveksler eventuelle passagerer. Der ligger også en efterskole tæt ved, hvor beboerne af og til benytter S-tog via Høvelte trinbræt.

Hvad mener du med ‘“kun” standser for afsætning’ ?

Høvelte trinbrædt

af Petteri, 3/5 2021, 10:29 (1082 dage siden) @ Peter Linaa

Men rejseplan og Google map kender afgangstider


Din Station går dog på fejl 500, på trods af at stationen findes derpå:
https://dinstation.dk/da/departures/HØV/stog/


Det er af den simple grund, at togene "kun" standser for afsætning af passagerer. Så vidt jeg ved, kan man ikke komme med.

M v h
Peter L

Jeg synes at ane 2 rejsekort standere, jeg antager at den ene er til check ind?

Høvelte trinbrædt

af pvc, 3/5 2021, 13:38 (1082 dage siden) @ Petteri

Allerød er normalt første stop efter opholdet i Birkerød, og Allerødborgere, der efter en fugtig aften i byen er kommet til at stå af det sidste aftentog i Høvelte i stedet for Allerød, har opdaget, at der er langt til alting fra Høvelte. Specielt inden mobiltelefonens tid kunne det blive til en lang travetur hjem, for der er ingen taxaholdeplads! Og det var ikke alle førere, der huskede at annoncere opholdet.

--
PVC

Høvelte trinbræt

af bjergged, Zentralschweiz, 3/5 2021, 15:51 (1082 dage siden) @ Steen Larsen

Trinbrættet figurerer ikke i publikumskøreplanen

Mener at huske fra dengang jeg boede i Hillerød (ca. 2005) at Høvelte dengang var et officielt stop, med højtalerudkald og visning på skærmene og det hele.

Høvelte trinbræt

af Rørvig Station, 3/5 2021, 16:09 (1082 dage siden) @ bjergged

Trinbrættet figurerer ikke i publikumskøreplanen


Mener at huske fra dengang jeg boede i Hillerød (ca. 2005) at Høvelte dengang var et officielt stop, med højtalerudkald og visning på skærmene og det hele.

En gang fremgik Høvelte ikke af publikumsplanen. Det var under den kolde krig. Den gang var kasernerne også hvide pletter på landkortene.

Høvelte trinbræt

af larsht, 3/5 2021, 19:45 (1081 dage siden) @ bjergged

Trinbrættet figurerer ikke i publikumskøreplanen


Mener at huske fra dengang jeg boede i Hillerød (ca. 2005) at Høvelte dengang var et officielt stop, med højtalerudkald og visning på skærmene og det hele.

Sådan er det stadig

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak