Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog på vej til Region Sjælland (Generelt)

af Skovsgaard, 3/5 2021, 19:37 (1086 dage siden)

Halvdelen af dieseltogene på Region Sjællands lokalbaner er på vej til at blive udskiftet med nye batteritog. Regionsrådet i Region Sjælland har besluttet, at anskaffelsen af 14 nye batteritog nu kan sættes i gang.

Regionsrådet i Region Sjælland har i dag godkendt, at Lokaltog kan arbejde videre med at udskifte de nuværende dieseltog på lokalbanerne med nye miljøvenlige batteritog. Lokaltog driver lokalbanerne for Region Sjælland og Region Hovedstaden.

- Vi skal hele tiden fortsætte vores grønne omstilling. Det gælder ikke mindst på transportområdet. Jeg er derfor rigtig glad for, at det nu ser ud til, at vi også kan komme i gang på vores lokalbaner. Vi har et godt samarbejde med staten om batteritog, og det kan være, at det bliver nødvendigt med et økonomisk rygstød, som vi fik til de regionale busser. Vi skal jo gerne ende med omstilling af hele vores togflåde, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland.

Batteritog er nyt, men de er under kraftig udvikling. Batteritog bygger på en velkendt og afprøvet teknologi fra eksisterende el-tog, som får el fra strømførende ledninger. Batteritogene i Region Sjælland vil være blandt de første i Danmark og måske de første. Region Midtjylland har et lignende udbud i gang.

De nye batteritog vil først og fremmest skulle erstatte de nuværende IC2 togsæt, som er helt traditionelle dieseltog fra 1997. Det betyder, at den samlede CO2 udledning fra regionens lokalbaner halveres.

- Vi har lige fået på plads, at den store regionale busrute 230R mellem Roskilde og Frederikssund overgår til batteridrift, måske som den første regionale buslinje i Danmark. Og nu kan det være, at vi kan følge op på lokalbanesiden. Det er positivt og glædeligt, at vi med stor sandsynlighed kan se frem til en grønnere løsning de kommende år, siger Peter Jacobsen, formand for Udvalget for Regional Udvikling.

De 14 nye batteritog vil sammen med fire nye til Region Hovedstaden komme i udbud efter sommerferien, og resultatet af udbuddet vil foreligge i starten af 2022. På det tidspunkt skal der tages endelig stilling til anskaffelsen og på hvilke baner, de skal køre. De forventes at være klar til drift ved årsskiftet 2025 til 2026.

Anskaffelsen forventes at betyde en mindre udgiftsstigning på mellem 2 og 2,5 millioner kroner per år. Herudover vil der skulle investeres i ladeinfrastruktur. Regionen, Movia og Lokaltog ser sammen på mulighederne for at få tilskud og skaffe medfinansiering. Det er Lokaltog, der optager lånet til køb af de nye tog, mens Region Sjælland agter at stille garanti for lånet til de 14 nye batteritog.

Kilde: Region Sjælland

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Bongo-Anders, 3/5 2021, 19:50 (1086 dage siden) @ Skovsgaard

Har du et link til denne nyhed.

Jeg syntes ikke lige jeg kan finde noget på Region Sjællands hjemmeside.

Batteritog på vej til Region Sjælland

af andersj, Aalborg, 4/5 2021, 01:38 (1085 dage siden) @ Skovsgaard

Til Nærumbanen vil man jo have letbanetog. Spørgsmålet er om det er smart at køre et samlet udbud på både tog og sporvogne. Det kommer til at sætte nogle begrænsninger, da leverandøren både skal kunne levere batteritogsæt og batterisporvogne.

Jeg er ikke helt skarp på batterisporvogne, så jeg ved ikke hvem der kan levere dem i en udgave med ca. 20 km. praktisk rækkevidde som er krævet på Nærumbanen med opladning i Nærum. South Wales Metro har bestilt 36 CityLink hos Stadler med batterier, men jeg kan ikke finden nogen rækkevidde.

--
Mvh Anders

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/5 2021, 09:01 (1085 dage siden) @ andersj

Til Nærumbanen vil man jo have letbanetog.

Af ren nysgerrighed: Hvorfor?

Kunne man ikke køre Nærumbanen med Lint41?

/Lasse

Batteritog på vej til Region Sjælland

af RasmusD, 4/5 2021, 09:42 (1085 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Er Lint 41 hurtig nok? De nuværende RegioSprinter-tog accelererer mig bekendt ret hurtigt, i hvert fald for et dieseltog.

Batteritog på vej til Region Sjælland

af andersj, Aalborg, 4/5 2021, 12:04 (1085 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Til Nærumbanen vil man jo have letbanetog.


Af ren nysgerrighed: Hvorfor?

Kunne man ikke køre Nærumbanen med Lint41?

/Lasse

Her er begrundelsen:

"Markedet for udskiftning af de eksisterende tog (RegioSprinter) på Nærumbanen vil primært være inden for kategorien letbane-materiel. Det skyldes, at der er behov for korte tog med lav hastighed (banen er godkendt til 80 km/t) og med mange stop - altså de samme kendetegn som de eksisterende RegioSprintere. Ved at afsøge markedet for batteritog inden for kategorien letbane-materiel, vil der være en bredere leverandørkreds samt mulighed for at anvende togene på Hovedstadens Letbane, hvis de to banesystemer senere bindes sammen. Derudover vil letbane-materiel passe bedre til de perronhøjder, der findes på Nærumbanen, og dermed vil man kunne opnå niveaufri indstigning uden at skulle ombygge samtlige perroner."

Hele oplægget kan læses her: Møde i trafikudvalget den 27. april 2021

--
Mvh Anders

Avatar

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/5 2021, 13:23 (1085 dage siden) @ andersj

Interessante betragtninger.......

Men den blev jo også kaldt "oliesporvognen" en gang :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Niels Munch, 4/5 2021, 15:56 (1085 dage siden) @ andersj

Men letbanemateriel er typisk smallere end jernbanemateriel, og så slipper man alligevel ikke for at gøre "et eller andet" ved perronerne .....

"Hattehylder"?

M.v.h.
Niels

Batteritog på vej til Region Sjælland

af esni, Frederikssund, 4/5 2021, 16:05 (1085 dage siden) @ Niels Munch

Men letbanemateriel er typisk smallere end jernbanemateriel, og så slipper man alligevel ikke for at gøre "et eller andet" ved perronerne .....

"Hattehylder"?

M.v.h.
Niels

PÅ Sneltram 50 i Amsterdam brugte man en kant på togsættet, som blev klappet væk (ned?) når man kørte på sporvej og klappet frem når m,an var på metronettet.

--
Eskild

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Niels Munch, 4/5 2021, 16:24 (1085 dage siden) @ esni

..... og da man omkring Basel omstillede nogle forstadsbaner til "sporvej", lagde man nye beton-vinkel-perronforkanter uden på de gamle, så man opnåede god nærhed og højde i f.t. de nye tog. Og så lige noget ny belægning bag forkanterne .....

M.v.h.
Niels

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af Ottoemil, 4/5 2021, 16:38 (1085 dage siden) @ esni

God dag i forummet

Et par billeder fra Sneltram Amsterdam. De er fra 1991.

[image]

[image]

v.h.
Ottoemil

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af esni, Frederikssund, 4/5 2021, 17:21 (1085 dage siden) @ Ottoemil

God dag i forummet

Et par billeder fra Sneltram Amsterdam. De er fra 1991.

[image]

[image]

v.h.
Ottoemil

Mange tak - og så kan jeg se at jeg huskede linjenummeret forkert

--
Eskild

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af Bent Jensen, 4/5 2021, 17:25 (1085 dage siden) @ esni

Så nemt kan vi nok ikke lave det herhjemme.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af esni, Frederikssund, 4/5 2021, 19:01 (1085 dage siden) @ Bent Jensen

Så nemt kan vi nok ikke lave det herhjemme.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Hvorfor ikke?

NIH?

--
Eskild

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af Bent Jensen, 4/5 2021, 19:28 (1085 dage siden) @ esni

Det var bare en fornemmelsen nå til emnet, letbane kunne være en naturlig forlængelse,men så er der bare køreledning og master i det naturskønne område,den bliver svær

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af esni, Frederikssund, 4/5 2021, 20:23 (1085 dage siden) @ Bent Jensen

Det var bare en fornemmelsen nå til emnet, letbane kunne være en naturlig forlængelse,men så er der bare køreledning og master i det naturskønne område,den bliver svær

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Derfor hybrid batteri - 750 VDC

--
Eskild

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af Bent Larsen, Kalundborg, 4/5 2021, 22:18 (1085 dage siden) @ Bent Jensen

Hej
Det med strøm kan nemt klares ifølge en politiker i et indlæg på regionalradioen i Næstved, ladest på st. eller nogle km kørelednings anlæg som der kan lades på passende steder. Der vist noget han har misforstået.
Vh
Bent Larsen

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af My1202, 5/5 2021, 11:22 (1084 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det med strøm kan nemt klares ifølge en politiker i et indlæg på regionalradioen i Næstved, ladest på st. eller nogle km kørelednings anlæg som der kan lades på passende steder. Der vist noget han har misforstået.
Vh
Bent Larsen

Måske han har læst denne rapport fra i år?
https://documentcloud.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:32a90fdb-cc48-4747-b7d...

--
[image]

Batteritog på vej til Region Sjælland (lidt OT - Sneltram)

af Thomas de Laine ⌂, København, 5/5 2021, 10:19 (1084 dage siden) @ Ottoemil


Et par billeder fra Sneltram Amsterdam. De er fra 1991.

v.h.
Ottoemil

Skiftet mellem sporvognsdelen og metrodelen af Amsterdams linje 51 foregik på Zuid, hvor trinnene ved dørene blev klappet op og ned, og hvor man skiftede mellem slæbesko og pantograf. Men det gav ret tit anledning til uregelmæssigheder i driften, når skiftet drillede.

På fællesstrækningen med den almindelige sporvognslinje 5 havde hvert stoppested både en høj perrondel for linje 51 og en lav perrondel for linje 5 - det kan ses på det nederste af Ottoemils billeder.

I marts 2019 blev "sporvognsdelen" af linje 51 fra Zuid og sydpå lukket for ombygning til mere almindelig sporvej (ny linje 25) med kun lave perroner og uden kobling til metroen. De særlige vogntog på billederne kører derfor nu kun som metrotog, hvor metrolinje 51 i stedet er blevet en næsten-ringlinje mellem Centraal, Zuid og Isolatorweg.

Batteritog på vej til Region Sjælland

af William Skov ⌂, 4/5 2021, 19:50 (1085 dage siden) @ Niels Munch

Men letbanemateriel er typisk smallere end jernbanemateriel, og så slipper man alligevel ikke for at gøre "et eller andet" ved perronerne .....

"Hattehylder"?

Man behøver da ikke at røre perronerne.

Den nemme og simple løsning er at justere sporet, så det får den rette højde- og sidebeliggenhed.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Niels Munch, 4/5 2021, 23:02 (1085 dage siden) @ William Skov

Man behøver da ikke at røre perronerne.

Den nemme og simple løsning er at justere sporet, så det får den rette højde- og sidebeliggenhed.

Ja, og hvor ligger strækningskablet o.s.v. Min pointe er, at man, hvis man skifter "materielkategori", ryger ind i nogle følgeudgifter, som også skal finansieres.

M.v.h.
Niels

Batteritog på vej til Region Sjælland

af LHJ, 4/5 2021, 23:35 (1085 dage siden) @ Niels Munch

Men letbanemateriel er typisk smallere end jernbanemateriel, og så slipper man alligevel ikke for at gøre "et eller andet" ved perronerne .....

"Hattehylder"?

M.v.h.
Niels


Jovist, kære Niels, erfaringer har man jo med den slags her i Jylland ...
Men på Nærumbanen er man jo ikke bundet af vognbredder i anden trafik, som i det indre Århus, så man kunne jo evt. vælge en svensk løsning, som har fungeret fint i mange år.
På den måde er der plads på banen til imaginære godstog, som på Grenåbanen, men man slipper for at klappe op og ned, når der skal køres med normalprofilerede sporvedligeholdelseskøretøjer ;-)
Mh
LH

Batteritog på vej til Region Sjælland

af Niels Munch, 4/5 2021, 23:42 (1085 dage siden) @ LHJ

[image]

M.v.h.
Niels

Batteritog på vej til Region Sjælland

af andersj, Aalborg, 5/5 2021, 00:15 (1085 dage siden) @ LHJ

Men letbanemateriel er typisk smallere end jernbanemateriel, og så slipper man alligevel ikke for at gøre "et eller andet" ved perronerne .....

"Hattehylder"?

M.v.h.
Niels

Jovist, kære Niels, erfaringer har man jo med den slags her i Jylland ...
Men på Nærumbanen er man jo ikke bundet af vognbredder i anden trafik, som i det indre Århus, så man kunne jo evt. vælge en svensk løsning, som har fungeret fint i mange år.
På den måde er der plads på banen til imaginære godstog, som på Grenåbanen, men man slipper for at klappe op og ned, når der skal køres med normalprofilerede sporvedligeholdelseskøretøjer ;-)
Mh
LH

Noget lignende er også anvendt på IK17 togene der er bygget til det smalle profil i Berlin, men pga. kronisk materielmangel er indsæt på bredprofilstrækninger indtil de nye J-tog bliver leveret. Der er monteret en skinne og trin der sørger for at mellemrummet mindskes. Bemærk anordningen nederst på dørene der skal forhindre trainsurfing.

[image]

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak