Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/5 2021, 02:01 (1061 dage siden)

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er. Det skal dog siges at Alstom er forsinket med leveringen pga. coronarestriktioner, hvilket gør at man må udskyde opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t på enkelte togsystemer med et år. Man forventede ved seneste status i februar at togene kunne køre med passagere inden årets udgang.

"Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder, og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artiklen »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change« bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?"

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/spm/482/index.htm

Desuden burde DSB og Alstom da også snart skrive kontrakt, medmindre der er kommet klager. Ved Siemens og Talgo gik der i begge tilfælde ca. to uger fra annonceringen af vinderen til kontrakten blev underskrevet.

--
Mvh Anders

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Scharfenberg, 4/5 2021, 15:35 (1060 dage siden) @ andersj

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er. Det skal dog siges at Alstom er forsinket med leveringen pga. coronarestriktioner, hvilket gør at man må udskyde opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t på enkelte togsystemer med et år. Man forventede ved seneste status i februar at togene kunne køre med passagere inden årets udgang.

"Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder, og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artiklen »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change« bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?"

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/spm/482/index.htm

Desuden burde DSB og Alstom da også snart skrive kontrakt, medmindre der er kommet klager. Ved Siemens og Talgo gik der i begge tilfælde ca. to uger fra annonceringen af vinderen til kontrakten blev underskrevet.

DF og de andre forligspartier har fået, hvad de har bedt om. Produktplatformen Coradia Stream er solgt i ret store mængder til både Italien (160 km/t) og Holland (200 km/t) og nu Danmark, dvs. Stream er solgt til tre gange så mange lande som IC4 i sin tid :-D Og når leverancerne til DSB starter i 2024, vil der være mange driftserfaringer fra både Italien og Holland. Med andre ord køber man et produkt i stedet for et projekt. Desuden kommer al vedligeholdet, som ønsket af forligskredsen, til at ligge hos producenten, hvilket i sig selv burde være en kæmpe tilskyndelse til at producere nogle ordentlige tog.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Rail, 4/5 2021, 18:12 (1060 dage siden) @ Scharfenberg

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er. Det skal dog siges at Alstom er forsinket med leveringen pga. coronarestriktioner, hvilket gør at man må udskyde opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t på enkelte togsystemer med et år. Man forventede ved seneste status i februar at togene kunne køre med passagere inden årets udgang.

"Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det Alstom-tog, som DSB har valgt, ikke kører i Italien, og at toget i Italien er et andet tog med samme navn, men med en helt anden konfiguration, end det som kommer til at køre i Danmark, herunder i forhold til strømsystem, hastighed, signalsystem m.v., og at det tog, som vil komme til at køre i Danmark, dermed aldrig har kørt andre steder, og derfor heller ikke er afprøvet, som ministeren ellers sagde på pressemøde den 12. april 2021? Og kan ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, at toget heller ikke kører i Holland, da det tog ikke er homologeret og leverancen er stærkt forsinket, jf. artiklen »ICNG delay causes NS to postpone 2023 timetable change« bragt i International Railway Journal den 18. februar 2021?"

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/spm/482/index.htm

Desuden burde DSB og Alstom da også snart skrive kontrakt, medmindre der er kommet klager. Ved Siemens og Talgo gik der i begge tilfælde ca. to uger fra annonceringen af vinderen til kontrakten blev underskrevet.


DF og de andre forligspartier har fået, hvad de har bedt om. Produktplatformen Coradia Stream er solgt i ret store mængder til både Italien (160 km/t) og Holland (200 km/t) og nu Danmark, dvs. Stream er solgt til tre gange så mange lande som IC4 i sin tid :-D Og når leverancerne til DSB starter i 2024, vil der være mange driftserfaringer fra både Italien og Holland. Med andre ord køber man et produkt i stedet for et projekt. Desuden kommer al vedligeholdet, som ønsket af forligskredsen, til at ligge hos producenten, hvilket i sig selv burde være en kæmpe tilskyndelse til at producere nogle ordentlige tog.

IC4 blev jo også solgt i en stor mængde...

Faktum er at platformen kun er godkendt til 3000 V= og 160 km/t

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Scharfenberg, 4/5 2021, 18:53 (1060 dage siden) @ Rail


IC4 blev jo også solgt i en stor mængde...

Faktum er at platformen kun er godkendt til 3000 V= og 160 km/t

IC4 blev solgt i 82 eksemplarer og IC2 i 23. Stream er solgt i 216 eksemplarer til Italien og 99 togsæt til Holland (hvoraf de 50 er 8-vognssæt). Med de forventede 150 til Danmark er det i alt 465 togsæt. Når de første togsæt leveres til DK, er de allerede i drift i Holland.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Rail, 4/5 2021, 18:59 (1060 dage siden) @ Scharfenberg


IC4 blev jo også solgt i en stor mængde...

Faktum er at platformen kun er godkendt til 3000 V= og 160 km/t


IC4 blev solgt i 82 eksemplarer og IC2 i 23. Stream er solgt i 216 eksemplarer til Italien og 99 togsæt til Holland (hvoraf de 50 er 8-vognssæt). Med de forventede 150 til Danmark er det i alt 465 togsæt. Når de første togsæt leveres til DK, er de allerede i drift i Holland.

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af steenth, 5/5 2021, 10:16 (1059 dage siden) @ Rail

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Scharfenberg, 5/5 2021, 11:03 (1059 dage siden) @ steenth

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.

Til Rail: Jeg synes, at man er gået væk fra at tale om 'hyldevare'. Man køber et produkt i stedet for et projekt. Og husk på at Alstom har 3 ½ år til at 'lege' med toget i Holland, inden de skal levere til Danmark. Man kan sige, at italienerne er prøveklud for hollænderne og hollænderne er prøveklud for os. Det ses tydeligt på Vectron, at man har købt et produkt og ikke et projekt. Sandsyndligheden for, at Stream bliver 'plug and play' er i hvert fald betydeligt større, end det var med IC4.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Rail, 5/5 2021, 13:21 (1059 dage siden) @ Scharfenberg

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.


Til Rail: Jeg synes, at man er gået væk fra at tale om 'hyldevare'. Man køber et produkt i stedet for et projekt. Og husk på at Alstom har 3 ½ år til at 'lege' med toget i Holland, inden de skal levere til Danmark. Man kan sige, at italienerne er prøveklud for hollænderne og hollænderne er prøveklud for os. Det ses tydeligt på Vectron, at man har købt et produkt og ikke et projekt. Sandsyndligheden for, at Stream bliver 'plug and play' er i hvert fald betydeligt større, end det var med IC4.

Man har netop ikke købt et produkt. Men jeg er da enig i at sandsynligheden er større end med IC4.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Niels Bak, 7/5 2021, 23:53 (1057 dage siden) @ Rail

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.


Til Rail: Jeg synes, at man er gået væk fra at tale om 'hyldevare'. Man køber et produkt i stedet for et projekt. Og husk på at Alstom har 3 ½ år til at 'lege' med toget i Holland, inden de skal levere til Danmark. Man kan sige, at italienerne er prøveklud for hollænderne og hollænderne er prøveklud for os. Det ses tydeligt på Vectron, at man har købt et produkt og ikke et projekt. Sandsyndligheden for, at Stream bliver 'plug and play' er i hvert fald betydeligt større, end det var med IC4.


Man har netop ikke købt et produkt. Men jeg er da enig i at sandsynligheden er større end med IC4.

Forskellen er vel, at IC4 var et udviklingsprojekt, hvor AnsaldoBreda skulle skræddersy et tog til DSB mere eller mindre fra scratch. I den sammenligning er ordren til Alstom et stort set færdigudviklet, om end ikke afprøvet produkt i en produktserie, som så bliver tilpasset de enkelte ordregivere.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af krabsen, 5/5 2021, 11:48 (1059 dage siden) @ steenth

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare.

Der er da ellers mange der klager over, at bremserne piber og hyler.

(duk og væk... :-P )

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Rail, 5/5 2021, 13:20 (1059 dage siden) @ steenth

Men idéen med en "hyldevare" er jo ikke at sammenligne ordrebøger, men at gå ud og finde et tog der allerede kører. Hvem siger at de allerede er i drift i Holland til den tid ? Man kan da håbe, men ret beset ved hverken du eller jeg det. Idriftsættelsen er næsten lige blevet udsat og 200 km/t udsat yderligere.

Kan du huske hvordan det var med IC4 og hastighed ? 160, 169 og nu 180...

Det bliver svært at finde materiel hvis det skal være 100 % hylevare. Og Alstom har en ny platform, som sikket er udviklet ud fra de gamle platforme af tog. AlsaldoBerda have ikke noget at bygge videre på. Og der er også lagt mere ansvar over på leverandøren for levere et ordenligt tog. Så DSB har nogle bedre muligheder end de havde med IC4.

Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af OLL, Ballerup, 5/5 2021, 14:30 (1059 dage siden) @ Rail

Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.

Ud fra hvad jeg har forstået så er/var driftkobling netop ikke krav, da man så hvor besværligt det var at få MG'erne til at gøre det.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af andersj, Aalborg, 5/5 2021, 15:08 (1059 dage siden) @ OLL

Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.


Ud fra hvad jeg har forstået så er/var driftkobling netop ikke krav, da man så hvor besværligt det var at få MG'erne til at gøre det.

De skal jo stadig kunne op- og nedformeres undervejs. Materielteknisk er der vel heller ingen forskel på op-/nedformering og driftskobling. Det er alene køreplansteknisk der er forskel, hvor driftskobling giver større risici for forsinkelser da man er afhængig af at alle togdele ankommer rettidigt til stationen/erne hvor der kobles.

--
Mvh Anders

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af OLL, Ballerup, 5/5 2021, 15:36 (1059 dage siden) @ andersj

Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.


Ud fra hvad jeg har forstået så er/var driftkobling netop ikke krav, da man så hvor besværligt det var at få MG'erne til at gøre det.


De skal jo stadig kunne op- og nedformeres undervejs. Materielteknisk er der vel heller ingen forskel på op-/nedformering og driftskobling. Det er alene køreplansteknisk der er forskel, hvor driftskobling giver større risici for forsinkelser da man er afhængig af at alle togdele ankommer rettidigt til stationen/erne hvor der kobles.

Forskellen er at driftkobling foregår imens der er passagerer ombord, på begge stammer, hvorimod op- og nedformering sker enten ved klargøringscentrer, værksteder eller på større stationer, men hvor kun den ene af stammerne kan have passagerer ombord.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Rail, 5/5 2021, 17:02 (1059 dage siden) @ andersj

Naturligvis. Men der trods alt forskel på at vælge en platform der er godkendt til 200 km/t i en række lande, kører under 25 kV samt driftskobler og så en der ikke gør.


Ud fra hvad jeg har forstået så er/var driftkobling netop ikke krav, da man så hvor besværligt det var at få MG'erne til at gøre det.


De skal jo stadig kunne op- og nedformeres undervejs. Materielteknisk er der vel heller ingen forskel på op-/nedformering og driftskobling. Det er alene køreplansteknisk der er forskel, hvor driftskobling giver større risici for forsinkelser da man er afhængig af at alle togdele ankommer rettidigt til stationen/erne hvor der kobles.

Det vigtigste forskel er hvor lang tid det tager.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af esni, Frederikssund, 4/5 2021, 19:03 (1060 dage siden) @ Scharfenberg


IC4 blev jo også solgt i en stor mængde...

Faktum er at platformen kun er godkendt til 3000 V= og 160 km/t


IC4 blev solgt i 82 eksemplarer og IC2 i 23. Stream er solgt i 216 eksemplarer til Italien og 99 togsæt til Holland (hvoraf de 50 er 8-vognssæt). Med de forventede 150 til Danmark er det i alt 465 togsæt. Når de første togsæt leveres til DK, er de allerede i drift i Holland.

Er de Hollandske sæt ikke DC + 25 kV 50 Hz?

--
Eskild

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 4/5 2021, 20:49 (1060 dage siden) @ esni

Er de Hollandske sæt ikke DC + 25 kV 50 Hz?

Jo, det er rigtigt (1,5 kV DC og 25 kV 50 Hz AC).

Mvh Jørgen

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af andersj, Aalborg, 4/5 2021, 21:31 (1060 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Er de Hollandske sæt ikke DC + 25 kV 50 Hz?


Jo, det er rigtigt (1,5 kV DC og 25 kV 50 Hz AC).

Mvh Jørgen

Desuden er der bestilt 20 sæt med 3 kV DC også til kørsel mellem Bruxelles og Amsterdam. De får betegnelsen ICNGB. To togsæt blev allerede bestilt sammen med den oprindelige ordre, så man kunne komme igang med udvikling og test. De resterende 18 blev bestilt fra rammeaftalen i 2019 med levering i 2025.

--
Mvh Anders

Avatar

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2021, 20:55 (1053 dage siden) @ andersj

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er

Så kom svaret fra ministeren (eller rettere sagt svaret fra DSB):

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/482/svar/1781087/2392091.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af andersj, Aalborg, 11/5 2021, 21:53 (1053 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er


Så kom svaret fra ministeren (eller rettere sagt svaret fra DSB):

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/482/svar/1781087/2392091.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tak for linket. Så mangler vi bare et se om tildelingen bliver indklaget. Jeg har fået at vide at stand-still perioden indtil videre er blevet forlænget af to omgange da øvrige bydere har krævet materiale udleveret.

--
Mvh Anders

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Scharfenberg, 12/5 2021, 10:21 (1052 dage siden) @ andersj

Folketingsmedlem René Christensen fra Dansk Folkeparti har sat spørgsmålstegn ved hvor velafprøvet en platform Coradia Stream nu også er


Så kom svaret fra ministeren (eller rettere sagt svaret fra DSB):

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/482/svar/1781087/2392091.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Tak for linket. Så mangler vi bare et se om tildelingen bliver indklaget. Jeg har fået at vide at stand-still perioden indtil videre er blevet forlænget af to omgange da øvrige bydere har krævet materiale udleveret.

Tildelingen er blevet indklaget af Stadler.

Om 30 dage ved vi, om klagen skal have opsættende virkning.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Jens Hansen, 12/5 2021, 11:33 (1052 dage siden) @ Scharfenberg

Kan vi havne i den situation at DSB udbud af Fremtidens Tog annulleres og skal starte forfra?

JH

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/5 2021, 11:41 (1052 dage siden) @ Jens Hansen

Kan vi havne i den situation at DSB udbud af Fremtidens Tog annulleres og skal starte forfra?

Næppe. Iflg pressemeddelelsen går klagen på, at Alstom har leveret et ikke konditionsdygtigt tilbud. Klagen går ikke på processen eller udbuddet.
Så enten skal Alstom diskvalificeres, så Stadler vinder, eller også skal DSBs tildeling af kontrakten til Alstom stå ved magt.

/L

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af krabsen, 12/5 2021, 13:07 (1052 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Kan vi havne i den situation at DSB udbud af Fremtidens Tog annulleres og skal starte forfra?

Næppe. Iflg pressemeddelelsen går klagen på, at Alstom har leveret et ikke konditionsdygtigt tilbud. Klagen går ikke på processen eller udbuddet.
Så enten skal Alstom diskvalificeres, så Stadler vinder, eller også skal DSBs tildeling af kontrakten til Alstom stå ved magt.

Vel med mindre Alstom kunne have fremført en tilsvarende klage over Stadlers tilbud?

Kan domstolen ende med at skulle afgøre, hvilken af de to klager der er alvorligst? Og dermed reelt foretage valget mellem de indkomne tilbud (i stedet for DSB)?

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Jens Hansen, 12/5 2021, 13:17 (1052 dage siden) @ krabsen

Men nu har Alstom ikke klaget over Stadlers tilbud!

JH

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af Peter Christensen, 12/5 2021, 15:06 (1052 dage siden) @ Jens Hansen

Men nu har Alstom ikke klaget over Stadlers tilbud!

Hvor skulle Alstom dog også det?????

Men ellers kan der logisk set jo ske lidt af hvert så som:
- klagen får opsættende virkning. Så kan der gå lang tid inden DSB får skrevet en kontrakt.
- afgørelsen kan blive at udbuddet skal gå om. Dét vil være en større bet for DSB.....
- efter grunding og langvarig overvejlse afvises klagen.
- der bliver næppe tale om at domstolen vælger det ene tilbud frem for det andet.

Mig bekendt er klager - begrundede eller ej - en del af gamet i Europa. Så også på dette område ser vi harmoniseringens glæder.

DF har opdaget at Alstom Stream ikke er velafprøvet

af esni, Frederikssund, 12/5 2021, 15:26 (1052 dage siden) @ Jens Hansen

Men nu har Alstom ikke klaget over Stadlers tilbud!

JH

Hvis jeg har forstået tingene rigtigt, så er fungerer det sådan at konkurrenterne først kan se vinderbuddets indhold, når det er offentliggjort hvem der vandt og så kun indirekte gennem beskrivelsen af det der ønskes skrevet kontakt om.

Så kan vi begynde de ørkesløse spekulationer om hvilke konditioner der ikke er opfyldt, og som klageren mener at han kunne have opfyldt.
Eller om der er påtænkt kontrakt om noget andet en der blev indhentet tilbud på, eller .....

--
Eskild

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak