Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

IC4 i Tripoli (Generelt)

af Stennicke, Aarhus, 8/5 2021, 13:16 (1081 dage siden)

Hej folks

Jeg kan forstå at det IC4-sæt (MG5609) som endte i Tripoli som gave til Gaddafi, har været leveret til DSB.
Hvordan ender det så i Libyen? Jeg troede nemlig sætter kom direkte fra fabrikken i Italien, i siden tid.

IC4 i Tripoli

af Danskjävlar, 8/5 2021, 14:03 (1081 dage siden) @ Stennicke

Hejsa.

Nu er jeg ikke ekspert på lige præcis denne affære men så vidt jeg ved blev sættet leveret til DSB men blev sendt tilbage til Ansaldo Breda for ombygning. Så vidt jeg ved under dette besøg tilbage til fabrikken at den live blev smuglet ud til Libyen af den Italienske regering.

IC4 i Tripoli

af Peter Linaa, 8/5 2021, 14:18 (1081 dage siden) @ Stennicke
redigeret af Peter Linaa, 8/5 2021, 14:51

Hej folks

Jeg kan forstå at det IC4-sæt (MG5609) som endte i Tripoli som gave til Gaddafi, har været leveret til DSB.
Hvordan ender det så i Libyen? Jeg troede nemlig sætter kom direkte fra fabrikken i Italien, i siden tid.

Blev behandlet her i 2013:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=69416
Prøv også at læse de indlagte links i nogle af svarene.
Du/I kunne jo også prøve at skrive "IC4 i Libyen" i søgefunktionen.

M v h
Peter L

IC4 i Tripoli

af Banemanden, 8/5 2021, 16:11 (1081 dage siden) @ Peter Linaa
redigeret af Banemanden, 8/5 2021, 16:33

Hej folks

Jeg kan forstå at det IC4-sæt (MG5609) som endte i Tripoli som gave til Gaddafi, har været leveret til DSB.
Hvordan ender det så i Libyen? Jeg troede nemlig sætter kom direkte fra fabrikken i Italien, i siden tid.


Blev behandlet her i 2013:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=69416
Prøv også at læse de indlagte links i nogle af svarene.
Du/I kunne jo også prøve at skrive "IC4 i Libyen" i søgefunktionen.

M v h
Peter L

Der er for nyligt lavet en engelskskrevet blogartikel om emnet også :)

Den kan man læse her
Redigeret/tilføjet:
Og lidt søgning på nettet gav mig denne youtube video der også viser et lidt hærget tog


Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
DSB MY1153

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak