Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aflyste tog (Generelt)

af Petteri, 8/5 2021, 19:55 (1082 dage siden)

Hej,

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?
Jeg går ikke udfra, at der ligger sådanne informationer frit tilgængeligt.

Aflyste tog

af thomastog, 8/5 2021, 21:33 (1082 dage siden) @ Petteri

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?

Kan ikke hjælpe.

Men af nysgerrighed... Hvad skal du bruge oplysningen til ?

Aflyste tog

af Petteri, 8/5 2021, 22:13 (1082 dage siden) @ thomastog

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?


Kan ikke hjælpe.

Men af nysgerrighed... Hvad skal du bruge oplysningen til ?

Statistik ;-)
Ej..
Jeg oplever aflyste tog mindst 3 gange om ugen, og vi får aldrig nogen begrundelse. Normalt er det mig egentlig ligegyldigt, men i dag kunne jeg godt bruge informationen. Især fordi der ikke blev tilbudt et brugbart alternativ.

Aflyste tog

af Frank Poulsen, 8/5 2021, 22:17 (1082 dage siden) @ Petteri

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?


Kan ikke hjælpe.

Men af nysgerrighed... Hvad skal du bruge oplysningen til ?


Statistik ;-)
Ej..
Jeg oplever aflyste tog mindst 3 gange om ugen, og vi får aldrig nogen begrundelse. Normalt er det mig egentlig ligegyldigt, men i dag kunne jeg godt bruge informationen. Især fordi der ikke blev tilbudt et brugbart alternativ.

Hvilket tog? hvorfra og tid?

Aflyste tog

af Petteri, 8/5 2021, 23:17 (1082 dage siden) @ Frank Poulsen

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.

Aflyste tog

af thomastog, 9/5 2021, 13:08 (1082 dage siden) @ Petteri

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.

Det er ærgerligt, at du blev forsinket. Drønirriterende, når man står i situationen.

Du kan vel få erstatningsbillet, eller økonomisk refusion for en del af din billet, hvis du søger rejsetidgaranti. Afhængigt af hvor meget du blev forsinket.

Forstår stadig ikke, hvilken forskel det ville gøre, hvis du kendte årsagen til aflysningen ?

Aflyste tog

af Jensen123, 9/5 2021, 13:31 (1082 dage siden) @ thomastog

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.


Det er ærgerligt, at du blev forsinket. Drønirriterende, når man står i situationen.

Du kan vel få erstatningsbillet, eller økonomisk refusion for en del af din billet, hvis du søger rejsetidgaranti. Afhængigt af hvor meget du blev forsinket.

Forstår stadig ikke, hvilken forskel det ville gøre, hvis du kendte årsagen til aflysningen ?

Det er vel meget naturligt at man som kunde ønsker et klart svar på hvorfor den vare man har købt ikke lever op til det lovede, hvad enten det er sur mælk eller et aflyst tog. Det er jo den enste måde hvorpå man kan vurdere hvorvidt, man fortsat ønsker at være kunde eller vælge en anden leverandør.

At man i offentlig transport selskaber har fået en vane at fylde kunderne med en blanding af varm luft og ren mundlort ændrer jo ikke ved kundens behov for faktuel information.

Aflyste tog

af frederikhk, 9/5 2021, 13:45 (1082 dage siden) @ Jensen123

Helt enig. Jeg ville da også rigtig gerne vide hvorfor hvis mit tog blev aflyst osv.

Aflyste tog

af thomastog, 9/5 2021, 13:50 (1082 dage siden) @ Jensen123

(dette bliver mit sidste bidrag i denne tråd)

Jeg forsøgte blot at forstå, hvad viden om *årsagen* til forsinkelsen/aflysningen kunne bruges til, som passager.

Forstår stadig ikke, hvilken forskel det ville gøre, hvis du kendte årsagen til aflysningen ?


Det er vel meget naturligt at man som kunde ønsker et klart svar på hvorfor den vare man har købt ikke lever op til det lovede, hvad enten det er sur mælk eller et aflyst tog.

Så hvis du kommer hjem med sur mælk, vil du gå ned til købmanden og insistere på en forklaring på, hvorfor mælken er blevet sur ?

Det er jo den enste måde hvorpå man kan vurdere hvorvidt, man fortsat ønsker at være kunde eller vælge en anden leverandør.

Jeg skal transportere mig fra A til B, hvor ofte det fejler, er det der afgør om jeg er tilfreds eller vil vælge et alternativ.

Kendskab til årsagen vil ikke ændre på den beslutning.

Tilsvarende er antallet af gange jeg oplever en sur mælk hos købmanden, samt hans måde at rette/håndtere fejlen, det der afgør om jeg ser mig om efter en anden købmand. Årsagen til at mælken er blevet sur, er uvæsentlig i den sammenhæng.

At man i offentlig transport selskaber har fået en vane at fylde kunderne med en blanding af varm luft og ren mundlort ændrer jo ikke ved kundens behov for faktuel information.

Så hvis dit tog forsinkes og det skyldes at SMUTO i sporskifte 113a er i stykker, og samtlige tog skal ind- eller ud-rangeres og opskære sporskiftet, og køre på sigt frem til næste signal (tænkt eksempel)... Vil du kunne bruge den information til noget ? Eller er det fint nok med “fejl på sporskifte” eller “signalproblemer”, som årsag; eller blot “toget er forsinket, på grund af en teknisk fejl”.

Aflyste tog

af frederikhk, 9/5 2021, 14:21 (1082 dage siden) @ thomastog

Af nysgerrighed tænker jeg, og når man samtidig betaler for det, synes jeg man har ret til at vide hvorfor. Måske ikke så jernbanefagligt. Det virker helt naturligt for mig at ville vide hvorfor ens tog er aflyst, det kan jeg ikke se hvad der skulle være overraskende ved?

Aflyste tog

af thomastog, 9/5 2021, 14:38 (1082 dage siden) @ frederikhk

Af nysgerrighed tænker jeg, og når man samtidig betaler for det, synes jeg man har ret til at vide hvorfor. Måske ikke så jernbanefagligt. Det virker helt naturligt for mig at ville vide hvorfor ens tog er aflyst, det kan jeg ikke se hvad der skulle være overraskende ved?

Netop derfor orker jeg ikke at skrive flere indlæg i denne tråd. Det du skriver har jeg taget stilling til, i det indlæg du besvarer. Til gengæld tager du slet ikke stilling til det jeg skrev. Dialogen er en monolog... ingen frugter at høste for nogen parter.

Aflyste tog

af Peter Linaa, 9/5 2021, 14:22 (1082 dage siden) @ Petteri

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.

Jeg har lige siddet og kigget lidt på din ”klage” over ICL8363.
ICL8363 har afgang fra Cph Lufthavn kl. 16:26 og ankomst på Kh kl. 16:40.
RE19277 har afgang fra Cph Lufthavn kl. 16:38 og ankomst på Kh kl. 16:50.
Mindste skiftetid på Kh: 6 minutter.
ICL63 har afgang fra Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland.
Hvad er ”problemet” med at ankomme til Kh med RE19277 kl. 16:50 og så nå ICL63 afgang Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland?`Der er lige nøjagtig den skiftetid, som det kræver for at nå fra RE19277 til ICL63. Så hvor du får de 20 minutters forsinkelse på ICL63 fra, må stå for din egen regning – altså INGEN kompensation.

M v h
Peter L

Aflyste tog

af Volkswagen, 9/5 2021, 19:15 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.


Jeg har lige siddet og kigget lidt på din ”klage” over ICL8363.
ICL8363 har afgang fra Cph Lufthavn kl. 16:26 og ankomst på Kh kl. 16:40.
RE19277 har afgang fra Cph Lufthavn kl. 16:38 og ankomst på Kh kl. 16:50.
Mindste skiftetid på Kh: 6 minutter.
ICL63 har afgang fra Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland.
Hvad er ”problemet” med at ankomme til Kh med RE19277 kl. 16:50 og så nå ICL63 afgang Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland?`Der er lige nøjagtig den skiftetid, som det kræver for at nå fra RE19277 til ICL63. Så hvor du får de 20 minutters forsinkelse på ICL63 fra, må stå for din egen regning – altså INGEN kompensation.

M v h
Peter L

Kun en uerfaren togrejsende vælger en skiftetid på 6min på Københavns Hovedbanegård mellem et tog fra Sverige og et vigtigt tog...

Mvh.
VW

Aflyste tog

af Pip Hans, 9/5 2021, 19:55 (1081 dage siden) @ Volkswagen

Hvordan skal en ganske almindelig passager, en såkaldt kunde – kald så bare ham/hende ”en uerfaren togrejsende” – kunne vide, hvad der er ”et tog fra Sverige” og et ”vigtigt tog?”

Eller hvordan skal denne passager kende til mindste skiftetid og ventetider (eller havde det nu hedder)?

Søger en ganske almindelig passager, en såkaldt kunde efter en forbindelse på www.dsb.dk eller på www.rejseplanen.dk er resultatet det samme: (dagen igennem)

Københavns Lufthavn afg minut 38
København H ank minut 50
(skift)
København H afg minut 56 med lyntog

Uden anmærkninger eller fodnoter af nogen art, bortset fra det om mundbind.

”Den uerfarne togrejsende” søger vel netop oplysninger om togforbindelser på www.dsb.dk eller på www.rejseplanen.dk i tillid til at få den korrekte vejledning.

Hvad skulle ”Den uerfarne togrejsende” ellers gøre?

Aflyste tog

af Volkswagen, 9/5 2021, 20:31 (1081 dage siden) @ Pip Hans

Hvordan skal en ganske almindelig passager, en såkaldt kunde – kald så bare ham/hende ”en uerfaren togrejsende” – kunne vide, hvad der er ”et tog fra Sverige” og et ”vigtigt tog?”

Eller hvordan skal denne passager kende til mindste skiftetid og ventetider (eller havde det nu hedder)?

Søger en ganske almindelig passager, en såkaldt kunde efter en forbindelse på www.dsb.dk eller på www.rejseplanen.dk er resultatet det samme: (dagen igennem)

Københavns Lufthavn afg minut 38
København H ank minut 50
(skift)
København H afg minut 56 med lyntog

Uden anmærkninger eller fodnoter af nogen art, bortset fra det om mundbind.

”Den uerfarne togrejsende” søger vel netop oplysninger om togforbindelser på www.dsb.dk eller på www.rejseplanen.dk i tillid til at få den korrekte vejledning.

Hvad skulle ”Den uerfarne togrejsende” ellers gøre?

Vi er slet ikke uenige... Og jeg begriber ikke, at DSBs systemer nøjes med en så latterlig lav skiftetid på København H mellem Øresundstog og øvrige tog.
Det er jo ikke uden grund, at der har været så meget fokus på tog fra netop Sverige...

Svaret på dit sidste spørgsmål må være: Blive mere erfaren:-)

God søndag
VW

Aflyste tog

af re20000, 9/5 2021, 20:32 (1081 dage siden) @ Pip Hans

Hvor er det bare sørgeligt at en almindelig forespørgsel fra en læser ikke bare giver anledning til at de der evt kender svaret kan svare kvalificeret uden at spørgeren og evt andre interesserede absolut skal krydsforhøres og mistænkeliggøres inden at et konkret, kvalificeret svar kan fremkomme. Når man nu kan opleve andre situationer hvor spørgsmål af mere eller mindre hypotetisk art straks beredvilligt udsættes for byger af velvillige, lommefilosofiske og gætværksprægede ønskedrømme om tog og baner de særeste steder. Jeg kan godt forstå at stilfærdige og yngre mennesker ikke gider være togtosser, stemningen herinde minder efterhånden mest om et sognerådsmøde i en gammel Morten Korch- film. Så kan I selv blive enige om, hvem der skal spille Arthur Jensen og hvem, der er Phiselbach...
Jeg har meget svært ved at være i mine sko efter at have læst denne tråd.

Nold

Aflyste tog

af RasmusD, 9/5 2021, 21:36 (1081 dage siden) @ Volkswagen

Kun en uerfaren togrejsende vælger en skiftetid på 6min på Københavns Hovedbanegård mellem et tog fra Sverige og et vigtigt tog...

Inden vi nu skyder den oprindelige spørger noget i skoene, skal vi så ikke lige huske:

  • at han havde planlagt at taget et direkte tog mellem Københavns Lufthavn og Struer
  • at det planlagte pludselig blev ændret til ikke at optage passagerer på CPH
  • at denne ændring blev meldt ud, netop som regionaltoget fra Sverige lukkede dørene

Ergo er han blevet svigtet både af DSB’s forsinkelse og disponering samt BaneDanmarks trafikinformation, og det er ganske enkelt for dårligt. Man kan ikke hælde ansvaret over på ham.

Aflyste tog

af Volkswagen, 9/5 2021, 21:57 (1081 dage siden) @ RasmusD

Kun en uerfaren togrejsende vælger en skiftetid på 6min på Københavns Hovedbanegård mellem et tog fra Sverige og et vigtigt tog...


Inden vi nu skyder den oprindelige spørger noget i skoene, skal vi så ikke lige huske:

  • at han havde planlagt at taget et direkte tog mellem Københavns Lufthavn og Struer
  • at det planlagte pludselig blev ændret til ikke at optage passagerer på CPH
  • at denne ændring blev meldt ud, netop som regionaltoget fra Sverige lukkede dørene

Ergo er han blevet svigtet både af DSB’s forsinkelse og disponering samt BaneDanmarks trafikinformation, og det er ganske enkelt for dårligt. Man kan ikke hælde ansvaret over på ham.

Indrømmet... Min kommentar kan misforstås.

Den var skrevet alene fordi Peter L plæderede for den så rigelige skiftetid på Kbh og altså ikke som et forsøg på at skyde spørgeren noget i skoene.

Er sådan set helt enig i dine bragtninger. Spørgeren er blevet svigtet fra enden til anden.

Mvh.
VW

Aflyste tog

af mikedk2100, 9/5 2021, 19:40 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Mindste skiftetid på Kh: 6 minutter.
ICL63 har afgang fra Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland.
Hvad er ”problemet” med at ankomme til Kh med RE19277 kl. 16:50 og så nå ICL63 afgang Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland?`Der er lige nøjagtig den skiftetid, som det kræver for at nå fra RE19277 til ICL63.

6 minutter er ikke lang tid til at skifte på København H. Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med så kort tid.

Du skal huske på, at langt de fleste tog holder for rødt et stykke tid udenfor København H, før de overhovedet får lov at køre ind til perron. Der kan hurtigt smutte et minut eller to fra de 6 minutters skiftetid. Som reelt er 5 minutter, som jeg forklarer længere nede.

Så skal man også finde ud af, fra hvilken perron toget afgår. Man kan ikke være sikker på, at en eventuel app er opdateret med seneste ændring - slet ikke ved delaflysninger eller den mindste uregelmæssighed - så det er nødvendigt at finde en skærm eller høre eventuelle højtalerudkald. Først derefter kan man gå til den rette perron. Har man bagage med fra lufthavnen skal man måske med 2 elevatorer.

Og endelig skal man jo være i toget mod Fyn/Jylland 1 minut før afgang, for dørene lukkes - igen, har du bagage med, så kan du ikke nødvendigvis løbe til døren, hvor togføreren står.

Reelt har du kun 5 minutter til at skifte. Det er alt for lidt.

Aflyste tog

af Peter Linaa, 9/5 2021, 20:16 (1081 dage siden) @ mikedk2100

Mindste skiftetid på Kh: 6 minutter.
ICL63 har afgang fra Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland.
Hvad er ”problemet” med at ankomme til Kh med RE19277 kl. 16:50 og så nå ICL63 afgang Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland?`Der er lige nøjagtig den skiftetid, som det kræver for at nå fra RE19277 til ICL63.


6 minutter er ikke lang tid til at skifte på København H. Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med så kort tid.

Du skal huske på, at langt de fleste tog holder for rødt et stykke tid udenfor København H, før de overhovedet får lov at køre ind til perron. Der kan hurtigt smutte et minut eller to fra de 6 minutters skiftetid. Som reelt er 5 minutter, som jeg forklarer længere nede.

Så skal man også finde ud af, fra hvilken perron toget afgår. Man kan ikke være sikker på, at en eventuel app er opdateret med seneste ændring - slet ikke ved delaflysninger eller den mindste uregelmæssighed - så det er nødvendigt at finde en skærm eller høre eventuelle højtalerudkald. Først derefter kan man gå til den rette perron. Har man bagage med fra lufthavnen skal man måske med 2 elevatorer.

Og endelig skal man jo være i toget mod Fyn/Jylland 1 minut før afgang, for dørene lukkes - igen, har du bagage med, så kan du ikke nødvendigvis løbe til døren, hvor togføreren står.

Reelt har du kun 5 minutter til at skifte. Det er alt for lidt.

Til orientering, så har jeg brugt de skiftetider der står på side 7 i Tog i Danmark:
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k21/togidk-k21.pdf
Er du ikke tilfreds med skiftetiderne, synes jeg, du skulle tage at rette henvendelse til DSB.
De øvrige tider har jeg fundet på Rejseplanen, og de er efter rettidig toggang.

M v h
Peter L

Aflyste tog

af mikedk2100, 9/5 2021, 20:28 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Mindste skiftetid på Kh: 6 minutter.
ICL63 har afgang fra Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland.
Hvad er ”problemet” med at ankomme til Kh med RE19277 kl. 16:50 og så nå ICL63 afgang Kh kl. 16:56 mod Fyn og Jylland?`Der er lige nøjagtig den skiftetid, som det kræver for at nå fra RE19277 til ICL63.


6 minutter er ikke lang tid til at skifte på København H. Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med så kort tid.

Du skal huske på, at langt de fleste tog holder for rødt et stykke tid udenfor København H, før de overhovedet får lov at køre ind til perron. Der kan hurtigt smutte et minut eller to fra de 6 minutters skiftetid. Som reelt er 5 minutter, som jeg forklarer længere nede.

Så skal man også finde ud af, fra hvilken perron toget afgår. Man kan ikke være sikker på, at en eventuel app er opdateret med seneste ændring - slet ikke ved delaflysninger eller den mindste uregelmæssighed - så det er nødvendigt at finde en skærm eller høre eventuelle højtalerudkald. Først derefter kan man gå til den rette perron. Har man bagage med fra lufthavnen skal man måske med 2 elevatorer.

Og endelig skal man jo være i toget mod Fyn/Jylland 1 minut før afgang, for dørene lukkes - igen, har du bagage med, så kan du ikke nødvendigvis løbe til døren, hvor togføreren står.

Reelt har du kun 5 minutter til at skifte. Det er alt for lidt.


Til orientering, så har jeg brugt de skiftetider der står på side 7 i Tog i Danmark:
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k21/togidk-k21.pdf
Er du ikke tilfreds med skiftetiderne, synes jeg, du skulle tage at rette henvendelse til DSB.
De øvrige tider har jeg fundet på Rejseplanen, og de er efter rettidig toggang.

M v h
Peter L

Jeg svarede dig blot på dit spørgsmål “hvad er problemet” ;-)

At DSBs excelark ikke tager højde for virkeligheden, kan jeg alligevel ikke gøre noget ved.

Aflyste tog

af 1993matias ⌂, KH, 9/5 2021, 20:26 (1081 dage siden) @ mikedk2100

6 minutter er ikke lang tid til at skifte på København H. Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med så kort tid.

Det er nok, såfremt alle tog er rettidige. Og det antager vi, når vi laver skiftetider.

Du skal huske på, at langt de fleste tog holder for rødt et stykke tid udenfor København H, før de overhovedet får lov at køre ind til perron. Der kan hurtigt smutte et minut eller to fra de 6 minutters skiftetid. Som reelt er 5 minutter, som jeg forklarer længere nede.

Fem minutter = forsinket ankomst = mindste skiftetid ikke opnået = rejsetidsgaranti.

Så skal man også finde ud af, fra hvilken perron toget afgår. Man kan ikke være sikker på, at en eventuel app er opdateret med seneste ændring - slet ikke ved delaflysninger eller den mindste uregelmæssighed - så det er nødvendigt at finde en skærm eller høre eventuelle højtalerudkald. Først derefter kan man gå til den rette perron.

Skærmene på stationen opdateres fra samme system som Rejseplanen. De er lige hurtige til at opdatere. De automatiske højttalerudkald plejer at være lidt længere om det. Du skal ikke regne med manuelle højttalerudkald, de findes næsten ikke mere. Så nu ikke så pessimistisk :-)

Og endelig skal man jo være i toget mod Fyn/Jylland 1 minut før afgang, for døren lukkes - igen, har du bagage med, så kan du ikke nødvendigvis løbe til døren, hvor togføreren står.

Reelt har du kun 5 minutter til at skifte. Det er alt for lidt.

Mon ikke det allerede er indregnet i den mindste skiftetid?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Aflyste tog

af Scharfenberg, 10/5 2021, 11:22 (1081 dage siden) @ mikedk2100


6 minutter er ikke lang tid til at skifte på København H. Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med så kort tid.

6 minutter lyder rimeligt, synes jeg. Det er nok derfor, excelarket også siger 6 minutter ;-)

Efter at der i forbindelse med forbindelsestunnellen til metroen er etableret ret hurtige elevatorer, som er placeret nogenlunde midt på perronerne på Kbh. H, kan man faktisk skifte tog ret hurtigt på Kbh. H. Der er ovenikøbet elektroniske ankomst- og afgangstavler nede i gangtunnellen ved alle elevatorer. Så 6 minutter er absolut rimeligt. Og ikke kun i teorien :-)

Aflyste tog

af Peter Christensen, 10/5 2021, 11:43 (1081 dage siden) @ Scharfenberg

6 minutter lyder rimeligt, synes jeg. Det er nok derfor, excelarket også siger 6 minutter ;-)

Efter at der i forbindelse med forbindelsestunnellen til metroen er etableret ret hurtige elevatorer, som er placeret nogenlunde midt på perronerne på Kbh. H, kan man faktisk skifte tog ret hurtigt på Kbh. H. Der er ovenikøbet elektroniske ankomst- og afgangstavler nede i gangtunnellen ved alle elevatorer. Så 6 minutter er absolut rimeligt. Og ikke kun i teorien :-)

Tja, det kommer vel an på:
- hvor godt er man gående?
- han man meget baggage med?
- hvor kendt er man på Kh?

6 min. er ganske fint hvis du er let til bens og blot har en rygsæk.
Selv uden at være gangbesværet, så vil det ikke være specielt morsomt med 2 kufferter @ 15 kg.

Aflyste tog

af Scharfenberg, 10/5 2021, 11:47 (1081 dage siden) @ Peter Christensen

6 minutter lyder rimeligt, synes jeg. Det er nok derfor, excelarket også siger 6 minutter ;-)

Efter at der i forbindelse med forbindelsestunnellen til metroen er etableret ret hurtige elevatorer, som er placeret nogenlunde midt på perronerne på Kbh. H, kan man faktisk skifte tog ret hurtigt på Kbh. H. Der er ovenikøbet elektroniske ankomst- og afgangstavler nede i gangtunnellen ved alle elevatorer. Så 6 minutter er absolut rimeligt. Og ikke kun i teorien :-)

Tja, det kommer vel an på:
- hvor godt er man gående?
- han man meget baggage med?
- hvor kendt er man på Kh?

6 min. er ganske fint hvis du er let til bens og blot har en rygsæk.
Selv uden at være gangbesværet, så vil det ikke være specielt morsomt med 2 kufferter @ 15 kg.

Hvis man ikke kan finde elevatoren midt på perronen, vil det selvsagt forlængde skiftetiden. Især hvis man vælger den gamle elevator for enden af perronen inde under ankomsthallen. Men jeg synes nu, at de nye elevatorer er placeret ret synligt nogenlunde midt på perronen. Hvis man er dårligt gående og/eller har meget bagage med, må det være en fordel, at der er hurtige elevatorer midt på perronen og til og fra alle perroner.

Aflyste tog

af Peter Christensen, 10/5 2021, 12:34 (1081 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis man ikke kan finde elevatoren midt på perronen, vil det selvsagt forlængde skiftetiden. Især hvis man vælger den gamle elevator for enden af perronen inde under ankomsthallen. Men jeg synes nu, at de nye elevatorer er placeret ret synligt nogenlunde midt på perronen. Hvis man er dårligt gående og/eller har meget bagage med, må det være en fordel, at der er hurtige elevatorer midt på perronen og til og fra alle perroner.

Det kræver så, at man ved at der er elevatorer midt på perronen og at der gives information om hvor man skal placere sig i toget for at være rimeligt tæt på denne elevatoren.
Det kræver også, at der ikke er for meget kø ved elevatoren (det kunne tænkes at flere personer skulle med det samme tog og derfor fik samme idé).

Aflyste tog

af Scharfenberg, 10/5 2021, 13:00 (1081 dage siden) @ Peter Christensen

Hvis man ikke kan finde elevatoren midt på perronen, vil det selvsagt forlængde skiftetiden. Især hvis man vælger den gamle elevator for enden af perronen inde under ankomsthallen. Men jeg synes nu, at de nye elevatorer er placeret ret synligt nogenlunde midt på perronen. Hvis man er dårligt gående og/eller har meget bagage med, må det være en fordel, at der er hurtige elevatorer midt på perronen og til og fra alle perroner.

Det kræver så, at man ved at der er elevatorer midt på perronen og at der gives information om hvor man skal placere sig i toget for at være rimeligt tæt på denne elevatoren.
Det kræver også, at der ikke er for meget kø ved elevatoren (det kunne tænkes at flere personer skulle med det samme tog og derfor fik samme idé).

Lige præcis. Det er derfor, der er sat 6 minutter af. De fleste vil sikkert kunne nå det på 3-5 minutter ;-)

Aflyste tog

af Svend, 10/5 2021, 13:24 (1081 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis man ikke kan finde elevatoren midt på perronen, vil det selvsagt forlængde skiftetiden. Især hvis man vælger den gamle elevator for enden af perronen inde under ankomsthallen. Men jeg synes nu, at de nye elevatorer er placeret ret synligt nogenlunde midt på perronen. Hvis man er dårligt gående og/eller har meget bagage med, må det være en fordel, at der er hurtige elevatorer midt på perronen og til og fra alle perroner.

Det kræver så, at man ved at der er elevatorer midt på perronen og at der gives information om hvor man skal placere sig i toget for at være rimeligt tæt på denne elevatoren.
Det kræver også, at der ikke er for meget kø ved elevatoren (det kunne tænkes at flere personer skulle med det samme tog og derfor fik samme idé).


Lige præcis. Det er derfor, der er sat 6 minutter af. De fleste vil sikkert kunne nå det på 3-5 minutter ;-)

Så er det da også kun lige til øllet, hvis dørene lukkes 1 minut før afgang

--
Svend

Aflyste tog

af RasmusD, 9/5 2021, 21:50 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Altså. Har du læst mandens anke? Vi tager den lige igen:

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren.

Det er ret ligegyldigt, om der teoretisk er tid til at skifte mellem RE19277 og L63 på København H, når passagererne i Københavns Lufthavn først får at vide, at de skal med RE19277, i det øjeblik RE19277 lukker dørene.

Aflyste tog

af Petteri, 9/5 2021, 22:10 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Jeg er slet ikke uenig.


Toget var FORSINKET 13 minutter - altså indtil 16.39. Klokken 16.38 kaldes der ud at toget er AFLYST og vi skal benytte toget i spor 2 (toget med afgang 16.38). Som du formentlig ved, så lukker DSB sidste dør 15 sekunder før afgangstid.
Da udmeldingen kommer 16.38, er afgangsproceduren sat i gang, og togfører er allerede gået ind og er ved at lukke sidste dør.
Næste tog var 16.58, med ankomst 17.10.

Jeg er pendler på strækningen København H - Københavns Lufthavn, og alene i maj er mit tog (altså den jeg har pladsbillet til) blevet aflyst eller forsinket. Af en eller anden mærkelig grund, er det kun delaflysninger mellem de to stationer, for togene kører mellem Helsingør og København H, samt Københavns Lufthavn og Sverige.

I øjeblikket er der 20 minutters drift på strækningen, på grund af sporarbejde. Jeg accepterer denne præmis - men når toget aflyses 5 minutter før afgang eller - som i dette tilfælde 13 minutter senere - så er det altså dårligt arbejde. Jeg kan ikke bare lige skifte til metro og komme frem til den tid, jeg forventer

Jeg betaler for transport fra A til B, og forventer en forklaring når selskabet jeg betaler til, ikke formår dette. Jeg kan blive spist af med 20 kroner i pendlergaranti, men det overvejer langt fra de daglige problemer man står med.

Aflyste tog

af Volkswagen, 9/5 2021, 18:10 (1081 dage siden) @ Petteri

ICL8363 blev først meldt klar fra klargøringscenter kl. 16.36 (toilettømning, diesel mv.) og derfor sendt tom til København H udenom Cph.

Det er standardprocedure, at tog, som ikke kommer fra klargøringscenter i nogenlunde ordentlig tid, sendes tomme til København H udenom Cph.
Passagererne henvises så til førstkommende regional-/øresundstog mod København H, for togskifte der.

Mvh.
VW

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.

Aflyste tog

af Peter Linaa, 9/5 2021, 20:29 (1081 dage siden) @ Volkswagen

ICL8363 blev først meldt klar fra klargøringscenter kl. 16.36 (toilettømning, diesel mv.) og derfor sendt tom til København H udenom Cph.

Det er standardprocedure, at tog, som ikke kommer fra klargøringscenter i nogenlunde ordentlig tid, sendes tomme til København H udenom Cph.
Passagererne henvises så til førstkommende regional-/øresundstog mod København H, for togskifte der.

Mvh.
VW

ICL8363 klokken 16.26 fra Københavns Lufthavn til Struer (/Aalborg).

Det blev delaflyst fra Københavns Lufthavn til København H, men informationen om, at toget var aflyst, og vi skulle tage toget der holdt i spor 2, kom først i det sekund togfører lukkede døren. Desværre kunne lyntoget ikke vente på næste afgang, da den ville medføre en forsinkelse på 20 minutter.

Det var dagens sidste direkte tog til Herning og den vej op.

Alle der ved noget, må naturligvis byde ind, men jeg havde bare en følelse af, at kun DSB og BDK medarbejdere ville få adgang til den slags information.

Og med ovenstående melding kan det konstateres, at ICL8363 IKKE har være aflyst Cph-Kh lørdag den 08. maj 2021, men er derimod blevet kørt som materieltog til Kh for at kunne køre rettidig ICL63 til Fyn og Jylland.

M v h
Peter L

Aflyste tog

af 1993matias ⌂, KH, 9/5 2021, 21:00 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Og med ovenstående melding kan det konstateres, at ICL8363 IKKE har være aflyst Cph-Kh lørdag den 08. maj 2021, men er derimod blevet kørt som materieltog til Kh for at kunne køre rettidig ICL63 til Fyn og Jylland.

M v h
Peter L

Er materieltog personførende? Er de medtaget i publikumskøreplanen? Fremgår det af afgangsskærmene? Er svaret nej til de spørgsmål, så er det jo netop aflyst fra passagerenes synspunkt. Det er godt nok noget småt flueknepperi, vi er ude i her :-(

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Aflyste tog

af Peter Linaa, 9/5 2021, 21:06 (1081 dage siden) @ 1993matias

Og med ovenstående melding kan det konstateres, at ICL8363 IKKE har være aflyst Cph-Kh lørdag den 08. maj 2021, men er derimod blevet kørt som materieltog til Kh for at kunne køre rettidig ICL63 til Fyn og Jylland.

M v h
Peter L


Er materieltog personførende? Er de medtaget i publikumskøreplanen? Fremgår det af afgangsskærmene? Er svaret nej til de spørgsmål, så er det jo netop aflyst fra passagerenes synspunkt. Det er godt nok noget småt flueknepperi, vi er ude i her :-(

Ingen kommentarer.

M v h
Peter L

Aflyste tog

af sil1207, 10/5 2021, 18:01 (1080 dage siden) @ Peter Linaa

Så du er hurtig, og klar på at komme med begrundelser for hvorfor spørgeren ikke har nogen grund til at klage.

Men når dine påstande så bliver afprøvet eller svaret imod, så hælder du til den "politiske one-liner"...

Ingen kommentarer.

og vil ikke engang prøve at stå inde for det du skriver, eller indrømme at du måske ikke ramte plet.

Så jeg vil nu engang mene, enten kommer du med en begrundelse for, at du forsvarer hele den her aflysningssag til den grad som du jo har gjort
Eller også må vi jo bare fremover antage, at

Ingen kommentarer.

er et synonym for "Undskyld, jeg tog fejl."

Det er jo trods alt et forum, og ikke et interview.

Aflyste tog

af Petteri, 9/5 2021, 22:23 (1081 dage siden) @ Peter Linaa

Der blev både sagt "aflyst" og "cancelled", da informationen kom ud af højtalerne. Hvordan du, DSB eller BDK definerer den, kan ikke blive mit problem. Jeg kan blot konstatere, at toget udeblev på grund af en aflysning, og det var desuden det der stod på Rejseplanen. Jeg tænker at du jo er opmærksom på, at der er to forskellige tognumre på pågældende tog CPH-KBH Hog KBH H - Jylland, og ICL8363 var altså aflyst.

Aflyste tog

af sil1207, 10/5 2021, 18:31 (1080 dage siden) @ Petteri

Hvis vi virkelig har lyst til at strække den til de tekniske detaljer, som nogle jo mener der bør gøres:
8363 har ikke været aflyst.
8363 har ikke kørt som materieltog.
8363 har blot undladt at optage passagerer, da toget blev ledt gennem spor uden perron.
Dette er en bevidst handling, da toget ikke var klargjort til tiden, og der ikke er kapacitet til at køre toget som normalt.
Jeg vil ligefrem sige, at der på afgangstavlerne i de sidste minutter op til afgang nok har figureret en sporændring til spor 11.
Det er en begrænsning i informationssystemet, da dette trækker info direkte fra Pbase mv. ligesom Rejseplanen gør. Da toget ikke reelt er aflyst, kommer den ikke op på skærmen som Aflyst.
At man så først i sidste øjeblik har videreformidlet "den rigtige information" til passagererne, er jo roden i problemet.

Hvis vi kigger fra passagerernes synspunkt:
Toget var aflyst. Og så er den faktisk ikke længere.

For at svare dit spørgsmål om hvor lang tid toget havde til klargøring:
8363 bestod af 2 sæt. 71-72 var ankommet i 90034 som midterste sæt ud af tre, planmæssig ank. kl. 14:25. 61-62 var ankommet i 90038 som forreste sæt ud af fem, planmæssig ank. kl. 15:25.
Det vil sige at der var virkelig ikke var særlig lang tid til at rangere og klargøre de to togsæt til afgang kl. 16:26, specielt ikke hvis vi antager at 90038 var forsinket i ankomst.

Jeg støtter fuldt ud din klage, og vil meget gerne høre udfaldet af en eventuel kompensationssøgning eller klage, hvis du indgiver disse. Håber for dig at der i det mindste fra DSB selv opnås forståelse :-)

Aflyste tog

af thomastog, 10/5 2021, 20:45 (1080 dage siden) @ sil1207

Jeg støtter fuldt ud din klage, og vil meget gerne høre udfaldet af en eventuel kompensationssøgning eller klage, hvis du indgiver disse.

Tror ikke der er nogen her, som finder det urimeligt at klage over, at være efterladt på perronen, som det er sket i dette tilfælde.

Håber for dig at der i det mindste fra DSB selv opnås forståelse :-)

Der vil formodentlig kunne høstes en erstatningsbillet, eller en monetær kompensation, afhængig af hvor sen hjemkomsten blev til slutstationen; hvis man indgiver en klage efter rejsetidsgaranti proceduren.

Aflyste tog - svar fra DSB

af Petteri, 11/5 2021, 10:00 (1080 dage siden) @ sil1207

Faktisk stod der spor 2, helt frem til toget blev aflyst.

Jeg vil pointere, at jeg blot er pendler på strækningen CPH-KBH H, men med de fåtal af afgange der er i øjeblikket, så er ICL én blandt 4 afgange i timen. Dog stod der 17 passagerer, alle nogle studerende, som skulle til Herning. De forstod jo ikke helt hvad der var sket, og jeg prøvede at hjælpe dem videre ved at ringe til DSB. De oplyste mig om at toget "blot" var 13 minutter forsinket.

Jeg oprettede oprindeligt denne tråd for at høre, om der var nogle steder man kunne søge information om aflyste afgange, og det lykkedes da nogenlunde til sidst.


Jeg kontaktede sideløbende DSB, som her til morgen har svaret. Jeg er dog ikke helt sikker på, at de rent faktisk har læst eller forstået min mail.

De har i hvert fald ikke svaret på hverken problematikken omkring den MEGET sene information om "delaflysningen", eller årsagen til samme. I stedet har de skrevet 13 linjer om Rejsetidsgaranti, som gælder for rejsende med en (fuldt betalende) togbillet. Jeg er pendler, og er tilmeldt pendlergaranti, og det giver slet ikke det samme.

Jeg vil gerne takke alle, der kom med konstruktive og brugbare svar i forbindelse med min forespørgsel.

Aflyste tog

af Petteri, 9/5 2021, 22:27 (1081 dage siden) @ Volkswagen

Jeg er helt enig i dit indlæg, og det sker jo desværre tit. Informationen plejer dog at komme ud i væsentligt bedre tid, men her var der altså gået noget galt i informationssystemerne.

Jeg husker, at der var rod med togene i går, den 8.maj. Hvor lang tid har folket i DSB Hallen til at klargøre toget? Jeg tænker at det må være kommet sent frem tidligere på dagen?

Aflyste tog - kontakt.

af OLL, Ballerup, 14/5 2021, 11:48 (1077 dage siden) @ Petteri

Jeg er helt enig i dit indlæg, og det sker jo desværre tit. Informationen plejer dog at komme ud i væsentligt bedre tid, men her var der altså gået noget galt i informationssystemerne.

Jeg husker, at der var rod med togene i går, den 8.maj. Hvor lang tid har folket i DSB Hallen til at klargøre toget? Jeg tænker at det må være kommet sent frem tidligere på dagen?

Hej Petteri.

Hvis du har lyst kan du kontakte mig, på mail, oliverlovgard@hotmail.com, så kan jeg prøve at forklare hvorfor det nogle gange sker.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Aflyste tog

af thomastog, 8/5 2021, 22:18 (1082 dage siden) @ Petteri

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?


Kan ikke hjælpe.

Men af nysgerrighed... Hvad skal du bruge oplysningen til ?


Statistik ;-)
Ej..
Jeg oplever aflyste tog mindst 3 gange om ugen, og vi får aldrig nogen begrundelse. Normalt er det mig egentlig ligegyldigt, men i dag kunne jeg godt bruge informationen. Især fordi der ikke blev tilbudt et brugbart alternativ.

Det blev jeg ikke meget klogere af. Men pøj-pøj med jagten på informationen

Aflyste tog

af Peter Linaa, 8/5 2021, 22:47 (1082 dage siden) @ Petteri

Hej,

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?
Jeg går ikke udfra, at der ligger sådanne informationer frit tilgængeligt.

Hvis du vil have nogen til at hjælpe med at finde ud af dit "problem", bliver du nødt til at oplyse følgende:
Evt. tognummer, afgangsstation, afgangstidspunkt, ugedag/-dato og ankomststation.
Hvorfor skal det også netop være en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som skal svare på det, det kunne jo være, at der var en eller anden forumdeltager, som vidste det, men det tror du måske ikke på?

M v h
Peter L

Aflyste tog

af Vollensir, 9/5 2021, 09:57 (1082 dage siden) @ Peter Linaa

Arriva aflyser nu også rigtig mange tog, hver eneste dag er der aflyste tog i Arriva land. Og det undre mig meget at der ikke er kommet noget mere frem om det i pressen m.m.

Der køres med nedformeret tog på store rejsedage, så folk står som sild i en tønde. Hvem sagde Corona....

Aflyste tog

af Scharfenberg, 10/5 2021, 11:27 (1081 dage siden) @ Petteri

Hej,

Findes der en DSB medarbejder eller BaneDanmark ansat, som har adgang til, og kan hjælpe med årsagen til et aflyst tog?
Jeg går ikke udfra, at der ligger sådanne informationer frit tilgængeligt.

Har du prøvet DSB's kundecenter? DSB har en politik om, at alle kundehenvendelser besvares ;-)

Men fair nok, at du spørger herinde på forum med det ypperste af danske jernbaneeksperter. Så får du nemlig 117 forklaringer og en masse konspirationsteorier og hjemmedyrkede teorier om alt mellem himmel og jord. Så hvis du foretrækker kvantitet fremfor et reelt svar fra operatøren selv, så værsgo'!

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak