Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Niels Munch, 9/5 2021, 21:56 (1054 dage siden) @ andersj

En af de "trafikforskere", som pressen pr. refleks anmoder om kommentarer til slige sager, udtalte i aften til TV2 News ligeså refleksmæssigt, at det ikke kan betale sig at investere i privatbanerne. Hans begrundelse: Én personkilometer i en bus koster det offentlige 0,50 kr., i privatbanetog 4 gange så meget.

'Klip til andet indslag'.

Af udsagnet fremgår således ikke, hvorvidt drift af infrastrukturen - endsige investeringer heri - indgår i privatbanetallene (som de før har gjort). De gør det næppe for bus.

Udsagnet rummer heller ingen sammenligning med tilsvarende omkostning på statslige, sekundære baner.

Endelig indgår i sammenligningen ikke "bløde værdier" som pålidelighed, fremkommelighed og rejsehastighed.

Et således indhentet "ekspertudsagn" kan meget vel farve holdningen hos politikere uden den tilstrækkelige indsigt.

Baggrund for, at regionerne nu savner anlægsmidler til privatbanerne, har jeg forsøgt at skitsere i dette indlæg.


M.v.h.
Niels

Avatar

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Morten Beck, Græsted, 10/5 2021, 12:29 (1054 dage siden) @ Niels Munch

Jeg vil vove påstanden, at hvad Harry Lahrmann mener, det kan ikke bruges til meget. Manden tror han er et orakel udi trafikforskning, men jeg synes ikke manden er fair.
Det kan da godt være han mener bussen er bedre og billigere end toget, men det er togets brugere vist ikke enig med ham i.
Det er mere end svært at have 100 pas. samt cykler og barnevogne med på én gang i en bus.
Der vinder toget på flere længder, og det er også hurtigere at tage toget, end bussen.
Det er det i hvert fald hvor jeg bor, og her kører toget ikke hvert 10´minut. Ej heller bussen.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Svend, 10/5 2021, 13:26 (1054 dage siden) @ Morten Beck

Jeg vil vove påstanden, at hvad Harry Lahrmann mener, det kan ikke bruges til meget. Manden tror han er et orakel udi trafikforskning, men jeg synes ikke manden er fair.
Det kan da godt være han mener bussen er bedre og billigere end toget, men det er togets brugere vist ikke enig med ham i.
Det er mere end svært at have 100 pas. samt cykler og barnevogne med på én gang i en bus.
Der vinder toget på flere længder, og det er også hurtigere at tage toget, end bussen.
Det er det i hvert fald hvor jeg bor, og her kører toget ikke hvert 10´minut. Ej heller bussen.

Sådan set er det ligegyldigt hvis han selv mener at han er et orakel. Problemet er, hvis andre også mener det (tror det). ;-)

--
Svend

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af UTJ, 10/5 2021, 13:41 (1054 dage siden) @ Svend

Sådan set er det ligegyldigt hvis han selv mener at han er et orakel. Problemet er, hvis andre også mener det (tror det). ;-)

Moderne orakler opstår når de villige til at tage telefonen når journalister ringer, har snakket talrige gange i diverse medier - det er vel taletid og eksponering som skaber egen vished om at orakelstatus er opnået.

--
ئۇلغىك

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Bent Jensen, 10/5 2021, 13:54 (1054 dage siden) @ UTJ

Og alle medier siger at eksperter udtaler bla bla bla, sommetider får jeg kaffen galt i halsen.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Niels Munch, 10/5 2021, 15:54 (1054 dage siden) @ Bent Jensen

Ordet "ekspert" er sammensat:

"eks" = forhenværende
"pert" = trædetov til fodfæste for sømænd, der arbejder på råen med sejlene.

Det kan forums sprogfilosoffer sikkert få en del ud af .....

M.v.h.
Niels

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af Peter Christensen, 10/5 2021, 17:03 (1054 dage siden) @ Niels Munch

Det kan forums sprogfilosoffer sikkert få en del ud af .....

I min verden er en ekspert en person, som er mere end 50-100 km. væk fra sin arbejdsplads.

Rapport: Privatbanernes tilstand og fornyelsesbehov

af D 960, 10/5 2021, 22:58 (1053 dage siden) @ Niels Munch

:-D :-D :-D

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/5 2021, 21:33 (1054 dage siden) @ andersj

Alex Landex fra Ramböll har udarbejdet en rapport for Danske Regioner omkring tilstanden og investeringsbehovet på privatbanerne.

En livsnerve er ved at blive skåret over: Lokalbaner har brug for store investeringer

"Det har i denne analyse ikke været muligt at vurdere hvornår det er nødvendigt at udskifte
Privatbanernes sikringsanlæg. En generel betragtning er dog, at det kunne være hensigtsmæssigt
at fortsætte den nuværende udrulning af ERTMS på Privatbanerne umiddelbart efter at
Banedanmarks infrastruktur er blevet udrullet således at der er mulighed for at udnytte den
allerede eksisterende projektorganisation."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/5 2021, 04:05 (1053 dage siden) @ Poul Brandt

"Det har i denne analyse ikke været muligt at vurdere hvornår det er nødvendigt at udskifte
Privatbanernes sikringsanlæg. En generel betragtning er dog, at det kunne være hensigtsmæssigt
at fortsætte den nuværende udrulning af ERTMS på Privatbanerne umiddelbart efter at
Banedanmarks infrastruktur er blevet udrullet således at der er mulighed for at udnytte den
allerede eksisterende projektorganisation."

Det gode er, at alle problemer med indbygning i diverse togsæt er løst og flere at lokalbaneres tog er allerede udstyret med ombordudstyr. Det samme kan vel siges om det udstyr der skal lægges i og ved sporet.
Men det vil nok reelt betyde "døden" for alle de veterantogsklubber, der ikke har egen bane at køre på.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Jens Hansen, 11/5 2021, 07:24 (1053 dage siden) @ Michael Deichmann

Banedanmark skifter deres primært fordi der angiveligt var et presserende fornyelsesbehov. Og det kan måske godt give mening at alt fremover er ens. Det har dog den fare, at man fremover er afhængig af en eller få leverandører.

Men har flere af privatbanerne ikke forholdsvis nye sikringsanlæg? Nogle steder er der givet problemer med ældre anlæg, Vestbanen (?), Lemvigbanen (?), måske også Fredensborg (er det stadigvæk DSB 54?).

JH

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Peter Christensen, 11/5 2021, 08:14 (1053 dage siden) @ Jens Hansen

Men har flere af privatbanerne ikke forholdsvis nye sikringsanlæg? Nogle steder er der givet problemer med ældre anlæg, Vestbanen (?), Lemvigbanen (?), måske også Fredensborg (er det stadigvæk DSB 54?).

Ifj. rapporten, så er Fredensborg stadig et 54-anlæg. Ikke så sært når det er ex. DSB/BDK.

Avatar

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/5 2021, 12:37 (1053 dage siden) @ Peter Christensen

Men har flere af privatbanerne ikke forholdsvis nye sikringsanlæg? Nogle steder er der givet problemer med ældre anlæg, Vestbanen (?), Lemvigbanen (?), måske også Fredensborg (er det stadigvæk DSB 54?).

Ifj. rapporten, så er Fredensborg stadig et 54-anlæg. Ikke så sært når det er ex. DSB/BDK.

Interessant da jeg mener at Lokaltog styrer hele deres net fra FC i Hillerød. Men OK - det har vel "bare" været nogle ledninger der skulle byttes rundt for den var vel fjernbetjent fra BDK FC Hillerød? Eller ???

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Svend, 11/5 2021, 13:27 (1053 dage siden) @ Peter Christensen

Men har flere af privatbanerne ikke forholdsvis nye sikringsanlæg? Nogle steder er der givet problemer med ældre anlæg, Vestbanen (?), Lemvigbanen (?), måske også Fredensborg (er det stadigvæk DSB 54?).

Ifj. rapporten, så er Fredensborg stadig et 54-anlæg. Ikke så sært når det er ex. DSB/BDK.

Sikringsanlægget er - i jernbanesammenhæng - forholdsvis nyt. Efter hukommelsen stammer det fra sidst i 90´erne, altså omkring 25 år gammelt.

--
Svend

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Peter Christensen, 11/5 2021, 14:04 (1053 dage siden) @ Svend

Sikringsanlægget er - i jernbanesammenhæng - forholdsvis nyt. Efter hukommelsen stammer det fra sidst i 90´erne, altså omkring 25 år gammelt.

Jeg er udmærket klar over at et 54-anlæg ikke nødvendigvis er sat op i 1954.
Ligeledes har jeg bemærket at visse - ingen nævnt, ingen glemt - har et behov for at beskrive et 12/46-anlæg som noget fra Titanics tid - uagtet at anlægget er sat op "en del senere".

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af MR, Frederiksberg, 11/5 2021, 09:47 (1053 dage siden) @ Michael Deichmann

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

mr

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/5 2021, 10:44 (1053 dage siden) @ MR

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

Det ville måske endda være en endnu bedre idé at kigge mod vore nabolande, hvor sidebaner ikke inkluderes i ERTMS udrustningen, fordi det er for dyrt (nogle steder muligvis efter 2050)

Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".

Man skal huske, at 90% af omkostningerne ved jernbanedrift - herunder den danske, der tilmed er i den dyre ende - ligger ved infrastrukturen. Der er ikke nogen umiddelbar grund til at betale ekstra for noget, der ikke giver tilsvarende ekstra i værdi.

/Lasse

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af MR, Frederiksberg, 11/5 2021, 10:57 (1053 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

og det er en rigtig god pointe, som jeg er helt enig i.

mr

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af andersj, Aalborg, 11/5 2021, 13:53 (1053 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

Det ville måske endda være en endnu bedre idé at kigge mod vore nabolande, hvor sidebaner ikke inkluderes i ERTMS udrustningen, fordi det er for dyrt (nogle steder muligvis efter 2050)

Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".

Det vigtigste må være at få togkontrolanlæg på lokalbanerne. Vi taler om enkeltsporede strækninger med op til fire tog i timen i hver retning, ofte med simplificerede signalanlæg. (eksempelvis fælles udkørselssignal for hoved- og vigespor)

--
Mvh Anders

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af steenth, 11/5 2021, 15:32 (1053 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".

De simpel PLC anlæg a.la dem som blev brugt på Grenaa- og Odderbanen, samt Borris er vel også mulighed.... Men hvis jeg kigger i salgspræsenentation fra en af leverandørerne til signalprogrammet, så vil de gerne levere ETCS til mindre trafikeret strækninger... men er det system moden til privatbanerne? Og hvis man bruger ETCS L1 LS - kan så få dækket alle overkørsler til en rimelig pris?

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af Bengt Larsson, 13/5 2021, 20:41 (1051 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Bengt Larsson, 13/5 2021, 21:09

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

Det ville måske endda være en endnu bedre idé at kigge mod vore nabolande, hvor sidebaner ikke inkluderes i ERTMS udrustningen, fordi det er for dyrt (nogle steder muligvis efter 2050)

Der er stadig ikke noget, der "slår" konventionelle simple relæ anlæg på "value for money" - og sådanne anlæg bygges stadigvæk i stor stil i den store verden. Man kan så endda sætte ETCS baliser på signalerne, hvis man vil hæve sikkerheden yderligere og udnytte at togene for ETCS. Der er sågar projekter med førerløse tog baseret på "digitale kort og signalgenkendelse".

Man skal huske, at 90% af omkostningerne ved jernbanedrift - herunder den danske, der tilmed er i den dyre ende - ligger ved infrastrukturen. Der er ikke nogen umiddelbar grund til at betale ekstra for noget, der ikke giver tilsvarende ekstra i værdi.

/Lasse

I Sverige gäller att, även om det knappast planeras att installera ERTMS på banor med lite trafik,
så måste tågen få installerat ERTMS, för att tillåtas gå till en station på en stambana, där passagerare ska byta.
Det kan röra sig om en kilometer som tåg behöver gå med ERTMS.
Till exempel Nässjö, Mjölby, Linköping, Herrljunga och Gällivare.

I Sverige betalar regeringen inte för ERTMS-installation, utan det får ägaren av tåg göra, och det är oftast skattebetalare ändå, staten eller regioner,
men för godståg kan det vara privata företag som inte har pengar till den höga kostnaden, eller så får godskunder vid ERTMS-banor betala extra, och väljer då lastbil.

Rapport: Privatbanernes - udrulning af ERTMS på Privatbaner

af steenth, 11/5 2021, 14:55 (1053 dage siden) @ MR

Det vil være en rigtig god ide for lokalbanerne at kigge mod det franske NextEVC projekt (også kort beskrevet i den seneste rapport om Veterantog & Signalprogram).

NextEVC er mest interessant i toget og ikke i sporet. Og de fleste togsæt får den fulde ETCS af Banedanmark..

I sporet er ERTMS regional mere interessant, når formålet at få forenkle det udstyr, som skal være på bane. Men det ligner at det ikke er specielt høj på dagsorden hos leverandørerne.

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak