Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trinbræt i Alslev (Generelt)

af Vestjyden, 10/5 2021, 16:00 (1074 dage siden)

Lige udenfor Alslev løber banen mellem Varde og Esbjerg.

Borgerne i Alslev arbejder for et trinbræt og her er deres tanker om det:

https://alslev.dk/trinbraet-i-alslev/

Her er billeder af stedet, hvor Forumvej krydser banen:

[image]

[image]

På billede 2 ses i øvrigt taget af det gamle ledvogterhus, og her i funktion:

https://arkiv.dk/vis/4100685

mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Avatar

Trinbræt i Alslev

af Schienenwolf, Læsø, 10/5 2021, 22:55 (1073 dage siden) @ Vestjyden
redigeret af Schienenwolf, 10/5 2021, 23:51

Lige udenfor Alslev løber banen mellem Varde og Esbjerg.

Borgerne i Alslev arbejder for et trinbræt og her er deres tanker om det:

https://alslev.dk/trinbraet-i-alslev/

Her er billeder af stedet, hvor Forumvej krydser banen:

[image]

[image]

På billede 2 ses i øvrigt taget af det gamle ledvogterhus, og her i funktion:

https://arkiv.dk/vis/4100685

mvh vestjyden

Glimrende initiativ. Hvis man anlægger et trinbræt og lader folk traske den kilometers vej fra byen til toget, vil busbetjeningen kunne spares væk og jernbanen tilføjes mange nye passagerer.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Trinbræt i Alslev

af gaest, 11/5 2021, 07:03 (1073 dage siden) @ Schienenwolf

Glimrende initiativ. Hvis man anlægger et trinbræt og lader folk traske den kilometers vej fra byen til toget, vil busbetjeningen kunne spares væk og jernbanen tilføjes mange nye passagerer.

Den slags trinbrætter kræver traditionelt betjening med ICLyn. Beboerne i ledvogterhuset burde også have deres eget trinbræt.

Trinbræt i Alslev

af HLA7, 11/5 2021, 07:25 (1073 dage siden) @ gaest

Ja da

Trinbræt i Alslev

af frederikhk, 11/5 2021, 07:29 (1073 dage siden) @ HLA7

Man bør allerede nu overveje om Superlyn ikke ville være en fordel.

Trinbræt i Alslev

af Vestjyden, 11/5 2021, 09:25 (1073 dage siden) @ Schienenwolf

Ja afstanden mellem by og trinbræt taler imod, 1,8 km.
(traditionel gåafstand 1 km).
Men byen passer fint til nærbane med dens 1.200 indbyggere.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Trinbræt i Alslev

af Svend, 11/5 2021, 09:45 (1073 dage siden) @ Vestjyden

Ja afstanden mellem by og trinbræt taler imod, 1,8 km.
(traditionel gåafstand 1 km).
Men byen passer fint til nærbane med dens 1.200 indbyggere.

Anlæg da endelig en perron ved landevejen. Der kan sikkert blive plads i køreplanen til at der kan standses med ét tog i timen, hvis man så i stedet springer Varde Kaserne over.

--
Svend

Trinbræt i Alslev

af Vestjyden, 11/5 2021, 09:51 (1073 dage siden) @ Svend

Det er rigtigt. Det skal selvfølgelig også passe ind i køreplan. Jeg så det blot fra passagerens vinkel.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Trinbræt i Alslev

af Svend, 11/5 2021, 09:55 (1073 dage siden) @ Vestjyden

Det er rigtigt. Det skal selvfølgelig også passe ind i køreplan. Jeg så det blot fra passagerens vinkel.

Mvh vestjyden

Lige nøjagtig. Men man kan fortage et par minutjusteringer i køreplanen for strækningen Varde-Nørre Nebel hvorefter kan det komme til at passe. Men skal Alslev-borgerne have yderligere betjening (to gange i timen i hver retning) skal der nok regnes yderligere på det og muligvis foretages nogle "justeringer" i infrastrukturen og måske køres med lidt hurtigere tog.

--
Svend

Trinbræt i Alslev

af Casper, 12/5 2021, 16:48 (1072 dage siden) @ Svend
redigeret af Casper, 12/5 2021, 17:02

Af alle forslag til nye trinbrætter jeg har set, er det nok det ringeste. Der er ingen samlet bebyggelse i nærheden. En gå-afstand på 1,4 km til landsbyens yderste huse (1,9 km til centrum) er alt for meget.

Forslagsstillerne skriver jo selv:

Selvom et trinbræt vil blive placeret 1,8 km fra Alslev vil det nemt kunne klares på cykel,

Men hvis man alligevel cykler, er der kun 4-5 km til Varde.

Der er dog nogle ideer om at udvikle landsbyen i østlig retning, og så vil trinbrættet være mere relevant, men der skal bygges mange boliger før det batter noget:
http://polweb.varde.dk/open/Udvalget%20for%20Plan%20og%20Teknik%20(Åben)/2015/17-12-201...

Trinbræt i Alslev

af Petteri, 12/5 2021, 19:47 (1072 dage siden) @ Casper

Det minder vel om Vinge. De ville bygge boliger, så stationen havde et opland. I sidste uge, var der ikke så mange boliger derude, og der ligger ikke så mange byer rundt om.

Trinbræt i Alslev

af Bent Jensen, 12/5 2021, 20:18 (1072 dage siden) @ Petteri

Men der er mange byggeprojekter på vej i Vinge og stationen er på Plads.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Trinbræt i Alslev

af esni, Frederikssund, 12/5 2021, 20:29 (1072 dage siden) @ Petteri

Det minder vel om Vinge. De ville bygge boliger, så stationen havde et opland. I sidste uge, var der ikke så mange boliger derude, og der ligger ikke så mange byer rundt om.

Vinge var endt i en wait-lock. Ingen station før byggeri og intet byggeri uden station....

--
Eskild

Trinbræt i Alslev

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/5 2021, 21:44 (1071 dage siden) @ esni

Er der så kommet gang i byen Vinge?
Prøvet at finde lidt luftfotografier uden held

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Trinbræt i Alslev

af Bent Jensen, 12/5 2021, 22:37 (1071 dage siden) @ hummel_62

Jeg synes der skrives at det er ved at komme op i omdrejninger.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Trinbræt i Alslev

af Fysikeren, 12/5 2021, 21:42 (1071 dage siden) @ Casper

I Danmark virker det som om, at en station partout skal have timedrift når den åbner eller mere. Kunne man overveje en model, hvor kommunen anlægger et simpelt trinbræt og efterhånden som indbyggerne måske tager den til sig, så stander gradvist flere og flere tog.

Måske i starten enkelte tog i myldretiden, senere hver anden time, hver time og til sidst alle tog?

Avatar

Trinbræt i Alslev

af Schienenwolf, Læsø, 12/5 2021, 21:57 (1071 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Schienenwolf, 12/5 2021, 22:28

I Danmark virker det som om, at en station partout skal have timedrift når den åbner eller mere. Kunne man overveje en model, hvor kommunen anlægger et simpelt trinbræt og efterhånden som indbyggerne måske tager den til sig, så stander gradvist flere og flere tog.

Måske i starten enkelte tog i myldretiden, senere hver anden time, hver time og til sidst alle tog?

Hvis en ny station skal kunne tjene ind til perronanlæg, rejsekortlæsere, læskure etc., så er timedrift ret nødvendig, for at der kan komme betalende togrejsende nok til at finansiere dette. Men hvis kommunen/regionen betaler fuldt ud for alle faciliteterne, så kan man fsv. i princippet nøjes med at standse en gang om ugen, hvis man vil det. Når kommunen/regionen fjerner busbetjeningen af Alslev, ligesom man har fjernet busruter i Århus og København ved letbane- og metro-åbninger, så vil der kunne hentes penge ind på det, så man godt kan holde lidt oftere. Og hvis der er rejsekortlæsere i togene, behøves de jo ikke på perronen.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Trinbræt i Alslev

af re20000, 13/5 2021, 00:35 (1071 dage siden) @ Vestjyden

Ja afstanden mellem by og trinbræt taler imod, 1,8 km.
(traditionel gåafstand 1 km).
Men byen passer fint til nærbane med dens 1.200 indbyggere.

Mvh vestjyden

En letbane! endelig en letbane! Forberedt til godstogsdrift!

Trinbræt i Alslev

af Vestjyden, 13/5 2021, 10:08 (1071 dage siden) @ re20000

Ja afstanden mellem by og trinbræt taler imod, 1,8 km.
(traditionel gåafstand 1 km).
Men byen passer fint til nærbane med dens 1.200 indbyggere.

Mvh vestjyden


En letbane! endelig en letbane! Forberedt til godstogsdrift!

Jeg tror hverken borgerne taler for metro, hyberloop eller lyntog men blot den lokale nærbane :-D
Men som skrevet afstanden er en udfordring.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

Billige jernbane T-shirts

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak