Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/5 2021, 14:03 (1053 dage siden)

Alstom i Salzgitter er ved at lægge sidste hånd på de fire Lint 41 togsæt som Nordjyske Jernbaner bestilte i 2019. Der var tale om en option fra den oprindelige ordre på 13 togsæt i 2015, som blev "hasteindløst" da Midtjyske Jernbaner i 2019 fik et tilbud fra Alstom på 200 mio. kr. for fire Lint 41.
Nordjyske Jernbaner betaler nemlig kun 110 mio. kr. for de fire togsæt.
Togene skal bruges til at forlænge Aalborg Nærbane til Hobro fra ca. 2025 - indtil da udlejes 3 Desiro togsæt til Lokaltog.

Bemærk at de nye Lint har fælles for-/baglys mens de eksisterende hos NJ har separate lys placeret ovenover hinanden.

Artikel baseret på utilgængelig pressemeddelelse: Nye tog på vej til Nordjylland

Fotos: Alstom Norden
[image]

[image]

--
Mvh Anders

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af anders_vejby, 11/5 2021, 16:04 (1053 dage siden) @ andersj

Nå, hvor skal de 3 Desiro togsæt så hen? Lille Syd?

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Morten Larsen, Nørresundby, 11/5 2021, 16:07 (1053 dage siden) @ andersj


Bemærk at de nye Lint har fælles for-/baglys mens de eksisterende hos NJ har separate lys placeret ovenover hinanden.


De nuværende 13 NJ Lint har også fælles hvidt/rødt lys i de samme to lanterner. Så ingen forskel her.

Dog er de ekstra huller, som der er sort plade for "i bunden af hullerne" på de 13 nuværende Lint, fjernet på de fire nye Lint.

--
Mvh Morten L.

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af andersj, Aalborg, 11/5 2021, 16:20 (1053 dage siden) @ Morten Larsen


Bemærk at de nye Lint har fælles for-/baglys mens de eksisterende hos NJ har separate lys placeret ovenover hinanden.

De nuværende 13 NJ Lint har også fælles hvidt/rødt lys i de samme to lanterner. Så ingen forskel her.

Dog er de ekstra huller, som der er sort plade for "i bunden af hullerne" på de 13 nuværende Lint, fjernet på de fire nye Lint.

Det har jeg egentlig aldrig lagt mærke til, men jeg kan da godt se det på billeder af togene. Det må være et levn fra da man leverede med separat fjernlys så. Det er ligesom på Desiroerne hvor de yderste lanterner er fælles hvidt/rødt lys og de inderste er fjernlys.

--
Mvh Anders

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af TonyTraynor, 11/5 2021, 16:47 (1053 dage siden) @ andersj

Jeg så MY 1134 i går i Aarhus med 2 NJ lint togsætter

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Morten Larsen, Nørresundby, 11/5 2021, 16:50 (1053 dage siden) @ TonyTraynor

Jeg så MY 1134 i går i Aarhus med 2 NJ lint togsætter

Nej, ikke helt...;-)
1134 var på vej solo til Langå.
De to NJ Desiro var på vej hjem til Hjørring, efter at have været til hjulafdrejning.

--
Mvh Morten L.

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af mss ⌂, 13/5 2021, 14:17 (1051 dage siden) @ andersj

Tak for billederne.

Det må da så være de sidste dieseltog der leveres til Danmark?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af krabsen, 13/5 2021, 14:30 (1051 dage siden) @ mss

Tak for billederne.

Det må da så være de sidste dieseltog der leveres til Danmark?

Mon ikke det vil være klogest at kalde dem de seneste dieseltog til Danmark ;-)

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af mss ⌂, 13/5 2021, 14:45 (1051 dage siden) @ krabsen

Tak for billederne.

Det må da så være de sidste dieseltog der leveres til Danmark?


Mon ikke det vil være klogest at kalde dem de seneste dieseltog til Danmark ;-)

Det er selvfølgelig den sikre formulering ;-)
Men det kan meget vel være de sidste nye dieseltog til Danmark.
Med mindre der er andre bestillinger der ikke er leveret endnu. Jeg var blot ikke sikker på om der var andre "restordrer".

Nye tog der bestilles, skal være elektriske eller anvende en mere miljøvenlig form for brændstof.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af andersj, Aalborg, 13/5 2021, 14:55 (1051 dage siden) @ mss

Tak for billederne.

Det må da så være de sidste dieseltog der leveres til Danmark?


Mon ikke det vil være klogest at kalde dem de seneste dieseltog til Danmark ;-)


Det er selvfølgelig den sikre formulering ;-)
Men det kan meget vel være de sidste nye dieseltog til Danmark.
Med mindre der er andre bestillinger der ikke er leveret endnu. Jeg var blot ikke sikker på om der var andre "restordrer".

Nye tog der bestilles, skal være elektriske eller anvende en mere miljøvenlig form for brændstof.

Det er de sidste der bestilles til persontransport. Til godstransport vil der sandsynligvis blive bestilt hydridlokomotiver med dieselmotor til at klare den sidste rangering ind på firmaspor og mellem Aalborg og Aalborg Østhavn eksempelvis.

Vi er også ved at nå et punkt hvor det ikke længere er muligt at købe rene dieseltog. Siemens har droppet dieseludgaven af Vectron og det varer nok ikke længe før Alstom udfaser dieseludgaven af Lint. I 2020 kom der kun en enkelt bestilling på diesel-Lint og ved de fleste nye udbud af ikke elektrificerede strækninger i Tyskland er der enten krav om batteri/brint eller at brugte dieseltogsæt tillades.

--
Mvh Anders

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Bent Jensen, 13/5 2021, 15:32 (1051 dage siden) @ andersj

Det ser for mig ud som DB regio får leveret Polske Pesa link leveret,men det er måske en enlig svale? Kan måske også leveres til andre brændstoftyper?
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Niels Munch, 13/5 2021, 15:48 (1051 dage siden) @ Bent Jensen

Det ser for mig ud som DB regio får leveret Polske Pesa link leveret, men det er måske en enlig svale?

Er det ikke en gammel kontrakt, hvor leverancen er afsluttet, se: https://de.wikipedia.org/wiki/Pesa_Link#Deutsche_Bahn ?

M.v.h.
Niels

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 13/5 2021, 15:12 (1051 dage siden) @ mss

Nye tog der bestilles, skal være elektriske eller anvende en mere miljøvenlig form for brændstof.

Nordjyske jernbaners nuværende lint kører på naturgas, hvis altså det går under miljøvenligt. Så vidt jeg er informeret er besparelsen på CO2 fronten ikke særligt stor.

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af EH6762, Birkerød, 13/5 2021, 15:35 (1051 dage siden) @ Hjortlund

Natugas er bedre end diesel, men mængden af biogas i naturgassystemet er voksende. Lige nu er der 22 % biogas som stiger i de kommende år til 72 % i 2030. Gas er en god løsning til tung transport.
Vh Kristian

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af andersj, Aalborg, 13/5 2021, 16:29 (1051 dage siden) @ Hjortlund

Nye tog der bestilles, skal være elektriske eller anvende en mere miljøvenlig form for brændstof.


Nordjyske jernbaners nuværende lint kører på naturgas, hvis altså det går under miljøvenligt. Så vidt jeg er informeret er besparelsen på CO2 fronten ikke særligt stor.

Ja, de kører på Shell GTL diesel som primært nedsætter de skadelige partikler der udledes.

Skal man havde den helt store CO2 besparelse hedder det HVO Biodiesel.

--
Mvh Anders

Avatar

Fotos: Nye Lint til Nordjyske Jernbaner snart færdigbyggede

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2021, 17:17 (1051 dage siden) @ Hjortlund

Nye tog der bestilles, skal være elektriske eller anvende en mere miljøvenlig form for brændstof.


Nordjyske jernbaners nuværende lint kører på naturgas, hvis altså det går under miljøvenligt. Så vidt jeg er informeret er besparelsen på CO2 fronten ikke særligt stor.

Som nordjyde har det altid irriteret mig, at Nordjyske Jernbaner oversælger "miljøvenligheden" ved at køre på diesel (GTL) udvundet af naturgas.

Partikelreduktionen er på 25% og CO2-reduktionen er på 8-22% alt efter hvilken type motor, der er tale om. Det kan man så synes, er lidt eller meget.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak