Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne (Generelt)

af MR, Frederiksberg, 11/5 2021, 21:09 (1079 dage siden)

Jeg er imponeret over, at det helt er undgået dette forums deltagere at Venstre her til morgen er kommet med et transportpolitisk udspil, som bestemt er af interesse for specielt veteranbanerne.

Se dette: https://www.venstre.dk/politik/bedre-mobilitet-og-mere-frihed-til-danskerne

Fra veteranbanernes side er det på sin plads at sende en meget venlig tanke til Kristian Pihl Lorentzen for hans vedvarende og ihærdige indsats.

MR

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Mester, 11/5 2021, 21:58 (1079 dage siden) @ MR

Hvad hjælper det at finde lidt skillemønt til veteranbanerne, hvis 80 procent af jernbanenettet på forholdsvis kort sigt bliver nedlagt og pillet op?

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Jonas1983, 11/5 2021, 22:33 (1079 dage siden) @ Mester

Hvad hjælper det at finde lidt skillemønt til veteranbanerne, hvis 80 procent af jernbanenettet på forholdsvis kort sigt bliver nedlagt og pillet op?

Har du læst udspillet?
V foreslår at sætte 100 mio. kr. af til genåbning af stationer. Det harmonerer næppe med at nedlægge 80 pct. af banenettet.
Men det tror jeg heller ikke, der er nogen, der har planer om, nu hvor man har postet milliard efter milliard i jernbanens genopretning.

--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/5 2021, 22:52 (1079 dage siden) @ MR
redigeret af Poul Brandt, 11/5 2021, 23:39

Jeg er imponeret over, at det helt er undgået dette forums deltagere at Venstre her til morgen er kommet med et transportpolitisk udspil, som bestemt er af interesse for specielt veteranbanerne.

Se dette: https://www.venstre.dk/politik/bedre-mobilitet-og-mere-frihed-til-danskerne

Fra veteranbanernes side er det på sin plads at sende en meget venlig tanke til Kristian Pihl Lorentzen for hans vedvarende og ihærdige indsats.

MR

"Hastighedsopgradering, jernbanen Odense-Ringsted og østlig baneudfletning ved Ringsted (uden sydlig omfartsbane)".

Da jeg har ualmindelig svært ved at forestille mig at der menes hastighedsopgradering til 250 km/t Odense-Ringsted, må der være tale om lånte fjer. Hastighedsopgradering Ringsted-Odense til 200 km/t er allerede sidste år finansieret (Aktstykke).

Interessant nok foreslår de S-tog til Roskilde og forundersøgelse af S-tog Farum-Hillerød og metrodrift på kystbanen.

Også interessant at Venstre nu omfavner hele Ring Syd projektet, inklusive 4 perroner i Glostrup.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af re20000, 11/5 2021, 23:40 (1079 dage siden) @ Poul Brandt

Ja vi er mange der glæder os til at se hvilke gaver, der regner ned over os de næste 6 måneder indtil november.:-D :-D

Nold

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Svend, 12/5 2021, 00:20 (1079 dage siden) @ MR

Jeg er imponeret over, at det helt er undgået dette forums deltagere at Venstre her til morgen er kommet med et transportpolitisk udspil, som bestemt er af interesse for specielt veteranbanerne.

Se dette: https://www.venstre.dk/politik/bedre-mobilitet-og-mere-frihed-til-danskerne

Fra veteranbanernes side er det på sin plads at sende en meget venlig tanke til Kristian Pihl Lorentzen for hans vedvarende og ihærdige indsats.

MR

Venstre ved godt, at de kun får meget lille indflydelse efter et kommende valg - og da slet ikke kommer i regering - så forslaget er derfor "en gratis omgang" for dem.

--
Svend

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Bent Jensen, 12/5 2021, 00:52 (1079 dage siden) @ Svend

Et eller andet sted har jeg set nævnt at man vil have metro til Helsingør,hvis det endelig var, kunne man da lave en sammenhængende S togslinie Roskilde Helsingør der brugte samme kørestrøm,altså 25000 iv vekselstrøm,samme perronhøjde,og materiel til max 160 km/t.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Poul Brandt, Nordsjælland, 12/5 2021, 08:11 (1078 dage siden) @ Bent Jensen

Et eller andet sted har jeg set nævnt at man vil have metro til Helsingør,hvis det endelig var, kunne man da lave en sammenhængende S togslinie Roskilde Helsingør der brugte samme kørestrøm,altså 25000 iv vekselstrøm,samme perronhøjde,og materiel til max 160 km/t.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Jeg tror du har set "metrodrift", som der står i oplægget. Hvormed der antageligvis menes metrolignende drift. Som f.eks. kan være føreløse S-tog. Men Banedanmark pusler vist også med muligheden for at indsætte nogle hybridtog.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Bongo-Anders, 12/5 2021, 08:26 (1078 dage siden) @ Poul Brandt

Enig eller at metro lignende drift bare er et andet ord for føreløs S-tog for ikke at skramme brugerne af Kystbanen. :-)

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af bth, 12/5 2021, 08:29 (1078 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg tror du har set "metrodrift", som der står i oplægget. Hvormed der antageligvis menes metrolignende drift. Som f.eks. kan være føreløse S-tog. Men Banedanmark pusler vist også med muligheden for at indsætte nogle hybridtog.

Og sådan kan man gøre en jernbane omfattet af internationale regler for fri konkurrence til en bybane der er udtaget for den slags:-( Og dermed er kystbanens kunder for evigt henvist til den service som den danske stat ønsker at tilbyde.

/Bjørn

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 12/5 2021, 11:50 (1078 dage siden) @ Bent Jensen

Et eller andet sted har jeg set nævnt at man vil have metro til Helsingør,hvis det endelig var, kunne man da lave en sammenhængende S togslinie Roskilde Helsingør der brugte samme kørestrøm,altså 25000 iv vekselstrøm,samme perronhøjde,og materiel til max 160 km/t.

Der er globalt set ved at ske en differentiering mellem tog begreberne "Urban" og "Regional", og et ny "Suburban" begreb dukker frem. "Urban" (Bybane) er metro, letbaner, sporvogne, BRT og S-tog (60-120 km/t), mens "Regional" (120-200 km/t) dækker det der herhjemme både er regionaltog og Intercitytog efterhånden drevet af, at mange "regionaltog" begynder at kunne køre 200 km/t. Gennemsnitlig rejsetid er over 60 min.

Det nye "suburban" ("Forstadsbane") er defineret som afstand mellem stop som regionaltog, men gennemsnitlig rejsetid er omkring 40 min. Togene accelererer som S-tog men har Regionaltogskomfort, dog med færre siddepladser. Maks hastighed 160 km/t. Eksempler på togtyper er Pendeltåg fra Stockholm eller de nye tog til lokaltrafikken i Oslo.

/Lasse

Venstre's transport-udspil & veteranbanerne

af Bent Jensen, 12/5 2021, 13:50 (1078 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse tak for svaret, det var faktisk lige Sverige jeg tænkte på, er det ikke Coradia de hedder? Jeg er også lidt smålun på de nye togsæt til RRx og BWegt,kender dem kun fra klip på YouTube
men jeg håber da at komme til Tyskland og køre med dem.,så meget som nu familien har tålmodighed til.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

ContecRail
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak