Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Identifisering av jernbaneuniform (Generelt)

af johan_w, 12/5 2021, 17:12 (1078 dage siden)

Hei.

Jeg er svensk men skriver på norsk i dag. Håper det er går fint.

Jeg sitter og redigerer en gammel film som ble tatt opp i slutten av 50-tallet. I denne filmen er det et fagforeningsmøte med "Svenska Järnvägsmannaförbundet avd. 163 Charlottenberg" der en ukjent person deltar. Jeg tror dette kan være en dansk togmann, siden uniformen ikke er Svensk eller Norsk - og det er et dansk flagg der.

Er det noen som kan si om dette for det første er en dansk uniform.
Hvis det er mulig å si hva slags rank han har, og som bonus hadde det vært flott å vite navnet og hvorfor han var der. Opptaket er fra en gang mellom 1957 og 1959 (mest sannsynlig 57)

[image]

Håper jeg har kommet til riktig sted. Hvis ikke - send meg videre :)

Identifisering av jernbaneuniform

af Niels Munch, 13/5 2021, 15:06 (1077 dage siden) @ johan_w

Er det noen som kan si om dette for det første er en dansk uniform.

Uniformen er ikke dansk.

M.v.h.
Niels

Identifisering av jernbaneuniform

af johan_w, 13/5 2021, 21:50 (1077 dage siden) @ Niels Munch

:-(

Ok, tak

Identifisering av jernbaneuniform

af Eyolf, 14/5 2021, 16:06 (1076 dage siden) @ johan_w

Den uniformen minner sterkt om en Reichbahn-uniform fra DDR. Det er vel ikke så usannsynlig at en representant fra DDRs FDGB (det østtyske fagforbundet) deltok på en fagforeningskonferanse i Sverige på den tiden?

Identifisering av jernbaneuniform

af Niels Munch, 14/5 2021, 17:35 (1076 dage siden) @ Eyolf

Den uniformen minner sterkt om en Reichbahn-uniform fra DDR. Det er vel ikke så usannsynlig at en representant fra DDRs FDGB (det østtyske fagforbundet) deltok på en fagforeningskonferanse i Sverige på den tiden?

Ja, det er næppe usandsynligt; sådanne "halve vingehjul" har Deutsche Reichsbahn - i lidt forskellig udformning og både før, under og efter Hitler - anvendt på kravespejlet.

M.v.h.
Niels

Identifisering av jernbaneuniform

af johan_w, 14/5 2021, 17:36 (1076 dage siden) @ Eyolf

Aha, spennende funn.

Jeg søkte litt på DDR-uniformer og det ser ut som merket er veldig likt, men at merket alltid sitter innrammet. Det kan jo hende at denne herren hadde merkene hengende utenpå uniformen isteden for sydd fast. Jeg prøvde å stille på exposure etc. men jeg ser ingen som helst spor av en firkant rundt merkene.

Er det noen som har tips på østtyske jernbaneforum jeg kan spørre videre på? :)

[image]
[image]
[image]

Identifisering av jernbaneuniform

af Eyolf, 14/5 2021, 18:08 (1076 dage siden) @ johan_w

Vet dessverre ikke om noe slikt forum, men jeg fant et bilde på Bundesarkiv, som viser østtyske uniformer med halve vingehjul som ser ut til å være uten rammer:
Reischbahnere i Greifswald

Det ser dessverre ikke ut for at der er noe større format av det.

Identifisering av jernbaneuniform

af Niels Munch, 14/5 2021, 18:27 (1076 dage siden) @ johan_w

Er det noen som har tips på østtyske jernbaneforum jeg kan spørre videre på? :)

Du kan forsøge at stille spørgsmålet på tyske Drehscheibe On-Line, Historisches Forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/list.php?017 - du skal dog være registreret for at skrive dér.

M.v.h.
Niels

Identifisering av jernbaneuniform

af johan_w, 14/5 2021, 19:07 (1076 dage siden) @ Eyolf

Det kan se ut som jeg har kommet helt på villespor. Jeg fant en annen person i filmen som definitivt er svensk og har merker på seg.
Hvis man ser litt nærmere på merkene så har den østtyske en litt annen form i spissen av vingen. Dermed tror jeg denne tyske forbindelsen faller. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor en tysker, eller for den delen en dansk togmann skulle være på dette møtet, med mindre det hadde mer tyskertransporten under krigen å gjøre. Da blir det fort mye vanskeligere å vite hvem det er da det sannsynligvis ikke er noe spesielt som skjer.

Takk for hjelpen uansett. Hyggelig å snakke med dere.

[image]

[image]

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak