Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier (Generelt)

af andersj, Aalborg, 13/5 2021, 21:16 (1077 dage siden)

ÖBB indgik i 2016 en rammeaftale med Bombardier på op til 300 Talent 3 togsæt. Der er lagt to bestillinger fra rammeaftalen på hhv. 21 togsæt til Vorarlberg og 25 togsæt til Tirol. 6 af de 25 togsæt skulle udrustes til kørsel i Italien da de skulle indsættes på Innsbruck-Brenner-Bozen-Meran-Mals.

Togsættene til Vorarlberg skulle have været i drift fra april 2019 og til Tirol fra august 2020. Alle 21 togsæt til Vorarlberg var færdigbyggede i oktober 2019, men altså ikke godkendte.
Den 23. november 2020 blev der udstedt en midlertidig godkendelse hvor testdriften med passagerer begyndte. Bombardier var imidlertid kun i stand til at levere et enkelt togsæt til driften, hvilket fik ÖBB til at igangsætte "Plan B".
"Plan B" var et nyt hasteudbud på 100 togsæt, som dog blev indklaget af Alstom. Det blev så ændret til 46 togsæt, svarende til de togsæt der er bestilt til Vorarlberg og Tirol.
Den midlertidige godkendelse udløb den 28. februar 2021 uden at togene var blevet endeligt godkendt. Den 12. maj 2021 besluttede Vorarlberg, Tirol og ÖBB så at droppe bestillingen på de 46 togsæt og tage "Plan B" i brug - dog findes der først en vinder af det nye udbud i juni. Det er forventet at de nye togsæt kan leveres fra slutningen af 2022, indtil da vil ÖBB finde erstatningsmateriel i andre regioner til kørslen i Vorarlberg og Tirol.

Det bliver spændende at se hvad der kommer til at ske med de færdigbyggede togsæt. Umiddelbart er Talent togene jo udmærket, så når Alstom/Bombardier får dem godkendt kan de sikkert godt sælges eller lejes ud.

Artikel fra ORF Voralberg: https://vorarlberg.orf.at/stories/3103519/
Artikel fra ORF Tirol: https://tirol.orf.at/stories/3103609/

--
Mvh Anders

Avatar

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/5 2021, 11:14 (1077 dage siden) @ andersj

Det er alligevel lidt utroligt at store velrenomerede togproducenter ikke kan få driblet de godkendelser i mål "in due time".
Ja, det er et kæmpe arbejde med dokumentation, men det er vel ikke et "moving target"? Man må da vide hvad man er oppe imod?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af andersj, Aalborg, 14/5 2021, 12:16 (1077 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er alligevel lidt utroligt at store velrenomerede togproducenter ikke kan få driblet de godkendelser i mål "in due time".
Ja, det er et kæmpe arbejde med dokumentation, men det er vel ikke et "moving target"? Man må da vide hvad man er oppe imod?

Det har været et generelt problem for Bombardier de sidste 5-10 år at de har taget for mange ordre ind i forhold til den produktionskapacitet de har. Lasse har vist tidligere nævnt at det især gælder softwareudvikling hvor man har været og er bagud.

At Bombardier så heller ikke har været i stand til at give realistiske reviderede tidsplaner er nok heller ikke populært. Talent 3 kan nok godt komme til at køre i Østrig inden erstatningstogene bliver leveret, men tilliden mellem ÖBB og Bombardier er væk.

--
Mvh Anders

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af Nordexpress, 14/5 2021, 13:00 (1077 dage siden) @ andersj

Som I kan se på mange Youtube videoer udgøres en pæn del af erstatningen i Voralberg jo af, at dobbeltdækkertogstammer forstærkes med grønne dobbeltdækkervogne fra CAT, City Airport Train, ligesom de grønne CAT-Taurus lokomotiver kører både person- og godstog til og fra Voralberg (=Vestøstrig).

CAT er normalt det direkte lufthavnstog mellem lufthavnen Wien Schwechat og Wien Landmitte stationen, som drives af ÖBB. (Det er dog den dyre måde at komme til byen på).

Der er nok også en del CityShuttle personvogne, der levetidsforlænges.

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af Bent Jensen, 14/5 2021, 15:24 (1077 dage siden) @ Nordexpress

En lille detalje det hedder ikke Bombadier mere det er Alstom. Bombadier laver mindre passagerfly blandt andet.

Men forøvrigt så græmmess jeg over dette med at togordrer forhales med retssager og vi skal komme efter jer.
Med venlig hilsen
Bent Jensen

Bombardier, nu Alstom eller Mitsubishi.

af OLL, Ballerup, 14/5 2021, 15:34 (1077 dage siden) @ Bent Jensen

En lille detalje det hedder ikke Bombadier mere det er Alstom. Bombadier laver mindre passagerfly blandt andet.

Hvilket de ikke engang rigtig gør mere. Deres CRJ linje er solgt til Mitsubishi Heavy Industries.
Mitsubishi takes over CRJ production.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af kme, 14/5 2021, 16:13 (1077 dage siden) @ Bent Jensen

En lille detalje det hedder ikke Bombadier mere det er Alstom. Bombadier laver mindre passagerfly blandt andet.

Bombardier lave ikke fly længere. DASH1-7 er ejet af Viking Air, DASH-8 af de Haviland Canada og regional jet'en frasolgt til Airbus (sælges som Airbus A220). S der vist kun vedligehold tilbage?

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af OLL, Ballerup, 14/5 2021, 16:31 (1077 dage siden) @ kme

En lille detalje det hedder ikke Bombadier mere det er Alstom. Bombadier laver mindre passagerfly blandt andet.

Bombardier lave ikke fly længere. DASH1-7 er ejet af Viking Air, DASH-8 af de Haviland Canada og regional jet'en frasolgt til Airbus (sælges som Airbus A220). S der vist kun vedligehold tilbage?

De laver kun VIP fly i Global serien: Bombardier Global business jet.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

ÖBB, Tirol og Vorarlberg opgiver Talent 3 tog fra Bombardier

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/5 2021, 19:53 (1077 dage siden) @ OLL

En lille detalje det hedder ikke Bombadier mere det er Alstom. Bombadier laver mindre passagerfly blandt andet.

Skal vi blive lidt mere præcise, så hedder det såmænd stadig Bombardier Transportation flere steder - men er nu en del af Alstom Group i takt med at de nationale Bombardier Transportation selskaber nedlægges. Kontrakten ÖBB har er med Bombardier Transportation. Den resterende del af Bombardier Inc laver business jets.

I tilfældet T3 til Østrig hører en række andre detaljer. Blandt andet at den fulde dokumentation og assessor rapporter blev indsendt i 2019, så det er umiddelbart ikke på togproducentens side, det trækker ud - omend godkendelsen jo er producentens ansvar...

Dertil skal lægges at produktionen af TALENT3 - herunder hele rammeaftalen med ÖBB på op til 200 togsæt - skal frasælges i år, som led i EU-kommissionens godkendelse af salget til Alstom. Der forhandles iflg udenlandske medier om et salg af denne del (inkl de tilhørende produktionshaller - een af fire produktionslinjer - i Hennigsdorf). Rygter peger på Skoda som favorit her.

Hvis man så samtidig ser på, at rammeaftalen reelt blev udbudt af ÖBB på et tidspunkt, hvor ÖBB offentligt brokkede sig over en anden leverandør, som de havde (og har) rammeaftale med, så bliver billedet noget mere broget. ÖBB er jo ikke ligefrem kendt for "diversitet" blandt sine leverandører af togmateriel...

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak