Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 14/5 2021, 11:11 (1075 dage siden)

Railway Gazette International 10 MAY 2021:

"Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days"

[image]

EUs udstillingstog til markering af 2021 som Jernbanens År kommer til København 30. september 2021. Se hele artiklen her:

https://www.railwaygazette.com/policy/connecting-europe-express-to-tour-26-countries-in...

Artiklen fordrer "sign in", men det er gratis at oprette sig.


M.v.h.
Niels

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af TeamBaumann, Hjordkær, 7/8 2021, 12:55 (990 dage siden) @ andersj

Kan se at der er lidt detaile med togets ruteplanlægning, hvor den ankommer til
Hamborg d. 30. septemer kl. 18:39 og derfra afgang til Danmark kl. 19:00.
1. oktober ankomst i København kl. 10:00 med 2 timers pause, hvor den forsætter til Malmø kl. 12:00.

Vil den måske overnatte i Padborg ved ca. 22-tiden til 7 mellem 30. september og 1. oktober?

Ved returløb er den ved Malmø kl. 21:00 d. 2. oktober og i Hamborg d. 3. oktober med ankomst kl. 7.03

Hvad består toget af ... ?
Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Rail, 7/8 2021, 13:29 (990 dage siden) @ TeamBaumann

Hvad består toget af ... ?

For et par måneder siden var oplægget til normalspor toget følgende:

Schweizisk panoramavogn
Fransk Corail
Italiens spisevogn
Østrigsk sovevogn
Ungarsk pakvogn
Tysk siddevogn

Men om alle godkendelser er faldet på plads ved jeg ikke.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af kiminfarum, 30/8 2021, 15:37 (967 dage siden) @ TeamBaumann

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?

Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.
Det kan oplyses at mellem Kh og Stockholm det Hector Rail der står for fremførelsen.
[image]
[image][image]
[image]
[image]
[image]

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af TeamBaumann, Hjordkær, 31/8 2021, 07:44 (967 dage siden) @ kiminfarum

Er det så en EB der skal trække fra Padborg til København og retur?

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af kiminfarum, 1/9 2021, 15:43 (965 dage siden) @ TeamBaumann

Er det så en EB der skal trække fra Padborg til København og retur?

Sådan læser jeg det.

- Kim

Avatar

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 3/9 2021, 18:44 (963 dage siden) @ kiminfarum

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.

Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Rail, 7/9 2021, 18:52 (959 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.

For nuværende hverken kan eller må den.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af esni, Frederikssund, 10/9 2021, 19:39 (956 dage siden) @ Rail

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


For nuværende hverken kan eller må den.

Jeg er helt med på at EB ikke har tilladelse (godkendelse) til at køre i Tyskland, og derfor næppe heller under tysk kørestrøm i sydenden af Padborg Station.

Men da den i henhold til offentliggjort PR materiale er bestilt til at kunne godkendes i Tyskland, så undrer det mig at du siger at den ikke KAN køre der.

--
Eskild

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Rail, 12/9 2021, 15:06 (954 dage siden) @ esni

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


For nuværende hverken kan eller må den.


Jeg er helt med på at EB ikke har tilladelse (godkendelse) til at køre i Tyskland, og derfor næppe heller under tysk kørestrøm i sydenden af Padborg Station.

Men da den i henhold til offentliggjort PR materiale er bestilt til at kunne godkendes i Tyskland, så undrer det mig at du siger at den ikke KAN køre der.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af esni, Frederikssund, 12/9 2021, 22:45 (954 dage siden) @ Rail

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


For nuværende hverken kan eller må den.


Jeg er helt med på at EB ikke har tilladelse (godkendelse) til at køre i Tyskland, og derfor næppe heller under tysk kørestrøm i sydenden af Padborg Station.

Men da den i henhold til offentliggjort PR materiale er bestilt til at kunne godkendes i Tyskland, så undrer det mig at du siger at den ikke KAN køre der.

Det er åbenlyst - og der er vi sådan set enige - at den 'For nuværende ' ikke .
Men da den efter en fremtidig godkendelsesprocess er gennemført skal kunne - så undrer det mig at den på nuværende tidspunkt ikke allerede KAN det som den endnu ikke MÅ?

--
Eskild

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af larsht, 12/9 2021, 23:54 (954 dage siden) @ esni

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


For nuværende hverken kan eller må den.


Jeg er helt med på at EB ikke har tilladelse (godkendelse) til at køre i Tyskland, og derfor næppe heller under tysk kørestrøm i sydenden af Padborg Station.

Men da den i henhold til offentliggjort PR materiale er bestilt til at kunne godkendes i Tyskland, så undrer det mig at du siger at den ikke KAN køre der.


Det er åbenlyst - og der er vi sådan set enige - at den 'For nuværende ' ikke .
Men da den efter en fremtidig godkendelsesprocess er gennemført skal kunne - så undrer det mig at den på nuværende tidspunkt ikke allerede KAN det som den endnu ikke MÅ?

Når vi nu alligevel er i gang med at "parre fluer", så KAN de jo godt køre i Tyskland (tænk på hvordan de blev leveret.........)

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af OLL, Ballerup, 13/9 2021, 06:04 (954 dage siden) @ larsht

Når vi nu alligevel er i gang med at "parre fluer", så KAN de jo godt køre i Tyskland (tænk på hvordan de blev leveret.........)


Med strømoptagerne nede og låste og trukket igennem landet af et andet lokomotiv.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af larsht, 13/9 2021, 12:36 (953 dage siden) @ OLL

Når vi nu alligevel er i gang med at "parre fluer", så KAN de jo godt køre i Tyskland (tænk på hvordan de blev leveret.........)

Med strømoptagerne nede og låste og trukket igennem landet af et andet lokomotiv.

Ja, og man kan vist godt karakterisere det som kørsel. ;-)

Og nu har den flue vist også godt og grundigt ondt i skridtet.......

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af RasmusD, 13/9 2021, 17:14 (953 dage siden) @ larsht

Men vi har stadig ikke fundet ud af, hvad der fik Rail til at skrive at EB ikke kan køre under tysk kørestrøm endnu.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Rail, 14/9 2021, 06:24 (953 dage siden) @ esni

Og er der en uddybet køreplan når den passere Danmark tur/retur?


Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


For nuværende hverken kan eller må den.


Jeg er helt med på at EB ikke har tilladelse (godkendelse) til at køre i Tyskland, og derfor næppe heller under tysk kørestrøm i sydenden af Padborg Station.

Men da den i henhold til offentliggjort PR materiale er bestilt til at kunne godkendes i Tyskland, så undrer det mig at du siger at den ikke KAN køre der.


Det er åbenlyst - og der er vi sådan set enige - at den 'For nuværende ' ikke .
Men da den efter en fremtidig godkendelsesprocess er gennemført skal kunne - så undrer det mig at den på nuværende tidspunkt ikke allerede KAN det som den endnu ikke MÅ?

Det er nok fordi du tænker på hardware, men husk at moderne lokomotiver også er afhængige af software og hvis software blokere for trækkraften, så kan lokomotivet ikke kører selv.

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Danielsen, 13/9 2021, 18:32 (953 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.

Meget apropos spørgsmålet om, hvorvidt EB må/kan køre i Tyskland, så fik jeg følgende skud af EB3218 og 3219 i dag på Kh. På 3219 er der et rødt kryds over D, mens der på 3218 ikke er (håber det er nogenlunde til at se). Betyder det, at 3218 kan køre i Tyskland?
[image]
[image]

mærkning på EB

af Nordexpress, 13/9 2021, 20:07 (953 dage siden) @ Danielsen

Jeg tror, du må slå dig til tåls med, at kvaliteten af det røde klæbebånd ikke er særlig god. 3218 er ikke den eneste, hvor den røde tape er faldet af, desværre har jeg ikke noteret numre på de andre.

mærkning på EB

af Danielsen, 13/9 2021, 21:15 (953 dage siden) @ Nordexpress

Jeg tror, du må slå dig til tåls med, at kvaliteten af det røde klæbebånd ikke er særlig god. 3218 er ikke den eneste, hvor den røde tape er faldet af, desværre har jeg ikke noteret numre på de andre.

Ja, ok det var det kedelige svar ;-) Men lige som opfølgning: hvorfor står der kun D med kryds på og ikke også fx S med kryds på? Er det pga. transporten gennem Tyskland til DK?

mærkning på EB

af esni, Frederikssund, 13/9 2021, 22:00 (953 dage siden) @ Danielsen

Jeg tror, du må slå dig til tåls med, at kvaliteten af det røde klæbebånd ikke er særlig god. 3218 er ikke den eneste, hvor den røde tape er faldet af, desværre har jeg ikke noteret numre på de andre.


Ja, ok det var det kedelige svar ;-) Men lige som opfølgning: hvorfor står der kun D med kryds på og ikke også fx S med kryds på? Er det pga. transporten gennem Tyskland til DK?

EB er bestilt godkendt til DK og D, ikka andre lande. Derfor kryds over D, da processen ikke er afsluttet endnu. Ingen andre lande er bestilt, derfor ingen andre lande med kryds.

--
Eskild

mærkning på EB

af Danielsen, 13/9 2021, 22:02 (953 dage siden) @ esni

Super, tak for svar!!

mærkning på EB

af RasmusD, 13/9 2021, 22:02 (953 dage siden) @ Danielsen

EB er udrustet til kørsel i Tyskland, herunder at den kan køre på den tyske ATC-pendant PZB. Det er bare ikke endeligt godkendt og taget i brug, for med godkendelsen følger også krav om regelmæssig brug og dermed kørsel i Tyskland. Og det er man ikke parat til.

(Det samme gælder herhjemme - for at et ATC-udstyret tog eller lokomotiv skal beholde sin ATC-godkendelse, skal det køre på en ATC-strækning mindst én gang om året eller sådan noget.)

Derfor er D’et stadig overstreget. Når man er klar til at køre i Tyskland, skal der groft sagt bare laves lidt papirarbejde og så kan overstregningen fjernes.

Hvorfor er der så ikke noget S for Sverige? Fordi DSB’s EB-lokomotiver ikke er udrustet til at køre i Sverige. Ja, kørestrømmen er den samme som i Tyskland, men den svenske ATC er en anden, og den er EB ikke udrustet til (i hvert fald ikke de eksisterende EB’ere).

mærkning på EB

af Danielsen, 13/9 2021, 22:05 (953 dage siden) @ RasmusD

Mange tak for svar - det giver god mening. Men er alle DSBs EB'ere udrustet til at kunne køre i Tyskland? Mange af dem skal vel bare køre regionaltog på Sjælland?

mærkning på EB

af andersj, Aalborg, 13/9 2021, 22:21 (953 dage siden) @ Danielsen

Mange tak for svar - det giver god mening. Men er alle DSBs EB'ere udrustet til at kunne køre i Tyskland? Mange af dem skal vel bare køre regionaltog på Sjælland?

Alle 42 lokomotiver bliver ens. Det er vist også af hensyn til hvis nogle af dem skal sælges igen når dobbeltdækkervognene engang skal udfases. De ældste vogne er jo fra 2002 så de holder næppe lige så længe som EB'erne.

Men hovedårsagen er nok at man får en fleksibel enhedsflåde - man har jo en del bøvl med at det kun er enkelte IC3'er der kan og må køre i Tyskland.

--
Mvh Anders

mærkning på EB

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 14/9 2021, 00:12 (953 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Per Holm, 14/9 2021, 00:39

Hvorfor er der så ikke noget S for Sverige? Fordi DSB’s EB-lokomotiver ikke er udrustet til at køre i Sverige. Ja, kørestrømmen er den samme som i Tyskland, men den svenske ATC er en anden, og den er EB ikke udrustet til (i hvert fald ikke de eksisterende EB’ere).

Knabt nok. Det er helt anderledes. Køretøjer der kan køre på tysk (i DACH) kørestrøm kan ikke nødvendigvis køre på skandinavisk kørestrøm.

mærkning på EB

af Rail, 14/9 2021, 06:26 (953 dage siden) @ RasmusD

EB er udrustet til kørsel i Tyskland, herunder at den kan køre på den tyske ATC-pendant PZB. Det er bare ikke endeligt godkendt og taget i brug, for med godkendelsen følger også krav om regelmæssig brug og dermed kørsel i Tyskland. Og det er man ikke parat til.

Hvis det bare var det, så var det jo fint nok. Men pga. den forsinkede godkendelse skal der nu indlejes et lokomotiv for at kører SJ nattog i Tyskland. Med godkendelsen er det ikke nødvendigt.

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rask Ingemann Lambertsen, 24/9 2021, 18:19 (942 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.

Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/9 2021, 19:38 (942 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.

Det er præcis sådan alle EBerne er leveret og der er flere klip på youtube der viser dette.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rail, 25/9 2021, 00:14 (942 dage siden) @ Michael Deichmann

Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Det er præcis sådan alle EBerne er leveret og der er flere klip på youtube der viser dette.

EB'erne netop ikke leveret på den måde. De er ankommet med et tysk etsystemlokomotiv (de fleste af gangene) der selv har løbet rundt under Tysk kørestrøm i spor 1/13 og derefter har Hectors 241 været nede under tysk kørestrøm og hente EB'erne..

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rail, 25/9 2021, 00:16 (942 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.

Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rask Ingemann Lambertsen, 25/9 2021, 12:23 (941 dage siden) @ Rail

Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.

Såfremt neutralsektionen er for lang til, at de to togmaskiner koblet sammen begge kan få strøm fra hver sit kørestrømsområde, må man jo sætte nogle vogne imellem. Den ankommende togmaskine standser i eget kørestrømsområde, hvor den laver omløb og trykker stammen ind i fremmed kørestrømsområde, hvor den afgående togmaskine kan koble på stammen. Herefter kobles den ankommende togmaskine af og toget kan afgå.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rail, 25/9 2021, 16:49 (941 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.


Såfremt neutralsektionen er for lang til, at de to togmaskiner koblet sammen begge kan få strøm fra hver sit kørestrømsområde, må man jo sætte nogle vogne imellem. Den ankommende togmaskine standser i eget kørestrømsområde, hvor den laver omløb og trykker stammen ind i fremmed kørestrømsområde, hvor den afgående togmaskine kan koble på stammen. Herefter kobles den ankommende togmaskine af og toget kan afgå.

Ja det gør du så i nordgående retning - i sydgående er det lidt mere besværligt at lave ovenstående i Padborg.
Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.

(I den virkelige virkelighed bliver det klaret med ekstern hjælp ;-) )

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af larsht, 25/9 2021, 19:15 (941 dage siden) @ Rail

Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.

Gad vide hvordan IC3-togsættene så kom ombord på og fra færgen Rødby-Puttgarden.........

Gad vide hvordan tilkoblinger med IC3/IR4-tog foregår undervejs på turene...........

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Jens N, Fredericia, 25/9 2021, 21:18 (941 dage siden) @ Rail

Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.

Hvorfor må man ikke planlægge rangering med passagerer ombord?

Mvh. Jens

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Svend, 25/9 2021, 21:34 (941 dage siden) @ Jens N

Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.


Hvorfor må man ikke planlægge rangering med passagerer ombord?

Det næste du kan spørge om er: Hvor står det?

--
Svend

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af larsht, 25/9 2021, 21:43 (941 dage siden) @ Svend

Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.


Hvorfor må man ikke planlægge rangering med passagerer ombord?


Det næste du kan spørge om er: Hvor står det?

Præcis

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af Rask Ingemann Lambertsen, 26/9 2021, 11:23 (940 dage siden) @ Rail

Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.


Såfremt neutralsektionen er for lang til, at de to togmaskiner koblet sammen begge kan få strøm fra hver sit kørestrømsområde, må man jo sætte nogle vogne imellem. Den ankommende togmaskine standser i eget kørestrømsområde, hvor den laver omløb og trykker stammen ind i fremmed kørestrømsområde, hvor den afgående togmaskine kan koble på stammen. Herefter kobles den ankommende togmaskine af og toget kan afgå.


Ja det gør du så i nordgående retning - i sydgående er det lidt mere besværligt at lave ovenstående i Padborg.

Sydgående i Padborg er det ikke så svært heller: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen og placeret i et nabospor. Den afgående togmaskine kobler på stammen, som rangeres over i nabosporet til den ankomne togmaskine. Den ankomne togmaskine trykkes tilbage i sit eget kørestrømsområde, hvor den kobles af. Herefter kan toget afgå.

Derudover glemmer vi lige at man ikke må planlægge rangering med passagerer ombord.

Ja, skal vi ikke det? For det foregår i stor stil Grønnehave - Helsingør og retur, for eksempel.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Lokomotivskift i Padborg - Connecting Europe Express

af esni, Frederikssund, 25/9 2021, 17:56 (941 dage siden) @ Rail

Her er TA 16482 omhandlende 'Connecting Europe Express'.


Man må da håbe at det/de lokomotiv/-er der skal køre vognene fra og til Tyskland kan køre i dansk strøm.. Det kan godt give lidt udfordringer for litra EB når den ikke kan/(må?) køre i den sydligere del af Padborg under tysk kørestrøm.


Man brugte da i årevis litra EA, der heller ikke kunne køre på tysk kørestrøm, til tog, der kom fra eller skulle til Tyskland. Har man allerede glemt, hvordan man gør? Fremgangsmåden var vist ikke så indviklet endda: Ved ankomst kører toget med strømaftagerne nede så langt frem, at togmaskinen holder i det "fremmede" kørestrømsområde. Her bliver den ankomne togmaskine koblet af stammen, trukket væk og forbi en transversal til et nabospor, gennem hvilket den ankomne togmaskine bliver skubbet tilbage til det kørestrømsområde, den kom fra, og kan hæve en strømaftager igen. Derefter kan den afgående togmaskine rangere til stammen, koble på og afgå.
Lur mig, om ikke der på Youtube eller lignende er en videooptagelse eller to, der viser, hvordan man gør.


Selvom jeg er fuldt ud klar over at det foregik så er stødrangering ikke tilladt. Derudover havde man dengang en dieselrangermaskine (MK) i Padborg, så officielt kunne det foregå på den rette vis.

Mange youtube videoer viser stødrangering, men det nævnes vist ikke i teksten.
Stødrangering har været tilladt tidligere, men hvornår forsvandt det?

--
Eskild

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af TeamBaumann, Hjordkær, 14/5 2021, 14:04 (1075 dage siden) @ Niels Munch

Jeg håber at der kommer en mere detailleret køreplan, nåden ankommer til Danmark :-)

Men det må være ligende udstillingstog som vi havde for par år siden, hvor den også kørte rundt
på tur gennem Europa.
Var det ikke "GreenTrain" de kaldte det dengang?

Connecting Europe Express sets off on 26-country tour

af Niels Munch, 3/9 2021, 13:01 (963 dage siden) @ Niels Munch

Railway Gazette International 2. september 2021:

"Connecting Europe Express sets off on 26-country tour

EUROPE: The Connecting Europe Express organised to celebrate the European Year of Rail set off from Lisboa Oriente station on September 2, marking the start of a five-week journey through 26 countries which will include more than 100 stops before reaching Paris on October 7.
.....
Separate rolling stock will be used on the three gauges involved.
.....
The 1 435 mm standard gauge train will include a conference coach provided by France’s SNCF, two seating coaches from Germany’s DB and Swiss Federal Railways, a dining car from Italy’s FS, and a sleeping car from Austrian Federal Railways. A coach supplied by Hungary’s MÁV will host a mobile exhibition organised by the European Climate, Infrastructure & Environment Executive Agency and the Shift2Rail Joint Undertaking to showcase rail innovations and EU support for infrastructure projects.
....."


Se hele artiklen inkl. rutekort m.v. her: https://www.railwaygazette.com/policy/connecting-europe-express-sets-off-on-26-country-...


M.v.h.
Niels

Connecting Europe Express sets off on 26-country tour

af bastholm, 3/9 2021, 14:17 (963 dage siden) @ Niels Munch

En anden artikel fra Railcolornews: Link her

Connecting Europe Express in Copenhagen 1 Oct.

af Niels Munch, 7/9 2021, 19:08 (959 dage siden) @ Niels Munch

Fredag den 1. oktober 2021 kl. 10.00 – 12.00

”Connecting Europe Express” på København H, spor 1

I anledning af European Year of Railways kommer der et seks-vognes udstillingstog på besøg i København. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_21_4483 .

I den anledning laver DSB og Rådet for Bæredygtig Trafik rundvisninger og mini-foredrag omkring de europæiske jernbaner og deres rolle som klimavenligt alternativ til flyvning. Rundvisningerne vil formentlig finde sted på klokkeslæt 10.00, 15, 30, 45 frem til 11.30 med start udfor udstillingsvognen i spor 1.

Der vil også være boder i hallen på København H, og togets udstillingsvogn vil være åben.

Se mere om arrangementet her: https://baeredygtigtrafik.dk/event/connecting-europe-express-paa-besoeg-i-koebenhavn/ .

M.v.h.
Niels

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af bastholm, 1/10 2021, 12:11 (935 dage siden) @ Niels Munch

Billeder?

Connecting Europe Express to tour 26 countries in 36 days

af Niels Munch, 1/10 2021, 13:38 (935 dage siden) @ bastholm

Billeder?

[image]Connecting Europe Express på TRAKO Gdańsk [PL], 21.09.2021 (TRAKO pressefoto).

M.v.h.
Niels

Connecting Europe Express i Padborg

af TeamBaumann, Hjordkær, 1/10 2021, 13:55 (935 dage siden) @ bastholm

CEE togsæt ankom til Padborg lidt over kl. 22:00
Bær over med billeder at der lidt pletter, vejret var ret våd
[image]
DSB EB 3220 venter på CEE i Padborg
[image]
[image]
DB Vectron 193 360-5
[image]
Sovevogn ÖBB WLABmz 61 80 72-90 017-7
[image]
Panoramavogn SBB Apm 61 85 19-90 109-3
[image]
Italiensk spisevogn TI WR 61 83 88-90 110-9
[image]
Udstillingsvogn SNCF A10tu 61 87 10-92 011-6
[image]
Udstillingsvogn DB Bpmmbdz 61 80 84-91 102-2
[image]
Ungarnsk Bagagevogn START Ddmee 51 55 94-91 102-3
Alle fotos : Baumann

Connecting Europe Express tour concludes in Paris

af Niels Munch, 15/10 2021, 10:22 (922 dage siden) @ Niels Munch

Railway Gazette International 8 October 2021:

"Connecting Europe Express tour concludes in Paris

EUROPE: The Connecting Europe Express organised by the European Commission’s transport directorate DG Move and trade association CER concluded its 36-day tour of the continent in Paris on October 7.
.....
Although branded as one train, the tour used three different formations to complete its trip through 26 countries, including stops in countries outside the EU such as Serbia and North Macedonia. Two broad gauge feeder trains operated in the Baltic states and Spain and Portugal.

In total, CEE made 120 official stops and crossed 33 borders before reaching its final destination.
....."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/policy/connecting-europe-express-tour-concludes-in-paris... .

Log-in fordres, men det er gratis at registrere sig.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak