Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vetarantog forladt ifølge lokal avis. (Generelt)

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 16/5 2021, 09:03 (1074 dage siden)

[image]

Ifølge den lokale avis Aalborg nu, er limfjordsbanens y-tog forladt.

“ Det forladte tog ved Godsbanen
Er du typen, der drages af spændingen ved gamle og forladte ting? Så kender du helt sikkert godt Godsbanen, men måske har du endnu ikke spottet det forladte tog.

Godsbanen i Aalborg har før i tiden huset Aalborgs godsbaneterminal og er for tiden ved at udvikle sig til en ny bydel. Vi har netop spottet et gammelt tog, som holder parkeret på Godsbanen. Hvor længe toget har holdt parkeret på Godsbanen, er ikke til at sige, men kontrasten mellem det gamle tog og graffitien på siden skaber et blikfang uden lige og er uden tvivl et besøg værdigt.”

Avatar

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2021, 10:54 (1074 dage siden) @ Hjortlund

[image]

Ifølge den lokale avis Aalborg nu, er limfjordsbanens y-tog forladt.

“ Det forladte tog ved Godsbanen
Er du typen, der drages af spændingen ved gamle og forladte ting? Så kender du helt sikkert godt Godsbanen, men måske har du endnu ikke spottet det forladte tog.

Godsbanen i Aalborg har før i tiden huset Aalborgs godsbaneterminal og er for tiden ved at udvikle sig til en ny bydel. Vi har netop spottet et gammelt tog, som holder parkeret på Godsbanen. Hvor længe toget har holdt parkeret på Godsbanen, er ikke til at sige, men kontrasten mellem det gamle tog og graffitien på siden skaber et blikfang uden lige og er uden tvivl et besøg værdigt.”

Endnu en ikke-historie. Togsættet er aldeles ikke forladt og aalborgnu.dk er ikke en avis. Spild af læsetid.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Bent Larsen, Kalundborg, 16/5 2021, 13:26 (1074 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
Uanset hvad det er, så mener de at graffiti er noget kunst, som vi skal køre ud og se på, men et gammelt tog er noget bras som grafittimalerene kan udstille deres kunst på.
Vh
Bent Larsen

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 16/5 2021, 16:30 (1074 dage siden) @ Bent Larsen

I må undskylde hvis jeg er kommet til atprovokere jer med dete indlæg - det var bestemt ikke meningen. Blev bare så provokeret over at de normaliserede at udforske og male grafitti på et gammelt vetarantog.

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Bent Larsen, Kalundborg, 16/5 2021, 17:14 (1074 dage siden) @ Hjortlund

Hej
Du provokerede ikke mig, men Aalborgnu.dk holdning til folk der går rundt og sviner med deres graffiti, for dem er det ok.
Vh
Bent Larsen

Avatar

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2021, 17:14 (1074 dage siden) @ Hjortlund

I må undskylde hvis jeg er kommet til atprovokere jer med dete indlæg - det var bestemt ikke meningen

Du har intet at undskylde og du har på ingen måde provokeret. Du kan ikke gøre for, at skribenten (der næppe har nogen som helst journalistisk uddannelse) overhovedet ikke aner, hvad han eller hun skriver om.

Fortsæt endelig med indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Mads, 16/5 2021, 17:44 (1074 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I må undskylde hvis jeg er kommet til atprovokere jer med dete indlæg - det var bestemt ikke meningen


Du har intet at undskylde og du har på ingen måde provokeret. Du kan ikke gøre for, at skribenten (der næppe har nogen som helst journalistisk uddannelse) overhovedet ikke aner, hvad han eller hun skriver om.

Fortsæt endelig med indlæg.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kan vi få den "rigtige" historie?

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af andersj, Aalborg, 16/5 2021, 19:33 (1073 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Ifølge den lokale avis Aalborg nu, er limfjordsbanens y-tog forladt.

“ Det forladte tog ved Godsbanen
Er du typen, der drages af spændingen ved gamle og forladte ting? Så kender du helt sikkert godt Godsbanen, men måske har du endnu ikke spottet det forladte tog.

Godsbanen i Aalborg har før i tiden huset Aalborgs godsbaneterminal og er for tiden ved at udvikle sig til en ny bydel. Vi har netop spottet et gammelt tog, som holder parkeret på Godsbanen. Hvor længe toget har holdt parkeret på Godsbanen, er ikke til at sige, men kontrasten mellem det gamle tog og graffitien på siden skaber et blikfang uden lige og er uden tvivl et besøg værdigt.”


Endnu en ikke-historie. Togsættet er aldeles ikke forladt og aalborgnu.dk er ikke en avis. Spild af læsetid.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvis vi skal være helt rigtige er "Aalborg:nu" den lokale ugeavis hvor det "journalistiske" indhold produceres af Nordjyske. Artiklerne fra websiden bliver typisk bragt i den husstandsomdelte ugeavis den efterfølgende onsdag.

--
Mvh Anders

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af larsL, 16/5 2021, 20:33 (1073 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[snip-noget-tekst]

Godsbanen i Aalborg har før i tiden huset Aalborgs godsbaneterminal og er for tiden ved at udvikle sig til en ny bydel. Vi har netop spottet et gammelt tog, som holder parkeret på Godsbanen. Hvor længe toget har holdt parkeret på Godsbanen, er ikke til at sige, men kontrasten mellem det gamle tog og graffitien på siden skaber et blikfang uden lige og er uden tvivl et besøg værdigt.”


Endnu en ikke-historie. Togsættet er aldeles ikke forladt og aalborgnu.dk er ikke en avis. Spild af læsetid.

Men..... Nu er toget jo set af andre end de sædvanlige jernbanenørder og togets stand lader jo noget tilbage at ønske. Og det har mig bekendt stået der i flere år, så spørgsmålene melder sig jo nærmest på stribe:

  • Er der en plan? andet end at være lærred for malere?
  • Følges planen eller er den ved at være på et stadie hvor den må betegnes som et luftkastel?
  • Kan toget sendes videre til nogen der vil holde toget ved lige? Køre med det? For det sker jo ikke hvor det er nu. (*)
  • Er toget i virkeligheden (og med de realistiske briller på) bedre tjent med at komme "i saksen" allerede nu end senere?

Gammelt materiel (ragelse?) er der jo nok af, men er der penge, tid og frivillige nok til at få det udført?

Og ja, det kan jo være sjovt at have et Y-tog kørende eller bare udstillet et sted - Men er det værd at gemme på det indtil det er forgået at sig selv (+ den fra hjælpere)?

Hilsen Lars

(*) Er du uenig? Se lige på billederne igen?

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af re20000, 16/5 2021, 21:12 (1073 dage siden) @ larsL

Hvornår er et tog et veterantog??

Nold

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 16/5 2021, 22:06 (1073 dage siden) @ re20000

Hvornår er et tog et veterantog??

Tja .. når man læser hos DVF så har de en tidshorisont som siger ca. 30 år - der er sikkert nogen som har en
anden mening om det

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af FS1954, 17/5 2021, 23:58 (1072 dage siden) @ re20000

Hvis man bruger samme kriterier som briterne bruger for automobiler, ligger grænsen for veterankøretøjer vist omkring 1934. Veteranbilklubber kan sikkert oplyse om det konkrete årstal.

Nyere køretøjer kan så kaldes vintage-biler, klassikere, young-timere og meget andet fikst inkl. gammelt ragelse, og det samme må vel gælde for tog, så et veterantog er en Lynette ikke.

Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Niels Munch, 18/5 2021, 01:00 (1072 dage siden) @ FS1954

Hvis man bruger samme kriterier som briterne bruger for automobiler, ligger grænsen for veterankøretøjer vist omkring 1934. Veteranbilklubber kan sikkert oplyse om det konkrete årstal.

Nyere køretøjer kan så kaldes vintage-biler, klassikere, young-timere og meget andet fikst inkl. gammelt ragelse, og det samme må vel gælde for tog, så et veterantog er en Lynette ikke.

I DK kan en bil registreres som veteranbil, når det er 30 år siden, den blev registreret første gang. Efter 35 år falder vægtafgiften til 1/4.

De ældste Y-tog er fra 1965, de yngste fra 1984 .....

M.v.h.
Niels

Avatar

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/5 2021, 21:18 (1071 dage siden) @ FS1954

Hvis man bruger samme kriterier som briterne bruger for automobiler, ligger grænsen for veterankøretøjer vist omkring 1934. Veteranbilklubber kan sikkert oplyse om det konkrete årstal.

Men det gør vi ikke herhjemme i Dannevang.

Nyere køretøjer kan så kaldes vintage-biler, klassikere, young-timere og meget andet fikst inkl. gammelt ragelse, og det samme må vel gælde for tog, så et veterantog er en Lynette ikke.

Idag er begrebet hængt op på vores lovgivning som opererer med begrebet "Veterankøretøj". Desværre er EU, Trafikministeriet og Skatteministeriet ikke helt enige.
EU og Trafikministeriet opererer med 30 år, så fra det 30'te år kan en veteranbil gives tilladelse til veterankørsel der betyder lejlighedsvis brug og syn ved det 35. år og herefter hver 8. år.
(EU henser historiske køretøjer på over 30 år som samleobjekter og derfor ingen told og 5% moms ved import fra ikke EU land).
Skatteministeriet opererer med 35 år for 1/4 vægtafgift og afgiftsberigtigelse ved import efter angiveligt lempeligere regler.
Forsikringsselskaberne har deres egne grænser der kan være 30 eller 35 år men også kan være 25.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af gaest, 17/5 2021, 07:02 (1073 dage siden) @ larsL

  • Er der en plan? andet end at være lærred for malere?
  • Følges planen eller er den ved at være på et stadie hvor den må betegnes som et luftkastel?
  • Kan toget sendes videre til nogen der vil holde toget ved lige? Køre med det? For det sker jo ikke hvor det er nu. (*)
  • Er toget i virkeligheden (og med de realistiske briller på) bedre tjent med at komme "i saksen" allerede nu end senere?

Gammelt materiel (ragelse?) er der jo nok af, men er der penge, tid og frivillige nok til at få det udført?

Og ja, det kan jo være sjovt at have et Y-tog kørende eller bare udstillet et sted - Men er det værd at gemme på det indtil det er forgået at sig selv (+ den fra hjælpere)?

Hilsen Lars

(*) Er du uenig? Se lige på billederne igen?

Det er den virkeligt varme grød. Nogen klubber og DJM har revurderet deres samlinger og tilpasset denne til et mere realistisk scenarie, hvilket bestemt har givet genlyd i enhusiastkredse.

DJK har hidtil behændigt undgået denne debat, i stedet smider de alle ders spareskillinger i at bygge mere vognhal i Marslev. Men stadig er der ikke meget fremtid for det materiel der kommer til Marslev.
De der gider bruge deres fritid på at skrue på gammelt jernbanemateriele, på en sådan måde at det kan komme til at køre, bliver stadigt færre.

Jeg tænker at artiklen i Aalborg nu er en provokation over for den lokale veteranbane: Vi er trætte af at have jeres skrammel stående til evig tid! Klubbernes materiel lagre/kirkegårde er ikke velidte nogen steder. Mon der kommer et modspil fra LFB/DJK?

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Bent Larsen, Kalundborg, 17/5 2021, 08:19 (1073 dage siden) @ gaest

Hej
Det største problem er vel at LFB bor i en kommune der hellere vil bygge penthaus lejligheder ind have et veteranjernbane miljø, er der sporforbindelse til remissen ?
Vh
Bent Larsen

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Peter Christensen, 17/5 2021, 08:46 (1073 dage siden) @ Bent Larsen

Det største problem er vel at LFB bor i en kommune der hellere vil bygge penthaus lejligheder ind have et veteranjernbane miljø, er der sporforbindelse til remissen ?

Du ved godt at kommunen støtter (eller har støttet) LFB med et seriøst beløb?

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af Bent Larsen, Kalundborg, 17/5 2021, 09:33 (1073 dage siden) @ Peter Christensen

Hej
Nej, det har jeg ikke set, det jeg har læst husker mest som noget negativt.
Vh
Bent Larsen

Avatar

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af gaest, 17/5 2021, 10:59 (1073 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det største problem er vel at LFB bor i en kommune der hellere vil bygge penthaus lejligheder ind have et veteranjernbane miljø, er der sporforbindelse til remissen ?
Vh
Bent Larsen

Byudvikling er en svær ting. Hvem ejer den remise? Hvis det er DSB Ejendomme, så bliver den solgt når det rette bud indfinder sig.
LFB har andre problemer at slås med. ERTMS breder sig og inden længe vil kørsler på de lange skinner være helt umuligt. Men de skal jo stadig til perron i Aalborg, hvordan håndteres det?
Ja, der er banen til havnen, men de overkørselsanlæg forældes også en dag, og så kan man frygte at Bdk opsætter ERTMS overkørselsanlæg, fremfor at ligge med dele til gamle anlæg, et scenarie der kan indtræffe når alle strækninger er udstyret med ERTMS.

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af jaer, 17/5 2021, 20:23 (1072 dage siden) @ gaest

Byudvikling er en svær ting. Hvem ejer den remise? Hvis det er DSB Ejendomme, så bliver den solgt når det rette bud indfinder sig.

Det bud indløb i 2015, hvis man kigger i ois.dk! Ejendommen ejes nu af et ejendomsselskab, og LFB har en lejekontrakt, der løber til 2024!

LFB har andre problemer at slås med. ERTMS breder sig og inden længe vil kørsler på de lange skinner være helt umuligt. Men de skal jo stadig til perron i Aalborg, hvordan håndteres det?

De lokale drømme går på at undgå ERTMS-området, hvilket er muligt, men det kræver en positiv indstilling fra bl. A. BDK ( og det er vist lidt op ad bakke).

Ja, der er banen til havnen, men de overkørselsanlæg forældes også en dag, og så kan man frygte at Bdk opsætter ERTMS overkørselsanlæg, fremfor at ligge med dele til gamle anlæg, et scenarie der kan indtræffe når alle strækninger er udstyret med ERTMS.

Så skal du nok kigge mange år frem. (Jubel)optimisterne ser det heller ikke som et problem, for der er jo til den tid fundet en løsning med ERTMS på veterantogslokomotiver. Om der så er nogen folk til at betjene og vedligeholde disse, er en anden diskussion, der skal tages.

/Jan

Veterantog forladt ifølge lokal avis

af MortenLarsen94, Aarhus, 20/5 2021, 10:50 (1070 dage siden) @ jaer

LFB har andre problemer at slås med. ERTMS breder sig og inden længe vil kørsler på de lange skinner være helt umuligt. Men de skal jo stadig til perron i Aalborg, hvordan håndteres det?

De lokale drømme går på at undgå ERTMS-området, hvilket er muligt, men det kræver en positiv indstilling fra bl. A. BDK ( og det er vist lidt op ad bakke).

Sjovt det har jeg ikke hørt noget om, og jeg har lige deltaget i et opstartsmøde på en følgegruppe for indbygning af ETCS i veterantogsmateriel, men jeg skal da skynde mig at fortælle resten af driftsudvalget at vi ikke ønsker ETCS i vores materiel :-D
Spøg til side, så håber vi kraftig på at vi kan være med i et pilotprojekt for indbygning af netop ETCS i vores materiel så vi igen kan komme til at køre til bl.a. Frederikshavn og sydpå når BDK får indstalleret ERTMS på strækning 24 (Aarhus - Aalborg).

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

ERTMS på sidespor - Veterantog forladt ifølge lokal avis

af steenth, 18/5 2021, 10:42 (1072 dage siden) @ gaest

Ja, der er banen til havnen, men de overkørselsanlæg forældes også en dag, og så kan man frygte at Bdk opsætter ERTMS overkørselsanlæg, fremfor at ligge med dele til gamle anlæg, et scenarie der kan indtræffe når alle strækninger er udstyret med ERTMS.

ERTMS/ETCS kræver et dyrt sikringsanlæg, så det kommer med stor sandsynlighed ikke på sidespor til havne og fx på banen til Aalborg Øst. Men det kunne være at man bruger samme type overkørselsanlæg med overkørselssignaler. For den er et standardproduktion, som ændret til danske forhold og ETCS. Spørgsmål er få et variant som kan bruges til steder uden sikringsanlæg.

Vetarantog forladt ifølge lokal avis.

af D 960, 16/5 2021, 13:38 (1074 dage siden) @ Hjortlund

Dette indlæg burde aldrig være skrevet. Igen har grafitisvinene vundet. De skal ties ihjel!!:-( :-(

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak