Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor? (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 17/5 2021, 10:58 (1068 dage siden)

Ude i højre side af dette forum er der skiftende blokke. En af dem er DSBs trafikinformation. Her er jeg flere gange studset over utrolig diffus information fra DSB i forbindelse med ændringer i togenes køreplaner. For eksempel:

Sent om aftenen fra mandag den 14. til torsdag den 17. juni kører et regionaltog 25 minutter senere end normalt fra Fredericia mod Esbjerg.
Det skyldes et sporarbejde.
Tjek Rejseplanen for at se de præcise tider

Det drejer sig her om et enkelt tog, som har senere afgangstid. Men der er ingen information om, hvilket tog, det drejer sig om - ej heller de præcise afgangstider. Man henvises derimod til rejseplanen. Hvorfor bruger DSB ikke de fem minutter ekstra det tager at skrive køreplanen for det enkelte tog? I stedet for at en rejsende pludselig bliver nervøs for, at det tog de plejer at tage er ændret, blot for at bruge tid og kræfter på at finde ud af nårh nej, det var ikke mit tog.

Sådan en vag tekst er forståelig nok, når det drejer sig om masseaflysninger, f.eks. det nuværende sporarbejde i Valby. Men altså... Hvor svært kan det være at informere om et enkelt tog?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Simon Poulsen, 17/5 2021, 12:26 (1068 dage siden) @ 1993matias

Sådan en vag tekst er forståelig nok, når det drejer sig om masseaflysninger, f.eks. det nuværende sporarbejde i Valby. Men altså... Hvor svært kan det være at informere om et enkelt tog?

Du er ansat i firmaet? Det er ikke et intranet for DSB eller et sted du skal hænges dets vasketøj til tørre. Brug de officielle kanaler du har til rådighed eller brok dig til din leder.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af 1993matias ⌂, KH, 17/5 2021, 13:22 (1068 dage siden) @ Simon Poulsen

Du er ansat i firmaet? Det er ikke et intranet for DSB eller et sted du skal hænges dets vasketøj til tørre.

Hej Simon, interessante slutninger, du drager der. Ved du mere, end jeg gør? Jeg spørger i et offentligt forum, for der kan måske være en folk, der har en bedre forklaring end mit gæt. I og for sig skriver du ikke noget brugbart, men er blot delagtig i at gøre dette forum til et ubehageligt sted at være.

Brug de officielle kanaler du har til rådighed eller brok dig til din leder.

Ved du måske, om jeg har gjort det allerede? Ved du, om de har svaret? Ved du, om de kunne give et brugbart svar? Ja, jeg beklager, hvis der er nogen, der har tisset på din sukkermad. Men du skal ikke tørre dit dårlige humør af på mig.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/5 2021, 13:30 (1068 dage siden) @ Simon Poulsen

Sådan en vag tekst er forståelig nok, når det drejer sig om masseaflysninger, f.eks. det nuværende sporarbejde i Valby. Men altså... Hvor svært kan det være at informere om et enkelt tog?

Du er ansat i firmaet? Det er ikke et intranet for DSB eller et sted du skal hænges dets vasketøj til tørre. Brug de officielle kanaler du har til rådighed eller brok dig til din leder.

Det var dog sørens som du tager på vej - har du en dårlig dag ??

Det er enormt befriende, at ansatte ved DSB kan se, at der også er en verden udenfor DSB i Telegade - vel at mærke en verden, hvori der færdes rigtige mennesker. Det er disse mennesker DSB er sat i verden for at servicere, hvilket man ikke altid skulle tro, var den opgave som Telegade fokuserer på.

Hvis DSB ikke kan præsterer bedre trafikinformation end den tåbelig formulering der henvises til, så står der meget værre til end man troede. Det er jo helt på månen ikke at oplyse hvilket tog der er berørt - der er ikke bare dårlig informationen, der er arrogance uden siddestykke.

Tak for kaffe...

af thomastog, 17/5 2021, 14:56 (1068 dage siden) @ Simon Poulsen

Du er ansat i firmaet? Det er ikke et intranet for DSB eller et sted du skal hænges dets vasketøj til tørre. Brug de officielle kanaler du har til rådighed eller brok dig til din leder.

Du er da godt nok bitter at høre på. Er det et godt niveau at skrive til hinanden fra ?

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Scharfenberg, 17/5 2021, 16:26 (1068 dage siden) @ 1993matias
redigeret af Scharfenberg, 17/5 2021, 16:38

Ude i højre side af dette forum er der skiftende blokke. En af dem er DSBs trafikinformation. Her er jeg flere gange studset over utrolig diffus information fra DSB i forbindelse med ændringer i togenes køreplaner. For eksempel:

Sent om aftenen fra mandag den 14. til torsdag den 17. juni kører et regionaltog 25 minutter senere end normalt fra Fredericia mod Esbjerg.
Det skyldes et sporarbejde.
Tjek Rejseplanen for at se de præcise tider


Det drejer sig her om et enkelt tog, som har senere afgangstid. Men der er ingen information om, hvilket tog, det drejer sig om - ej heller de præcise afgangstider. Man henvises derimod til rejseplanen. Hvorfor bruger DSB ikke de fem minutter ekstra det tager at skrive køreplanen for det enkelte tog? I stedet for at en rejsende pludselig bliver nervøs for, at det tog de plejer at tage er ændret, blot for at bruge tid og kræfter på at finde ud af nårh nej, det var ikke mit tog.

Sådan en vag tekst er forståelig nok, når det drejer sig om masseaflysninger, f.eks. det nuværende sporarbejde i Valby. Men altså... Hvor svært kan det være at informere om et enkelt tog?

Jeg tror, det drejer sig om to ting:

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Banemanden, 17/5 2021, 20:25 (1067 dage siden) @ Scharfenberg

Ude i højre side af dette forum er der skiftende blokke. En af dem er DSBs trafikinformation. Her er jeg flere gange studset over utrolig diffus information fra DSB i forbindelse med ændringer i togenes køreplaner. For eksempel:

Sent om aftenen fra mandag den 14. til torsdag den 17. juni kører et regionaltog 25 minutter senere end normalt fra Fredericia mod Esbjerg.
Det skyldes et sporarbejde.
Tjek Rejseplanen for at se de præcise tider


Det drejer sig her om et enkelt tog, som har senere afgangstid. Men der er ingen information om, hvilket tog, det drejer sig om - ej heller de præcise afgangstider. Man henvises derimod til rejseplanen. Hvorfor bruger DSB ikke de fem minutter ekstra det tager at skrive køreplanen for det enkelte tog? I stedet for at en rejsende pludselig bliver nervøs for, at det tog de plejer at tage er ændret, blot for at bruge tid og kræfter på at finde ud af nårh nej, det var ikke mit tog.

Sådan en vag tekst er forståelig nok, når det drejer sig om masseaflysninger, f.eks. det nuværende sporarbejde i Valby. Men altså... Hvor svært kan det være at informere om et enkelt tog?


Jeg tror, det drejer sig om to ting:

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af 1993matias ⌂, KH, 18/5 2021, 09:02 (1067 dage siden) @ Banemanden

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.

Korrekt, men "om aftenen" kan jo være et tog klokken 18 eller et tog klokken 23. Det fremgår ikke af teksten.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.

Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.

Sjovt, fordi på den interne kommunikation er der ofte et link til en køreplan af de berørte afgange.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.

Grunden til manglende brugere udefra er vel todelt:
1. Det er svært at finde, for man skal klikke mange gange for at komme til en brugbar oversigt.
2. DSB-medarbejdere ved, hvor det er og bliver ofte spurgt om hjælp i forbindelse med sporarbejder.

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Trainee, 18/5 2021, 10:27 (1067 dage siden) @ 1993matias

Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.

Man kan endda lave auto-genereret direkte link til rejsesøgning på Rejseplanen, eller manuelt lave link til et bestemt rejseforslag på Rejseplanen, men jeg ved ikke hvor brugbart det er i dette tilfælde.

Nogle gange er DSB gode til at lave direkte link til DSB Trafikinformation fra Rejseplanen, men synes efterhånden det er sjældent. Andre gange er der enten kun skrevet på Rejseplanen eller på DSB Trafikinformation, og enkelte gange ingen af stederne - eller måske bliver det bare skrevet på så sent at jeg ikke når at se det. Jeg så gerne at man altid skrev begge steder, men kortfattet på Rejseplanen med link til DSB Trafikinformation hvor man så uddyber.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Scharfenberg, 18/5 2021, 10:44 (1067 dage siden) @ 1993matias

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.


Korrekt, men "om aftenen" kan jo være et tog klokken 18 eller et tog klokken 23. Det fremgår ikke af teksten.

Af den trafikinformation, du oprindelig henviste til, fremgik 'sent om aftenen'. Uden at der vist er en klar definition på det, kan du godt regne med, at det er et tog, der kører senere end 20- og 21-tiden. Formentlig ved 22- eller 23-tiden eller senere.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.


Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.

Jo, men man vil gerne have, at de rejsende benytter rejseplanen. Så er der også taget højde for akut driftsuorden. Og dem der ikke har for vane at bruge rejseplanen får med den pågældende trafikinformation et ekstra hint til at bruge netop rejseplanen.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.


Sjovt, fordi på den interne kommunikation er der ofte et link til en køreplan af de berørte afgange.

Ja, mange både medarbejdere og kunder vil stadigvæk gerne have en fysisk køreplan at kigge i. Men det er altså rejseplanen, der er smartest at kigge i. For en trykt køreplan tager ikke højde for akutte ændringer. Og i sidste ende er det jo realtidsinformation, man har brug for, når man skal rejse.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.


Grunden til manglende brugere udefra er vel todelt:
1. Det er svært at finde, for man skal klikke mange gange for at komme til en brugbar oversigt.
2. DSB-medarbejdere ved, hvor det er og bliver ofte spurgt om hjælp i forbindelse med sporarbejder.

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)

Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Frank Poulsen, 18/5 2021, 11:28 (1067 dage siden) @ Scharfenberg

Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.

HVIS jeg nu var daglig pendler enten til arbejde eller fritidsaktiviteter om aftenen som jeg skulle jeg hjem fra, så ville jeg da hade at skulle tjekke rejseplanen hver evig eneste gang jeg skulle med toget. Derfor vil det i mine øjne være logisk der var et fra/til tidspunkt, i stedet for bare sent om aftenen. i sådan en besked. Og især når det kun er et tog burde der stå afgangen fra x by kl. xx:xx...

Og ja så skal det være ensartet osv... Men altså. Når alt skal være ens så bliver det dårligt... Tænk hvis alle mennesker var ens og alle ville være frisører, hvem fanden skulle så udrede vores sygdomme? Eksempelvis.

Standarder kan være godt nok, men man skal også erkende når der er ting der faktisk er bedre at afvige fra standarden...

Det er min personlige mening, og ikke kun til trafikinformation, men til alt :)

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Scharfenberg, 18/5 2021, 13:26 (1067 dage siden) @ Frank Poulsen

Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.


HVIS jeg nu var daglig pendler enten til arbejde eller fritidsaktiviteter om aftenen som jeg skulle jeg hjem fra, så ville jeg da hade at skulle tjekke rejseplanen hver evig eneste gang jeg skulle med toget. Derfor vil det i mine øjne være logisk der var et fra/til tidspunkt, i stedet for bare sent om aftenen. i sådan en besked. Og især når det kun er et tog burde der stå afgangen fra x by kl. xx:xx...

Og ja så skal det være ensartet osv... Men altså. Når alt skal være ens så bliver det dårligt... Tænk hvis alle mennesker var ens og alle ville være frisører, hvem fanden skulle så udrede vores sygdomme? Eksempelvis.

Standarder kan være godt nok, men man skal også erkende når der er ting der faktisk er bedre at afvige fra standarden...

Det er min personlige mening, og ikke kun til trafikinformation, men til alt :)

Nu skal vi passe på ikke at gøre det hele meget vanskeligere, end det egentlig er.

Hvis du i dit tænkte eksempel er pendler, kan du med overskriften 'sent om aftenen' ret hurtigt se, om det berører dit rejsemønster som pendler (hvis du fx pendler morgen og eftermiddag). Så er der ingen grund til at slå op i rejseplanen. Så kan du trygt gå i seng. Hvis du derimod vågner op og får en push-besked på din mobil, der siger 'DRIFTSFORSTYRRELSER' på S-togstrafikken, og du rent faktisk pendler med S-toget, ville jeg på det kraftigste anbefale dig at tjekke rejseplanen.

Jeg kan slet ikke følge dig i, at det bliver dårligt, når man bruger samme standard. Undersøgelser viser, at langt de fleste rejsende ønsker relevant, præcis og hurtig information. Ikke en lang køreplan for noget, der slet ikke er relevant for dem.

Du må så hjertens gerne have den mening, at alt ikke skal være ensartet. Men er vi fx ikke enige om, at proceduren for kontrolafgifter og rejsetidsgaranti skal være ud fra samme principper (dvs. ensartet). Eller skal vi forskelsbehandle kunderne, så det hele ikke er ensartet? Jeg må bare være ærlig og indrømme, at jeg ikke rigtig kan se, hvor du vil hen med din argumentation.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af 1993matias ⌂, KH, 18/5 2021, 14:13 (1067 dage siden) @ Scharfenberg

Nu skal vi passe på ikke at gøre det hele meget vanskeligere, end det egentlig er.

Hvis du i dit tænkte eksempel er pendler, kan du med overskriften 'sent om aftenen' ret hurtigt se, om det berører dit rejsemønster som pendler (hvis du fx pendler morgen og eftermiddag). Så er der ingen grund til at slå op i rejseplanen.
Jeg kan slet ikke følge dig i, at det bliver dårligt, når man bruger samme standard. Undersøgelser viser, at langt de fleste rejsende ønsker relevant, præcis og hurtig information. Ikke en lang køreplan for noget, der slet ikke er relevant for dem.

Det er langt fra relevant eller præcis at sige "et tog sent om aftenen kører anderledes end det plejer. Find selv ud af det på rejseplanen.dk". Om det er hurtigt, det kan diskuteres. Det er jo unægteligt hurtigere at læse "X-tog fra Y-by til Z-by kl 23:30 kører på til 30 minutter senere. Klik her for en køreplan" og finde ud af, om det er relevant, fremfor at åbne rejseplanen, taste fra, til, tid og dato ind og så tage stilling.

I dit tænkte eksempel ved du jo heller ikke, om manden pendler om aftenen ;-)

Hvad nu, hvis der stod "et enkelt tog tidligt om morgenen kører tidligere end normalt"? Det er jo ikke præcist nok til en pendler :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Frank Poulsen, 18/5 2021, 16:05 (1067 dage siden) @ Scharfenberg


Jeg kan slet ikke følge dig i, at det bliver dårligt, når man bruger samme standard. Undersøgelser viser, at langt de fleste rejsende ønsker relevant, præcis og hurtig information. Ikke en lang køreplan for noget, der slet ikke er relevant for dem.

Enig, men jeg finder det ikke relevant præcist eller hurtigt i det beskrevne eksempel på nogen måde. Som Matias også skriver, et hurtigt link til køreplan for det pågældende tog(e) hvis det er få tog.


Du må så hjertens gerne have den mening, at alt ikke skal være ensartet. Men er vi fx ikke enige om, at proceduren for kontrolafgifter og rejsetidsgaranti skal være ud fra samme principper (dvs. ensartet). Eller skal vi forskelsbehandle kunderne, så det hele ikke er ensartet? Jeg må bare være ærlig og indrømme, at jeg ikke rigtig kan se, hvor du vil hen med din argumentation.

Nej det er vi ikke nødvendigvis enige om... Som Mike skriver andet steds så skal der være plads til lokal konduite og vurderinger. Men det er ved at forsvinde helt ud af samfundet. Alt skal være ens og maskiner. Og ja der er forskelsbehandling. Men det er der jo der jo i forvejen. Ser man på billetpriser, som i min verden var noget der netop burde være ens, jo kæmpe forskelle med orangebilletter, og alle mulige særtilbud.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af mikedk2100, 18/5 2021, 14:08 (1067 dage siden) @ Frank Poulsen

Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.


HVIS jeg nu var daglig pendler enten til arbejde eller fritidsaktiviteter om aftenen som jeg skulle jeg hjem fra, så ville jeg da hade at skulle tjekke rejseplanen hver evig eneste gang jeg skulle med toget. Derfor vil det i mine øjne være logisk der var et fra/til tidspunkt, i stedet for bare sent om aftenen. i sådan en besked. Og især når det kun er et tog burde der stå afgangen fra x by kl. xx:xx...

Og ja så skal det være ensartet osv... Men altså. Når alt skal være ens så bliver det dårligt... Tænk hvis alle mennesker var ens og alle ville være frisører, hvem fanden skulle så udrede vores sygdomme? Eksempelvis.

Standarder kan være godt nok, men man skal også erkende når der er ting der faktisk er bedre at afvige fra standarden...

Det er min personlige mening, og ikke kun til trafikinformation, men til alt :)

Jeg kan sagtens følge dig i, at ensartethed kan være lig med at det bliver dårligt. Jeg vil lægge til, at alt for mange regler også gør det dårligt. Begge dele hindrer netop medarbejderen i at udvise konduite, bruge sin fornuft og tænke selv.

Man skulle tro, at vi var blevet klogere, så vi ikke stadig skal presse folk ned i forudbestemte kasser. Men sådan er det desværre rigtig mange steder - især i det offentlige og dens virksomheder. Og hvad gør medarbejderne, hvis de pludselig står i en force majour situation? Jeg kender da folk fra min arbejdsplads, der vil gå helt i stå, hvis loftet pludselig falder ned - for der står jo ikke i reglerne, hvad man så skal gøre.

Jeg læste for nylig en artikel om dagene efter Murens fald i 1989, hvor stationsforstanderen i Gedser indsatte gratis særtog mellem Gedser og Nykøbing Falster, da han hørte, at der var en færge på vej fyldt med østtyskere. Andre DSB folk fik travlt med at brygge kaffe til turisterne. Se sådan noget er konduite, at tænke selv og bruge sin sunde fornuft. Det ville jo aldrig ske i dag, selv hvis Gedser stadig havde eksisteret som station. Det er systemet og dens medarbejdere slet ikke oplært i.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Scharfenberg, 18/5 2021, 14:30 (1067 dage siden) @ mikedk2100

Man skulle tro, at vi var blevet klogere, så vi ikke stadig skal presse folk ned i forudbestemte kasser. Men sådan er det desværre rigtig mange steder - især i det offentlige og dens virksomheder. Og hvad gør medarbejderne, hvis de pludselig står i en force majour situation? Jeg kender da folk fra min arbejdsplads, der vil gå helt i stå, hvis loftet pludselig falder ned - for der står jo ikke i reglerne, hvad man så skal gøre.

Hvis loftet pludselig falder ned, ville de fleste arbejdspladser nok mere eller mindre gå i sort - regler eller ej ;-)

Avatar

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Schienenwolf, Læsø, 18/5 2021, 12:20 (1067 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af Schienenwolf, 18/5 2021, 12:32

1. Trafikinformationen skal være forståelig. Folk orienterer sig primært om strækningen og omfanget (et regionaltog sent om aftenen). Så kan man ret hurtigt se, om det er relevant for den rejse, man skal ud på, og om man evt. skal (dobbelt)tjekke rejsen på rejseplanen. Jeg bruger dog altid rejseplanen, da den jo også er beregnet på at opfange akutte driftsændringer.


Korrekt, men "om aftenen" kan jo være et tog klokken 18 eller et tog klokken 23. Det fremgår ikke af teksten.


Af den trafikinformation, du oprindelig henviste til, fremgik 'sent om aftenen'. Uden at der vist er en klar definition på det, kan du godt regne med, at det er et tog, der kører senere end 20- og 21-tiden. Formentlig ved 22- eller 23-tiden eller senere.

2. Trafikinformationen skal være ensartet. I dette tilfælde kunne man godt argumentere for at nævne den præcise afgang, men så vil det ikke være samme overordnede informationsniveau som ved de lidt mere omfattende sporarbejder. Hvis fx Valby-sporarbejderne nævnte den fulde køreplan, ville det hele hurtigt blive uoverskueligt og irrelevant for de fleste. Selv om det bare er en enkelt afgang, vil det ikke bare være afgangstidspunktet fra Fredericia, der skal nævnes, hvis det skal være brugbar information. Det vil også være afgangstidspunkterne for alle de mellemliggende stationer og ank. til Esbjerg. Og så bliver det hurtigt en masse irrelevant information, hvis man altså ikke lige rejser med den pågældende afgang sent om aftenen.


Det giver god mening, at have en ensartet tekst, så det er let at automatisere. Men det kan vel ikke koste særligt meget at indsætte et link til en auto-genereret pdf af køreplanen for de(n) pågældende(e) afgang(e)? Så kan man klikke på den for at få detaljerne, uden at det fylder i teksten.


Jo, men man vil gerne have, at de rejsende benytter rejseplanen. Så er der også taget højde for akut driftsuorden. Og dem der ikke har for vane at bruge rejseplanen får med den pågældende trafikinformation et ekstra hint til at bruge netop rejseplanen.

Formuleringen, som du refererer til, stammer i øvrigt fra BOS-databasen (Begivenheder og Sporarbejder), som netop har til formål at give ensartet og overskuelig information til medarbejderne i Planlægning, Trafikinformation og frontpersonalet - og i sidste ende til kunderne.


Sjovt, fordi på den interne kommunikation er der ofte et link til en køreplan af de berørte afgange.


Ja, mange både medarbejdere og kunder vil stadigvæk gerne have en fysisk køreplan at kigge i. Men det er altså rejseplanen, der er smartest at kigge i. For en trykt køreplan tager ikke højde for akutte ændringer. Og i sidste ende er det jo realtidsinformation, man har brug for, når man skal rejse.

Du har fuldstændig ret i begge ting :) Hilsen en af dem, der har arbejdet med at skrive netop disse formuleringer ud på hjemmesiden (og som primært får kritik fra enten interne i DSB eller folk med stor interessse i det. Dog aldrig klager fra folk der bruger sitet)

Et andet fun fact er, at man har trukket data på hvem der besøger trafikinformationssiden på DSB.dk med planlagte ændringer. Ca 80 procent af de klik der kommer ind kom fra DSB’s eget netværk.


Grunden til manglende brugere udefra er vel todelt:
1. Det er svært at finde, for man skal klikke mange gange for at komme til en brugbar oversigt.
2. DSB-medarbejdere ved, hvor det er og bliver ofte spurgt om hjælp i forbindelse med sporarbejder.

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)


Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.

Nej, I skal ikke hundse rundt med folk og have dem til at bruge rejseplanen frem for en trykt køreplan: I ER EN SERVICEVIRKSOMHED, SOM SKAL LEVERE DEN VARE, SOM I PRØVER AT SÆLGE, DVS. I SKAL OVERHOLDE DEN TRYKTE KØREPLAN. I ER TIL FOR KUNDERNE, IKKE OMVENDT. Det er en lodret løgn, at man kan se fremtidig driftsuorden i Rejseplanen: DET KAN MAN IKKE! Hele din argumentation dækker over inkompetence og er et let gennemskueligt forsøg på at tørre jeres arbejde af på kunderne, ligesom når fx pakkepostfirmaerne forventer, at postmodtagerne selv holder styr på deres pakker via track-and-trace, fordi de heller ikke kan levere den lovede vare. Man skal som forbruger kunne regne med en trykt køreplan uden løbende selv at følge med i trafiksituationen, ligesom man skal kunne regne med at få sin pakke, uden selv at skulle følge pakkens vej. Det er typisk offentlig udbytter-deologi, at man forsøger at få borgerne til at arbejde for sig, fx med at sortere affald, som om folk ikke havde andet at tage sig til i deres fritid.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Scharfenberg, 18/5 2021, 13:13 (1067 dage siden) @ Schienenwolf

Nej, I skal ikke hundse rundt med folk og have dem til at bruge rejseplanen frem for en trykt køreplan: I ER EN SERVICEVIRKSOMHED, SOM SKAL LEVERE DEN VARE, SOM I PRØVER AT SÆLGE, DVS. I SKAL OVERHOLDE DEN TRYKTE KØREPLAN.

Hvor skriver jeg, at vi ikke skal overholde køreplanen???

I ER TIL FOR KUNDERNE, IKKE OMVENDT.

Ja, det er da helt indlysende, at rejseplanen ikke er til for de rejsende. Spøg til side: Kan du ikke lige vise det sted, den tekstpassage, som indikerer, at vi ikke er til for kunderne. For ellers tror jeg altså, at min kæde for længst er røget af.

Det er en lodret løgn, at man kan se fremtidig driftsuorden i Rejseplanen: DET KAN MAN IKKE!

Hvor har jeg skrevet, at fremtidig driftsuorden kan ses i rejseplanen? Akut er ikke lig med fremtidig. Eller har jeg misforstået mit danske???

Hele din argumentation dækker over inkompetence og er et let gennemskueligt forsøg på at tørre jeres arbejde af på kunderne, ligesom når fx pakkepostfirmaerne forventer, at postmodtagerne selv holder styr på deres pakker via track-and-trace, fordi de heller ikke kan levere den lovede vare. Man skal som forbruger kunne regne med en trykt køreplan uden løbende selv at følge med i trafiksituationen, ligesom man skal kunne regne med at få sin pakke, uden selv at skulle følge pakkens vej. Det er typisk offentlig udbytter-deologi, at man forsøger at få borgerne til at arbejde for sig, fx med at sortere affald, som om folk ikke havde andet at tage sig til i deres fritid.

Det var godt nok mange problemer/udfordringer, du har med samfundet og dine medborgere. Men det hører sig vist ikke til på dette forum. I øvrigt sjovt at du udstiller dig selv med affaldet. Jeg sorterer pt. 7 slags affald, og det er lige præcis så svært, som man selv gør det til. Dvs. i den virkelige verden er det faktisk ret nemt. Men mon ikke kommunen har et kursus til dig.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af LHJ, 18/5 2021, 13:25 (1067 dage siden) @ Schienenwolf

(Og måske en tredje grund:
3. Normale passagerer finder ikke den ønskede information, og bruger blot rejseplanen i fremtiden)


Sidstnævnte er den egentlige årsag. Vi skal have folk til at bruge rejseplanen, så de ikke står med en trykt køreplan, og så kører toget alligevel ikke som planlagt fx pga. driftsuorden.


Nej, I skal ikke hundse rundt med folk og have dem til at bruge rejseplanen frem for en trykt køreplan: I ER EN SERVICEVIRKSOMHED, SOM SKAL LEVERE DEN VARE, SOM I PRØVER AT SÆLGE, DVS. I SKAL OVERHOLDE DEN TRYKTE KØREPLAN. I ER TIL FOR KUNDERNE, IKKE OMVENDT. Det er en lodret løgn, at man kan se fremtidig driftsuorden i Rejseplanen: DET KAN MAN IKKE! Hele din argumentation dækker over inkompetence og er et let gennemskueligt forsøg på at tørre jeres arbejde af på kunderne, ligesom når fx pakkepostfirmaerne forventer, at postmodtagerne selv holder styr på deres pakker via track-and-trace, fordi de heller ikke kan levere den lovede vare. Man skal som forbruger kunne regne med en trykt køreplan uden løbende selv at følge med i trafiksituationen, ligesom man skal kunne regne med at få sin pakke, uden selv at skulle følge pakkens vej. Det er typisk offentlig udbytter-deologi, at man forsøger at få borgerne til at arbejde for sig, fx med at sortere affald, som om folk ikke havde andet at tage sig til i deres fritid.


Rent undtagelsesvist er jeg her omtrent 100% enig med "Lille stygge ulv"! ;-)
Men jeg anerkender også, at det - ikke mindst på grund af den organisatoriske opdeling af "jernbanevæsenet" i Danmark - kan være svært, grænsende til umuligt for DSB, Arriva Tog, Midtjyske Jernbaner, Lokaltog eller hvem det ellers måtte være) at "levere varen". Men så må man ud på stationerne og hænge plakater op, uddele flyers og i øvrigt bemande med fysisk tilstedeværende kundeservicemedarbejdere i fornødent omfang.
Desværre har man fra trafikkøbers side tilsyneladende undladt at stille krav herom ...:-(
/LH

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af RasmusD, 18/5 2021, 15:10 (1067 dage siden) @ Schienenwolf

Jøsses, Skinneulv. Hvem har puttet Læsø sydesalt på din sukkermad?

Det er omsonst at forlange trykte køreplaner nutildags. Banedanmarks utallige sporarbejder ville gøre den forældet inden den forlod trykken. Der er omlægninger hver eneste dag. Ringsted-Næstved var lukket et halvt år sidste år, lige nu vender regionaltogene fra Slagelse i Høje Taastrup pga sporarbejde i København, der er kun ét spor åbent gennem Valby, for et par weekender siden var der ingen S-tog mellem Valby og Svanemøllen pga tests, og senere på året lukker Slagelse fuldstændig og samtlige spor pilles op.

Og så er der et tog som IC 488, hvor det snarere er reglen end undtagelsen at det kører efter en særkøreplan med længere rejsetid.

Hvad skal man med en køreplan på tryk, der alligevel aldrig gælder?

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Frank Poulsen, 18/5 2021, 16:08 (1067 dage siden) @ RasmusD

Jøsses, Skinneulv. Hvem har puttet Læsø sydesalt på din sukkermad?

Det er omsonst at forlange trykte køreplaner nutildags. Banedanmarks utallige sporarbejder ville gøre den forældet inden den forlod trykken. Der er omlægninger hver eneste dag. Ringsted-Næstved var lukket et halvt år sidste år, lige nu vender regionaltogene fra Slagelse i Høje Taastrup pga sporarbejde i København, der er kun ét spor åbent gennem Valby, for et par weekender siden var der ingen S-tog mellem Valby og Svanemøllen pga tests, og senere på året lukker Slagelse fuldstændig og samtlige spor pilles op.

Og så er der et tog som IC 488, hvor det snarere er reglen end undtagelsen at det kører efter en særkøreplan med længere rejsetid.

Hvad skal man med en køreplan på tryk, der alligevel aldrig gælder?

Men hvorfor skriver DSB så overhovedet ud med ændringer? Det kunne de jo lige så godt undlade og bare sig brug rejseplanen...

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Banemanden, 18/5 2021, 16:41 (1066 dage siden) @ Frank Poulsen

Jøsses, Skinneulv. Hvem har puttet Læsø sydesalt på din sukkermad?

Det er omsonst at forlange trykte køreplaner nutildags. Banedanmarks utallige sporarbejder ville gøre den forældet inden den forlod trykken. Der er omlægninger hver eneste dag. Ringsted-Næstved var lukket et halvt år sidste år, lige nu vender regionaltogene fra Slagelse i Høje Taastrup pga sporarbejde i København, der er kun ét spor åbent gennem Valby, for et par weekender siden var der ingen S-tog mellem Valby og Svanemøllen pga tests, og senere på året lukker Slagelse fuldstændig og samtlige spor pilles op.

Og så er der et tog som IC 488, hvor det snarere er reglen end undtagelsen at det kører efter en særkøreplan med længere rejsetid.

Hvad skal man med en køreplan på tryk, der alligevel aldrig gælder?


Men hvorfor skriver DSB så overhovedet ud med ændringer? Det kunne de jo lige så godt undlade og bare sig brug rejseplanen...

Det skal de, fordi de er kontraktuelt forpligtet til at informere om ændringer via deres egen kanal.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Petteri, 17/5 2021, 20:03 (1067 dage siden) @ 1993matias

Hej Matias,

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Tilbage til OT

Finder du svaret, vil jeg meget gerne vide det :)

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Banemanden, 17/5 2021, 20:26 (1067 dage siden) @ Petteri

Hej Matias,

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Tilbage til OT

Finder du svaret, vil jeg meget gerne vide det :)

Hm, jeg oplever da Metroselskabets besked som værende uhyggeligt præcis. Hvad er det du synes der mangler i informationen?

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af thomastog, 18/5 2021, 10:42 (1067 dage siden) @ Banemanden

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Hm, jeg oplever da Metroselskabets besked som værende uhyggeligt præcis. Hvad er det du synes der mangler i informationen?

Jeg læser det som et eksempel på, at man kan formulere præcis trafikinformation.

Dog tror jeg den er for lang og ikke let læselig, for den gennemsnitlige passager.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af steenth, 18/5 2021, 10:52 (1067 dage siden) @ thomastog

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Hm, jeg oplever da Metroselskabets besked som værende uhyggeligt præcis. Hvad er det du synes der mangler i informationen?


Jeg læser det som et eksempel på, at man kan formulere præcis trafikinformation.

Dog tror jeg den er for lang og ikke let læselig, for den gennemsnitlige passager.

Jeg kan også lide metroen beskeder. Der er nogle tider og stednavne så man kan se om man er berørt af det eller ej. Der er del beskeder på dsb.dk's trafikinformation som kræver søgning på rejseplanen for at afgøre om man er berørt eller ej.

Men det største problem at finde hen til trafikinformationen. Og hurtig kunne aflæse om der er nogle relevant for en. Der pt. 9 beskeder om ændringer i fjerntog og 16 kommende.... Det sker tit jeg misser nogle af dem...

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Banemanden, 18/5 2021, 12:17 (1067 dage siden) @ thomastog

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Hm, jeg oplever da Metroselskabets besked som værende uhyggeligt præcis. Hvad er det du synes der mangler i informationen?


Jeg læser det som et eksempel på, at man kan formulere præcis trafikinformation.

Dog tror jeg den er for lang og ikke let læselig, for den gennemsnitlige passager.

Man skal altid passe på med “jeg tror” for den gennemsnitlige passagerer er ikke sådan at løbe om hjørner med :) Hvis det er relevant for dem, læser de en hel roman

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af thomastog, 18/5 2021, 12:49 (1067 dage siden) @ Banemanden

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."

...

Dog tror jeg den er for lang og ikke let læselig, for den gennemsnitlige passager.


Man skal altid passe på med “jeg tror” for den gennemsnitlige passagerer er ikke sådan at løbe om hjørner med :) Hvis det er relevant for dem, læser de en hel roman

Det tror ( ;-) ) jeg ikke er gældende for den gennemsnitlige passager.

Skulle nok have skrevet “forståelig” i stedet for “læselig”.

Upræcis trafikinformation fra DSB - hvorfor?

af Petteri, 18/5 2021, 16:29 (1067 dage siden) @ Banemanden

Hej Matias,

Det er 1 million kroner spørgsmålet. Jeg er som pendler oprigtigt glad for, at de ansatte hos statsbanerne også oplever manglen på korrekt og præcis trafikinformation. Lidt ligesom når Metroselskabet skriver sådan her:

"M1/M2: Mandag den 17. maj i tidsrummet 00:00-05:30 kører der ingen tog mellem Christianshavn - Vestamager, passagerer skal benytte de indsatte busser på strækningen. I tidsrummet 00:45-01:15 og 03:58-04:30 kører der ingen tog mellem Nørreport - Amager Strand og i tidsrummet 01:15-03:58 skal passagerer mellem Vanløse - Lufthavnen skifte tog på Christianshavn."


Tilbage til OT

Finder du svaret, vil jeg meget gerne vide det :)


Hm, jeg oplever da Metroselskabets besked som værende uhyggeligt præcis. Hvad er det du synes der mangler i informationen?

For så vidt korrekt, men kan du fortælle mig ud fra disse oplysninger, hvad tid jeg skal tage fra Vanløse for at være i Lufthavnen 04.30? Tillæg informationen om 20 minutters drift-interval om natten mellem Vanløse og Christianshavn (ifølge Metroens køreplan på m.dk), og dertil 20 minutters drift mellem Christianshavn og Lufthavnen. Det er endda uden de skift og sporspærring der måtte dukke op undervejs. Der er ikke faste minuttal og det kan derfor være alt indenfor de 20 minutters intervaller.

Laver jeg en rejseplans-søgning dagen før, vil den foreslå én direkte rejse med metro, men med fodnoten om, at der er togskifte og sporspærring på strækningen. Det eneste jeg kan bruge den information til, er naturligvis at undgå at benytte metroen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak