Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland? (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 28/5 2021, 13:45 (1057 dage siden)

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af larsht, 28/5 2021, 13:49 (1057 dage siden) @ Nordexpress

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?

Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Rail, 28/5 2021, 17:12 (1057 dage siden) @ larsht

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)

Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.

Avatar

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af gaest, 28/5 2021, 18:05 (1057 dage siden) @ Rail

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.

Nu skal vi også lige have de Talgo vogne før det giver mening at lade EB køre til Tyskland.

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af esni, Frederikssund, 28/5 2021, 18:08 (1057 dage siden) @ Rail

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.

Mindst 3 spørgsmål melder sig:
Kommer disse pakker med faste intervaller?
Kommer kørsel på ERTMS strækning før eller efter Tysklandsgodkendelsen?
Uden at give detaljer - er du på en eller anden måde i kontakt med projektet, fx kærestens onkel kender nogen i styrelsen, hos kunden eller leverandøren?

--
Eskild

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af ulca, 28/5 2021, 19:21 (1056 dage siden) @ Rail

Hvad angår det nye signalsystem, ERTMS, så anvendes der noget der kaldes "STM"moduler til kommunikation med ældre systemer. Disse oversætter beskeder fra ældre systemer såsom det danske ATC- hhv svenske ATC (som på trods af samme betegnelse er forskellige) til beskeder som ERTMS forstår. Og som jeg har forstået det, så kan der indbygges flere af disse i f.eks. et lokomotiv så det rent teknisk kan køre direkte fra Sverige gennem Danmark til Tyskland; så der er det et spørgsmål om lokomotivførerens uddannelse i de forskellige systemer og dennes arbejdstider. Og det anvendes i eks. EG og br 185 som kører godstog gennem Danmark.

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 28/5 2021, 19:55 (1056 dage siden) @ ulca

Hvad angår det nye signalsystem, ERTMS, så anvendes der noget der kaldes "STM"moduler til kommunikation med ældre systemer. Disse oversætter beskeder fra ældre systemer såsom det danske ATC- hhv svenske ATC (som på trods af samme betegnelse er forskellige) til beskeder som ERTMS forstår. Og som jeg har forstået det, så kan der indbygges flere af disse i f.eks. et lokomotiv så det rent teknisk kan køre direkte fra Sverige gennem Danmark til Tyskland; så der er det et spørgsmål om lokomotivførerens uddannelse i de forskellige systemer og dennes arbejdstider. Og det anvendes i eks. EG og br 185 som kører godstog gennem Danmark.

Godstogslokomotiverne der kører igennem Danmark har ikke et digitalt STM modul. Der er dansk og svensk ATC samt PZB (og LZB?) indbygget i førerbordet hver for sig.

Man kan se det danske ATC speedometer midt for og det svenske ATC modul i venstre side over/ved siden af strækningsradioen her: http://www.oledinesen.dk/danmark-db-schenker/nggallery/danmark-db-schenker/2008-2017-li...

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af larsht, 29/5 2021, 00:00 (1056 dage siden) @ Rail

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det? (Og du overså vist min brug af udtrykket "snarlig senere lejlighed" i sammenhæng........)

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Rail, 29/5 2021, 11:50 (1056 dage siden) @ larsht

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.


Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?

Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland. Om man så når det?... tjar man planlægger jo ikke med noget som man ikke kan - så i den forstand "når man det". Men det kunne være verden så anderledes ud hvis godkendelsen kom noget før.

(Og du overså vist min brug af udtrykket "snarlig senere lejlighed" i sammenhæng........)

Jeg kan ikke se hvordan det skal tolkes om noget der sker om over et år ?

Avatar

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2021, 12:20 (1056 dage siden) @ Rail

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.

Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 12:47 (1056 dage siden) @ Michael Deichmann

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.


Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......

Men nu kan en Vectron jo godt trække andre vogne end dem fra Talgo. Det bliver halvdyrt at DSB snart står med 42 lokomotiver hvoraf der kun skal bruges en 20 stykker i den daglige drift frem til 2023 - hvis Talgo altså kan levere til tiden.

At DB og DSB kører dieselhakkere under køreledning hele vejen fra Hamburg til København er ikke ligefrem noget der roses nogen steder. Desuden gør manglen på IC3 jo også at der skal skiftes i Fredericia på hvert andet IC tog mellem København og Aalborg fra december.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af larsht, 29/5 2021, 13:42 (1056 dage siden) @ andersj

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.


Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......


Men nu kan en Vectron jo godt trække andre vogne end dem fra Talgo. Det bliver halvdyrt at DSB snart står med 42 lokomotiver hvoraf der kun skal bruges en 20 stykker i den daglige drift frem til 2023 - hvis Talgo altså kan levere til tiden.

Hvilke?
Dobbeltdækkerne bruges til trafik på Sjælland.......

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 13:54 (1056 dage siden) @ larsht

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.


Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......


Men nu kan en Vectron jo godt trække andre vogne end dem fra Talgo. Det bliver halvdyrt at DSB snart står med 42 lokomotiver hvoraf der kun skal bruges en 20 stykker i den daglige drift frem til 2023 - hvis Talgo altså kan levere til tiden.


Hvilke?
Dobbeltdækkerne bruges til trafik på Sjælland.......

Nu er det jo ikke kun DSB der er operatør på togene, så derfor er det sandsynligt at de mange leverede ICE 4 til DB efterhånden har frigjort en del IC-vogne der kunne indsættes i et eller flere løb med Vectron på København-Hamburg.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Nordexpress, 29/5 2021, 15:58 (1056 dage siden) @ andersj

Netop, Anders, det var hvad jeg mente i det oprindelige spørgsmål.

Der findes jo også udmærkede ÖBB IC-vogne og private vogne, der f.x. anvendes i ski-tog.

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 16:05 (1056 dage siden) @ Nordexpress

Netop, Anders, det var hvad jeg mente i det oprindelige spørgsmål.

Der findes jo også udmærkede ÖBB IC-vogne og private vogne, der f.x. anvendes i ski-tog.

Jo, men jeg tror gerne Deutsche Bahn vil anvende deres egne vogne i deres egne tog.

--
Mvh Anders

Avatar

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2021, 14:12 (1056 dage siden) @ andersj

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.


Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......


Men nu kan en Vectron jo godt trække andre vogne end dem fra Talgo. Det bliver halvdyrt at DSB snart står med 42 lokomotiver hvoraf der kun skal bruges en 20 stykker i den daglige drift frem til 2023 - hvis Talgo altså kan levere til tiden.

Jo, men har de nogen vogne der kan og må køre i Tyskland?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 14:39 (1056 dage siden) @ Michael Deichmann

Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland.


Nu skal de jo lige have nogle Talgo vogne at køre med i Tyskland, så...... det haster ikke mere end det jager......


Men nu kan en Vectron jo godt trække andre vogne end dem fra Talgo. Det bliver halvdyrt at DSB snart står med 42 lokomotiver hvoraf der kun skal bruges en 20 stykker i den daglige drift frem til 2023 - hvis Talgo altså kan levere til tiden.

Jo, men har de nogen vogne der kan og må køre i Tyskland?

Om Deutsche Bahn har vogne der kan og må køre i Tyskland? Spørgsmålet er nok mere i hvilket omfang Deutsche Bahn har nok ledige vogne.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Peter Christensen, 29/5 2021, 16:53 (1056 dage siden) @ andersj

Om Deutsche Bahn har vogne der kan og må køre i Tyskland? Spørgsmålet er nok mere i hvilket omfang Deutsche Bahn har nok ledige vogne.

Yep - og så er der lige noget med en godkendelse til Storebælt også.....

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 17:25 (1056 dage siden) @ Peter Christensen

Om Deutsche Bahn har vogne der kan og må køre i Tyskland? Spørgsmålet er nok mere i hvilket omfang Deutsche Bahn har nok ledige vogne.

Yep - og så er der lige noget med en godkendelse til Storebælt også.....

Det er nok det mindste problem med alle de tyske personvogne der gennem tiden har krydset Storebælt med passagerer. Nødbremseoverstropning er mere eller mindre standardudstyr på fjerntog i Tyskland med alle de tunneller de har.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af esni, Frederikssund, 29/5 2021, 18:06 (1056 dage siden) @ andersj

Om Deutsche Bahn har vogne der kan og må køre i Tyskland? Spørgsmålet er nok mere i hvilket omfang Deutsche Bahn har nok ledige vogne.

Yep - og så er der lige noget med en godkendelse til Storebælt også.....


Det er nok det mindste problem med alle de tyske personvogne der gennem tiden har krydset Storebælt med passagerer. Nødbremseoverstropning er mere eller mindre standardudstyr på fjerntog i Tyskland med alle de tunneller de har.

Så vidt jeg har kunnet læse bl.a. her i dette forum (i gamle tråde, som jeg ikke ville kunne søge frem), så er der flere systemer i brug til Nødbremseoverstropning.Det er derfor ikke sikkert at enhver tysk vogn vil kunne få en godkendelse til Storebælt.

--
Eskild

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af larsht, 29/5 2021, 13:41 (1056 dage siden) @ Rail

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.


Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland. Om man så når det?... tjar man planlægger jo ikke med noget som man ikke kan - så i den forstand "når man det". Men det kunne være verden så anderledes ud hvis godkendelsen kom noget før.

Hvilket formål skulle man køre til Tyskland for - og i særdeleshed - hvad skulle der hænge bagpå?

(Og du overså vist min brug af udtrykket "snarlig senere lejlighed" i sammenhæng........)


Jeg kan ikke se hvordan det skal tolkes om noget der sker om over et år ?

ok, jeg fremhæver gerne ordet SENERE for dig hvis det forsvandt blandt andre ord

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Rail, 29/5 2021, 13:58 (1056 dage siden) @ larsht

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.


Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland. Om man så når det?... tjar man planlægger jo ikke med noget som man ikke kan - så i den forstand "når man det". Men det kunne være verden så anderledes ud hvis godkendelsen kom noget før.

Hvilket formål skulle man køre til Tyskland for - og i særdeleshed - hvad skulle der hænge bagpå?

Vogne?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af larsht, 29/5 2021, 14:27 (1056 dage siden) @ Rail

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.


Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland. Om man så når det?... tjar man planlægger jo ikke med noget som man ikke kan - så i den forstand "når man det". Men det kunne være verden så anderledes ud hvis godkendelsen kom noget før.

Hvilket formål skulle man køre til Tyskland for - og i særdeleshed - hvad skulle der hænge bagpå?


Vogne?

Har DSB i overflod af dem?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Rail, 29/5 2021, 15:55 (1056 dage siden) @ larsht

Bemærkede forleden på Kh, at D i feltet godkendelser på en Vectron var overstreget med rødt. Altså er lokomotivet foreløbig kun godkendt til kørsel i Danmark.

Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Og når der diskuteres materielmangel i tråden om Storstrømsbroen, og når DD vognene ikke er godkendt til Tyskland, så kunne DSB vel leje nogle brugte IC-togvogne her eller der og hurtigt forøge kapaciteten. Eller hur?


Det handler antageligvis om togkontrolanlægget - mon ikke det kommer til ved en snarlig senere lejlighed? ;)


Nu ved jeg ikke lige hvad snarlig er i din verden, men i år bliver det ikke.

Siemens kører nogle softwere pakker med forskellige godkendelser til forskellige terminer og de ligger klar som perler på en snor flere år ude i fremtiden. I en af dem ligger Tysklandsgodkendelsen og en af de andre ligger kørsel på ERTMS strækning.


Men nu er det jo på ingen måde aktuelt før EB'erne skal køre til Tyskland - mon ikke man når det?


Nej du har da ret i at det bliver ikke aktuelt at køre til Tyskland før EB'erne har en godkendelse til at køre til Tyskland. Om man så når det?... tjar man planlægger jo ikke med noget som man ikke kan - så i den forstand "når man det". Men det kunne være verden så anderledes ud hvis godkendelsen kom noget før.

Hvilket formål skulle man køre til Tyskland for - og i særdeleshed - hvad skulle der hænge bagpå?


Vogne?


Har DSB i overflod af dem?

Hvem har sagt at det skal være DSBs egne vogne?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 29/5 2021, 17:20 (1056 dage siden) @ DakDak

Nej, hvis man virkelig ville drømme, så drømte man sig nok til at DSB købte noget som det her.
Det virker bare ikke specielt realistisk.

https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:210:10581333435001::NO::P210_ID,P201_ART,P201_TI...

Nej, det er ikke realistisk at DSB køber vogne af DB til tog som DB og DSB kører i fællesskab. Det er mere realistisk at DB stiller med vogne og DSB stiller med lokomotiver i en overgangsperiode indtil Talgo-vognene er leveret.

Husk nu at Deutsche Bahn også er operatør på Hamburg-togene og de betaler sandsynligvis en kompensation til DSB for slid på materiellet mens det kører i Tyskland.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 30/5 2021, 16:30 (1055 dage siden) @ sil1207

Er det bare mig, eller ser disse vogne ud som om de er i super fin stand?

https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222:210:15386958704919::NO:RP:P210_ID:380

Linket sender mig hen til forsiden og jeg kan ikke umiddelbart finde den side du henviser til.

Men generelt kan siges at det man finder inde på DB Gebrauchtzugportal er materiel som DB har udrangeret. Det vil derfor sandsynligvis ikke komme i betragtning til DB's København tog.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af sil1207, 31/5 2021, 03:13 (1054 dage siden) @ andersj

Jeg henviser til Vogne, Short-distance, R456.9

Jo, ikke nok med at materiellet er udrangeret, så prøver de jo at komme af med det, ikke sandt?

Men når vi mangler materiel, togene er for korte og folk må stå op, så falder vi jo tilbage til undskyldningen... "Vi har ikke nok togsæt." Og hvis DB så har vogne i (muligvis, muligvis ikke) fin stand, så synes jeg næsten man bør benytte sig af muligheden.

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af andersj, Aalborg, 31/5 2021, 10:31 (1054 dage siden) @ sil1207

Jeg henviser til Vogne, Short-distance, R456.9

Jo, ikke nok med at materiellet er udrangeret, så prøver de jo at komme af med det, ikke sandt?

Men når vi mangler materiel, togene er for korte og folk må stå op, så falder vi jo tilbage til undskyldningen... "Vi har ikke nok togsæt." Og hvis DB så har vogne i (muligvis, muligvis ikke) fin stand, så synes jeg næsten man bør benytte sig af muligheden.

Aha, du taler om Modus-vognene (Modus Wagen). Det er som sådan fine vogne, men:
1. Det er regionaltogsvogne, som vi ikke rigtig mangler
2. De må kun køre 140 km/t da undervognene er genbrugt fra gamle personvogne.
3. De har ikke lavgulv
4. Styrevognene har ikke ATC/DK-STM.

Det jeg taler om er fjerntogsvogne som DB og DSB kan indsætte som forløber for Talgo-vognene mellem København og Hamburg med en Vectron i hver ende. Det vil frigive et antal IC3 og vil udgøre en sikkerhedsbuffer hvis Talgo-vognene ikke leveres til tiden.

--
Mvh Anders

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Peter Christensen, 31/5 2021, 10:48 (1054 dage siden) @ andersj

Tysken har "en del" vogne tilovers og 200 km/t., men ingen styrevogne hertil.
Meen, så er der jo lige Storebælt + ZWS-versioner.....meget svært altsammen.
Naturligvis kan der gåes på kompromis og laves omløb......men det kræver nok "en del" kamelspiseri i Telegades kantine, så det skal du næppe regne med.

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af RasmusD, 31/5 2021, 11:25 (1054 dage siden) @ Peter Christensen

Er ZWS ikke ligemeget hvis der ikke er nogen styrevogn?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af sil1207, 31/5 2021, 12:17 (1054 dage siden) @ Peter Christensen

Altså i bund og grund gør det vel ikke den største forskel hvis der alligevel med Talgo vogne skulle køres med lok i begge ender?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af Mads, 31/5 2021, 12:20 (1054 dage siden) @ Peter Christensen

Tysken har "en del" vogne tilovers og 200 km/t., men ingen styrevogne hertil.
Meen, så er der jo lige Storebælt + ZWS-versioner.....meget svært altsammen.
Naturligvis kan der gåes på kompromis og laves omløb......men det kræver nok "en del" kamelspiseri i Telegades kantine, så det skal du næppe regne med.

De kan vel være indmaden i en sandwich mellem to EB, ligesom Talgovognene skal være?

? Godkendelse af DSB EB til Tyskland?

af RasmusR, 31/5 2021, 14:52 (1054 dage siden) @ Mads

det kræver nok "en del" kamelspiseri i Telegades kantine, så det skal du næppe regne med.


De kan vel være indmaden i en sandwich mellem to EB, ligesom Talgovognene skal være?

Måske man kunne få en bager til at kreere en opskrift på kamelsnegle - jeg tænker de kunne blive ganske populære rundt omkring i kongeriget...

Godkendelse af DSB EB til Tyskland OT

af krabsen, 31/5 2021, 17:02 (1054 dage siden) @ RasmusR

Måske man kunne få en bager til at kreere en opskrift på kamelsnegle

Må give en ulden smag i munden...

(undskyld :-P ..)

EB 3212 kører rundt i Tyskland i øjeblikket

af XAL Olesen, 31/5 2021, 00:33 (1054 dage siden) @ Nordexpress


Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Faldt lige over dette link (måske låst?). Men tekst og billeder viser og beskriver EB 3212 på tur i det tyske. Også som trækkraft for 4 stk. Vectron.

Jeg har ikke lige gennemskue årsagen til at EB 3212 kører rundt i Tyskland. Men måske noget godkendelse?

https://railcolornews.com/2021/05/27/de-expert-missing-dsb-vectron-reappears-germany/

EB 3212 kører rundt i Tyskland i øjeblikket

af Banemanden, 31/5 2021, 14:32 (1054 dage siden) @ XAL Olesen


Det kan jo for så vidt undre, når hundredevis af typen kører i Tyskland. Hvad er den videre procedure, hvornår bliver de Tysklands-godkendt?.

Faldt lige over dette link (måske låst?). Men tekst og billeder viser og beskriver EB 3212 på tur i det tyske. Også som trækkraft for 4 stk. Vectron.

Jeg har ikke lige gennemskue årsagen til at EB 3212 kører rundt i Tyskland. Men måske noget godkendelse?

https://railcolornews.com/2021/05/27/de-expert-missing-dsb-vectron-reappears-germany/

Den bliver brugt til at løse nogle problemer der har været med dem i driften i det danske (Med blandt andet nogle nødstop) og så kan de teste software på det, så de kan lave en samlet løsning på det. Hvorfor det lige præcis er 12'eren de har brugt ved jeg dog ikke.

Vectron godkendelsespakke til D-A-S-N-DK

af XAL Olesen, 20/7 2021, 12:57 (1004 dage siden) @ XAL Olesen

Railcolor informerer om at en Vectron nu kan køre med denne godkendelsespakke:

A not-so-new country specific package for Siemens’ Vectron [editx2]
Written by Railcolor Headquarters on 19.07.2021 in Siemens, Siemens Vectron

On 15.07.2021 we published the news that Siemens 193 768 was seen with a new country specific package: DE-AT-DK-SE-NO. The machine was seen that day on its way in Weimar and Jüdendorf (DE).

Thanks to Wolfgang Scheer we now have to correct this information, as he sent in several images of the machine in Wegberg-Wildenrath. In May 768 was part of the test train with DSB 3212, and back then it was already a “B14” machine with DE-AT-DK-SE-NO in its UIC raster:

Kilde: https://railcolornews.com/2021/07/19/finally-a-new-bridge-loco/

Det var nok/årsagen til at DSB EB 3212 kunne ses i Tyskland ultimo maj 2021?

Vectron godkendelsespakke til D-A-S-N-DK

af esni, Frederikssund, 20/7 2021, 14:45 (1004 dage siden) @ XAL Olesen

Railcolor informerer om at en Vectron nu kan køre med denne godkendelsespakke:

A not-so-new country specific package for Siemens’ Vectron [editx2]
Written by Railcolor Headquarters on 19.07.2021 in Siemens, Siemens Vectron

On 15.07.2021 we published the news that Siemens 193 768 was seen with a new country specific package: DE-AT-DK-SE-NO. The machine was seen that day on its way in Weimar and Jüdendorf (DE).

Thanks to Wolfgang Scheer we now have to correct this information, as he sent in several images of the machine in Wegberg-Wildenrath. In May 768 was part of the test train with DSB 3212, and back then it was already a “B14” machine with DE-AT-DK-SE-NO in its UIC raster:

Kilde: https://railcolornews.com/2021/07/19/finally-a-new-bridge-loco/

Det var nok/årsagen til at DSB EB 3212 kunne ses i Tyskland ultimo maj 2021?

Spændende.

  • Er det med fuld udrustning til DK incl. DK-STM eller er det blot med ETCS, så der kan rangeres i Padborg?
  • Hvad er en “B14” machine?
  • (Har Siemens en kunde til konfigurationen eller er det endnu en af deres pro-aktive godkendelser?)

--
Eskild

Vectron godkendelsespakke til D-A-S-N-DK

af bjergged, Zentralschweiz, 20/7 2021, 15:23 (1004 dage siden) @ esni

Spændende.

  • Er det med fuld udrustning til DK incl. DK-STM eller er det blot med ETCS, så der kan rangeres i Padborg?
  • Hvad er en “B14” machine?
  • (Har Siemens en kunde til konfigurationen eller er det endnu en af deres pro-aktive godkendelser?)

Hvis det er med fuld DK-STM, så kunne det måske have interesse hos Snälltoget eller Hector. De har begge allerede Vectron og ville have fordel af en sådan pakke. Snälltoget har allerede et nattog der kører SE-DK-DE, som de pt. ikke kan køre med deres egne lokomotiver. Og som man så med Vectron-leverancerne til DSB, er der i dag en del fragt der skifter lokomotiv i Padborg. Hvis Hector kunne tilbyde dør-til-dør levering i flere lande, ville det givetvis kunne skaffe dem nye kunder.

Vectron godkendelsespakke til D-A-S-N-DK

af andersj, Aalborg, 20/7 2021, 15:56 (1004 dage siden) @ bjergged

Spændende.

  • Er det med fuld udrustning til DK incl. DK-STM eller er det blot med ETCS, så der kan rangeres i Padborg?
  • Hvad er en “B14” machine?
  • (Har Siemens en kunde til konfigurationen eller er det endnu en af deres pro-aktive godkendelser?)


Hvis det er med fuld DK-STM, så kunne det måske have interesse hos Snälltoget eller Hector. De har begge allerede Vectron og ville have fordel af en sådan pakke. Snälltoget har allerede et nattog der kører SE-DK-DE, som de pt. ikke kan køre med deres egne lokomotiver. Og som man så med Vectron-leverancerne til DSB, er der i dag en del fragt der skifter lokomotiv i Padborg. Hvis Hector kunne tilbyde dør-til-dør levering i flere lande, ville det givetvis kunne skaffe dem nye kunder.

Eller ÖBB / Rail Cargo Austria. De kører en del godstog til Rostock havn med gods til Sverige. Desuden er der jo også de svenske nattog som ÖBB sandsynligvis skal køre - måske i samarbejde med DSB.

--
Mvh Anders

Vectron godkendelsespakke til D-A-S-N-DK

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/7 2021, 17:12 (1004 dage siden) @ andersj

Eller ÖBB / Rail Cargo Austria. De kører en del godstog til Rostock havn med gods til Sverige. Desuden er der jo også de svenske nattog som ÖBB sandsynligvis skal køre - måske i samarbejde med DSB.

RCA/Öbb interessen har jeg selv nævnt en del gange efterhånden :-) Skandinaviens pakken på vectron har dog været kendt i en del måneder efterhånden, da Østrig udbød statslige tilskud til anskaffelse af 200 km/t el lok (med A i UIC rasteret) her i vinters. Rygterne var meget massive på netop nattogs vectroner til Skandinavien til ÖBB og nattogs Traxx til Regiojet til deres udvidelser mod Holland og Balkan
Lasse
…og så er der nogen (hverken Siemens eller Hector) der snakker om tre vectroner til Hector til kørsel gennem Danmark

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak