Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Coradia Stream accelereration (Generelt)

af kasdashdfjsah, 31/5 2021, 16:51 (1033 dage siden)
redigeret af kasdashdfjsah, 31/5 2021, 17:04

Hej,

Er der nogen som ved, hvad de nye Coradia Stream tog's acceleration er over 70km/t? Har læst at accelerationen fra 0 til 70km/t er 1,2m/s2, og at kN bestemmer dette. Men ved ikke hvordan jeg skal regne andet accelerationstempo ud, hvis effekten bestemmer dette, så hvis nogen bare kan give svaret kort i m/s2, ville være virkelig fedt. :)

Coradia Stream accelereration

af thomastog, 31/5 2021, 17:04 (1033 dage siden) @ kasdashdfjsah

Hej,

Er der nogen som ved, hvad de nye Coradia Stream tog's acceleration er over 70km/t? Har læst at accelerationen fra 0 til 70km/t er 1,2m/s2, og at kN bestemmer dette. Men ved ikke hvordan jeg skal regne andet accelerationstempi ud, hvis effekten bestemmer dette, så hvis nogen bare kan give svaret kort i m/s2, ville være virkelig fedt. :)

Acceleration er afhængig af hastighed, og falder med stigende hastighed. Acceleration fra 0-20 er større end fra 20-40, som er større end 40-60…

Så svaret er en graf, hvor du kan se hvor lang tid den er om at opnå en given hastighed. Grafen flader ud.

Og nej, jeg ved ikke hvor du kan se grafen.

Men hvad skal du bruge det til ?

Coradia Stream accelereration

af kasdashdfjsah, 31/5 2021, 17:08 (1033 dage siden) @ thomastog

Hej,

Er bare nysgerrig, da jeg aldrig før har læst "kun fra hastighed til hastighed" i de tekniske data om accelerationen m.h.t. tog før :)

Coradia Stream accelereration

af PerR, 31/5 2021, 17:17 (1033 dage siden) @ kasdashdfjsah

Accelerationen ved lavere hastigheder er blandt andet bestemt af vægten på de trækkende hjul og den samlede vægt af toget. Ved lavere hastigheder kan man holde en konstant acceleration. Når hastigheden stiger så stiger effekt behovet lineært med hastigheden, og når effekt behovet når lokomotivets eller togsættets maksimale effekt, så falder accelerationen i takt med at hastigheden øges

Coradia Stream accelereration

af kasdashdfjsah, 31/5 2021, 17:26 (1033 dage siden) @ PerR

Ok, tak for svaret. Giver meget god mening i forhold til fx ME lokomotiverne. Så vidt jeg husker, så har de en større starttrækkraft end EB, men markant færre hestekræfter, og virker også som om ME accelererer hurtigere i starten, men så langsommere derefter, i forhold til EB, som ser ud til at holde en konstant acceleration i længere tid, men kan selvfølgelig også bare være fordi ME skal skifte gear, hvilket eltog jo ikke skal på samme måde :)

Coradia Stream accelereration

af larsht, 31/5 2021, 17:28 (1033 dage siden) @ kasdashdfjsah

Ok, tak for svaret. Giver meget god mening i forhold til fx ME lokomotiverne. Så vidt jeg husker, så har de en større starttrækkraft end EB, men markant færre hestekræfter, og virker også som om ME accelererer hurtigere i starten, men så langsommere derefter, i forhold til EB, som ser ud til at holde en konstant acceleration i længere tid, men kan selvfølgelig også bare være fordi ME skal skifte gear, hvilket eltog jo ikke skal på samme måde :)

....og jeg som troede ME var dieselelektrisk......

Coradia Stream accelereration

af kasdashdfjsah, 31/5 2021, 17:30 (1033 dage siden) @ larsht

Ups, mener jeg faktisk også det er, selvom jeg ikke aner hvad det betyder, men tak for rettelsen ihvertfald :)

Coradia Stream accelereration

af Danielsen, 31/5 2021, 17:46 (1033 dage siden) @ kasdashdfjsah

Ups, mener jeg faktisk også det er, selvom jeg ikke aner hvad det betyder, men tak for rettelsen ihvertfald :)

Dieselelektrisk betyder, at dieselmotoren trækker en generator, der producerer strøm til de elmotorer, der driver lokomotivet frem.

Coradia Stream accelereration

af thomastog, 1/6 2021, 08:19 (1032 dage siden) @ kasdashdfjsah

Ups, mener jeg faktisk også det er, selvom jeg ikke aner hvad det betyder, men tak for rettelsen ihvertfald :)

Formoder det var en kommentar til dit “skifte gear”. Diesel elektrisk transmission skifter ikke gear.

Coradia Stream accelereration

af Peter Christensen, 1/6 2021, 08:58 (1032 dage siden) @ thomastog

Formoder det var en kommentar til dit “skifte gear”. Diesel elektrisk transmission skifter ikke gear.

Hvad gør My og Mx så når de går fra serie-parallel til serie-parallel med feltsvækning?
Reelt er der 3 skift hvilket jo 4 muligheder (du starter jo ligesom i første mulighed).
Iøvrigt fulgte DSB anbefalingerne fra EMD ret tæt her. Andre steder på kloden - Sverige f.eks. - kunne nogle mærkelige og ikke specielt gennemtænkte løsninger forekomme på nøjagtig samme tekniske problemstilling.

Avatar

Coradia Stream accelereration

af gaest, 31/5 2021, 17:52 (1033 dage siden) @ larsht

Ok, tak for svaret. Giver meget god mening i forhold til fx ME lokomotiverne. Så vidt jeg husker, så har de en større starttrækkraft end EB, men markant færre hestekræfter, og virker også som om ME accelererer hurtigere i starten, men så langsommere derefter, i forhold til EB, som ser ud til at holde en konstant acceleration i længere tid, men kan selvfølgelig også bare være fordi ME skal skifte gear, hvilket eltog jo ikke skal på samme måde :)


....og jeg som troede ME var dieselelektrisk......

https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=ME&typenr=1

Benzinmekanisk. Det var inden de fik folie.

Coradia Stream accelereration

af larsht, 31/5 2021, 18:24 (1033 dage siden) @ gaest

Ok, tak for svaret. Giver meget god mening i forhold til fx ME lokomotiverne. Så vidt jeg husker, så har de en større starttrækkraft end EB, men markant færre hestekræfter, og virker også som om ME accelererer hurtigere i starten, men så langsommere derefter, i forhold til EB, som ser ud til at holde en konstant acceleration i længere tid, men kan selvfølgelig også bare være fordi ME skal skifte gear, hvilket eltog jo ikke skal på samme måde :)


....og jeg som troede ME var dieselelektrisk......


https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=ME&typenr=1

Benzinmekanisk. Det var inden de fik folie.

Hehe :D

Coradia Stream accelereration

af Peter Christensen, 31/5 2021, 18:15 (1033 dage siden) @ larsht

....og jeg som troede ME var dieselelektrisk......

Ja og endda med frekevnesomformer....

Coradia Stream accelereration

af anho, 31/5 2021, 20:26 (1032 dage siden) @ larsht

Tænk, jeg havde altid troet de var dieselmekaniske... dieselektriske tog plejer trods alt at have en vis 'syngende' lyd fra elmotorerne. Det er i hvert fald tilfældet med de hedengangne ICE TD, hvor man både kunne høre dieselgeneratorenes brøl og elmotornes syngen.

Men måske larmer ME'ernes dieselmotorer bare så meget at det overdøver elmotorens lyd fuldstændigt? Jeg må indrømme at jeg ikke er ked af at sige farvel til ME - EB'erne lyder meget bedre, også selvom ME'ernes udseende er ret klassisk.

Coradia Stream accelereration

af Danielsen, 31/5 2021, 23:12 (1032 dage siden) @ anho

Tænk, jeg havde altid troet de var dieselmekaniske... dieselektriske tog plejer trods alt at have en vis 'syngende' lyd fra elmotorerne. Det er i hvert fald tilfældet med de hedengangne ICE TD, hvor man både kunne høre dieselgeneratorenes brøl og elmotornes syngen.

Men måske larmer ME'ernes dieselmotorer bare så meget at det overdøver elmotorens lyd fuldstændigt? Jeg må indrømme at jeg ikke er ked af at sige farvel til ME - EB'erne lyder meget bedre, også selvom ME'ernes udseende er ret klassisk.

Jeg kommer heller ikke til at savne ME'erne. Det var smukke lokomotiver i den originale sort-røde bemaling (det samme var EA'erne!), men de ser underligt klodsede ud i den nuværende helrøde eller blå bemaling.

Coradia Stream accelereration

af AndreasM, 1/6 2021, 08:38 (1032 dage siden) @ anho

Tænk, jeg havde altid troet de var dieselmekaniske... dieselektriske tog plejer trods alt at have en vis 'syngende' lyd fra elmotorerne. Det er i hvert fald tilfældet med de hedengangne ICE TD, hvor man både kunne høre dieselgeneratorenes brøl og elmotornes syngen.

Man kan også høre banemotorerne synge på en ME, måske du bare ikke har tænkt over det :-)

Coradia Stream accelereration

af Søren Rich, 2/6 2021, 00:15 (1031 dage siden) @ AndreasM

Jeg vil ikke give 12 point til en syngende banemotor til Melodi Grandprix eller anden konkurrence. Næh, en GM-motors lyd kunne derimod godt få 12 point af mig. Kommer virkelig til at savne ME’ernes brovtende/buldrende lyd. Og jeg synes faktisk at den helrøde udgave af ME’er er DSB sluppet heldig fra.

A propos syngende ellokomotiver, så er der næsten en en lille melodi når Siemens Taurus lokomotiver starter op.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak