Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos) (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 1/6 2021, 15:05 (1059 dage siden)

I går var jeg en tur forbi ovk. 300 mellem Hinnerup og Hadsten, da MZ 1456 pludseligt dukkede op, så hurtigt måtte fokus ændres :-)

[image]DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 med "slæberen" til Aalborg Østhavn kort før ovk. 300 mellem Hinnerup og Hadsten. 31. maj 2021.

[image]DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 med "slæberen" til Aalborg Østhavn kort før ovk. 300 mellem Hinnerup og Hadsten. 31. maj 2021.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Vestjyden, 1/6 2021, 18:11 (1059 dage siden) @ T. Rithmester

Herlige billeder hvor man næsten kan hører lyden af godstoget :-)

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af carolus rex, 1/6 2021, 20:01 (1059 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg husker dem tydeligt da der kørte Danlink godstog i København, da var det ofte dem eller 2 Mx jeg mener os man nogen gange så 3 Mx der stod for den tjans, når man så dem fra Lersøen og de skulle op ad den store bakke til Nørrebro station med de lange tunge godstog fra Sverige af til Tyskland, ja det var sgu tider den gang.....personlig synes jeg ikke den måske er den pæneste Mz, men for mig udståler den sejhed, at den er stærk, en rigtig godsmaskine og så var det jo en rigtig Sjællænder maskine det meste af tiden.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Peter Christensen, 1/6 2021, 20:38 (1059 dage siden) @ carolus rex

Jeg husker dem tydeligt da der kørte Danlink godstog i København, da var det ofte dem eller 2 Mx jeg mener os man nogen gange så 3 Mx der stod for den tjans, når man så dem fra Lersøen og de skulle op ad den store bakke til Nørrebro station med de lange tunge godstog fra Sverige af til Tyskland, ja det var sgu tider den gang.....personlig synes jeg ikke den måske er den pæneste Mz, men for mig udståler den sejhed, at den er stærk, en rigtig godsmaskine og så var det jo en rigtig Sjællænder maskine det meste af tiden.

Og det rigtig sjove er at Mz 1447-1461 er de lokomotiver, som har været gearet til den suverænt højeste hastighed.....vi snakker ca. 188 km/t uden at banemotoren gør vrøvl.
Det er faktisk lidt sjovt at det lokomotiv, som var gearet til den højeste hastighed af alle DSB lokomotiver, har fået et rygte som en godsmaskine.....
Med en lidt lavere gearing - lad os sige ned til omkring 160 km/t som Mz 1427-46 - så havde du fået mere trækkraft i det lave hastighedsområde.
Dét ville være en fordel når en Danlink slæber skulle op fra Lersøen eller ude ved Vigerslev - så ville chancen for at gå i stå være mindre.
Ja-ja, jeg ved da godt at 1447-61 røg i Danlink grundet deres lyddæmpning, men bare lidt skægt med den krølle med hastigheden.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af carolus rex, 1/6 2021, 21:52 (1058 dage siden) @ Peter Christensen

ja det var på grund af støjen den blev valgt til den tjans jeg mener at 1427-46 og 1447-61 var lige stærke 3900 HK....men klart lavere gearing giver mere trækkekraft.....og tak for den lille krølle :0)

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Peter Christensen, 1/6 2021, 23:13 (1058 dage siden) @ carolus rex

Effekten i de to er ens, men gearing af banemotor forskellig.

Avatar

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af gaest, 2/6 2021, 15:44 (1058 dage siden) @ Peter Christensen

Acceleationsevnen er ikke så vigtig når man kører godstog. Der er jo ingen godstog der kører Kystbanen eller Svendborgbanen med stop ved alle standsningssteder.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Peter Christensen, 2/6 2021, 17:18 (1058 dage siden) @ gaest

Acceleationsevnen er ikke så vigtig når man kører godstog. Der er jo ingen godstog der kører Kystbanen eller Svendborgbanen med stop ved alle standsningssteder.

Nja, tror nu nok at både lokomotivføreren og trafikfolket gerne ville udgå at en tung slæber gik i stå de ganske få steder jeg nævnte.
Så ved en lavere gearing fås højere trækkraft i den lave ende af hastighedsområdet og dermed lavere risiko for at toget går i stå.
Både dengang og nu blev der lavet noget lidt skarpe dispositioner, som krævede at slæberen kom op i fart hurtigt.....
Selv i dag, men den relativt tætte toggang som haves visse steder på fjernbanen, så er det da en fordel at en slæber rimeligt hurtigt kommer op i fart; så trykker han ikke de øvrige tog.
Tidligere var begrebet "sorte vogne" ikke ukendt idet dine papirer viste en togvægt, men realiteten kunne være en ganske anden.
Dermed kunne lokomotivføreren være chanceløs ved stop et dumt sted.
Kombineret med lidt regn og fugtigt vejr.....uha-uha og det var ikke spor sjovt at sætte igang.

Faktisk kunne en lavere gearing også være en fordel i regionaltog da acceleration vil blive en smugle hurtigere ved samme togvægt.
På toppen er det lidt lige meget for du måtte ikke kører med hverken 160 eller 188 km/t alligevel.
Grunden til den voldsomme gearing på 1447-1461 skal søges i et ønske om at holde overslag i banemotorer på et rimeligt niveau selvom hastigheden blev øget til 160 km/t.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Danielsen, 1/6 2021, 20:11 (1059 dage siden) @ T. Rithmester

Hvad er en "slæber"? Er det bare et andet ord for et godstog eller er det en speciel type godstog?

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af ivar, 1/6 2021, 20:21 (1059 dage siden) @ Danielsen

Ja, og gummislæber var en DSB-lastbil, der kørte stykgods til mellemstationer - og senere ud fra terminalerne.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af larsL, 1/6 2021, 22:19 (1058 dage siden) @ T. Rithmester


[image]DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 med "slæberen" til Aalborg Østhavn kort før ovk. 300 mellem Hinnerup og Hadsten. 31. maj 2021.

(Sølle) 5 vogne - og en kæmpe sky af dieselos - det kan vidst kun gå for langsomt med at få den slags lokomotiver hugget op og erstattet af noget mere moderne materiel.

/Lars

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 1/6 2021, 22:42 (1058 dage siden) @ larsL

For det meste er aalborgslæberen en del længere;-)

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af OnkelJørn, 2/6 2021, 10:10 (1058 dage siden) @ larsL

(Sølle) 5 vogne - og en kæmpe sky af dieselos - det kan vidst kun gå for langsomt med at få den slags lokomotiver hugget op og erstattet af noget mere moderne materiel.


/Lars

Nu skal der lige trækkes lidt ledning på den strækning før man finder mere moderne trækkraft. Og der går mange år endnu.

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af Peter Christensen, 2/6 2021, 10:23 (1058 dage siden) @ larsL

(Sølle) 5 vogne - og en kæmpe sky af dieselos - det kan vidst kun gå for langsomt med at få den slags lokomotiver hugget op og erstattet af noget mere moderne materiel.

PT er alternativet en stak lastbiler. Det vil nok passe BDK godt om det blev resultatet.
Og hvad ville du kører med istedet?
Og er dette materiel godkendt i DK?
Hvis ikke, hvad er godkendelsesomkostningerne og har DB cargo råd til at betale?
Meget svært altsammen......

DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 (+2 fotos)

af My1202, 2/6 2021, 18:54 (1058 dage siden) @ larsL


[image]DB Cargo Scandinavia A/S MZ 1456 med "slæberen" til Aalborg Østhavn kort før ovk. 300 mellem Hinnerup og Hadsten. 31. maj 2021.


(Sølle) 5 vogne - og en kæmpe sky af dieselos - det kan vidst kun gå for langsomt med at få den slags lokomotiver hugget op og erstattet af noget mere moderne materiel.

/Lars

Men det er et godstog!
Så skidt med miljøet!
Der går mange år før det dels sker ved et el-lokomotiv og der er flere godsvogne på krogen.

Men som med det halvtomme glas er der nogle få som ser det som halvfyldt.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak