Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporlogik i Hillerød (Generelt)

af Petteri, 3/6 2021, 18:19 (1057 dage siden)

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?

Sporlogik i Hillerød

af Rørvig Station, 3/6 2021, 21:45 (1057 dage siden) @ Petteri

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?

Stationen er jo ikke bygget ad én omgang men har udviklet sig ved 'knopskydning'. Nordbanens spor er fint nummeret 1-9 fra stationsbygningen, som sig hør og bør.

Herunder spor 4, som går igennem både den sydelige og nordlige del af stationen. Og hvor man en sjælden gang kan opleve et S-tog (på den sydlige del.

Og nej, S-togene holder IKKE ved siden af hinanden i spor 1 & 3, imellem ligger spor 2 uden perron.

Sporlogik i Hillerød

af ChrBrun, Helsingør, 4/6 2021, 01:03 (1057 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?


Stationen er jo ikke bygget ad én omgang men har udviklet sig ved 'knopskydning'. Nordbanens spor er fint nummeret 1-9 fra stationsbygningen, som sig hør og bør.

Herunder spor 4, som går igennem både den sydelige og nordlige del af stationen. Og hvor man en sjælden gang kan opleve et S-tog (på den sydlige del.

Og nej, S-togene holder IKKE ved siden af hinanden i spor 1 & 3, imellem ligger spor 2 uden perron.

Det er jo en historisk udvikling, som "Rørvig Station" rigtigt skriver.
Oprindeligt har der jo været gennemgående spor fra København mod Fredensborg - Helsingør. Senere er der jo tilkommet Gribskovbanen og Frederiksværkbanen, som begge har haft andre indføringer til stationen før den store ombygning i starten af 1930'erne.
Frederiksværkbanen fik de nuværende spor 11 og 12, og Gribskovbanen fik spor 14 på den ene side af en ny ø-perron i nordenden (Gribskovbanen har også spor 15 ved siden af, men uden perron). På den anden side af denne perron lavede man et nyt spor til LilleNord togene, som kun kom til at køre mellem Hillerød og Helsingør. Det blev et "sæk-spor" ved siden af spor 1, og kom så til at hedde spor 0. Langt senere (engang i 90'erne?) fik man så behov for at Gribskovbanen kunne bruge to perronspor, og man brugte så spor 0, så Gribskovbanen kan benytte begge spor på hver side af perronen. Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord, og bruges kun til S-tog. Nu kom man så til at mangle et spor til LilleNord-togene og man byggede så en ny perron i forlængelse af perronen ved spor 4, og anlagde et nyt spor på vestsiden af denne perron, og det kom så til at hedde spor 16.
I dag er spor 4 jo delt på midten, så den sydlige del kan bruges af S-tog, og den nordlige del kan bruges af Lokaltog, bl.a. når de skal lave stammeskift på LilleNord-togene.

--
Christian Brun

Sporlogik i Hillerød

af RasmusR, 4/6 2021, 09:12 (1056 dage siden) @ ChrBrun

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.

Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.

Sporlogik i Hillerød

af K 564, 4/6 2021, 11:22 (1056 dage siden) @ RasmusR

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.


Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.

Hej

På de foto, som jeg har taget, kan jeg se at spor 1-3 er blevet "klippet over" omkring 1990. HFHJ og GDS´s spor har aldrig været gennemgående.

Hilsner Keld

Sporlogik i Hillerød

af AVZ, 4/6 2021, 12:21 (1056 dage siden) @ K 564

S-banebogen skriver omkring 1986. Hvis man skal det nærmere, skal man nok "grave" i de lokale medier.

Hilsen Allan

Sporlogik i Hillerød

af Svend, 4/6 2021, 14:12 (1056 dage siden) @ K 564

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.


Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.


Hej

På de foto, som jeg har taget, kan jeg se at spor 1-3 er blevet "klippet over" omkring 1990. HFHJ og GDS´s spor har aldrig været gennemgående.

Det passer meget godt. Inden der blev etableret direkte adgang til perron 2 (spor 3+4) kunne man køre mod Hillerød stations nordenden fra alle de spor, som blev anvendt af DSB (altså ikke spor 11, 12 og 13). Spor 2 var dog ikke togvejsspor; det var det tidlige omløbsspor for tog, der ankom fra København i spor 1 og 3 (og måske også spor 4).

--
Svend

Sporlogik i Hillerød

af RasmusR, 4/6 2021, 16:15 (1056 dage siden) @ K 564

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.


Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.


Hej

På de foto, som jeg har taget, kan jeg se at spor 1-3 er blevet "klippet over" omkring 1990. HFHJ og GDS´s spor har aldrig været gennemgående.

Hilsner Keld

Det var nu heller ikke de nuværende spor 11/12 jeg mente, men mere om ikke "hovedsporene" oprindeligt har ligget nærmere stationsbygningen, som de nuværende spor 11/12 ville gøre, hvis de ellers var ført gennem det der nu er perron.

Men, jeg kan se på dette billede, at sporene tidligere har ligget nærmere stationsbygningen, uden at kunne se hvad der ellers har været af spor, og hvor de har ført hen.

Billede

Sporlogik i Hillerød

af mikedk2100, 4/6 2021, 16:34 (1056 dage siden) @ RasmusR

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.


Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.


Hej

På de foto, som jeg har taget, kan jeg se at spor 1-3 er blevet "klippet over" omkring 1990. HFHJ og GDS´s spor har aldrig været gennemgående.

Hilsner Keld


Det var nu heller ikke de nuværende spor 11/12 jeg mente, men mere om ikke "hovedsporene" oprindeligt har ligget nærmere stationsbygningen, som de nuværende spor 11/12 ville gøre, hvis de ellers var ført gennem det der nu er perron.

Men, jeg kan se på dette billede, at sporene tidligere har ligget nærmere stationsbygningen, uden at kunne se hvad der ellers har været af spor, og hvor de har ført hen.

Billede

Danmark set fra luften er nu heller ikke helt ringe, når man vil se steder fra før i tiden. Der er blandt andet “satellit fotos” i rimelig god kvalitet af Hillerød Station fra blandt andet flere år i 70erne og 90erne. Desværre ikke nogen fra 80erne.

http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/?q_fritekst=Hiller%C3%B8d&q_stednavn=&q_b...

Sporlogik i Hillerød

af Svend, 4/6 2021, 22:51 (1056 dage siden) @ RasmusR

Det var nu heller ikke de nuværende spor 11/12 jeg mente, men mere om ikke "hovedsporene" oprindeligt har ligget nærmere stationsbygningen, som de nuværende spor 11/12 ville gøre, hvis de ellers var ført gennem det der nu er perron.

Men, jeg kan se på dette billede, at sporene tidligere har ligget nærmere stationsbygningen, uden at kunne se hvad der ellers har været af spor, og hvor de har ført hen.

Jo, perronsporene for statsbanernes tog til/fra København og Helsingør lå tidligere tættere på stationsbygningen:

[image]

--
Svend

Sporlogik i Hillerød

af Svend, 4/6 2021, 23:58 (1056 dage siden) @ K 564

Spor 1, 2 og 3 blev ændret til sæk-spor, uden forbindelse mod nord.


Er der nogen der ved, om spor 1-3 er "klippet over" af det nuværende perronlayout ved S-togets ankomst i 1968, eller om det er sket på et andet tidspunkt?

Eller om det evt. er spor 11+12 der oprindeligt har været de gennemgående spor? De ligger ligesom lidt mere naturligt ift. stationsbygningen.


Hej

På de foto, som jeg har taget, kan jeg se at spor 1-3 er blevet "klippet over" omkring 1990. HFHJ og GDS´s spor har aldrig været gennemgående.

Hilsner Keld

Udsnit af sporplanen (på centralapparatet) ca 20 år tidligere:

[image]

--
Svend

Avatar

Sporlogik i Hillerød

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/6 2021, 18:43 (1056 dage siden) @ Rørvig Station

Lad os lige se sporplanen som den ser ud nu:
[image]
Knopskydningen igennem årene har nu medført et par 1a og 1b og sandelig et 15a (der vel lige så godt kunne hedde 15 nu?).
Om spornummereringen bliver gjort om når GDS/HFHJ føres igennem skal jeg lade være usagt. Der ville vel være en oplagt mulighed for det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sporlogik i Hillerød

af larsht, 4/6 2021, 23:08 (1056 dage siden) @ Michael Deichmann

Lad os lige se sporplanen som den ser ud nu:
[image]
Knopskydningen igennem årene har nu medført et par 1a og 1b og sandelig et 15a (der vel lige så godt kunne hedde 15 nu?).
Om spornummereringen bliver gjort om når GDS/HFHJ føres igennem skal jeg lade være usagt. Der ville vel være en oplagt mulighed for det.

Spor 15 er sporstykket imellem de to transversaler nord for (på tegningen til venstre for) spor 15a. Der skelnes mellem 15 og 15a

Sporlogik i Hillerød

af mikedk2100, 4/6 2021, 08:18 (1056 dage siden) @ Petteri

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?

Det kan jo være, der kommer en mere passagervenlig logik i spornumrene, når/hvis Hillerød Station nogensinde skal bygges om :)

Sporlogik i Hillerød

af larsht, 4/6 2021, 23:10 (1056 dage siden) @ mikedk2100

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?


Det kan jo være, der kommer en mere passagervenlig logik i spornumrene, når/hvis Hillerød Station nogensinde skal bygges om :)

Nyere stationer er ikke nødvendigvis mere logiske desværre.....

På Flintholm findes spor 1, 2, 11, 12, 1 og 2. Og det er bare et af flere eksempler.

Sporlogik i Hillerød

af Svend, 4/6 2021, 23:33 (1056 dage siden) @ larsht

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?


Det kan jo være, der kommer en mere passagervenlig logik i spornumrene, når/hvis Hillerød Station nogensinde skal bygges om :)


Nyere stationer er ikke nødvendigvis mere logiske desværre.....

På Flintholm findes spor 1, 2, 11, 12, 1 og 2. Og det er bare et af flere eksempler.

Logikken på Ringbanen er, at spornumre på (de fleste) perroner benævnes 11 og 12

--
Svend

Sporlogik i Hillerød

af larsht, 5/6 2021, 00:39 (1056 dage siden) @ Svend

Jeg var forbi Hillerød i forbindelse med noget arbejde, og der lagde jeg mærke til:

Sporopdelingen nord for S-toget. Spor 14, spor 0, spor 16 og spor 4.

S-togene holder ved siden af hinanden i spor 1 & 3, og Hundested toget kører fra spor 12?

Nogen der ved hvad logikken er?


Det kan jo være, der kommer en mere passagervenlig logik i spornumrene, når/hvis Hillerød Station nogensinde skal bygges om :)


Nyere stationer er ikke nødvendigvis mere logiske desværre.....

På Flintholm findes spor 1, 2, 11, 12, 1 og 2. Og det er bare et af flere eksempler.


Logikken på Ringbanen er, at spornumre på (de fleste) perroner benævnes 11 og 12

Nu handlede kommentaren ikke om at der er et spor 11 og 12 på Flintholm, men at der er 2 gange spor 1 og 2 gange spor 2

Sporlogik i Hillerød

af Svend, 5/6 2021, 01:05 (1055 dage siden) @ larsht

Logikken på Ringbanen er, at spornumre på (de fleste) perroner benævnes 11 og 12


Nu handlede kommentaren ikke om at der er et spor 11 og 12 på Flintholm, men at der er 2 gange spor 1 og 2 gange spor 2

Nå, du tænker på Metroen. De nummererer vel deres spor som de vil på alle deres stationer..... det er jo heller ikke rigtige jernbanestrækninger ;-)

--
Svend

Sporlogik i Hillerød

af RasmusR, 5/6 2021, 09:01 (1055 dage siden) @ larsht

Nu handlede kommentaren ikke om at der er et spor 11 og 12 på Flintholm, men at der er 2 gange spor 1 og 2 gange spor 2

Det er der også på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostationer, selv om de hver især er en (1) station med samme UIC-nummer.

Sporlogik i Hillerød

af larsht, 5/6 2021, 11:59 (1055 dage siden) @ RasmusR

Nu handlede kommentaren ikke om at der er et spor 11 og 12 på Flintholm, men at der er 2 gange spor 1 og 2 gange spor 2


Det er der også på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostationer, selv om de hver især er en (1) station med samme UIC-nummer.

Det gør det ikke kløgtigere.......og slet ikke for den forvirrede passager som har hørt toget kører fra spor 1......

Sporlogik hos Metroselskabet

af Rørvig Station, 5/6 2021, 13:47 (1055 dage siden) @ larsht

Det er der også på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostationer, selv om de hver især er en (1) station med samme UIC-nummer.


Det gør det ikke kløgtigere.......og slet ikke for den forvirrede passager som har hørt toget kører fra spor 1......

Der træffes mange ukløgtige beslutninger hos Metroselskabet.

På begge stationer er der flere udgange, de hedder som på alle andre stationer alle sammen "EXIT". Hvorfor kan kan ikke som i andre lande finde ud af at skrive 'Udgang gadenavn(e)'?

Og beslutningen om at bruge 12-timerssystemet, som i Eurapoa anvendes anvendes i UK i Grækenland, og hvor man ikke i den engelsktalende del af verden kan blive enige om hvad 12 am og 12 pm betyder, er jo helt ude i skoven. Hvor mange jernbaneselskaber udenfor den engelsktalende del af verden bruger am/pm?

Avatar

Sporlogik hos Metroselskabet

af Schienenwolf, Læsø, 5/6 2021, 18:24 (1055 dage siden) @ Rørvig Station


Og beslutningen om at bruge 12-timerssystemet, som i Eurapoa anvendes anvendes i UK i Grækenland, og hvor man ikke i den engelsktalende del af verden kan blive enige om hvad 12 am og 12 pm betyder, er jo helt ude i skoven. Hvor mange jernbaneselskaber udenfor den engelsktalende del af verden bruger am/pm?

De danske stats- og privatbaner indtil 15. maj 1927.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Sporlogik i Hillerød

af RasmusR, 5/6 2021, 13:53 (1055 dage siden) @ larsht

Nu handlede kommentaren ikke om at der er et spor 11 og 12 på Flintholm, men at der er 2 gange spor 1 og 2 gange spor 2


Det er der også på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostationer, selv om de hver især er en (1) station med samme UIC-nummer.


Det gør det ikke kløgtigere.......og slet ikke for den forvirrede passager som har hørt toget kører fra spor 1......

Og så er det måske bare mig, men den engelske udgave med udkald om "Platform one/two" synes jeg også er lidt skæv, når nu både spor 1 og 2 er ved samme perron...

Svenska-lok
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak