Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2021, 14:27 (1028 dage siden)

Der står et par interessante ting i artiklen:

1) Danmark er forpligtet til at elektrificere og ERTMS’se til Frederikshavn og Hirtshals inden 2030. EU-forordningen skal ikke engang implementeres i dansk lov. Den skal bare følges. Sæt igang. KLOP!

2) Den fungerende havnedirektør i Hirtshals har to operatører, der fra 1. maj 2022 vil drive godsterminalen i Hirtshals.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Den i artiklen nævnte “forsker” Harry Lahrmann er her og der og alle vegne og “synes” altid en helt masse. Vi får aldrig rigtig noget at vide om, hvad han forsker i, og hvilke resultater forskningen kommer frem til.

(Artikkel låses snart)
https://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland/er-nordjylland-ved-at-blive-snydt-for-milliard...

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af XAL Olesen, 4/6 2021, 14:58 (1028 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

PS: Den i artiklen nævnte “forsker” Harry Lahrmann er her og der og alle vegne og “synes” altid en helt masse. Vi får aldrig rigtig noget at vide om, hvad han forsker i, og hvilke resultater forskningen kommer frem til.

Der har været lidt stille i lang tid med indspark fra Harry Lahrmanns side. Han har for nogle år siden været på i tide og utide. Men er nu vendt tilbage fir fuld kraft.

Men her er lidt om ham:

https://vbn.aau.dk/da/persons/101838

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Nordexpress, 4/6 2021, 16:32 (1028 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for link! Hans speciale er åbenbart undersøgelser af trafikulykker i vejtrafikken.

En forsker er en fast ansat på et universitet eller højere læreanstalt.
I praksis en ansat (akademiker) på et universitet, der gerne er til rådighed med en mening, når en journalist ringer.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Frank Poulsen, 4/6 2021, 16:39 (1028 dage siden) @ Nordexpress

Ja det er jo meget mærkeligt han udtaler sig om jernbaner når det ikke er hans fokus i hverdagen, som jeg læser overskriften på de rapporter han har deltaget i.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af YBS, 4/6 2021, 17:05 (1028 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, i virkeligheden kan han jo kun udtale sig som forsker på det område han forsker i, på øvrige områder kan han kun udtale sig som privatperson. Men om det er ham eller journalisterne, der har travlt med at kalde ham trafikforsker, ved jeg ikke.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 5/6 2021, 10:42 (1027 dage siden) @ Nordexpress

Tak for link! Hans speciale er åbenbart undersøgelser af trafikulykker i vejtrafikken.

En forsker er en fast ansat på et universitet eller højere læreanstalt.
I praksis en ansat (akademiker) på et universitet, der gerne er til rådighed med en mening, når en journalist ringer.

.
Nej, han kommer med synsninger. Læg mærke til at AAU's 'fingerprint' hverken nævner 'økonomi' eller 'jernbane' o de første 8. En forsker kan/skal udtale sig, men det er også forskerens opgave at udtale at det ligger udenfor forskningsfeltet når en journalist ringer og vil have lidt lyd eller citat til en artikel, hændelse eller rapport.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af XAL Olesen, 4/6 2021, 17:14 (1028 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

PS: Den i artiklen nævnte “forsker” Harry Lahrmann er her og der og alle vegne og “synes” altid en helt masse. Vi får aldrig rigtig noget at vide om, hvad han forsker i, og hvilke resultater forskningen kommer frem til.

Her er en mindre liste over trafikforskere i Danmark m.m.

https://da.wikipedia.org/wiki/Trafikforsker

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 5/6 2021, 15:47 (1027 dage siden) @ XAL Olesen

PS: Den i artiklen nævnte “forsker” Harry Lahrmann er her og der og alle vegne og “synes” altid en helt masse. Vi får aldrig rigtig noget at vide om, hvad han forsker i, og hvilke resultater forskningen kommer frem til.

Her er en mindre liste over trafikforskere i Danmark m.m.

https://da.wikipedia.org/wiki/Trafikforsker

Måske dette forum skulle overveje hvor stor eller snarere lillebetydning jernbanen har idag. Godstrafikken er vel nede på under 5% af det som flyttes rundt på skinner, lastbil, skib og fly.
Persontrafikken er vel omkring 10-12% af det som transporteres på skinner, vejbanen, skibe og fly.

Så det giver næppe basis for ret meget fuldtidsarbejde for en forsker.

Men der er da givet en eller flere her i dette forum som kunne stille op til et i interview omkring jernbanen. Det skorter da ikke på bedrevidende indlæg!

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 5/6 2021, 16:16 (1027 dage siden) @ My1202

Når HL som forsker ikke har publiceret og dermed ikke forsket i jernbaner er det yderst relevant at kritisere de toldfrie udtalelser. Hvad bygger udtalelserne på, hvilke antagelser bygger påstandene på og endelig hvilken modelberegning refererer man implicit til i "skud fra hoften udtalelser".

En ofrsker indenfor sit område har publiceret og diskuteret metode og resultater med fagfæller og har dermed fået kritik for de publicerede resultater - når man udtaler sig om jernbanestruktur, men i virkeligheden forsker i trafikuheld mm (hvis man vil være mere specifik, kan man jo kigge i publikationslisten) misbruger man jo sin position til at komme med udtalelser som kan være underbyggede, men så sandelig også kan være det modsatte. Den form for "eksperter" er i den grad med til at devaluere deres eget lokale forskermiljø, herunder også lødigheden i de forskningsprojekter man rent faktisk deltager i.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 5/6 2021, 17:30 (1027 dage siden) @ UTJ

Når HL som forsker ikke har publiceret og dermed ikke forsket i jernbaner er det yderst relevant at kritisere de toldfrie udtalelser. Hvad bygger udtalelserne på, hvilke antagelser bygger påstandene på og endelig hvilken modelberegning refererer man implicit til i "skud fra hoften udtalelser".

En ofrsker indenfor sit område har publiceret og diskuteret metode og resultater med fagfæller og har dermed fået kritik for de publicerede resultater - når man udtaler sig om jernbanestruktur, men i virkeligheden forsker i trafikuheld mm (hvis man vil være mere specifik, kan man jo kigge i publikationslisten) misbruger man jo sin position til at komme med udtalelser som kan være underbyggede, men så sandelig også kan være det modsatte. Den form for "eksperter" er i den grad med til at devaluere deres eget lokale forskermiljø, herunder også lødigheden i de forskningsprojekter man rent faktisk deltager i.

Øh - hvad omkring el-drift til Nordjylland mener du så han skulle have forsket omkring?

At han udtaler sig omkring el-drift på en enkelsporet strækning med beskeden trafik er han nok lige så kvalificeret til som den der f.eks. måtte have forsket i højhastighedstog og disses tog indvirkning på passagerstrømme og miljøet

Problemet er at du ikke kan lide h ad han mener og bliver citeret for.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 5/6 2021, 18:27 (1027 dage siden) @ My1202

Du forstår åbenbart ikke pointen - HL kan da udtale sig om hvadsomhelst, men de udsagn han kommer med er ikke bedre end hvad så mange andre kan finde på. Nej, jeg har ingen holdning til elektrificering i Nordjylland, ejheller om der er behov for jernbaner i Vendsyssel og slige diskussioner. Det eneste jeg kan konstatere i denne diskussion er at EU vil have nøglejernbaneinfrastruktur elektrificeret og da de bemeldte strækninger indgår i denne er der et formelt krav om dette.

Nu har jeg også på fornemmelsen at HL i både politiske og andre stakeholder-kredse bliver betragtet som let fjervægt, så den helt store betydning af HLs eksponering i medierne skal man nok ikke vente. Læg mærke at HLs udtalelser ofte står frit svævende uden forskerkollegers kommentarer, hvilket altså ikke er anerkendelse, snarere tværtom.

Men det er da godt at du finder nydelse i HLs kommentatorspor.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af andersj, Aalborg, 5/6 2021, 19:46 (1027 dage siden) @ UTJ

Du forstår åbenbart ikke pointen - HL kan da udtale sig om hvadsomhelst, men de udsagn han kommer med er ikke bedre end hvad så mange andre kan finde på. Nej, jeg har ingen holdning til elektrificering i Nordjylland, ejheller om der er behov for jernbaner i Vendsyssel og slige diskussioner. Det eneste jeg kan konstatere i denne diskussion er at EU vil have nøglejernbaneinfrastruktur elektrificeret og da de bemeldte strækninger indgår i denne er der et formelt krav om dette.

Nu har jeg også på fornemmelsen at HL i både politiske og andre stakeholder-kredse bliver betragtet som let fjervægt, så den helt store betydning af HLs eksponering i medierne skal man nok ikke vente. Læg mærke at HLs udtalelser ofte står frit svævende uden forskerkollegers kommentarer, hvilket altså ikke er anerkendelse, snarere tværtom.

Men det er da godt at du finder nydelse i HLs kommentatorspor.

Læg også mærke til at HL aldrig referere eksisterende forskning. Det er aldrig "xx undersøgelser viser yy" det er altid "jeg tror/mener/gætter på".

Dem der ved noget, de er for længst hyret ind i branchen og har vigtigere ting at tage sig til end at kommentere enhver historie i medierne.

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.

--
Mvh Anders

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 5/6 2021, 19:54 (1027 dage siden) @ andersj

Læg også mærke til at HL aldrig referere eksisterende forskning. Det er aldrig "xx undersøgelser viser yy" det er altid "jeg tror/mener/gætter på".

Dem der ved noget, de er for længst hyret ind i branchen og har vigtigere ting at tage sig til end at kommentere enhver historie i medierne.

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.

Det kunne jeg ikke have skrevet bedre.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 5/6 2021, 21:30 (1027 dage siden) @ andersj

Du forstår åbenbart ikke pointen - HL kan da udtale sig om hvadsomhelst, men de udsagn han kommer med er ikke bedre end hvad så mange andre kan finde på. Nej, jeg har ingen holdning til elektrificering i Nordjylland, ejheller om der er behov for jernbaner i Vendsyssel og slige diskussioner. Det eneste jeg kan konstatere i denne diskussion er at EU vil have nøglejernbaneinfrastruktur elektrificeret og da de bemeldte strækninger indgår i denne er der et formelt krav om dette.

Nu har jeg også på fornemmelsen at HL i både politiske og andre stakeholder-kredse bliver betragtet som let fjervægt, så den helt store betydning af HLs eksponering i medierne skal man nok ikke vente. Læg mærke at HLs udtalelser ofte står frit svævende uden forskerkollegers kommentarer, hvilket altså ikke er anerkendelse, snarere tværtom.

Men det er da godt at du finder nydelse i HLs kommentatorspor.


Læg også mærke til at HL aldrig referere eksisterende forskning. Det er aldrig "xx undersøgelser viser yy" det er altid "jeg tror/mener/gætter på".

Dem der ved noget, de er for længst hyret ind i branchen og har vigtigere ting at tage sig til end at kommentere enhver historie i medierne.

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.

Har du dokumentation for det sidste du skriver eller er det dit eget hjernespind?

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af andersj, Aalborg, 5/6 2021, 22:04 (1027 dage siden) @ My1202

Du forstår åbenbart ikke pointen - HL kan da udtale sig om hvadsomhelst, men de udsagn han kommer med er ikke bedre end hvad så mange andre kan finde på. Nej, jeg har ingen holdning til elektrificering i Nordjylland, ejheller om der er behov for jernbaner i Vendsyssel og slige diskussioner. Det eneste jeg kan konstatere i denne diskussion er at EU vil have nøglejernbaneinfrastruktur elektrificeret og da de bemeldte strækninger indgår i denne er der et formelt krav om dette.

Nu har jeg også på fornemmelsen at HL i både politiske og andre stakeholder-kredse bliver betragtet som let fjervægt, så den helt store betydning af HLs eksponering i medierne skal man nok ikke vente. Læg mærke at HLs udtalelser ofte står frit svævende uden forskerkollegers kommentarer, hvilket altså ikke er anerkendelse, snarere tværtom.

Men det er da godt at du finder nydelse i HLs kommentatorspor.


Læg også mærke til at HL aldrig referere eksisterende forskning. Det er aldrig "xx undersøgelser viser yy" det er altid "jeg tror/mener/gætter på".

Dem der ved noget, de er for længst hyret ind i branchen og har vigtigere ting at tage sig til end at kommentere enhver historie i medierne.

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.


Har du dokumentation for det sidste du skriver eller er det dit eget hjernespind?

AAU har kun en enkelt kandidatuddannelse der lugter af kollektiv transport, nemlig "Civilingeniøruddannelsen i Veje og Trafik". Man kan nok gætte hvor sværpunktet ligger i den uddannelse ud fra navnet. Der undervises faktisk slet ikke i kollektiv trafik, men der skal dog skrives et større projekt på 20 ECTS-point (ej at forveksle med ETCS) om "Kollektiv transport i bytrafikken"

Men det giver sådan set også god mening at der er et begrænset fokus på kollektiv transport på AAU, for de store ingeniørtunge arbejdspladser indenfor kollektiv transport og jernbanen ligger i København og ikke i Nordjylland. Aalborg Kommune og NT har selvfølgelig nogle trafikplanlæggere ansat, men større ting som planlægning af Plusbus projektet og analyse af nyt bybusnet i Aalborg kører gennem konsulentvirksomheder som Rambøll og COWI.

--
Mvh Anders

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af larsht, 5/6 2021, 23:03 (1027 dage siden) @ My1202

Du forstår åbenbart ikke pointen - HL kan da udtale sig om hvadsomhelst, men de udsagn han kommer med er ikke bedre end hvad så mange andre kan finde på. Nej, jeg har ingen holdning til elektrificering i Nordjylland, ejheller om der er behov for jernbaner i Vendsyssel og slige diskussioner. Det eneste jeg kan konstatere i denne diskussion er at EU vil have nøglejernbaneinfrastruktur elektrificeret og da de bemeldte strækninger indgår i denne er der et formelt krav om dette.

Nu har jeg også på fornemmelsen at HL i både politiske og andre stakeholder-kredse bliver betragtet som let fjervægt, så den helt store betydning af HLs eksponering i medierne skal man nok ikke vente. Læg mærke at HLs udtalelser ofte står frit svævende uden forskerkollegers kommentarer, hvilket altså ikke er anerkendelse, snarere tværtom.

Men det er da godt at du finder nydelse i HLs kommentatorspor.


Læg også mærke til at HL aldrig referere eksisterende forskning. Det er aldrig "xx undersøgelser viser yy" det er altid "jeg tror/mener/gætter på".

Dem der ved noget, de er for længst hyret ind i branchen og har vigtigere ting at tage sig til end at kommentere enhver historie i medierne.

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.


Har du dokumentation for det sidste du skriver eller er det dit eget hjernespind?

Av, det var nye toner fra din side - betyder det at vi kan begynde at se dokumentation fra dig fremover? ;)

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 04:59 (1027 dage siden) @ larsht

Av, det var nye toner fra din side - betyder det at vi kan begynde at se dokumentation fra dig fremover? ;)

Hvis jeg stiller et spørgsmål eller foreslår noget er det vel ikke ensbetydende med atcder skal medfølge 50 referencer og optagelse i et for dette forum kendt international tidsskrift;-)

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Niels Munch, 6/6 2021, 07:26 (1026 dage siden) @ My1202

Hvis jeg stiller et spørgsmål eller foreslår noget er det vel ikke ensbetydende med atcder skal medfølge 50 referencer og optagelse i et for dette forum kendt international tidsskrift;-)

Men det gælder så kun for dig .....

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Niels Munch, 6/6 2021, 07:29 (1026 dage siden) @ andersj

Det er heller ikke mit indtryk at AAU står stærkt eller har særligt fokus på kollektiv trafik - der skal man nok til DTU som medierne sjældent kontakter.

I parentes bemærket, så er det AAU, der står for de årlige "trafikdage".

M.v.h.
Niels

Journalisme

af Rørvig Station, 6/6 2021, 05:04 (1027 dage siden) @ UTJ

Når HL som forsker ikke har publiceret og dermed ikke forsket i jernbaner er det yderst relevant at kritisere de toldfrie udtalelser. Hvad bygger udtalelserne på, hvilke antagelser bygger påstandene på og endelig hvilken modelberegning refererer man implicit til i "skud fra hoften udtalelser".

HL bliver ringet op af en journalist, Claus Smidstrup, og HL svarer høfligt med sin mening. Hvis du ikke mener at HL burde have været ringet op af Claus Smidstrup, er det vel Claus Smidstrup du skal gå efter?

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 5/6 2021, 22:33 (1027 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der står et par interessante ting i artiklen:

1) Danmark er forpligtet til at elektrificere og ERTMS’se til Frederikshavn og Hirtshals inden 2030. EU-forordningen skal ikke engang implementeres i dansk lov. Den skal bare følges. Sæt igang. KLOP!

2) Den fungerende havnedirektør i Hirtshals har to operatører, der fra 1. maj 2022 vil drive godsterminalen i Hirtshals.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Overførea der overhovedet længere godsvogne mellem nordjylland og Norge samt Sverige?

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 5/6 2021, 23:17 (1027 dage siden) @ My1202

Overføres der overhovedet længere godsvogne mellem Nordjylland og Norge samt Sverige?

.
Det gør der ikke.

Transitgods på jernbane til Norge eller Sverige vil formentlig foregå på samme vis som man i stigende grad gør i Trelleborg, dvs køre lastbiltrailerne fra godstoget ombord på færgen uden godsvognene, da de dels kan pakkes tættere, dels fordi man derved ikke behøver færge mere unødig dødvægt over vandet end højst nødvendigt. Men en sådan udvikling i Nordjylland kræver el til terminalerne, da last-mile på ellok der skal køre meget lange stræk er endnu en unødig omkostning og unødigt ressourceforbrug.

Udviklingen i Europa går i retning af, at international godstrafik skal over på jernbanen og det må forventes at lignende krav vil komme til transittrafik gennem Danmark, når (og hvis) man lader sig inspirere af fx Tyskland. Det er desuden forventeligt at lastvognstransporter over en vis afstand også bliver pålagt restriktioner. Danske vognmænd vil nok stritte imod, men Danmark har som bekendt ikke den helt store geografiske vægt i den henseende.

Dette er der dog andre som ved ganske meget mere om end jeg gør, herunder hvilken økonomi der ligger bag disse udviklinger.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 06:23 (1026 dage siden) @ UTJ

Overføres der overhovedet længere godsvogne mellem Nordjylland og Norge samt Sverige?

.
Det gør der ikke.

Nej og dermed forsvinder noget af argumentet for at opsætte køreledning.


Transitgods på jernbane til Norge eller Sverige vil formentlig foregå på samme vis som man i stigende grad gør i Trelleborg, dvs køre lastbiltrailerne fra godstoget ombord på færgen uden godsvognene, da de dels kan pakkes tættere, dels fordi man derved ikke behøver færge mere unødig dødvægt over vandet end højst nødvendigt.

Hvilket må anses for en klimakorrekt måde at løse transportproblemet

Men en sådan udvikling i Nordjylland kræver el til terminalerne, da last-mile på ellok der skal køre meget lange stræk er endnu en unødig omkostning og unødigt ressourceforbrug.

Det afhænger vel af hvor mange trailere som bliver overført og om de skal videre med tog eller fortsætter på landevejen.

Og såvel nord for Limfjorden som den sidste strækning inden Padborg er der tale om enkeltsporet strækninger med passagertrafik.
Så det er begrænset hvor meget gods der kan køre disse steder vil jeg antage.


Udviklingen i Europa går i retning af, at international godstrafik skal over på jernbanen og det må forventes at lignende krav vil komme til transittrafik gennem Danmark, når (og hvis) man lader sig inspirere af fx Tyskland. Det er desuden forventeligt at lastvognstransporter over en vis afstand også bliver pålagt restriktioner. Danske vognmænd vil nok stritte imod, men Danmark har som bekendt ikke den helt store geografiske vægt i den henseende.

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 6/6 2021, 10:38 (1026 dage siden) @ My1202

Det afhænger vel af hvor mange trailere som bliver overført og om de skal videre med tog eller fortsætter på landevejen.

Jeg ved ikke om ITD stadig laver grænsetællinger af lastbiler, der kommer ind og ud af Danmark, men tidligere var der dagligt lidt over 500 lastbiler hver vej via færgerne i Hirtshals og Frederikshavn. I Sønderjylland er tallet omkring 3.000 lastbiler pr retning pr døgn. En væsentlig del af bilerne fra færgerne tæller med i begge (men kan ikke huske antallet), så der er af flere omgange defineret et behov for mindst to daglige forbindelser til/fra Hirtshals (færgerne fra de forskellige norske havne ankommer/afgår stort set samtidig to gange i døgnet).
Frederikshavn har jeg ikke set analyser på, men tidligere ville "Modalohr" etablere en terminal i Frederikshavn, og Stena Lines tre færger på Göteborg overfarten har da også en temmelig stor lastbilskapacitet.

Og såvel nord for Limfjorden som den sidste strækning inden Padborg er der tale om enkeltsporet strækninger med passagertrafik.
Så det er begrænset hvor meget gods der kan køre disse steder vil jeg antage.

Vi snakker altså reelt om tre-fire daglige dobbeltture. Men der er andre ting, der hæmmer rentabiliteten også, så hvis ikke man laver en samlet plan for jernbanegods, kommer det ikke til at ske. Udover krydsningsmuligheder, skal der også være overhalingsspor med fuld toglængde syd for Aalborg - shunt udenom Hjørring - sydlig indkørsel til terminalen i Hirtshals - direkte adgang til en ny terminal i Frederikshavn, inden det giver mening, at snakke om elektrificering i Vendsyssel for jernbanegods.

/Lasse

Avatar

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/6 2021, 11:07 (1026 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 6/6 2021, 11:35

Men der er andre ting, der hæmmer rentabiliteten også, så hvis ikke man laver en samlet plan for jernbanegods, kommer det ikke til at ske. Udover krydsningsmuligheder, skal der også være overhalingsspor med fuld toglængde syd for Aalborg - shunt udenom Hjørring - sydlig indkørsel til terminalen i Hirtshals - direkte adgang til en ny terminal i Frederikshavn, inden det giver mening, at snakke om elektrificering i Vendsyssel for jernbanegods

Kære Lasse

Jeg er sådan set meget enig i det, du skriver. Det mest optimale er det, du beskriver. Men vi må også - og det er jo positivt - erkende, at "vand finder vej". Eller sagt på en anden måde: Godsoperatørerne kører de tog, der er penge i - også selv om de støder på mange u-optimale forhindringer undervejs. Et eksempel: I øjeblikket køres der som bekendt et godstog til/fra Aalborg Øst 5 dage om ugen. Jeg kan undre mig lidt over, at der er penge i det. Men det må der jo være, for ellers kørte det jo ikke. Mellem Taulov og Aalborg Øst, skal der løbes om/rebrousseres i såvel Aarhus som Aalborg, og så vidt jeg kan se, deltager der i Aalborg - udover lokomotivføreren - også en anden medarbejder ved omløbet. Det er, så vidt jeg kan se, dog ikke altid, at "andenmanden" også er der.

I selve Aalborg Øst er forholdene bestemt heller ikke optimale. Omløbssporet ligger "langt" fra de spor, vognene ekspederes i, og strækningshastigheden mellem Aalborg og Aalborg Øst (en strækning på ca. 15 km) er i øjeblikket reduceret til 25 km/t. Da strækningen blev indviet i starten af 1970'erne, var strækningshastigheden 50 km/t og sporet er bestemt ikke blevet ringere siden da. Nogle mener, at nedsættelsen af strækningshastigheden har noget at gøre med tændstedernes placering. Men hvem pokker skulle have rendt rundt og flyttet på dem siden starten af 1970'erne.

En plan om en shunt syd for Aalborg er forblevet i skuffen - den er simpelthen for "dyr" i forhold til nytten.

Elektrificering til Hirtshals munder formentlig ikke ud i en enorm stigning i godstrafikken til/fra Hirtshals. Men vi kan da håbe på, at den er med til at "vandet" lettere finder vej - også til Hirtshals. Og så bliver de andre ønsker måske opfyldt med tiden.

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.

Bedste hilsner

Thomas

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Jens N, Fredericia, 6/6 2021, 11:47 (1026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.

Lidt om shunt/triangelspor og en oversigt over hvor her.

Mvh. Jens

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Vestjyden, 6/6 2021, 11:57 (1026 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.

Esbjerg-Esbjerg havn er elektrificeret.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Jens N, Fredericia, 6/6 2021, 12:02 (1026 dage siden) @ Vestjyden

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.


Esbjerg-Esbjerg havn er elektrificeret.

Delvist.

Køreledningen slutter hvor havnebanen møder første overkørsel, og kan bedst betragtes som et elektrificeret vendespor for Esbjerg station.

Man kan ikke køre til kombiterminalen med ellokomotiv.

Mvh. Jens

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Vestjyden, 6/6 2021, 12:08 (1026 dage siden) @ Jens N

Hvis politikerne virkelig ville noget med godstrafikken, skulle de bevillige penge til shunts i både Hjørring, Aalborg og Aarhus, elektrificere havnebanerne Esbjerg-Esbjerg Havn, Aarhus-Aarhus Havn og Aalborg-Aalborg Øst samt ombygge terminalerne i Esbjerg og Hirtshals til fuld toglængde. Men det bliver altid ved skåltalerne.


Esbjerg-Esbjerg havn er elektrificeret.


Delvist.

Køreledningen slutter hvor havnebanen møder første overkørsel, og kan bedst betragtes som et elektrificeret vendespor for Esbjerg station.

Man kan ikke køre til kombiterminalen med ellokomotiv.

Mvh. Jens

Det er rigtigt.

Mvh vestjyden

--
[image]
AR 2052

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 8/6 2021, 10:32 (1024 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men det bliver altid ved skåltalerne.

Kære Thomas

Jeg er naturligvis enig med dig - og også i ideen i at elektrificere for at begynde et sted. Jeg savner bare en samlet oversigt (som jeg ved de har forsøgt sig med i Norge).

Til eksempel: Hirtshals terminalen. Her vil man nok sige at alle nedenstående initiativer hjælper:
- Elektrificering
- Shunt i Aarhus
- Shunt i Hjørring
- Længere læssespor i Hirtshals
- Direkte tilkørsel til terminalen i Hirtshals
- Længere overhalingsspor mellem Aarhus og Hjørring
- Pulje til ETCS eller radiostyring på lokomotiver

Men man kan næppe forsvare at investere så mange penge i dette projekt. Flere af de her nævnte projekter "markedsføres" af forskellige aktører indenfor "jernbane-lobbyismen" i Danmark (der er ca 40 aktører inkl styrelser og statsejede selskaber), men ingen fortæller den samlede løsning eller projekternes indbyrdes afhængighed.
Derfor risikerer man igen at lave noget "halvt" - eksempelvis elektrificere, men stadig fastholde de korte toglængder, og dermed bliver balancen mellem investering og gevinst for lille - hvilket netop har været jernbanens problem i flere år. Vi diskuterede voldsomt i 2008-2010, at det interessante egentlig ikke var, hvor meget man kunne få for de 87 mia i "en grøn transportpolitik", men hvor mange procent ekstra, man kunne få, hvis beløbet var 95 mia...Jeg var (og er sikkert stadig) stærk fortaler for at "gøre det rigtigt", og for 10% højere investering kommer der ofte 20% større funktionalitet.

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af esni, Frederikssund, 8/6 2021, 11:50 (1024 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse

Hvor langt kan man køre med et 835 m (eller 1000 m) tog i dag fra Padborg mod nord før man rammer grænsen før man rammer grænsen for max toglængde på aktuel strækning?

--
Eskild

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Svend, 8/6 2021, 13:58 (1024 dage siden) @ esni

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse


Hvor langt kan man køre med et 835 m (eller 1000 m) tog i dag fra Padborg mod nord før man rammer grænsen før man rammer grænsen for max toglængde på aktuel strækning?

På en god dag til Fredericia

--
Svend

Avatar

Maksimal toglængde nord for Padborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/6 2021, 20:42 (1024 dage siden) @ Svend

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse


Hvor langt kan man køre med et 835 m (eller 1000 m) tog i dag fra Padborg mod nord før man rammer grænsen før man rammer grænsen for max toglængde på aktuel strækning?


På en god dag til Fredericia

Som jeg læser TIB (Ø/V) og ORF, må der køres med 835 meter Padborg-Hjørring-Frederikshavn?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Maksimal toglængde nord for Padborg

af Svend, 8/6 2021, 20:51 (1024 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse


Hvor langt kan man køre med et 835 m (eller 1000 m) tog i dag fra Padborg mod nord før man rammer grænsen før man rammer grænsen for max toglængde på aktuel strækning?


På en god dag til Fredericia


Som jeg læser TIB (Ø/V) og ORF, må der køres med 835 meter Padborg-Hjørring-Frederikshavn?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Må" og "kan" er forskellige enheder ..,....

--
Svend

Maksimal toglængde nord for Padborg

af larsht, 8/6 2021, 22:30 (1024 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse


Hvor langt kan man køre med et 835 m (eller 1000 m) tog i dag fra Padborg mod nord før man rammer grænsen før man rammer grænsen for max toglængde på aktuel strækning?


På en god dag til Fredericia


Som jeg læser TIB (Ø/V) og ORF, må der køres med 835 meter Padborg-Hjørring-Frederikshavn?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Må, ja - men det betyder ikke nødvendigvis at der er plads til det.

Maksimal toglængde nord for Padborg

af RasmusD, 9/6 2021, 00:23 (1024 dage siden) @ larsht

Det er bare spøjst, for der er andre strækninger i TIB hvor toglængden er begrænset til 600 meter.

Maksimal toglængde nord for Padborg

af larsht, 9/6 2021, 00:51 (1024 dage siden) @ RasmusD

Det er bare spøjst, for der er andre strækninger i TIB hvor toglængden er begrænset til 600 meter.

Det handler blandt mange andre ting om blokafsnitslængde, signalsynlighed, bremseprocenter og en lang række andre faktorer.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 8/6 2021, 18:29 (1024 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Men det bliver altid ved skåltalerne.

Kære Thomas

Jeg er naturligvis enig med dig - og også i ideen i at elektrificere for at begynde et sted. Jeg savner bare en samlet oversigt (som jeg ved de har forsøgt sig med i Norge).

Til eksempel: Hirtshals terminalen. Her vil man nok sige at alle nedenstående initiativer hjælper:
- Elektrificering
- Shunt i Aarhus
- Shunt i Hjørring
- Længere læssespor i Hirtshals
- Direkte tilkørsel til terminalen i Hirtshals
- Længere overhalingsspor mellem Aarhus og Hjørring
- Pulje til ETCS eller radiostyring på lokomotiver

Men man kan næppe forsvare at investere så mange penge i dette projekt. Flere af de her nævnte projekter "markedsføres" af forskellige aktører indenfor "jernbane-lobbyismen" i Danmark (der er ca 40 aktører inkl styrelser og statsejede selskaber), men ingen fortæller den samlede løsning eller projekternes indbyrdes afhængighed.
Derfor risikerer man igen at lave noget "halvt" - eksempelvis elektrificere, men stadig fastholde de korte toglængder, og dermed bliver balancen mellem investering og gevinst for lille - hvilket netop har været jernbanens problem i flere år. Vi diskuterede voldsomt i 2008-2010, at det interessante egentlig ikke var, hvor meget man kunne få for de 87 mia i "en grøn transportpolitik", men hvor mange procent ekstra, man kunne få, hvis beløbet var 95 mia...Jeg var (og er sikkert stadig) stærk fortaler for at "gøre det rigtigt", og for 10% højere investering kommer der ofte 20% større funktionalitet.

Nuvel, tilbage til casen:
Jeg mangler en analyse, der forklarer om elektrificering til Hirtshals for håndtering af 600-700 meter kombitog er en bedre investering end elektrificering til Hjørring og så skift til diesellok og direkte adgang til terminalen i Hirtshals for 835-1000 meter tog (hvis du ikke skal omløbe i Hjørring, men alene skifte lok).

/Lasse

Putter lige lidt malurt i bægeret.
Der vil gå mange år før der er trailere nok til at fylde en togstamme af 735 m.

Primært fordi mange trailere idag ikke kan løftes over på en lommevogn og der mangler en logistik til at tage over omkring hvir løstraileren kommer fra og hvor den skal hen.

Fint nok at en løstrailer kan anlomme til en sydnorsk havn. Men kommer den med lastbil eller via jernbane?
Hvordan er løstraileren havnet på lommevognen oprindeligt?

På Nordjyllandssiden skal der være en organisation som enten fører løstrailere videre med lastbil eller sørger for videre transport med lommevogn.
Der skal der være nogen til at tage over hvor den så nu måtte ende i Europa.

Ikke noget som laves på nogle få år!

Ydermere skal det ikke koste mere end ad landevej og om 20-30 år er lastbiler givet elektriske så det miljømæssige argument kan forsvinde.

Læg dertil at en vis procentdel af landevejstransporter sker med lukkede lastbiler. Ofte fordi der er tale om mere værdifulde laster eller laster som afsender ikke ønsker skal udsættes for hårdhændet behandling eller skal frem hurtigst muligt.

Så alt i alt er godsmængden ikke så stor som mange går rundt og tror.

Og ønsker vi at udsætte danskere i større omfang for transittransporter via jernbane som rent faktisk kunne ske via søvejen?

At have 2-3 stk. 735 meter lange godstoge i timen til indenfor 200-300 meter døgnet rundt at køre forbi ens bopæl er næppe sundt.

Især ikke hvis de kunne have været sendt ad søvejen!

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 8/6 2021, 20:04 (1024 dage siden) @ My1202

Ydermere skal det ikke koste mere end ad landevej og om 20-30 år er lastbiler givet elektriske så det miljømæssige argument kan forsvinde.

Hvor tungt skal batterriet være og hvor mange kubikmeter skal det fylde, for at trække en lastvogn?

Og ønsker vi at udsætte danskere i større omfang for transittransporter via jernbane som rent faktisk kunne ske via søvejen?
At have 2-3 stk. 735 meter lange godstoge i timen til indenfor 200-300 meter døgnet rundt at køre forbi ens bopæl er næppe sundt.

Er det sundere at have 20-30 lastbiler susende forbi i timen?

Især ikke hvis de kunne have været sendt ad søvejen!

Fint. Skriv til Chr.borg og foreslå at de jyske motorveje graves op og erstattes med kanaler med pramme efter hollandsk forbillede. Det skal nok vække begejstring, især hos den jyske mafia. Jeg glæder mig til at fotografere første pram, der kommer til Herning Havn.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 8/6 2021, 20:19 (1024 dage siden) @ Rørvig Station

Ydermere skal det ikke koste mere end ad landevej og om 20-30 år er lastbiler givet elektriske så det miljømæssige argument kan forsvinde.


Hvor tungt skal batterriet være og hvor mange kubikmeter skal det fylde, for at trække en lastvogn?

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.co.uk/news/science-environment-56678669.amp

Og ønsker vi at udsætte danskere i større omfang for transittransporter via jernbane som rent faktisk kunne ske via søvejen?
At have 2-3 stk. 735 meter lange godstoge i timen til indenfor 200-300 meter døgnet rundt at køre forbi ens bopæl er næppe sundt.

Er det sundere at have 20-30 lastbiler susende forbi i timen?

Meget af jernbanen i det østjyske går gennem rigtig mange byer mens motorvejen ligger længere væk fra bycentrum.

Især ikke hvis de kunne have været sendt ad søvejen!

Fint. Skriv til Chr.borg og foreslå at de jyske motorveje graves op og erstattes med kanaler med pramme efter hollandsk forbillede. Det skal nok vække begejstring, især hos den jyske mafia. Jeg glæder mig til at fotografere første pram, der kommer til Herning Havn.

Ha ha. Nok nemmere at sende et større skib direkte fra Norge til Tyskland.

Så tro ikke at jernbanen længere er løsningen på alle problemer.
Den tid er ovre. Nogen - mange - sov i timen.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 6/6 2021, 11:10 (1026 dage siden) @ My1202

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.

Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 11:52 (1026 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af My1202, 6/6 2021, 12:13

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?

Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.

Løstrailere som er de eneste relevante udgør idag omkring 50% af godsoverførslerne.
Så andelen egnet til videre transport er dermed endnu lavere.
Medmindre armen virkelig skal vrides ad led på vognmændene!

3: Maschen er interessant for gods til og fra Norden. Men der er som anført ovenfor ikke meget gods som skal til Norge og Sverige som kommer med løstrailere. Det komer med containere og vil jeg tro blive sendt via Fehmern og Øresund.

4: Hvad Terminalen i Høje angår:
Hvad betydning har den i forhold til gods mellem Nordjylland og Norge/Sverige?

5: Løstrailere skal kæres fra birde. Løftes på en lommevogn. Køre med 100 km/h ad en noget snørklet vej inklusive omløb i Aarhus.
Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 6/6 2021, 12:21 (1026 dage siden) @ My1202

Det lader til at du har bidt dig fast i mindst 300 km indenfor Danmarks grænser.

Jeg tror at EU tænker grænseløst i europæisk sammenhæng.

Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!

Hvilken branche? Mange brancher bruger godstranport.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 12:28 (1026 dage siden) @ Rørvig Station

Det lader til at du har bidt dig fast i mindst 300 km indenfor Danmarks grænser.

NEJ. EU har blot besluttet at vejtransport udover 300 km/h skal ske med jernbane eller skib. Har intet at gøre med landegrænser.
Men her er der tale om Nordjylland og forbindelsr til og fra samt køreledning på en enkeltsporet strækning!


Jeg tror at EU tænker grænseløst i europæisk sammenhæng.

Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!


Hvilken branche? Mange brancher bruger godstranport.

Vognmænd!

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Jensen123, 6/6 2021, 12:45 (1026 dage siden) @ My1202

Det lader til at du har bidt dig fast i mindst 300 km indenfor Danmarks grænser.

NEJ. EU har blot besluttet at vejtransport udover 300 km/h skal ske med jernbane eller skib. Har intet at gøre med landegrænser.
Men her er der tale om Nordjylland og forbindelsr til og fra samt køreledning på en enkeltsporet strækning!


Jeg tror at EU tænker grænseløst i europæisk sammenhæng.

Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!


Hvilken branche? Mange brancher bruger godstranport.


Vognmænd!

EU har besluttet at Hirtshals og Frederikshavn indgår i TEN-T netværket. En af forpligtigelserne er at TEN-T strækninger skal være elektrificeret i 2030. Vedtagelserne vedrørende TEN-T netværket er en forordningen, hvilket betyder: "forordning er en bindende retsakt. Det skal følges i alle enkeltheder i hele EU" https://europa.eu/european-union/law/legal-acts_da#henstillinger

Hvis man har gidet læse artiklen i det første indlæg vil man vide, at det også er svaret, som den interviewede embedsmænd giver udtryk for.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 12:59 (1026 dage siden) @ Jensen123

Det lader til at du har bidt dig fast i mindst 300 km indenfor Danmarks grænser.

NEJ. EU har blot besluttet at vejtransport udover 300 km/h skal ske med jernbane eller skib. Har intet at gøre med landegrænser.
Men her er der tale om Nordjylland og forbindelsr til og fra samt køreledning på en enkeltsporet strækning!


Jeg tror at EU tænker grænseløst i europæisk sammenhæng.

Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!


Hvilken branche? Mange brancher bruger godstranport.


Vognmænd!


EU har besluttet at Hirtshals og Frederikshavn indgår i TEN-T netværket. En af forpligtigelserne er at TEN-T strækninger skal være elektrificeret i 2030. Vedtagelserne vedrørende TEN-T netværket er en forordningen, hvilket betyder: "forordning er en bindende retsakt. Det skal følges i alle enkeltheder i hele EU" https://europa.eu/european-union/law/legal-acts_da#henstillinger

Hvis man har gidet læse artiklen i det første indlæg vil man vide, at det også er svaret, som den interviewede embedsmænd giver udtryk for.

Og?
At der kommer køreledning på en enkeltsporet strækning for at tilfredsstille nogle embedsmænd i Bruxelles har intet at gøre med om det så giver mening!

Det gør først en forskel når den overvejende del af godsoverførslen sker med trailere.
Det tager mange år før det er tilfældet.
Og i sidste ende et spørgsmål om penge
.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Jensen123, 6/6 2021, 16:52 (1026 dage siden) @ My1202

Det lader til at du har bidt dig fast i mindst 300 km indenfor Danmarks grænser.

NEJ. EU har blot besluttet at vejtransport udover 300 km/h skal ske med jernbane eller skib. Har intet at gøre med landegrænser.
Men her er der tale om Nordjylland og forbindelsr til og fra samt køreledning på en enkeltsporet strækning!


Jeg tror at EU tænker grænseløst i europæisk sammenhæng.

Et bud er at en lastbil med trailer når grænsen ved Padborg min 1-2 timer FØR toget. Og tid er penge igså u den branche!


Hvilken branche? Mange brancher bruger godstranport.


Vognmænd!


EU har besluttet at Hirtshals og Frederikshavn indgår i TEN-T netværket. En af forpligtigelserne er at TEN-T strækninger skal være elektrificeret i 2030. Vedtagelserne vedrørende TEN-T netværket er en forordningen, hvilket betyder: "forordning er en bindende retsakt. Det skal følges i alle enkeltheder i hele EU" https://europa.eu/european-union/law/legal-acts_da#henstillinger

Hvis man har gidet læse artiklen i det første indlæg vil man vide, at det også er svaret, som den interviewede embedsmænd giver udtryk for.


Og?
At der kommer køreledning på en enkeltsporet strækning for at tilfredsstille nogle embedsmænd i Bruxelles har intet at gøre med om det så giver mening!

Det gør først en forskel når den overvejende del af godsoverførslen sker med trailere.
Det tager mange år før det er tilfældet.
Og i sidste ende et spørgsmål om penge
.

Det er helt OK, at du ikke forstår, hvad det vil sige, at indgå en internationalt forpligtigende aftale.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 17:27 (1026 dage siden) @ Jensen123

Det er helt OK, at du ikke forstår, hvad det vil sige, at indgå en internationalt forpligtigende aftale.

Jeg forstår det nok bedre end dig!

Der er gennem årenene indgået mange internationale forpligtigende aftaler som ikke efterfølgende af parterne er blevet overholdt til punkt og prikke!

Der skal såmænd nok komme en køreledning.
Men om der kommer godstog af betydning nord for Limfjorden er en helt anden sag.
Deri ligger forskellen på hvordan vi opfatter tingene.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 6/6 2021, 17:57 (1026 dage siden) @ My1202

Så sandt som at MY 1201-1202 var en dansk succes.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 18:19 (1026 dage siden) @ UTJ

Så sandt som at MY 1201-1202 var en dansk succes.

Det var da nogle svulstige former de to lokomotiver havde.
Bedre end de svenske MY'er.

Men nok typisk dansk for togproduktion efter 2. Verdenskrig.
Kører var de ikke gode til!;-)

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af steenth, 6/6 2021, 18:22 (1026 dage siden) @ My1202

Der er gennem årenene indgået mange internationale forpligtigende aftaler som ikke efterfølgende af parterne er blevet overholdt til punkt og prikke!

Nu er en forordningen i EU regie ikke en international aftale, men en lovtekst. Og det er noget som har været igennem europaparlamentet og ministerrådet.

Der skal såmænd nok komme en køreledning.
Men om der kommer godstog af betydning nord for Limfjorden er en helt anden sag.
Deri ligger forskellen på hvordan vi opfatter tingene.

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af tgsen, 6/6 2021, 18:59 (1026 dage siden) @ steenth

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.

Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Peter Christensen, 6/6 2021, 19:05 (1026 dage siden) @ tgsen

Er det samme tilfældet med Hirtshals?

Næppe - samt for lidt vanddybde og det koster en bondegår at uddybe...

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af krabsen, 6/6 2021, 21:19 (1026 dage siden) @ Peter Christensen

Er det samme tilfældet med Hirtshals?

Næppe - samt for lidt vanddybde og det koster en bondegår at uddybe...

Vanddybde Hirtshals havn: 10,5 m

Vanddybde Grådyb (indsejling til Esbjerg): ved lavvande 10,3 m - med forbehold for tidevand, vindforhold og tilsanding.

Så ikke megen forskel der..

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 6/6 2021, 19:56 (1026 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?

Link: Hvor hurtigt kom den igennem?

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af tgsen, 6/6 2021, 20:59 (1026 dage siden) @ Rørvig Station

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?


Link: Hvor hurtigt kom den igennem?

https://www.youtube.com/watch?v=owsVkn34a0U

Sluttekst:
'The ship reached Esbjerg, Denmark on sept. 23
covering 7,668 nautical miles in 24 days.'

Og et andet skib (også med møllevinger, så måske samme destination):
https://www.youtube.com/watch?v=GufHbTSSBH4

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af tgsen, 8/6 2021, 17:23 (1024 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordøstpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?


Link: Hvor hurtigt kom den igennem?


https://www.youtube.com/watch?v=owsVkn34a0U

Sluttekst:
'The ship reached Esbjerg, Denmark on sept. 23
covering 7,668 nautical miles in 24 days.'

Og et andet skib (også med møllevinger, så måske samme destination):
https://www.youtube.com/watch?v=GufHbTSSBH4

Tekst:
'Traditionally, the route connecting
northeast Asia and northern Europe
passes through the Indian Ocean,
Suez Canal and Atlantic Ocean.
The new sea passage is much shorter
saving about 12 days and 300 tonnes of fuel.'

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 8/6 2021, 18:09 (1024 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordøstpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?


Link: Hvor hurtigt kom den igennem?


https://www.youtube.com/watch?v=owsVkn34a0U

Sluttekst:
'The ship reached Esbjerg, Denmark on sept. 23
covering 7,668 nautical miles in 24 days.'

Og et andet skib (også med møllevinger, så måske samme destination):
https://www.youtube.com/watch?v=GufHbTSSBH4


Tekst:
'Traditionally, the route connecting
northeast Asia and northern Europe
passes through the Indian Ocean,
Suez Canal and Atlantic Ocean.
The new sea passage is much shorter
saving about 12 days and 300 tonnes of fuel.'

Men kan kun besejles af skibe som er forstærket til sejlads i is og kun en del af året.

Så vi skal lige have lidt mere CO2 udledning før denne rute er passabel hele året.

Så det er helt fint at Nordjylland fortsat betjenes af diesellokomotiver!:-|

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 8/6 2021, 18:46 (1024 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?


Link: Hvor hurtigt kom den igennem?


https://www.youtube.com/watch?v=owsVkn34a0U

Sluttekst:
'The ship reached Esbjerg, Denmark on sept. 23
covering 7,668 nautical miles in 24 days.'

Det samme kan vel opnås med den transsibiriske på under 9 døgn.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 20:17 (1026 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Mon ikke det har været nordøstpassagen. Den ligger nord for Rusland.
Nordvestpassagen er nord for Canada og ned langs Grønland.

Men der går givet en del år før de ruter bliver sejlbare i større omfang - jvf nedenstående.

https://www.rcinet.ca/en/2019/12/11/2019-commercial-shipping-through-northwest-passage/

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af tgsen, 6/6 2021, 20:48 (1026 dage siden) @ My1202

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordvestpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Mon ikke det har været nordøstpassagen. Den ligger nord for Rusland.

Ja. Ups.

Nordvestpassagen er nord for Canada og ned langs Grønland.

Men der går givet en del år før de ruter bliver sejlbare i større omfang - jvf nedenstående.

https://www.rcinet.ca/en/2019/12/11/2019-commercial-shipping-through-northwest-passage/

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 19:54 (1026 dage siden) @ steenth

Der er gennem årenene indgået mange internationale forpligtigende aftaler som ikke efterfølgende af parterne er blevet overholdt til punkt og prikke!

Nu er en forordningen i EU regie ikke en international aftale, men en lovtekst. Og det er noget som har været igennem europaparlamentet og ministerrådet.

Vi er enige om at det hverken er Danmark, Norge eller Sverige som har ansvaret for at der er færger til og fra Hirtshals og Frederikshavn og Danmark har heller ikke ansvar for andet end spor og køreledning.

Derimod er det op til private operatører at få kørt gods på strækningen!

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af UTJ, 6/6 2021, 20:13 (1026 dage siden) @ My1202

Derimod er det op til private operatører at få kørt gods på strækningen!

Du kommer hele tiden ud i cirkelslutninger. Det er netop derfor at EU har besluttet sig for at det skal være en TEN/T strækning med standardiseret infrastruktur, inkl elektrificering. Nok skal der både søværts og landværts operatører til, men omkostningerne for disse sænkes væsentligt, hvis der er elektrificeret hele vejen. Hermed vil både potentiel volumen og økonomi blive gunstigere. Det har du jo gættet - det er hønen og ægget og EU og medlemslandene har i fællesskab besluttet at der skal standardisering til på jernbanen for at få det hele til at virke og med fremtidige lavere enhedsomkostninger. Det gør selvfølgelig ondt på det enkelte medlemsland, især når man ikke lige kan lave en businesscase på forhånd, da trafikken og operatører først arbejder med Hirtshals og Frederikshavn, såfremt infrastrukturen og de driftsomkostninger de forventer, giver et forretningsmæssigt grundlag.

Noget helt andet er at der skal investeres inden der kommer flere begrænsninger i lastvognstrafikken, ellers kan Danmark meget vel ende som en dyr blindgyde. Bevares tvungen omlæsning i Pattburg kan blive en (dyr) mellemløsning. Læg så til at i hvert fald Sverige arbejder ganske meget med forsyningssikkerhed og på grund af Danmarks valende holdning til opgradering af jernbaneinfrastrukturen hele tiden kommer til at se på tværgående løsninger på Østersøen udenom DK. Der er ingen tvivl om at Hirtshals kunne være en god havn for udskibning til Norge, hvis ellers jernbanen duede til det.

Danmark har meget ensidigt valgt vejinfrastruktur til godstransport. En hel del af årsagen til at snart alle motorveje i Danmark skal have seks spor er på grund af lastvognene, der så kan få inderbanen - man bygger så at sige en godsbane på motorvejene. Tag blot en biltur op gennem Sønderjylland og du vil se at kolonnen af lastvogne ofte er ganske ubrudt.

--
ئۇلغىك

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 21:40 (1026 dage siden) @ UTJ

Derimod er det op til private operatører at få kørt gods på strækningen!

Du kommer hele tiden ud i cirkelslutninger. Det er netop derfor at EU har besluttet sig for at det skal være en TEN/T strækning med standardiseret infrastruktur, inkl elektrificering. Nok skal der både søværts og landværts operatører til, men omkostningerne for disse sænkes væsentligt, hvis der er elektrificeret hele vejen. Hermed vil både potentiel volumen og økonomi blive gunstigere. Det har du jo gættet - det er hønen og ægget og EU og medlemslandene har i fællesskab besluttet at der skal standardisering til på jernbanen for at få det hele til at virke og med fremtidige lavere enhedsomkostninger. Det gør selvfølgelig ondt på det enkelte medlemsland, især når man ikke lige kan lave en businesscase på forhånd, da trafikken og operatører først arbejder med Hirtshals og Frederikshavn, såfremt infrastrukturen og de driftsomkostninger de forventer, giver et forretningsmæssigt grundlag.

Noget helt andet er at der skal investeres inden der kommer flere begrænsninger i lastvognstrafikken, ellers kan Danmark meget vel ende som en dyr blindgyde. Bevares tvungen omlæsning i Pattburg kan blive en (dyr) mellemløsning. Læg så til at i hvert fald Sverige arbejder ganske meget med forsyningssikkerhed og på grund af Danmarks valende holdning til opgradering af jernbaneinfrastrukturen hele tiden kommer til at se på tværgående løsninger på Østersøen udenom DK. Der er ingen tvivl om at Hirtshals kunne være en god havn for udskibning til Norge, hvis ellers jernbanen duede til det.

Danmark har meget ensidigt valgt vejinfrastruktur til godstransport. En hel del af årsagen til at snart alle motorveje i Danmark skal have seks spor er på grund af lastvognene, der så kan få inderbanen - man bygger så at sige en godsbane på motorvejene. Tag blot en biltur op gennem Sønderjylland og du vil se at kolonnen af lastvogne ofte er ganske ubrudt.

Det er ikke en ringslutning at mene køreledning ikke gør det rentabelt at bruge godstog i nordjylland.
Det er blot konsekvensen af en ulogisk beslutning.

Men vil du virkelig af med se mange lastbiler op gennem Jylland, så lav en rullende landevej fra Hjørring til Padborg.

Men det finder nogle jo uacceptabelt.

Så at tro en køreledning vil gøre en forskel er nok at tillægge den for stor betydning.

Men Norge og Sverige står jo frit til at etablere sejlruter udenom Danmark eller bygge en tunnel fra Trelleborg til Tyskland.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af larsht, 6/6 2021, 12:24 (1026 dage siden) @ My1202

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?


Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.

Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 12:33 (1026 dage siden) @ larsht

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?


Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.


Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen

Der er UNDER 300 km.;-)
Dermed ikke inde under EU' målsætning.

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af larsht, 6/6 2021, 12:34 (1026 dage siden) @ My1202

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?


Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.


Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen


Der er UNDER 300 km.;-)
Dermed ikke inde under EU' målsætning.

Det kan jo ske man taster forkert ;)
God søndag

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 12:44 (1026 dage siden) @ larsht

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.


Der er næsten 300 km fra Maschen Rangierbahnhof bare til Taulov, 550 til Hirtshals, 500 til Høje Tåstrup. Hvordan mener du ikke at det falder ind under kriterierne?


Der er mange ubekendte faktorer.

1: idag er der udelukkende tale om transport på landevej.
Så det kræver at man vrider armen på vognmændene. Det sker næppe.

Fra en debat her på sitet omkring "rullende landeveje" fremgik det at op mod halvdelen af de nuværende lastbiler mellem Sverige og Norge udgår / ender i Danmark.

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.


Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen


Der er UNDER 300 km.;-)
Dermed ikke inde under EU' målsætning.


Det kan jo ske man taster forkert ;)
God søndag

Tilgivet. Og i lige måde.:-)

--
[image]

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af Rørvig Station, 6/6 2021, 12:47 (1026 dage siden) @ My1202

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.


Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen


Der er UNDER 300 km.;-)
Dermed ikke inde under EU' målsætning.

Tror du at godset kun skal til havnen i Norge? Der er eksempelvis 600 km fra Larvik til Trondheim.

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen

af My1202, 6/6 2021, 12:56 (1026 dage siden) @ Rørvig Station

2: Taulov?
Det er i under 200 km fra Hirtshals /Frederikshavn til Taulov Så hvis halvdelen af lastbilerne stadig kun skal til og fra DK giver det ikke meget mening.


Hirtshals-Taulov = 270 km
Frederikshavn-Taulov = 267 km

Jeg ved ikke hvad vej du er kørt, men dette er afstandene ad E-vejen


Der er UNDER 300 km.;-)
Dermed ikke inde under EU' målsætning.


Tror du at godset kun skal til havnen i Norge? Der er eksempelvis 600 km fra Larvik til Trondheim.

Måske de så skulle sejle det fra Hamburg, Kiel eller Rotterdam!

--
[image]

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak