Avatar

Aarhus: Helhedsløsning (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 07. juni, 2021, 12:42 (58 dage siden)

Banedanmark sender supplerende miljøkonsekvensrapport i høring. Den udgør sammen med VVM-redegørelserne fra 2016/2017 den samlede miljøvurdering af anlægsprojektet:

https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Ombygning-af-Aarhus-H

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aarhus: Helhedsløsning

af Jens Hansen, mandag 07. juni, 2021, 12:51 (58 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bliver spændende:

I perioden december 2025 – april 2026 vil der ske en spærring af alle spor i Aarhus H, hvor der laves et omfattende sporarbejde i den vestlige del af banegraven.

JH

Aarhus: Helhedsløsning

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 08. juni, 2021, 10:17 (57 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse

Aarhus: Helhedsløsning

af Poul Brandt @, Nordsjælland, tirsdag 08. juni, 2021, 17:44 (56 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse

Fra beslutningsgrundlag for nye perroner på Ny Ellebjerg:
"De nye perroner etableres som to sideliggende perroner med en længde på hver 320 meter, så de kan betjene selv de længste tog som kører i Danmark."

Det kan så under hvorfor der er 400 meter i Køge Nord.

Men det kniber vist med pladsen på Ny Ellebjerg.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Aarhus: Helhedsløsning

af Frank Poulsen @, tirsdag 08. juni, 2021, 18:10 (56 dage siden) @ Poul Brandt

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse


Fra beslutningsgrundlag for nye perroner på Ny Ellebjerg:
"De nye perroner etableres som to sideliggende perroner med en længde på hver 320 meter, så de kan betjene selv de længste tog som kører i Danmark."

Det kan så under hvorfor der er 400 meter i Køge Nord.

Men det kniber vist med pladsen på Ny Ellebjerg.

Ja jeg har også undret mig over hvorfor de er lavet så lange i Køge. Men tænker fordi der var plads og merprisen vel sikkert har været minimal når man nu var i gang

Aarhus: Helhedsløsning

af K 564, tirsdag 08. juni, 2021, 18:07 (56 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse

Hej Lasse
Hvorfor skulle Banedanmark lave lange perroner fra start, så har de jo ikke chancen for at ødelægge rejsen for DSB og Arriva´s kunder senere med lange sporspærringer i Århus.
Hilsner Keld

Aarhus: Helhedsløsning

af Svend @, tirsdag 08. juni, 2021, 18:11 (56 dage siden) @ K 564

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse


Hej Lasse
Hvorfor skulle Banedanmark lave lange perroner fra start, så har de jo ikke chancen for at ødelægge rejsen for DSB og Arriva´s kunder senere med lange sporspærringer i Århus.
Hilsner Keld

Mon ikke perronerne får den længde, som er fysisk muligt...........

--
Svend

Aarhus: Helhedsløsning

af larsht, tirsdag 08. juni, 2021, 20:09 (56 dage siden) @ Svend

Det er altid en lille smule foruroligende, når man "fremtidssikrer" infrastruktur. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvilket trafikalt oplæg, man ombygger Aarhus H efter? Er det Timemodellen (der slet ikke nævnes i det jeg har læst), er det kravspecifikationen til Signalprogrammet, er det trafikoplægget for en Kattegatforbindelse eller er det noget "udarbejdet til lejligheden"?

Jeg er naturligvis tilhænger af projektet, men har det lidt stramt ved at man nok oversælger det - "fremtidssikring" uden at nævne togfond, potentiel Kattegat og fri trafik er lige ambitiøst nok - men fremtidssikring fra 2027 til 2030 er vel også fremtidssikring:-)

Og hvad skal vi egentlig med 320 meter perroner i Aarhus når vi kan sende 347 meter tog afsted fra både København H og Aalborg mod Aarhus - og endda har 400 meter på Køge Nord og 427 meter i Odense? (400 meter perron passer til 2x standard højhastighedstog ude i Europa). Hvis jernbanen skal være attraktiv, skal den være økonomisk effektiv. Jeg sidder lidt med følelsen af, at man bygger for småt i Aarhus, fordi det passer med behovet fra 2015...

/Lasse


Hej Lasse
Hvorfor skulle Banedanmark lave lange perroner fra start, så har de jo ikke chancen for at ødelægge rejsen for DSB og Arriva´s kunder senere med lange sporspærringer i Århus.
Hilsner Keld


Mon ikke perronerne får den længde, som er fysisk muligt...........

Jeg tænker i hvert fald at perronerne ville kunne blive en hel del længere hvis man nedlægger opstillingssporene i Aarhus - men det er der nok også nogle der brokker sig over ;)

Aarhus: Helhedsløsning

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 08. juni, 2021, 20:22 (56 dage siden) @ Svend


Mon ikke perronerne får den længde, som er fysisk muligt...........

Du mener nok mere "økonomisk muligt indenfor projektets rammer". Det giver bare ikke mening at man bruger to år på at "fremtidssikre" en station så den får de korteste perroner....

Aarhus: Helhedsløsning

af Jens Hansen, onsdag 09. juni, 2021, 09:15 (56 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Generelt gælder de krav til interoperalitet som er fastlagt af EU:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R1299&from=EN

Der findes en "trafikkode" som skal overholdes - kun hvis man befinder sig i kode P1 skal perroner være 400 meter (nok derfor at Køge Nord er 400 meter?).

Men ja, hvis vi ikke skal udvikle jernbanen i Danmark, så fortsæt bare med at bruge skohorn.

JH

Aarhus: Helhedsløsning

af esni, Frederikssund, onsdag 09. juni, 2021, 10:39 (56 dage siden) @ Jens Hansen

Generelt gælder de krav til interoperalitet som er fastlagt af EU:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014R1299&from=EN

Der findes en "trafikkode" som skal overholdes - kun hvis man befinder sig i kode P1 skal perroner være 400 meter (nok derfor at Køge Nord er 400 meter?).

Men ja, hvis vi ikke skal udvikle jernbanen i Danmark, så fortsæt bare med at bruge skohorn.

JH

Snip fra den linkede tekst:

5. TSI'en finder anvendelse på net med følgende nominelle sporvidder: 1 435 mm, 1 520 mm, 1 524 mm, 1 600 mm og 1 668 mm.
6. Meterspor er udelukket fra det tekniske anvendelsesområde for denne TSI.

Hvorfor mon meterspor skal særskilt fremhæves som undtaget?

--
Eskild

Aarhus: Helhedsløsning

af Rørvig Station, onsdag 09. juni, 2021, 10:57 (56 dage siden) @ K 564

Hvorfor skulle Banedanmark lave lange perroner fra start, så har de jo ikke chancen for at ødelægge rejsen for DSB og Arriva´s kunder senere med lange sporspærringer i Århus.

Er det Banedanmark, der har anlagt perronerne? Hvornår?

Aarhus: Helhedsløsning

af RasmusD, onsdag 09. juni, 2021, 11:24 (56 dage siden) @ Rørvig Station

Er det Banedanmark, der har anlagt perronerne? Hvornår?

Der snakkes om et kommende arbejde og bekymringer omkring dimensioneringen af det.

Lasse studser over at de kalder projektet en "fremtidssikring" når der er planlagt perroner der er kortere end ditto i Odense og København, og Keld gør sig så morsom over Banedanmarks forkærlighed for totalspærringer. Ingen har snakket om hvem der har bygget de nuværende perroner.

Følg nu lidt med, altså.

Aarhus: Helhedsløsning

af K 564, onsdag 09. juni, 2021, 15:13 (56 dage siden) @ RasmusD

Lasse studser over at de kalder projektet en "fremtidssikring" når der er planlagt perroner der er kortere end ditto i Odense og København, og Keld gør sig så morsom over Banedanmarks forkærlighed for totalspærringer. Ingen har snakket om hvem der har bygget de nuværende perroner.


Hej RasmusD

Jeg gør mig på ingen måde morsom over Banedanmark. Derimod henviser jeg til at jernbanen lukkes igen og igen. Som bruger er det på ingen måde morsomt at bruge optil 50% længere tid på min transport. De sidste 15 år har jeg hver sommer rejst på tværs af Danmark 15 til 20 gange. Det gik fint de første år, rejsetid 4 timer fra A til B. Men de sidste 5-10 år er det ikke unormalt at der tales om en 5½-6 timer, samt ekstra skift til togbusser, pga. alle disse total spærringer. Årsag: Banedanmark fremtidssikre banen. Så 1½-2 år efter lukker man igen samme strækning. Kan det kaldes fremtidssikring? Som kunde er vi til grin og dette er ikke morsomt.

Hilsner Keld
PS. I godt 150 år drev man jernbane i Danmark, hvor der ikke blev total spærret måneder ad gangen.

Avatar

Aarhus: Helhedsløsning - flyover nedlægges

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 09. juni, 2021, 11:18 (56 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, onsdag 09. juni, 2021, 12:06

I disse flyover-tider, hvor en ny flyover åbenbart skal koste på den forkerte side af 1 milliard kroner (overdrivelse kan forekomme), kan det undre, at man vil nedlægge flyoveren (benævnt "Broen L" i rapporten) ved indkørslen til Aarhus fra Brabrand.

Flyoveren har ikke frihøjde nok til elektrificering og i stedet for at bygge en ny, skrotter man den simpelthen og "retter sporene ud". Fremover kan togene således ikke krydse hinandens spor niveaufrit.

Til gengæld vil man åbenbart satse på en opgradering af spor 80, og slutresultatet skulle blive meget bedre end i dag. Det har jeg meget svært ved at forstå. Men det skyldes nok, at den supplerende miljøkonsekvensrapport ikke i detaljer beskriver, hvorledes trafikken skal afvikles, når ombygningen er færdig.

Men andre kan måske forklare det?

Den eksisterende flyover kan ses her: https://map.krak.dk/m/GDKIF

Principskitse fra den supplerende miljøkonsekvensrapport:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aarhus: Helhedsløsning - flyover nedlægges

af Georg Schmidt @, onsdag 09. juni, 2021, 22:10 (55 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, ham der har fået den ide kan da ikke være jernbanemand, han har i hvert fald aldrig været fungerende på Århus H, og der er sikkert intet i vejen med broen.:-D
I øvrigt må det da være en smal sag at få ombygget Århus H. Der er jo efterhånden ikke meget tilbage af den store banegård vi havde da jeg var fungerende. Hele strækningen Fredericia-Aalborg ligger vel øde hen hele natten hele ugen, så der må da være masser af tid om natten til den smule ombygning. Totalspærringer er en uskik, det er i hvert fald ikke jernbanehåndværk. Engang i firserne fik vi udskiftet sporkasserne på Århus H uden at aflyse et eneste tog. Sjovt at læse den store rapport om støj i forbindelse med ombygningen. Jeg kan anbefale man stiller sid ved Netto i Frederiks Alle så skal I bare høre støj, men det er jo biler, så det gør selvfølgelig ikke noget.

Aarhus: Helhedsløsning - flyover nedlægges

af Frank Poulsen @, torsdag 10. juni, 2021, 14:26 (55 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, ham der har fået den ide kan da ikke være jernbanemand, han har i hvert fald aldrig været fungerende på Århus H, og der er sikkert intet i vejen med broen.:-D
I øvrigt må det da være en smal sag at få ombygget Århus H. Der er jo efterhånden ikke meget tilbage af den store banegård vi havde da jeg var fungerende. Hele strækningen Fredericia-Aalborg ligger vel øde hen hele natten hele ugen, så der må da være masser af tid om natten til den smule ombygning. Totalspærringer er en uskik, det er i hvert fald ikke jernbanehåndværk. Engang i firserne fik vi udskiftet sporkasserne på Århus H uden at aflyse et eneste tog. Sjovt at læse den store rapport om støj i forbindelse med ombygningen. Jeg kan anbefale man stiller sid ved Netto i Frederiks Alle så skal I bare høre støj, men det er jo biler, så det gør selvfølgelig ikke noget.

Jo det gjorde man måske. Men hvor mange tog kørte der dengang? Jeg siger ikke jeg nødvendigvis er for totalspærringer. Men helt undgå aflysninger tror jeg ikke på. Der er trafikken simpelthen for tæt mange steder.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen