Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skinner mellem Vejle og Kolding (Generelt)

af Fynboen, 8/6 2021, 13:14 (1046 dage siden)

Artikel fra Vejle Amts Folkeblad

Peder Hummelmose (V)
"Hvis regeringen, med DSB's hjælp, vil have hurtigere forbindelser mellem Vejle og Kolding, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke anlægger skinner imellem de to store trekant-byer, i stedet for at lade toget køre over enten Fredericia eller Erritsø?

Trekantområdet er ikke forbundet ordentligt med tog. Hver gang man vil køre mellem Vejle og Kolding, skal toget ud på Fredericia-halvøen for at dreje mod enten Kolding eller Vejle.

I stedet kunne man lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.

Nej, regeringen (DSB) vil hellere "hoppe" uden om Brejning og Børkop. Så er man jo også på sigt fri for at investere i elevatorer og forhøjning af perronen. Og på lidt længere sigt er man helt fri for passager. Kom nu i gang og få de skinner lagt mellem Vejle og Kolding."

..."lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.". Hvordan vil man få forcere bakkerne fra Vejle by og station og op til Mølholm og videre sydpå??

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Bongo-Anders, 8/6 2021, 13:21 (1046 dage siden) @ Fynboen

Sognepolitik :-)

Skinner mellem Vejle og Kolding

af poulbmj@hotmail.com, Vildbjerg, 8/6 2021, 19:53 (1046 dage siden) @ Fynboen

det lyder som en god ide ja
men ved ikke om det bliver til noget
ligesom tog strækning
mellem vejle til Billund eller herning til Billund (så måske videre til esbjerg

man kunne måske os prøve og se om man kunne tag et kig på strækning mellem tønder til Tinglev

man kunne måske os lave en strækning fra vejle til Jelling
(uden om Grejsdal så man måske stadig kan køre med veterantog?
i stedet for at ødelæg den med det nye signal system?)
for jeg tænker hvis man kan rykke en jernbane strækning (bygge en nye strækning?) 200 meter for at køre en kurve meder og klar til hurtigere tog
kan man så ikke bygge en strækning uden om Grejsdal?

men Skinner mellem Vejle og Kolding lyder som en god ide
men er det ikke mulig og lad den starte fra vejle st.?

Avatar

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/6 2021, 21:09 (1046 dage siden) @ poulbmj@hotmail.com

Poul, du er vist ny dreng i klassen.
Mange af de ting du nævner er intensivt diskuteret i tidligere tråde. Gør alle en tjeneste inklusive dig selv at gå tilbage i forum og find de gamle tråde. Ingen har glæde af at se alle de samme argumenter bragt een gang til.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af poulbmj@hotmail.com, Vildbjerg, 8/6 2021, 21:14 (1046 dage siden) @ Michael Deichmann

kunne du måske give mig en opdatering på de emner jeg nævnte

Avatar

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/6 2021, 21:16 (1046 dage siden) @ poulbmj@hotmail.com

kunne du måske give mig en opdatering på de emner jeg nævnte

Der er en glimrende søgefunktion. Søg på "Tønder Tinglev" for eksempel.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af larsht, 8/6 2021, 20:13 (1046 dage siden) @ Fynboen

Artikel fra Vejle Amts Folkeblad

Peder Hummelmose (V)
"Hvis regeringen, med DSB's hjælp, vil have hurtigere forbindelser mellem Vejle og Kolding, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke anlægger skinner imellem de to store trekant-byer, i stedet for at lade toget køre over enten Fredericia eller Erritsø?

Trekantområdet er ikke forbundet ordentligt med tog. Hver gang man vil køre mellem Vejle og Kolding, skal toget ud på Fredericia-halvøen for at dreje mod enten Kolding eller Vejle.

I stedet kunne man lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.

Nej, regeringen (DSB) vil hellere "hoppe" uden om Brejning og Børkop. Så er man jo også på sigt fri for at investere i elevatorer og forhøjning af perronen. Og på lidt længere sigt er man helt fri for passager. Kom nu i gang og få de skinner lagt mellem Vejle og Kolding."

..."lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.". Hvordan vil man få forcere bakkerne fra Vejle by og station og op til Mølholm og videre sydpå??

.....fordi man kiggede på et Danmarkskort da man kom med idéen - og så er der jo valg om nogle måneder - så med lidt held er der nogle godtroende fjolser der tror på det politikeren siger

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Rask Ingemann Lambertsen, 8/6 2021, 22:17 (1046 dage siden) @ Fynboen

..."lave stop i Højen, Viuf og Alminde på vejen til Kolding.". Hvordan vil man få forcere bakkerne fra Vejle by og station og op til Mølholm og videre sydpå??

Uden om Mølholm evt.? Næsten stik sydpå på en bro, øst om Tyrelodspynten, omtrent parallelt med skrænten for at flade stigningen på omkring 60 m ud, vest om og langs med Haveforeningen Mølholmsdalen og øst om Løget By. De lysebrune kurver på kortet angiver højden i meter for hver hele 10 meters højde. En maksimalt tilladt stigning på 25 promille vil derfor kræve mindst 400 m mellem skøring af to lysebrune kurver af forskellig højde. Vil man i stedet nord om og vest om Løget By for at nå Ny Højen, bliver det nok nødvendigt at bygge godt 1,5 km tunnel gennem bakken.

I den sydlige ende, ved Kolding, bliver spørgsmålet, om der skal være en østlig indføring forbi Viuf og Almind eller en vestlig indføring forbi Ågård og Vester Nebel.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Jens Hansen, 9/6 2021, 09:02 (1045 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Den gode Peter Hummelmose skal da have et plus for at tænke i at give jernbanen nyt liv.

En del jernbane ligger måske uhensigtsmæssigt i dag, i forhold til da skinnerne blev lagt i forrige århundrede. "Fredericia" er vel et levn fra færgefarten Strib - Fredericia, men opfattes af en del som en "hellig gral".

Der kunne være behov for generelt at se på nye muligheder for jernbanen - og ja som konsekvens af dette, måske også at sige stop for jernbane nogle steder.

JH

Skinner mellem Vejle og Kolding

af RasmusR, 9/6 2021, 10:27 (1045 dage siden) @ Jens Hansen

Der kunne være behov for generelt at se på nye muligheder for jernbanen - og ja som konsekvens af dette, måske også at sige stop for jernbane nogle steder.

Og det er så her der nævnes stop i Højen, Viuf og Alminde i stedet for i Fredericia... For som alle ved er det jo tre metropoler, i modsætning til sidstnævnte.

:-D

Avatar

Skinner mellem Vejle og Kolding

af gaest, 9/6 2021, 20:28 (1045 dage siden) @ RasmusR

Der kunne være behov for generelt at se på nye muligheder for jernbanen - og ja som konsekvens af dette, måske også at sige stop for jernbane nogle steder.


Og det er så her der nævnes stop i Højen, Viuf og Alminde i stedet for i Fredericia... For som alle ved er det jo tre metropoler, i modsætning til sidstnævnte.

:-D

Netop derfor skal den bane dimensioneres til 10 minutters drift, 5 minutters drift i myldretiden.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Rørvig Station, 9/6 2021, 15:11 (1045 dage siden) @ Jens Hansen

En del jernbane ligger måske uhensigtsmæssigt i dag, i forhold til da skinnerne blev lagt i forrige århundrede. "Fredericia" er vel et levn fra færgefarten Strib - Fredericia, men opfattes af en del som en "hellig gral".

Der skal vist læses op på historien.

Fredericia blev anlagt som fæstningsby i 1651 og fremefter.

Jernbanen Fredericia-Aarhus blev indviet 1868.

Den nuværende station blev anlagt samtidig med "den gamle" Lillebæltsbro. Broen blev anlagt på Lillebælts smalleste sted, og kom altså i land ved Snoghøj. Stationen flyttede fra havnen og tættere på byen. Ingen kunne vel forestille sig at jernbanen skulle føres ad en anden rute end gennem Fredericia, jeg kan ikke se, hvor det skulle være.

Station og bro blev indviet 14. maj 1935.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af AFF, 9/6 2021, 10:33 (1045 dage siden) @ Fynboen

Ville det ikke være nemmere med noget S-togs lignende drift mellem Vejle, Fredericia og Kolding ad den eksisterende bane? Så langt er der trods alt ikke. Hvis det kørte hele vejen igennem uden længere stop eller togskifte i Fredericia tager det vel kun en 30 minutters tid. Hvis der kunne køres med 15-20 minutters drift, så ville det også lettere kunne argumenteres for at man droppede nogle af stoppene på intercity og regionaltogs strækningerne gennem trekantsområdet.

Det ville nok være billigere, selv hvis man skulle anlægge et ekstra spor. Det ville gavne flere. Fredericia kommune ville også være med på den, og selv de større byer ville nok se det positive i at landsdelstrafikken blev en smule hurtigere.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Flemming Poulsen, 9/6 2021, 15:57 (1045 dage siden) @ AFF

Kunne dette ikke nærmere være egnet til et letbane projekt, i stedet for en mange milliarder kr. dyr normal jernbanestrækning?

Der er selvfølgelig geografiske udfordringer ind/ud af Kolding og Vejle, men det må kunne løses. Resten af vejen kunne en letbane følge landevejen (rute 170).

Skinner mellem Vejle og Kolding

af anho, 9/6 2021, 16:10 (1045 dage siden) @ Flemming Poulsen

Selv ad Rute 170 skal man forcere en meget lang og stejl bakke, som jeg vil tro ud fra mit øjemål er alt for stejl til en letbane. En busbane virker mere sandsynlig, men har ulempen med lavere hastighed gennem det åbne land.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af ivar, 9/6 2021, 23:42 (1045 dage siden) @ Flemming Poulsen

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 10/6 2021, 07:18 (1044 dage siden) @ ivar
redigeret af My1202, 10/6 2021, 07:31

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.

Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af bjergged, Zentralschweiz, 10/6 2021, 08:28 (1044 dage siden) @ My1202

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.

Der er vist ikke nogen der anfægter muligheden af at bygge kilometervis af tunnel for at opnå en lidt hurtigere forbindelse mellem Vejle og Kolding (begge byer med omkring 60'000 indbyggere), samt forbinde nogen småbyer til jernbanen.

På samme måde er det da bestemt også muligt at ombygge Thybanen til at være en dobbelsporet højhastighedstogbane. Det ville jeg bestemt nyde, når jeg skulle på familiebesøg.

Spørgsmålet er mere om det er en fornuftig måde at bruge midlerne på, specielt set i forhold til hvor mange der faktisk ville få glæde af det.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 10/6 2021, 08:47 (1044 dage siden) @ bjergged

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


Der er vist ikke nogen der anfægter muligheden af at bygge kilometervis af tunnel for at opnå en lidt hurtigere forbindelse mellem Vejle og Kolding (begge byer med omkring 60'000 indbyggere), samt forbinde nogen småbyer til jernbanen.

På samme måde er det da bestemt også muligt at ombygge Thybanen til at være en dobbelsporet højhastighedstogbane. Det ville jeg bestemt nyde, når jeg skulle på familiebesøg.

:-D :-D :-D


Spørgsmålet er mere om det er en fornuftig måde at bruge midlerne på, specielt set i forhold til hvor mange der faktisk ville få glæde af det.

Tja - der er jo nogle som gerne vil bruge 60+ mia på en højhastighedsbane over Kattegat som ikke gavner så mange personer. Beholdt man pengene til jernbane og brugte dem på at bygge ny højhastigshedsbane i mellem LilleBælt og Aarhus var der langt flere som ville få glæde af pengene.
Men der er jo sjældent tale om var der giver mest værdi for pengene.

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Flemming Poulsen, 10/6 2021, 20:31 (1044 dage siden) @ bjergged

Rolig nu:-)

Det er faktisk muligt at lave en linjeføring, der ikke kræver tunneller og excessive jordarbejder, specielt hvis det drejer sig om en letbane.

Ind/ud Vj: vestlig linieføring gennem Vejle Ådal, sving mod SØ gennem Mørkedalen (Mørkedalsvej-Grønlandsvej), derefter mod S langs motorvej E45, ved motorvejs-X Skærup mod SW retning Smidstrup, derfra via Viuf og Almind til Bramdrupdam (langs rute 170), herfra benyttes Troldhedebanens indføring til Kolding, som er intakt som natursti. Dalen mellem Viuf og Almind krydses på Egtvedbanens dæmning, der også er intakt.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af larsht, 10/6 2021, 20:37 (1044 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.

.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 10/6 2021, 21:13 (1044 dage siden) @ larsht

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?

Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af larsht, 10/6 2021, 21:18 (1044 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.

Baseret på hvilke trafikale beregninger?

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 10/6 2021, 21:31 (1044 dage siden) @ larsht

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Baseret på hvilke trafikale beregninger?

Der kommer kun 5.000 flere rejsende med Kattegatforbindelsen.
De resterende 15.000 kommer fra den nuværende bane over Fyn.

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af larsht, 10/6 2021, 21:50 (1044 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Baseret på hvilke trafikale beregninger?


Der kommer kun 5.000 flere rejsende med Kattegatforbindelsen.
De resterende 15.000 kommer fra den nuværende bane over Fyn.

med fare for at gentage mig selv..........baseret på hvilke trafikale beregninger?

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 10/6 2021, 22:19 (1044 dage siden) @ larsht

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Baseret på hvilke trafikale beregninger?


Der kommer kun 5.000 flere rejsende med Kattegatforbindelsen.
De resterende 15.000 kommer fra den nuværende bane over Fyn.


med fare for at gentage mig selv..........baseret på hvilke trafikale beregninger?

Fra vejdirektoratet!

Huskede ikke helt rigtigt.
Faktisk kommer der i 2030 kun 15.800 hvoraf 63% er fra Storebæltsbroen.
Hvilket gør projekter dårligere.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vejdirekto...

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af larsht, 10/6 2021, 23:58 (1044 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Baseret på hvilke trafikale beregninger?


Der kommer kun 5.000 flere rejsende med Kattegatforbindelsen.
De resterende 15.000 kommer fra den nuværende bane over Fyn.


med fare for at gentage mig selv..........baseret på hvilke trafikale beregninger?


Fra vejdirektoratet!

Huskede ikke helt rigtigt.
Faktisk kommer der i 2030 kun 15.800 hvoraf 63% er fra Storebæltsbroen.
Hvilket gør projekter dårligere.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vejdirekto...

Tak - det er lidt lettere at forholde sig til når vi kan se hvor du har dine tal fra

Skinner mellem Vejle og Kolding

af Poul Brandt, Nordsjælland, 11/6 2021, 07:19 (1043 dage siden) @ larsht

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Baseret på hvilke trafikale beregninger?


Der kommer kun 5.000 flere rejsende med Kattegatforbindelsen.
De resterende 15.000 kommer fra den nuværende bane over Fyn.


med fare for at gentage mig selv..........baseret på hvilke trafikale beregninger?


Fra vejdirektoratet!

Huskede ikke helt rigtigt.
Faktisk kommer der i 2030 kun 15.800 hvoraf 63% er fra Storebæltsbroen.
Hvilket gør projekter dårligere.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vejdirekto...


Tak - det er lidt lettere at forholde sig til når vi kan se hvor du har dine tal fra

Og lidt mere opdaterede tal fra 2018 udgaven af den strategiske analyse, rapport 594:

"På selve Kattegatforbindelsen forventes der i åbningsåret i 2035 at køre cirka 18.500 togpassagerer på hverdage,
hvorimod Storebæltsforbindelsen vil miste cirka 10.800 passagerer. De fleste togpassagerer, cirka 26.400, forventes dog fortsat at køre via Storebælt."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 11/6 2021, 07:34 (1043 dage siden) @ Poul Brandt

Og lidt mere opdaterede tal fra 2018 udgaven af den strategiske analyse, rapport 594:

"På selve Kattegatforbindelsen forventes der i åbningsåret i 2035 at køre cirka 18.500 togpassagerer på hverdage,
hvorimod Storebæltsforbindelsen vil miste cirka 10.800 passagerer. De fleste togpassagerer, cirka 26.400, forventes dog fortsat at køre via Storebælt."

Men det er stadigvæk 30% af de rejsende som forsvinder fra Storebæltforbindelsen.
Så 10.800 færre vil betyde at antal afgange bliver reduceret med deraf dårligere betjening.

En ny højhastighedsbane i det østjyske ville givet sikre hyppigere afgange og en forbindelse meælem Aarhus og København som ikke ville være tage mange minutter mere end de 2 afgange i timen som 18.000 rejsende kan udløse på Kattegatforbindelsen.

--
[image]

Skinner mellem Vejle og Kolding

af ThomasTT, 11/6 2021, 16:00 (1043 dage siden) @ My1202

Selvfølgelig kan det løses, tandhjulsbanen er jo opfundet. Det system kan så fint anvendes ved de øvrige små bump på vejen, mest udpræget omkring Højen.

Der er altså en grund til, at banerne i sydøstjylland følger fjordene.


Ja - men det blev de på et tidspunkt hvor vi ellers blev kørt rundt i en hestevogn og alene det at hastigheden kom op på 40-50 km/h var en stort forskel.
Og gravearbejde foregik med håndkraft.

Hvis du ikke har opdaget det - så har vi siden bygget ufattelige mange tunneller, jævnet bjerge for at bygge f.eks. lufthavne og opfyldt utallige huller.
Så hvis jernbane skal have en fremtid i DK skal den også følge med tiden. Især da tid er penge alle andre steder end tilsyneladende på skinnerne.

Så de småbakker burde ikke være et problem enten at "skære" en jernbanelinie igennem eller lade en tunnelboremaskine arbejde nogle uger.


.......og jeg som troede du havde holdninger til udgifter kontra resultater......

Har du da skiftet mening om investeringer til fordel for flere godstog i Danmark?


Sanfubdets penge skal bruges der hvor vi får mest glæde af dem!

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional yogsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for hodstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.

Jeg er helt enig mht lillebælt. Hvis man insisterer på asfalt over kattegat, men bane-delen bliver for dyr, kunne man i stedet forbinde vejle fjord og vestfyn med en opgraderet lillebæltstunnel, så man kunne holde farten hele vejen fra odense til Horsens. Det vil formentlig ende med at være lige så godt ift kattegat.

Det er svært at se nogen mening med højhstighedstog i østjylland, alt efter definitionen. Ikke bare vil det være voldsomt dyrt med de dybe fjorde og terræn, men det er også noget nær meningsløst, da det er nogle af landets største byer, man i så fald kører forbi for at komme, ja hvorhen helt præcist?

S-tog som i kbh med hyppige små og lav hastighed giver ikke mening mening mellem skanderborg og kolding. Afstandene er alt for store. Ift sjælland er Aarhus langt mindre end kbh, til gengæld er byerne lidt længere væk flere og større end på sjælland. Systemerne må udtænkes ift til de konkrete omstændigheder. Det der vil gøre en forskel i østjylland ville være en slags højhastigheds-regionaltog i faste minuttal, hvad man så end vil kalde det. 160 km/t men meget gerne op mod 200 km/t. I praksis er det næppe relevant at skelne noget videre ift lyntog i Danmark.

Skinner mellem Vejle og Kolding

af My1202, 12/6 2021, 09:39 (1042 dage siden) @ ThomasTT

Man bør betragte hele området fra Kolding i syd og op til Randers som et kommende byområde på samme måde som Hovedstadsområdet.
Her er der behov for et sammenhængende togsystem med hyppige afgange. Om det er S-tog eller mere som regional togsæt er mindre brtydende.
Men det indebærer at der ikke er plads til højhastighedstog og godstog.
Selv tror jeg ikke på behovet for godstog i større omfang nord for Taulov. Men det må tiden vise.

Men brug pengene fra den altfor dyre jernbanedel af Kattegatforbindelsen og lav en regulær højhastighedsbane fra Middelfart under Lille Bælt og under Vejle Fjord og lad det fortsætte inde i landet tættere på motorvejen.


Jeg er helt enig mht lillebælt. Hvis man insisterer på asfalt over kattegat, men bane-delen bliver for dyr, kunne man i stedet forbinde vejle fjord og vestfyn med en opgraderet lillebæltstunnel, så man kunne holde farten hele vejen fra odense til Horsens. Det vil formentlig ende med at være lige så godt ift kattegat.

45 min mellem Aarhus H og København H er ikke realistisk .
Dels fordi der vil være mange dage hvor denne hastighed ikke er mulig ude over Kattegat grundet vejrforholdene og med en linieføring over Ringsted og ad banen via Køge Nord vil det min. tage 60 min.
En højhastighedsbane fra Aarhus Vest til Ny Ellebjerg som løber vest for den østjyske motorvej til nord for Vejle, i tunnel under Vejle Fjord og med ny station udenfor Fredericia samt ny tunnel under Lille Bælt og ad ny bane til Odense vil med 250 km/h og 4 afgange i timen være et lige så godt tilbud som 2 afgange i timen over Kattegat.
Tilmed næppe dyrere da man jo skal lave ny forbindelse ved såvel Lille Bælt som Vejle Fjord og udretning af banen syd for Aarhus kunne undlades.


Det er svært at se nogen mening med højhstighedstog i østjylland, alt efter definitionen. Ikke bare vil det være voldsomt dyrt med de dybe fjorde og terræn, men det er også noget nær meningsløst, da det er nogle af landets største byer, man i så fald kører forbi for at komme, ja hvorhen helt præcist?

Banen skal ligge inde i landet.
At man køre forbi en række byer er ikke anderledes end situationen på Sjælland.
Det som man skal fokusere på er at skabe et regionalt togsystem fra Kolding til Randers. Og så må østjyder som alle vi andre tage et togskifte med hvis de skal med højhastighedstoget. Det er trods færre end hvis der bliver skabt et regionaltogsystem i det østjyske.

Men toget vil altid tabe til bilen medmindre der er hyppige og pålidelige afgange og man ikke skal stå som sild i en tønde.


S-tog som i kbh med hyppige små og lav hastighed giver ikke mening mening mellem skanderborg og kolding. Afstandene er alt for store. Ift sjælland er Aarhus langt mindre end kbh, til gengæld er byerne lidt længere væk flere og større end på sjælland. Systemerne må udtænkes ift til de konkrete omstændigheder. Det der vil gøre en forskel i østjylland ville være en slags højhastigheds-regionaltog i faste minuttal, hvad man så end vil kalde det. 160 km/t men meget gerne op mod 200 km/t. I praksis er det næppe relevant at skelne noget videre ift lyntog i Danmark.

--
[image]

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak